Al heel lang wil ik zelf een treinstel verbouwen. Vaak zijn de treinstellen te duur of nog te goed om ze aan te gaan pakken.
Regelmatig heb ik dan op marktplaats mee geboden op treinstellen. Maar vaak werd dan de prijs weer opgedreven door een handelaar ( zijn vaak dezelfde die wel brood zien in bepaalde modellen).
Nu had ik echter een keer geluk, dat deze op marktplaats niet genoemd werd als Hondekop, of mat 54 maar als NS trein. Iets wat aangeeft dat de verkoper niet zo thuis is in de treinen, en wat door de handelaren dus niet gevonden wordt in de zoekfunktie.
Ik had mijn Koopje. Een oude Lima Hondekop.
Mijn bedoeling is om hier een Mat 57 (benelux) van te maken.
Als eerste heb ik hem maar eens naast mijn Piko gezet, om de verschillen eens goed te bekijken.

Wat als eerste opvalt is dat de Lima hoger en breder is. Tevens is de neus niet in de juiste vorm, en nijgt meer naar een mat 64. Dit zijn dingen waar ik niks aan ga veranderen.
Wat ik wel ga doen. Een koppeling aanbrengen. het ontbreken van die grote rode knop valt meteen op.
De sponningen om de ramen aan brengen. Dat geeft toch net even iets meer smoel.
De verlichting in de Lima is echt een ramp. Alleen in de motor wagen zitten koplampen, Die ook nog eens blijven branden als hij de andere kant op rijdt. Dat moet met wat ledjes toch anders kunnen.

Dan de koppelingen tussen de wagons maar eens aanpakken. De oude koppelingen hebben zoveel tussen ruimte dat is in het echt wel een meter of 3. Dat moet dus ingekort. Tevens moeten er dan maar meteen wat harmonica's tussen.
Beneluxen waren er maar in tweetjes, en ik ben er nog niet uit of ik aan geschieds vervalsing ga doen, en er een viertje van ga maken. Ik ben tenslotte niet iemand die echt alles bouwt zoals het echt geweest is.

Uiteraard ook aan de zijkant de ruiten aanpakken, en mischien zels nieuwe wanden maken mat de plotter.
Het interieur nog voorzien van wat passagier.
En ten slotte nog in de juiste kleur spuiten.
Genoeg om me voorlopig niet te hoeven vervelen.