Auteur Topic: Welke centrale ??  (gelezen 11056 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Welke centrale ??
« Gepost op: 15 november 2014, 00:08:41 »
Ben me eigen aan het oriënteren wat ik allemaal nodig heb voor mijn baan op digitaal gebied PC heb ik en ik denk aan I train maar daarna de centrale.

Qua prijs komen ze allemaal wel bij elkaar in de buurt, maar er zijn best wel wat merken en soorten.

Z21 de zwarte of de witte uitvoering.
Fleismann twinset.
Uhlenbrock
Digikeijs is ook met zoiets bezig

Er zullen er best nog wel meer zijn.

Voor de digitale 2 spoor rijders onder ons welke gebruiken jullie en waarom ?
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Welke centrale ??
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2014, 03:29:04 »
Mijn advies, een Intellibox Basic van Uhlenbrock.
Maakt verder niet uit of het voor 2 of 3 rail is.
Prima centrale waar ook grote banen mee worden aangestuurd.
Het is en blijft een doorgeefluik, de software bepaald wat er gebeurd.
IB Basic heeft een ingebouwde Booster van 3Amp. en Loconet.
Simpel en 100% betrouwbaar, tevens ook betaalbaar.


ps. Je hebt er wel een trafo bij nodig van minimaal 54 Va.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Welke centrale ??
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2014, 08:09:36 »
Beste Rob,

Ook de Tams Easycontrol is een goede centrale, bij mijn vereniging, de MSG/Den Bosch rijden er 3-4 banen mee en ook met diverse programma's.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Welke centrale ??
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2014, 11:25:34 »
Ik denk dat er tegenwoordig geen slechte centrales meer zijn. Het ligt er helemaal aan waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat.

Wat je kunt overwegen: wil ik de treinen en wissels ook op de centrale kunnen bedienen, dus zonder tussenkomst van de pc of ga je
helemaal voor de pc besturing. Dat maakt qua kosten wel wat uit want dan hoeft de centrale geen knopjes of schermen te hebben.

Zelf heb ik getwijfeld tussen de Intellibox en de Ecos en heb uiteindelijk voor de laatste gekozen vanwege de netwerkaansluiting en ik vind
deze qua uiterlijk wel een stuk mooier met het kleurenscherm maar dat is persoonlijk. Voor de Ecos heb je geen aparte voeding nodig, die zit er al bij.

En of een centrale nou 100 of 1000 locs kan aansturen, vraag jezelf af of dat interessant is voor jou.

Mijn 5 cent.


 

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Welke centrale ??
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2014, 11:54:45 »
Wat belangrijk is voor mij is dat ik buiten de PC om kan rangeren dus de trein kan selecteren, wissels kan bedienen. Daarnaast is Loconet aansluiting een vereiste.

Nu ben ik zelf erg visueel ingesteld ik zie graag wat ik doe, dus niet lock nr 8 gaat bij wissel 26 rechts af dat gaat bij mij gegarandeerd fout, klein scherm met alleen cijfers.
De computer gaat voornamelijk de grote bewegingen beheren de Ice 3, de sprinter, koploper en de locks met een lange sleep, alle bewegingen op niveaux 0 het haven gebied wil ik dus zelf kunnen doen.

Je komt dan wel met de centrale in het iets duurdere segment.

ECOS
Intellibox II
Z21 zwarte kast

De prijsklasse waar je dan in te recht komt is voor de onderste 2,  €399.00 de ECOS is wat ik kon vinden een stuk duurder nog.

2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Welke centrale ??
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2014, 12:10:02 »
Ecos 2 bij www.decodershop.nl €545 maar heeft standaard geen loconet (heb je een adapter voor nodig)

De Z21 ken ik niet, maar bij de Intellibox moet je nog een trafo bijkopen van rond €100
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Welke centrale ??
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2014, 12:14:46 »
Ecos 2 bij www.decodershop.nl €545 maar heeft standaard geen loconet (heb je een adapter voor nodig)

De Z21 ken ik niet, maar bij de Intellibox moet je nog een trafo bijkopen van rond €100
@SuperSylvester, Jack is dat de goede link zie hem niet staan alleen TV spul
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Welke centrale ??
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2014, 12:31:46 »
Christus te paard!
In een ander draadje wordt er geschreven over de aanschaf van bruggen en wat dat dan wel niet kost:
...heb even gekeken lig gelijk aan de monitor en beademing lol...
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier prijzen rondgaan die in een behoorlijk hoger segment liggen dan de aanschafprijs van een brug. Maar ik ben natuurlijk zo analoog als een Witte Kat-batterij, dus misschien heb ik wel helemaal geen recht van spreken.  ::)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Welke centrale ??
« Reactie #8 Gepost op: 15 november 2014, 12:41:32 »
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Welke centrale ??
« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2014, 12:45:09 »
Oops, Rob dat is niet de juiste link. Deze wel: http://www.decodershop.com/Webwinkel-Category-31963/Ecos.html

Voor de prijs moet je even een mailtje sturen.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Welke centrale ??
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2014, 12:47:10 »
Christus te paard!
In een ander draadje wordt er geschreven over de aanschaf van bruggen en wat dat dan wel niet kost:
...heb even gekeken lig gelijk aan de monitor en beademing lol...
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier prijzen rondgaan die in een behoorlijk hoger segment liggen dan de aanschafprijs van een brug. Maar ik ben natuurlijk zo analoog als een Witte Kat-batterij, dus misschien heb ik wel helemaal geen recht van spreken.  ::)

@Wim Corduwener , dat is appelen met peren vergelijken en niet relevant.
Digitaal rijden is nu eenmaal duurder dan Analoog rijden en ja €450,00 voor een brug vindt ik te duur. Maar een goed besturingssysteem is een ander verhaal.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Welke centrale ??
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2014, 12:53:34 »
Ja Wim, dat is even andere koek  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands
The following users thanked this post: Rob Bosman

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Welke centrale ??
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2014, 13:23:10 »
Guttegut: twee digtale jongens tegen een zaklantaarn. Kunnen jullie wel?  :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Welke centrale ??
« Reactie #13 Gepost op: 15 november 2014, 13:47:55 »
Ja hey Wim, dan moet je ook niet vloeken in de kerk  :D ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Welke centrale ??
« Reactie #14 Gepost op: 15 november 2014, 15:21:27 »
Ik heb al meer als 5 jaar een TAMS met pc en KL
prima ding wissels en locs met de hand te bedienen en regelen
8 functies direct bedienbaar en dacht dat er 12 opzitten
loconet weet ik niet zo ,maar via een adapter wel te doen

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Welke centrale ??
« Reactie #15 Gepost op: 15 november 2014, 16:40:49 »
Ik heb voor de digitrax/zephyr gekozen en misschien wel het meest vanwege het loconet systeem wat erop zit, ik ga de hoofdbaan door de pc laten beheren via iTrain, maar ik wil ook gewoon mocht ik daar zin in hebben een locje van spoor A naar B kunnen rijden, de software zorgt dan dat ik niet op een blok kom waar ik niet in mag komen of dat ik een wissel omzet die nu net niet omgezet moet kunnen worden.

Loco net omdat ik vanwege de omvang van de baan mijn handy in wil kunnen pluggen daar waar ik bezig ben, gewoon een soort netwerk stopcontact naast de baan dus.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Welke centrale ??
« Reactie #16 Gepost op: 15 november 2014, 19:16:28 »
Hans, loco net zit op alle 3 de centrales die ik aangehaald heb met als nadeel dat de intellibox een aparte transformator nodig de Z21 en de ECOS hebben dat ingebouwd. Nu is het voordeel van de Z21 dat je met je smartphone en/of tablet je baan bestuurd Wifi via je netwerkrouter dus geen aparte lockmouse of dergelijke nodig.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Welke centrale ??
« Reactie #17 Gepost op: 15 november 2014, 22:27:45 »
Nee, ik discussieer niet mee (te veel persoonlijke voorkeuren), maar adviseer om je persoonlijke lijst eisen op te stellen en dan gewoon te kijken welke het meest voldoet aan de eisen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Welke centrale ??
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2014, 22:37:31 »
@Anne W, als ik puur naar me zelf kijk dan ga ik voor de http://www.daveshobbyhoekje.nl/de-z21-van-fleischmann-roco-aan-de-tand-gevoeld/ Z21 vanwege plug & play grafische (visuele) kwaliteiten, functionaliteit.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Welke centrale ??
« Reactie #19 Gepost op: 15 november 2014, 23:04:56 »
Beste Rob,

Als je volgend weekend naar de Open Dagen van de MSG/Den Bosch komt, dan kun je op de N-Baan "Verbrückt" de Z21 aan het werk zien EN met Dave er over praten.

Overigens kun je ook een aantal banen met de Tams beoordelen en er met de mensen van de banen over praten.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"