Auteur Topic: verbouwing mat 54  (gelezen 4147 keer)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
verbouwing mat 54
« Gepost op: 24 januari 2015, 22:48:41 »
Al heel lang wil ik zelf een treinstel verbouwen. Vaak zijn de treinstellen te duur of nog te goed om ze aan te gaan pakken.
Regelmatig heb ik dan op marktplaats mee geboden op treinstellen. Maar vaak werd dan de prijs weer opgedreven door een handelaar ( zijn vaak dezelfde die wel brood zien in bepaalde modellen).

Nu had ik echter een keer geluk, dat deze op marktplaats niet genoemd werd als Hondekop, of mat 54 maar als NS trein. Iets wat aangeeft dat de verkoper niet zo thuis is in de treinen, en wat door de handelaren dus niet gevonden wordt in de zoekfunktie.

Ik had mijn Koopje. Een oude Lima Hondekop.

Mijn bedoeling is om hier een Mat 57 (benelux) van te maken.

Als eerste heb ik hem maar eens naast mijn Piko gezet, om de verschillen eens goed te bekijken.

Wat als eerste opvalt is dat de Lima hoger en breder is. Tevens is de neus niet in de juiste vorm, en nijgt meer naar een mat 64. Dit zijn dingen waar ik niks aan ga veranderen.

Wat ik wel ga doen. Een koppeling aanbrengen. het ontbreken van die grote rode knop valt meteen op.
De sponningen om de ramen aan brengen. Dat geeft toch net even iets meer smoel.
De verlichting in de Lima is echt een ramp. Alleen in de motor wagen zitten koplampen, Die ook nog eens blijven branden als hij de andere kant op rijdt. Dat moet met wat ledjes toch anders kunnen.

Dan de koppelingen tussen de wagons maar eens aanpakken. De oude koppelingen hebben zoveel tussen ruimte  dat is in het echt wel een meter of 3. Dat moet dus ingekort. Tevens moeten er dan maar meteen wat harmonica's tussen.
Beneluxen waren er maar in tweetjes, en ik ben er nog niet uit of ik aan geschieds vervalsing ga doen, en er een viertje van ga maken. Ik ben tenslotte niet iemand die echt alles bouwt zoals het echt geweest is.

Uiteraard ook aan de zijkant de ruiten aanpakken, en mischien zels nieuwe wanden maken mat de plotter.
Het interieur nog voorzien van wat passagier.
En ten slotte nog in de juiste kleur spuiten.

Genoeg om me voorlopig niet te hoeven vervelen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
Re: verbouwing mat 54
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2015, 22:56:31 »
Wauw Rick ... grote plannen! Leuk project. Succes man en ... ik blijf je vol spanning volgen.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Roel

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2015, 22:57:12 »
Leuk project! Dit ga ik met belangstelling in de gaten houden!

Als je er een tweetje van maakt (zoals alle 57'ers), dan hoeven er maar twee stra's op. Een Nederlandse boven de ene cabine, en een Belgische boven de andere cabine. Maar als je ze alle vier laat zitten zegt niemand er wat van, na jouw dreigende woorden ;)

Ik heb de Piko mat '57. Als je iets daarvan wilt zien, kan ik wel detailfoto's voor je maken. Roep maar.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2015, 08:35:38 »
Interessant project Rick, dat ga ik volgen. Ik hoop dat het verder een beetje gaat bij jullie?
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2015, 10:49:26 »

Ik heb de Piko mat '57. Als je iets daarvan wilt zien, kan ik wel detailfoto's voor je maken. Roep maar.

het is al een jaar of 7 geleden dat ik een trein aangepast heb. Nu wil ik kijken hoever ik kom. Natuurlijk wil ik zo dicht mogelijk bij het orgineel komen. Dus foto's zijn zeker welkom. Maar het is voor mij geen must. Dus als ik hem op een gegeven moment mooi genoeg vind dan is het best.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2015, 12:08:04 »
Dan ga ik eens een handjevol foto's maken. En voor de rest geldt ook bij mij: als ik er tevreden mee ben is het goed, ook als er van alles niet klopt. Modelbouwen is altijd compromissen sluiten, en waarom zou de keuze van de een daarin dan beter zijn dan de keuze van een ander.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2015, 20:37:39 »
Moedig om daarmee te beginnen @Rick!
Staat me bij dat er ombouwsetjes bestaan van hetzelfde merk dat die streekbussen maakte.
In elk geval succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2015, 21:39:05 »
Mastica heeft ombouwsetjes gehad. Maar of die nu nog te vinden zijn... Mastica bestaat al jaren niet meer, en mevr. De Groot die nog lang Mastica had op Houten staat er ook al een paar jaar niet meer.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2015, 21:54:47 »
Heel soms kom je de setjes nog tegen, op marktplaats. Staat er nu ook een. Maar voor mij hoven de deuren en ramen niet op de juiste plek te zitten. Wil gewoon met zo weinig mogelijk middelen de set een beetje verfraaien

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2015, 22:05:54 »
Beste uitdaging Rick
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2015, 09:54:25 »
Heel soms kom je de setjes nog tegen, op marktplaats. Staat er nu ook een. Maar voor mij hoven de deuren en ramen niet op de juiste plek te zitten. Wil gewoon met zo weinig mogelijk middelen de set een beetje verfraaien

Heb je al een beginnetje gemaakt Rick? Ik ben er redelijk nieuwsgierig naar. ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2015, 13:15:42 »
Ik zal hem weer naar boven schoppen met de fotocamera @Pierre   ;) ;)
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2015, 14:12:36 »
Ik zal hem weer naar boven schoppen met de fotocamera @Pierre   ;) ;)
Ja, schop 'm eens van die bank af.  :P
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2015, 19:16:17 »
Ben nu een twee weken bezig met het verbouwen.
Was duidelijk dat het al weer lang geleden was dat ik een verbouwing gedaan had, waardoor ik de nodige tegeslagen had.
Gelukkig had ik daar wel rekening mee gehouden, en heb ik eerst alleen de motor wagen gedaan. Deze was er het ergste aan toe, en mocht dat mis gaan, dan kijk ik wel een keer op de beurs voor wat spare parts.

Eerst het sloopwerk

Duidelijk te zijn zijn de beschadigingen. Door het plaatsen van reepjes styreen en het vullen met houtlijm probeer ik dit een beetje te verhelpen

vervolgens de boel een beetje opgeschuurd om alles zo vlak mogelijk te krijgen.

Waarna de grondlaag, daarna een zandkleurige laag en vervolgens nachtblaauw te spuiten.

Dit was wel weer even oefenen met de spuit, en ging dus ook niet even goed. zeker als je de tape niet goed aandrukt.

uiteindelijk dit resultaat. niet helemaal super, maar voor deze prof ben ik er tevreden mee.

nog even snel wat ledjes erin gepropt om te zien hoe het staat. (let niet op de rode vlek, dit komt doordat het ledje er los in ligt tegen de wand aan.En snel wat zombies erin en het resultaat tot nu toe.