Auteur Topic: gelijkstroom of wisselstroom  (gelezen 5280 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joey

  • Gast
gelijkstroom of wisselstroom
« Gepost op: 4 november 2014, 13:33:39 »
Beste mensen,  wat Is nou beter,  gelijkstroom of wisselstroom. Heb zelf als beginnende(nu nog verzamelaar)  m rails gekocht. En welke merk trein kan er op rijden.

Mvg Joey

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: gelijkstroom of wisselstroom
« Reactie #1 Gepost op: 4 november 2014, 13:42:24 »
Met de aankoop van M-rails heb je eigenlijk al een keuze gemaakt: voor Märklin en dat is wisselstroom. Het enige materieel dat daar op kan rijden is van Märklin, of andere merken die zijn omgebouwd naar wisselstroom.
Of wisselstroom beter is dan gelijkstroom of andersom dat wordt een lastige discussie omdat een gelijkstroomrijder zal zeggen dat gelijkstroom véél beter is en een Märklin-rijder zal altijd beweren dat wisselstroom beter is.
Ik zal dus nooit (in het openbaar) beweren dat gelijkstroom beter is dan wisselstroom om domweg de eenvoudige reden dat op het forum Märklin-rijders zitten waar ik het heel goed mee kan vinden... en dat wil ik graag zo houden.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: gelijkstroom of wisselstroom
« Reactie #2 Gepost op: 4 november 2014, 14:59:17 »
Hallo Joey,

Een paar verschillen op een rijtje.

- In 2 rail zijn er meer fabrikanten (lees concurrenten), waardoor de prijzen iets(!) lager kunnen liggen.
- In 2 rail is dus ook meer keuze in materiaal.  Zo blijft het een feit dat NL en B modellen vaker zijn uitgebracht in 2 dan in 3rail.
- In 2 rail is er meer railkeuze (de soorten rails) dan in 3 rail.
- Wagens met 2 rail assen kan je op een 3 rail baan gebruiken, omgekeerd niet.
- Ze zeggen dat de stroomafname in 3 rail beter is als in 2 rail.
- Een keerlus is in 3 rail makkelijker te maken als in 2 rail.

Er zijn dus voor beide systemen voordelen te noemen. Over de vraag welke nu het beste is sluit ik mij geheel bij Wim aan.
Ik waag mij niet meer aan uitspraken daarover.  :D

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: gelijkstroom of wisselstroom
« Reactie #3 Gepost op: 4 november 2014, 15:28:03 »
Nou ik kan er nog wel ééntje tegenaan gooien: er zijn hobbyisten die zich storen aan de middengeleiders op Märklin-rails; dat zijn die pukkeltjes in het midden van de rails.


Foto: Märklin
Märklin heeft drie typen rail, van links naar rechts: C-rail (de rails met bedding), K-rail (zonder bedding) en M-rail (die zijn geheel van metaal).
Ik denk dat Märklin een betere (of minder storingsgevoelige) stroomgeleiding heeft omdat de twee railstaven contact maken en als daar één railstaaf minder goed contact maakt, dan blijft de trein gewoon doorrijden omdat de andere rail wèl contact maakt. De locomotief maakt met de pukkeltjes in het midden contact via een sleepcontact en dat geeft vaak een betere geleiding.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Joey

  • Gast
Re: gelijkstroom of wisselstroom
« Reactie #4 Gepost op: 4 november 2014, 15:52:27 »
Wat ik heb gehoord Is dat als je met gelijkstroom ergens een fout maakt dat dan meteen het rollende spul kapot is,  wat schijnt dat ik daarvoor voor wisselstroom heb gekozen,  hoewel de tracks van de gelijkstroom mooier Is eveneens de k spoor

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: gelijkstroom of wisselstroom
« Reactie #5 Gepost op: 4 november 2014, 15:58:34 »
Joey,

Ik heb meerdere keren kortsluiting gehad op mijn (gelijkstroom)  banen. Het materieel heeft hier nooit onder geleden. We praten over zwakstroom en daar kan niet heel veel mee fout gaan volgens mij.
 
Ik heb dit verhaal ook nog nooit eerder gehoord. Misschien had de persoon die dit overkwam 220 V op z'n baan gezet.  :P

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: gelijkstroom of wisselstroom
« Reactie #6 Gepost op: 4 november 2014, 16:27:44 »
Wat ik heb gehoord Is dat als je met gelijkstroom ergens een fout maakt dat dan meteen het rollende spul kapot is,  wat schijnt dat ik daarvoor voor wisselstroom heb gekozen...
Als dat al waar zou zijn dan is kortsluiting dezelfde kortsluiting; of dat nou gelijkstroom of wisselstroom is. Ikzelf ben een analoge rijder en ik weet natuurlijk niet wat kortsluiting doet bij een digitale baan. Het kan best zijn dat bij kortsluiting alle decoders de lucht in vliegen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Joey

  • Gast
Re: gelijkstroom of wisselstroom
« Reactie #7 Gepost op: 4 november 2014, 17:05:26 »
Misschien was het ook een verkooppraatje op de eurospoor. Wil ooit naar k spoor gaan,  omdat dat realistischer is vind ik.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: gelijkstroom of wisselstroom
« Reactie #8 Gepost op: 4 november 2014, 17:33:59 »
Het kan best zijn dat bij kortsluiting alle decoders de lucht in vliegen.  ::)
Het is wel zo dat bij een kortsluiting alle decoders (mogelijk) ontregeld zijn. Althans bij mij gebeurt dat wel  >:(.
Dat betekent dat alle locs weer eventjes op het programmeerspoor gezet moeten worden.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: gelijkstroom of wisselstroom
« Reactie #9 Gepost op: 4 november 2014, 18:08:40 »
Het is wel zo dat bij een kortsluiting alle decoders (mogelijk) ontregeld zijn. Althans bij mij gebeurt dat wel  >:(.
Dat betekent dat alle locs weer eventjes op het programmeerspoor gezet moeten worden.
Maar jij rijdt op 3 rail, dus is het praatje dat het een 2 rail probleem zou zijn onzin. En resetten is misschien vervelend, maar het is heel iets anders dan kapot gaan.
Dit lijkt mij een "broodje aap" verhaal.

Groeten, Gert-Jan


Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: gelijkstroom of wisselstroom
« Reactie #10 Gepost op: 4 november 2014, 18:15:50 »
De meeste elektronische componenten zijn kortsluitvast, ik heb nog nooit een decoder ontregeld met kortsluiting bij het Selectrix systeem

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: gelijkstroom of wisselstroom
« Reactie #11 Gepost op: 4 november 2014, 21:17:46 »
De meeste elektronische componenten zijn kortsluitvast, ik heb nog nooit een decoder ontregeld met kortsluiting bij het Selectrix systeem

Dan ben ik reuze benieuwd waarom dat bij mij wel het geval is. Het gebeurt regelmatig dat de locs (alle locs op de baan) via Koploper niet meer reageren en en dat elke loc handmatig terug gezet moet worden op het programmeerspoor. Na een minuut of zo gaat het licht van de loc weer branden en reageert die weer op een rijinstructie. Ik weet niet wat de oorzaak is, maar het is elke keer weer balen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: gelijkstroom of wisselstroom
« Reactie #12 Gepost op: 4 november 2014, 23:56:26 »
Beste Joey,

Er is simpel geen éénduidig antwoord op je vraag, het hangt erg samen met gevoelens en capaciteiten, bijvoorbeeld: je bent niet erg technisch en dan is een keerlus bij 2-rail een crime voor je, of je vindt die pukkels bij 3-rail gewoon lelijk (1:1 gelukkig)

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: gelijkstroom of wisselstroom
« Reactie #13 Gepost op: 5 november 2014, 20:28:17 »
Anne, ik vind het wel een mooi antwoord: pukkels en keerlussen.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)