Beste Rob,
Genoemde bout van Parkside heb ik een half jaartje geleden (ook) bij Lidl gekocht voor 9,95. De temperatuur is instelbaar en met name bij heel fijn soldeerwerk is dat prettig. Gaat het om zwaardere verbindingen dan kom je met het vermogen van 48 watt best nog wel een heel eind. Ik heb ook 2 soldeerbouten van 25 en 75 watt. Deze laatste 2 zijn simpele recht toe recht aan soldeerboutjes, geen idee wat ze gekost hebben maar dat zal niet veel geweest zijn. Voor heel intensief gebruik is het natuurlijk het overwegen waard een duurdere bout (Weller is bekend...) aan te schaffen, maar voor af en toe wat soldeerwerk ben ik dit tevreden met mijn simpele boutjes. Het duurt even voordat deze bouten op temperatuur zijn, al is dat maar een kwestie van enkele minuten. Mijn hele oude bout van 100 W, in de vorm van een 'pistool' die in 2 seconden op temperatuur is, vind ik veel te grof voor het fijne werk en gebruik ik alleen nog om tempex of hardschuim mee te bewerken. Bij Lidl (en Aldi) komen veel artikelen na verloop van tijd weer een keer in de aanbieding. Wil je snel 'aan het solderen' en gaat het om wat lichter werk koop dan een simpele bout tussen 25 en 50 watt. Mvg, Frans