Auteur Topic: Station Noord-Scharwoude in modules  (gelezen 21893 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Station Noord-Scharwoude in modules
« Gepost op: 2 november 2014, 12:06:52 »
Ik ben onlangs overgestapt van N naar HO (zie voorstel topic).Mijn eerste HO project wordt station Noord-Scharwoude.  Hier heet tot de jaren 50 een waterstaatstation 5e klasse gestaan.
Dit gedeelte zal 3 tot 4 modules gaan omvatten van 80x120cm. De eerste 3 module bakken heb ik gemaakt en ben nu aan het uittekenen.

Hier even wat foto's van het station:







Hier een situatie schets van hoe het er in de jaren 60 uit heeft gezien (station was toen al gesloopt)


ik heb nog even een vraag over de spoorsituatie.
Zoals gezegd is de tekening ergens uit de jaren 60. Ik heb het vermoeden dat er toen ook al wat sporen zijn verwijderd.
Op de tekening zie je 1 doorgaand spoor en een doodlopende. Aan de seinen op onderstaande foto's is te zien dat er volgens mij meer sporen hebben gelegen dan op de foto staan.
Kan iemand mij hier meer over vertellen?

wel even goed zoeken naar de seinen.


Met vriendelijke groet,

Sander

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2014, 12:16:14 »
Dat zijn mooie nostalgische foto's en een leuk thema. Ben nu wel heel benieuwd naar je plan.

Ik kan je vragen helaas niet beantwoorden, ben er nog nooit geweest.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2014, 12:19:32 »
Dat is een zeer mooi project Sander. Ik begrijp nu waarom je over gestapt bent naar H0. Dit soort dingen zijn haast niet te doen in N. Tenminste niet zo gedetailleerd. Alleen het uitzoeken is al een hele klus. Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #3 Gepost op: 2 november 2014, 12:32:15 »
Een plan naar mijn hart en oer Nederlands.
Misschien hier nog een bescheiden bijdrage:


Spreekt voor zich dat ik dit draadje met belangstelling volg.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #4 Gepost op: 2 november 2014, 12:41:10 »
Wim, bedankt voor het mee denken. De tekening die jij laat zien is van een 4e klasse station. Ik wil zaterdag in Houten kijken voor het 5e klasse station van Highmoor.
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #5 Gepost op: 2 november 2014, 12:44:07 »
Heb je daar beeld van?
Er is een vijfdeklasser als bouwmodel uit papier. Zo'n model uit papier zou niks voor mij zijn, maar je hebt voor weinig geld wel een bruikbare mal.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #6 Gepost op: 2 november 2014, 13:21:26 »
Dat is dit station:

Met vriendelijke groet,

Sander

Joran

  • Gast
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2015, 09:45:03 »
Hoe staat het met dit project? Ik en zelf ook op zoek naar een waterstaatstation der 5e klasse. Het liefst een exemplaar in resin zoals Artitec deze een paar jaar terug had. Maar probeer die maar eens te vinden. Vorige week in Houten ook niks gevonden. Bij modelspoor-shop werken ze aan een nieuw exemplaar. Maar die is in lasercut karton. En daar ben ik niet echt kapot van. Heb ook al zitten denken aan zelf bouw. Maar dan zit je weer met maatvoeringen enzo.

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2016, 18:54:10 »
Dit project heb ik ooit opgegeven en ben toen aan de gang gegaan met mijn "Nederlands u baantje". Dat projectje wil niet zo lukken en station Noord-Scharwoude blijft maar in mijn hoofd zitten.
Laatst heb ik een 3d print laten maken van het station en daarbij ook een uitgebreid sporenplan ontvangen.
Dat er meer sporen hebben gelegen als er op eerder geplaatste tekening staan kon ik op die tekening als zien maar het exacte verloop van de sporen was niet duidelijk. Op de tekening die ik nu heb staan 5 sporen die op verschillende hoogte hebben gelegen.

Leuk thema om na te bouwen dus......

Ik ben nu mijn kamer aan het herindelen en aan het bekijken of het mogelijk is een stellage te maken waarin ik 10 of 11 module bakken kwijt kan.
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2016, 19:13:08 »
Tja een historie waar ik ook nog van weet ,,zelfs de handelskade waar de treinen bij de veiling stonden ,,achter het huis van mijn opa en oma ,,dus ja ik ben een echte langedijker .
De veiling waar nog water in was en de schuiten ,die losten op de kade en de wagons vulde ,,wat overigens ook maten waren in tonnage ,,het gewicht weet ik niet maar google wel denk ik .
Jammer dat het station weg is maar de spoordijk is er nog zelfs de fundatie van de brug bij de sluis  8)
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2016, 19:19:53 »
Henk,

er is inderdaad nog veel te zien (als je weet waar je naar moet kijken). Helaas is er ook veel verdwenen....
Mijn droom is om zowel station Noord-Scharwoude als Noord-Scharwoude dorp (veilingterrein) en Broek op Langedijk te gaan maken. Maar daarvoor ontbreekt het mij nu aan ruimte.
Eerst maar eens kijken of Noord-Scharwoude haalbaar is. Voor het gedeelte dat ik wil gaan maken heb ik 10 of 11 modules nodig van 115cm. En dan heb ik nog niets eens een keerlus aan de einden...

Woon je nog steeds in Langedijk?
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2016, 19:38:59 »
nee ik woon niet meer in langedijk maar in Obdam nu ..
Ik zal eens snuffelen of ik nog oude foto,s heb voor je van de spoor daar
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2016, 21:26:39 »
Zo, het hout is binnen, de bouw kan beginnen.....



Ik ga 10 modules maken van 115x80cm.
In eerste instantie wordt er een houten frame gemaakt waar een plaat hout op komt. Op die platen hout ga ik dan eerst de sporen en het dijklichaam etc tekenen. Als dat uitgewerkt is schroef ik de platen los van het frame en ga ik de spoordijk uitzagen. De restanten van de plaat schroef ik terug op het frame en het dijklichaam wordt dmv klosjes op de juiste hoogte terug geplaatst. Dan volgt het leggen en aansluiten van rails en wissels. Als alles technisch in orde is wordt er begonnen met aankleden van het landschap.

Eerst maar eens een stellage bouwen waar de modules in opgeborgen kunnen worden en de modules in elkaar zetten.
Met vriendelijke groet,

Sander

Raages

  • Gast
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2016, 11:13:52 »
Je bent er dus nog even zoet mee. Veel succes alvast.

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #14 Gepost op: 23 juli 2016, 18:50:45 »
De basis van de modules zijn gebouwd en hebben hun plek in mijn kamer gevonden


Vanmiddag de tekening van de spoor  situatie op groot formaat laten printen. Gelijk maar de verdeling over de modules ingetekend. Slecht 1 wissels zal iets verschoven worden om hem volledig op een module te leggen.


Volgende stap is het uittekenen van de spoor situatie op de module bakken.
Met vriendelijke groet,

Sander

Raages

  • Gast
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #15 Gepost op: 23 juli 2016, 21:22:52 »
Je laat weinig aan het toeval over zie ik. Die aanpak kan ik waarderen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #16 Gepost op: 24 juli 2016, 09:23:07 »
Die modules moeten natuurlijk allemaal rechthoekig zijn. Anders had je de module waar dat wissel zit een andere vorm kunnen geven, die dan weer past op de aansluitende module. Als de spoordijken en bebouwing op die modules zit, dan passen die modules natuurlijk niet meer op de wandhaken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #17 Gepost op: 24 juli 2016, 10:41:46 »
ziet er goed uit ,,dagelijks rij ik nog langs die oude spoordijk en station ,,ben benieuwd  :)
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #18 Gepost op: 24 juli 2016, 10:54:13 »
Die modules moeten natuurlijk allemaal rechthoekig zijn. Anders had je de module waar dat wissel zit een andere vorm kunnen geven, die dan weer past op de aansluitende module. Als de spoordijken en bebouwing op die modules zit, dan passen die modules natuurlijk niet meer op de wandhaken?

Wim,

de wissel die ik iets op ga schuiven is om er voor te zorgen dat deze niet over de overgang van twee modules gaat komen. Bebouwing is is niet zo'n probleem. Echt veel bebouwing komt er niet op. Het station zal in ieder geval ergens anders opgeborgen moeten worden, deze komt op de overgang van twee modules te staan. Verder komt er allen een privaat gebouwtje, lampisterie, baanwachtershuisje, weegbrug en een woningen of bedrijfspandje (weet nog niet welke functie dat pand gehad heeft). En dat alles verdeelt over een totale lengte van 11.5 meter
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #19 Gepost op: 24 juli 2016, 10:57:05 »
ziet er goed uit ,,dagelijks rij ik nog langs die oude spoordijk en station ,,ben benieuwd  :)

Henk,

Jij komt uit deze omgeving. Weet jij wat er vroeger op de plek heeft gestaan waar nu ongeveer Stoop Waarland is gevestigd? Vanaf Langedijk gezien net voor het spoor tunneltje aan de rechterkant.
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #20 Gepost op: 24 juli 2016, 16:19:45 »
ik ga voor je snuffelen wat ik nog heb en weet  ;D ;D
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #21 Gepost op: 24 juli 2016, 17:19:45 »
Top Henk, zou mooi zijn als je iets hebt voor mij.

Het gaat om het pand op onderstaande tekening
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #22 Gepost op: 25 juli 2016, 12:30:48 »
Mooi project Sander. Maar wat Wim al vroeg ... is de ruimte in de stellingkast tussen 2 aangeklede modules wel voldoende. Ook al komt er alleen maar een dijkje op er staan toch ook gebouwen en niet te vergeten bomen. Maar nogmaals ...  mooi project en volgens mij goed onderbouwd. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #23 Gepost op: 25 juli 2016, 12:40:36 »
Ik heb wel al gezien dat je die planksteunen in hoogte kunt verstellen door ze wat gaatjes hoger of lager in de bevestigingsrails te prikken.
Met al die modulebakken achterelkaar geplaatst maak je een aardige lengte, krijg je dat wel weg in je hobbykamer?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Noord-Scharwoude in modules
« Reactie #24 Gepost op: 25 juli 2016, 13:41:08 »
Mooi project Sander. Maar wat Wim al vroeg ... is de ruimte in de stellingkast tussen 2 aangeklede modules wel voldoende. Ook al komt er alleen maar een dijkje op er staan toch ook gebouwen en niet te vergeten bomen. Maar nogmaals ...  mooi project en volgens mij goed onderbouwd. ;)

Pierre,

de ruimte in de stellingkast kan niet veel hoger, anders kan niet alle modules kwijt. De spoordijk past in elk geval. Qua bebouwing en bomen moet ik maar zien hoe dat uit komt.

Ik heb wel al gezien dat je die planksteunen in hoogte kunt verstellen door ze wat gaatjes hoger of lager in de bevestigingsrails te prikken.
Met al die modulebakken achterelkaar geplaatst maak je een aardige lengte, krijg je dat wel weg in je hobbykamer?

Wim,

als ik alle modules achter elkaar plaats past het inderdaad niet in mijn kamertje, die is slechts 2x3 meter :-[. Totale lengte komt uit op 12,5 meter Daarom stapel ik ze boven elkaar :P
Met vriendelijke groet,

Sander