Auteur Topic: Locjes opknappen.  (gelezen 31773 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Locjes opknappen.
« Gepost op: 30 december 2014, 22:01:54 »
Ik zal in dit draadje verschillende loc's laten zien die ik ga opknappen.


Ik begin met een loc die ik vorige week uit het loc-ziekenhuis heb gehaald. Hierin liggen een heleboel locjes die nog moeten worden nagekeken omdat er wat aan mankeert. Ik heb er een mooie gedetailleerde Roco loc uit gevist. Er bleek een decoder ingebouwd. Heb ik dat weer? Ja dus en knip … en weg was de decoder. Vandaag heb ik de loc verder afgemaakt. 



De motor zit in de tender en om de decoder te plaatsen en aan te sluiten zijn er verschillende printbanen weggeslepen. Deze moeten opnieuw overbrugd worden. Ook de draden van de verlichting moeten terug aangesloten worden.



Alles wordt lekker schoongemaakt in een wasbenzine badje en opnieuw voorzien van een klein drupje motorolie. Ik zet de motor even vast met een draadje en laat de tender een kwartiertje hollen op de rollerbank.



Ondertussen haal ik de loc uit elkaar. Ook daar zijn de printbanen weggeslepen van de verlichting en is er een draad getrokken naar de decoder. Deze draad knip ik weg en de printbanen soldeer ik door.





De tender was voorzien van een Roco kortkoppeling maar deze wordt vervangen door een op maat gemaakte Piko koppeling.





Het is een mooie loc maar ziet er wel heel erg nieuw en “plastic” uit. Ik besluit gelijk de loc maar een beetje te verouderen maar niet te zwaar. Eerst maar eens even de Duitse teksten weg poetsen met een glasvezel potlood. Tijdens de operatie is er ook een stangetje onder het raampje van de stoker afgebroken. Natuurlijk nooit meer te vinden en er blijft niets anders over dan een nieuwe te maken.



Dan de kwast er over en na een half uurtje met verf en kwastjes spelen is dit het uiteindelijke resultaat. Deze loc gaat een vast koppel vormen met een rij (8 stuks) donderbussen.









Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2014, 22:09:27 »
Netjes
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2014, 22:41:09 »
Goed uitgelegd Pierre
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2014, 05:50:19 »
Het ziet er weer heel erg mooi uit Pierre!
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2014, 07:48:33 »
Mooi gedaan weer :)!

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2014, 08:50:57 »
Hij ziet er weer geweldig uit
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

marcel

  • Gast
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2014, 08:57:15 »
Netjes gedaan en een hele mooie loc  :D

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2014, 09:55:47 »
Mooie uitleg Pierre daar hebben we wat aan voor later.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2014, 10:08:34 »
Inderdaad, het is een soort naslagwerk op deze manier.
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2014, 16:32:55 »
Dank allemaal. Het volgende projectje kondigt zich al weer aan.

Vanmiddag even naar zolder gegaan en omdat de tijd niet zo lang was een klein projectje gezocht. Kom ik daar het Jouef locje van Nick tegen. Hier is niet veel meer aan te redden vrees ik. Er ontbreken tandwielen en het motortje loopt ook niet erg mooi. Veel speling op de asjes en de koppelingen zijn ook niet meer compleet.



Toch zonde en ik duik in mijn loc-kerkhof. Dat is een la met oude loc onderdelen. Na wat snuffelen duikel ik een onderstel op van een oude Lima loc waar ik vast wel wat mee kan.



Er moet een hoop aan geslepen worden voor het onderstel gaat passen. Omdat ik bang ben dat de dunne randjes die overblijven te zwak worden verstevig ik deze plekjes met twee componentenlijm voor ik mijn Dremeltje in het onderstel zet.





Heel veel passen, meten en weer slijpen maar uiteindelijk zit het onderstel naar mijn zin.



Alleen hoe moet ik het nou vastzetten zodat het ook weer makkelijk los kan als er problemen zijn. Aan weerskanten zitten rondjes (ziet er een beetje uit als een tankdop :-\) en die ga ik gebruiken voor heel kleine parkertjes. Uitboren en verzinken.



Ik zet er een ander motortje op dat helemaal nagekeken en gesmeerd is en soldeer er nieuwe draadjes aan. Ook een brok ijzer er in voor het gewicht. Op twee plaatsen moet er een stukje plaat voor de bevestigingsschroefjes gelijmd worden.



Dan kan de loc weer in elkaar gezet worden. Het nieuwe onderstel ziet er een stuk beter uit dan het oude. Veel gedetailleerder. De schroefjes maak ik blauw zodat ze niet te erg opvallen en tot slot maak ik de afgesleten lettertjes nog even wit. Klaar ...

Zoek de verschillen … ;D



Tot slot nog wat plaatjes op de rails. Ik hoop dat Nick tevreden is met het resultaat. Verouderen mag hij zelf proberen op deze loc (als hij daar zin in heeft ::))




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2014, 16:38:35 »
Dit onderstel ziet er veel mooier uit, goed werk
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2014, 17:36:24 »
Je bent nu bijna een loc-chirurg geworden, Pierre.
Kreupel komt een locje in je loc-barak en na een korte operatie zoemt de patiënt weer lustig over de rails.
Ik vind vooral je Roco-loc er weer geweldig uitzien, alhoewel het Jouef-locje van Nick er ook weer mag zijn.

Je opmerkelijke opmerking is:
Vanmiddag even naar zolder gegaan en omdat de tijd niet zo lang was een klein projectje gezocht.

Over zo'n projectje doe ik een paar dagen, terwijl jij het even tussendoor doet  :-[.

Maar, leuk om weer zo'n draadje te volgen.
Pierre, proficiat.

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2014, 20:24:47 »
WOW!

WAUW!

Dat heb je echt gaaf gedaan Pierre, ik ben je zeer dankbaar. Ik had nooit verwacht dat die loc nog zou gaan rijden.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2015, 20:15:01 »
Het volgende project is een zwart met grijze loc. Ik heb er al een loc voor op het oog. De loc is als nieuw maar is een super Amerikaans ding van Union Pacific Railroad. Alles is groot lomp en zeker niet Europees.







Toch wil ik proberen om er een beetje een Europees model van te bakken. Gelukkig kan op mijn baan alles dus ik kan er van maken wat ik wil. Eerst maar eens een beetje gaan slopen. Overigens is er geen merk te vinden van deze loc. Het enige aanknopingspunt is “made in Slovenia” en een merkje dat lijkt op drie A-tjes in een driehoek. Wie het weet mag het zeggen. Graag zelfs. De loc heeft een goed lopende  motor en aandrijving en is ook voorzien van een vliegwiel. Hij loopt dan ook voortreffelijk.





Eén van de dingen die gelijk in het oog valt is de verdeling in de zijramen maar dat is snel opgelost. 





Maar er gaat nog meer gesloopt worden zoals de lelijke uitstekende koplamp, de koeienvanger, Bel, verschillende trapjes en de koppeling enz. Alles wat me niet bevalt zaag/knip ik er af tot er een vrij kaal ding overblijft.



Nu weer een beetje opbouwen met sloopspul uit de rommelbak. Dat duurt iets langer. ;D

Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2015, 20:48:18 »
Pierre,

Dit is een Mehano 2-8-2 Pacific 3524
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.
The following users thanked this post: Pierre, Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2015, 21:26:46 »
Pierre ik vind het een prachtig project. Ik heb eventueel nog wel een buffersetje voor je liggen met twee bijpassende lampen die je er als één geheel op de voorkant kunt plakken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2015, 22:00:30 »
Pierre,

Dit is een Mehano 2-8-2 Pacific 3524

Jij weet ook alles Rick. Dank je wel voor deze info. ;)


Pierre ik vind het een prachtig project. Ik heb eventueel nog wel een buffersetje voor je liggen met twee bijpassende lampen die je er als één geheel op de voorkant kunt plakken.

Dank je wel Wim maar ik vind wel wat in mijn winkeltje denk ik zo. Ik bewaar nog wel een wat. ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2015, 22:12:19 »
Die Rick hoor je niet het vaakst, maar het is me al vaker opgevallen dat áls-ie wat zegt dan is het ook info waar je je jas aan kunt ophangen.
Deze analogie loopt wat mank, maar het klopt wèl.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #18 Gepost op: 6 januari 2015, 22:22:48 »
Die Rick hoor je niet het vaakst, maar het is me al vaker opgevallen dat áls-ie wat zegt dan is het ook info waar je je jas aan kunt ophangen.
Deze analogie loopt wat mank, maar het klopt wèl.

Klopt Wim ... de info van Rick daar kan je op bouwen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #19 Gepost op: 6 januari 2015, 22:29:57 »
Ik heb Say Thanks bij hem geklikt... moeten we vaker doen.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #20 Gepost op: 6 januari 2015, 22:34:25 »
Weet het merk niet
maar Slovenië
daar werden ook trams voor H0 gemaakt
is een bekende naam bij tramliefhebbers

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #21 Gepost op: 6 januari 2015, 22:40:36 »
Weet het merk niet
maar Slovenië
daar werden ook trams voor H0 gemaakt
is een bekende naam bij tramliefhebbers
Dit is een Mehano 2-8-2 Pacific 3524
Rick wist de merknaam al.  ;)

Mehano train line, kortweg Mehano, was een fabrikant van modeltreinen en wetenschapsdozen. Het hoofdkantoor van Mehano bevond zich in Slovenië. In 1952 werd het bedrijf opgericht als Mehanotehnika, een fabriek voor de productie en verkoop van metalen en kunststof producten. De bedrijfsnaam is afgeleid van de naam van het eerste puzzelspeelgoed dat het bedrijf maakte. In juni 1953 startte de productie en verkoop van speelgoed.
In 1990 veranderde de Company Mehanotehnika haar naam in Mehano. Het bedrijf werd in 2004 overgenomen door LIVE-doo Izola, maar vorig jaar ging het bedrijf failliet.
Bron: Wikipedia

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #22 Gepost op: 6 januari 2015, 22:51:01 »
Ik heb Say Thanks bij hem geklikt... moeten we vaker doen.  ;D
Niet te vaak doen. Degene met de meeste thanks moest volgens mij pannenkoeken bakken.

En zo moeilijk was het niet te vinden. Het enige merk wat ik ken in Slovenië is Mehano. Vervolgens Mehano 3524 (staat op de lok) intikken en je weet het zeker.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.
The following users thanked this post: Pierre, Wim Corduwener

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #23 Gepost op: 6 januari 2015, 23:03:22 »
Slim Rick ... op naar de pannenkoeken. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #24 Gepost op: 6 januari 2015, 23:21:08 »
Bij wie @Pierre bij jou of bij @Wim Corduwener  ;) ;) ;) ;)
Fotografen met passie.
The following users thanked this post: Wim Corduwener