Auteur Topic: Interieur rijtuigen  (gelezen 9879 keer)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Interieur rijtuigen
« Gepost op: 7 januari 2015, 12:29:54 »
Ik vroeg mij af of je voor de binnenkant van de rijtuigen (dus zitplaatsen, restauratiegebeuren, enz.) dat soort spul kan kopen? Zo ja, waar?

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Interieur rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2015, 13:21:09 »
Je bedoelt dat je interieur wilt maken in rijtuigen waar nog geen interieur in zit?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2015, 13:36:15 »
Ja klopt... Moet ik dat zelf bouwen, of zijn daar pakketten voor die je ergens kan bestellen?

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2015, 13:42:45 »
Heb je een foto van dat rijtuig?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2015, 15:42:16 »
Jazeker, het gaat om deze twee rijtuigen.
Uit ervaring (vorige werk) weet ik dat het slaapwagens zijn (staat er ook op haha). Ik kan me dus voorstellen dat het erg moeilijk is, maar vind ze nu zo saai.

Misschien zijn ze ook wel te oud of zijn ze er niet voor gebouwd, maar vroeg het me af.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2015, 16:53:49 »
Of het de moeite is laat ik aan jou. Meestal hebben deze wagons matte ramen en ik vraag me af of je dan nog veel van het interieur ziet.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2015, 17:13:08 »
heldere raam strips erin maken(verpakking rolgordijn)
en met styreen een bodem maken en daar bankjes op maken
of een paar slooprijtuigen kopen en de int gebruiken

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2015, 17:15:41 »
Of het de moeite is laat ik aan jou. Meestal hebben deze wagons matte ramen en ik vraag me af of je dan nog veel van het interieur ziet.

De slaapwagons van wagon-lits hadden gewoon heldere ramen, ik kan je wel met iemand in contact brengen die er jaren gewerkt heeft op de slaapwagons.

Er zitten tussen de 10 en de 12 slaap cabines in een wagon die overdag weer omgetoverd werden tot zitplaatsen, voor de conducteur was er alleen een uitklapbare bank in de gang. Aan de ene kant had je de coupe's en aan de andere kant 1 lange gang.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2015, 17:20:54 »
Citaat
De slaapwagons van wagon-lits hadden gewoon heldere ramen, ik kan je wel met iemand in contact brengen die er jaren gewerkt heeft op de slaapwagons.

Er zitten tussen de 10 en de 12 slaap cabines in een wagon die overdag weer omgetoverd werden tot zitplaatsen, voor de conducteur was er alleen een uitklapbare bank in de gang. Aan de ene kant had je de coupe's en aan de andere kant 1 lange gang.

Klopt helemaal! Heb zelf ook als steward en treinmanager op deze rijtuigen gewerkt. Er wordt zelfs nog steeds mee gereden ;)!. In mijn hoofd weet ik precies hoe ze eruit zien, daarom was ik nieuwsgierig of dit soort dingen te koop zijn.

Citaat
of een paar slooprijtuigen kopen en de int gebruiken

Daar zat ik dus ook al aan te denken. Ik ga is rondkijken.

Citaat
heb je ook een goed punt, maar dat weten we alleen als ik er iets inzet/leg.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2015, 17:28:31 »
Klopt helemaal! Heb zelf ook als steward en treinmanager op deze rijtuigen gewerkt. Er wordt zelfs nog steeds mee gereden ;)!. In mijn hoofd weet ik precies hoe ze eruit zien, daarom was ik nieuwsgierig of dit soort dingen te koop zijn.

Misschien wel leuk om de oude verhalen van vroeger toen de verwarming nog kolen gestookt was is op te schrijven.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2015, 18:24:48 »
Dat is een idee @Jerry maar de ramen die er nu inzitten hebben meegegoten raamlijsten, die zitten niet in de verpakking van een rolgordijn.  ::)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2015, 20:03:22 »
Citaat
Misschien wel leuk om de oude verhalen van vroeger toen de verwarming nog kolen gestookt was is op te schrijven.
Haha, dan ben ik wel even bezig... Heb het bijna 10 jaar gedaan als werk. Ik heb veel te veel meegemaakt ;)

Citaat
Dat is een idee @jerry maar de ramen die er nu inzitten hebben meegegoten raamlijsten, die zitten niet in de verpakking van een rolgordijn.
Het had een pracht oplossing geweest, maar het is wat Wim al zegt.. Meegegoten ramen. Denk dat mijn eerste optie toch slooprijtuigen zullen blijven. Dan schuiven we dit project maar even opzij tot ik rijtuigen tegenkom ;). Op zoek naar een volgend project.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #12 Gepost op: 7 januari 2015, 21:26:35 »
Dat is een idee @Jerry maar de ramen die er nu inzitten hebben meegegoten raamlijsten, die zitten niet in de verpakking van een rolgordijn.  ::)
Dat is dus met de dremel frezen
Anders heb ik nog een paar slopers liggen dacht ik
moet eens kijken wat daar aan interieurs inzitten
Maak even een schets met wat maten
totale lengte
breedte
afstand tussen de ramen
aantal ramen
En een foto van een/de ramen ivm lijsten die er op zitten
zoekt wat makkelijker
als ik een passend interieur heb mag je dat zo hebben
Wil ik wat schetsen van de interieurs voor mn lima orient
en als je t weet ,een paar wagen nummers  :o   ;D
Dan iemand zoeken die wat decals kan printen voor me  :) :)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2015, 07:48:57 »
Ik zal straks is even kijken. Een tekening moet wel lukken denk ik zo ;)

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2015, 20:22:14 »
Ik denk dat ik voor de rode een interieur heb van een oude trix express