Auteur Topic: Haven en schepen  (gelezen 9189 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Haven en schepen
« Gepost op: 16 september 2014, 10:33:11 »
Ik loop me rot te piekeren want ik zit erg in de knoei met de schalen en verhoudingen.
Een groot gedeelte van de baan zal haven en industrie zijn container terminal bulk overslag tank overslag raffinaderij maar als je nu zeeschepen in H0 wil gaan bouwen worden het gigantische bouwwerken een beetje containerschip in H0 wordt dan al gauw een meter of 3.

Wat zijn de oplossingen niet in H0 bouwen maar in de bestaande botenschalen 1:1200 maar dan is de verhouding weg of wat zouden jullie doen. Scaldis heeft ook bouwplaten schaal 1:250 
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Haven en schepen
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2014, 11:07:16 »
Rob welke periode ga je rijden , nederlands duits ? dan zou je over een rijnaak na kunnen denken waar containers op kunnen.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Haven en schepen
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2014, 11:24:40 »
Hans

Periode nu tot 2015 NL met overgang naar bergen  anders word het een erg plat gebeuren maar een binnenvaartschip is tegenwoordig ook al minimaal 100 - 120 meter dat zou in H0 dus ergens tussen de 114 en 140 cm zijn of reken ik nu verkeerd.

Beetje binnenvaart schip gaan 5 x 40 ft en 1 x 20 ft in de lengte hoelang is een container in H0 20 ft = 7,2 cm en 40 ft = 14 cm dan heb je aan laadruim al 92 cm komt de kop en de kont er nog bij dus zit je idd al gauw aan de 120 cm.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Haven en schepen
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2014, 11:32:18 »
Rob,
voor een beetje haven heb je inderdaad al gauw heel veel ruimte nodig. Hans zit geloof ik een beetje met hetzelfde dilemma en die heeft toch al een oppervlak waar menigeen hier op het forum jaloers op is.
De kunst van het bouwen van een modelbaan is ook een beetje om op een kleine ruimte de illusie te wekken dat iets veel groter is dan datgene wat je ziet. Bij sporen doe je dit door bochten en stukken baan aan het zicht te onttrekken met landschap, waardoor de illusie ontstaat dat het spoor veel verder doorloopt dan het stuk dat je ziet. Bij een haven zou je dit kunnen doen door slechts een klein stukje van de in werkelijkheid veel grotere haven te bouwen en "de rest van de haven" aan het zicht te onttrekken met strategisch geplaatste gebouwen. Ook kan je met een achtergrond de illusie wekken dat de haven veel groter is.

 even een plaatje om mijn verhaal een beetje te verduidelijken.
 

Een havengebied is wel een heel mooi thema voor een modelbaan. Ik ben benieuwd wat je daar van gaat maken.

Groeten, Gert-Jan

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Haven en schepen
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2014, 11:47:40 »
Hoi Gert-Jan,
dus het is eigenlijk niet zo probleem als je schaal 1:250 zou gebruiken voor schepen of nog kleiner als de illusie maar klopt.

hele uitdaging dus. Begrijp nu ook wel waarom er in H0 geen zeeschepen worden gebouwd.

2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Haven en schepen
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2014, 11:58:05 »
Ik heb hier een boot die ik wil gaan gebruiken, en inderdaad die is met 120 cm al aardig aan de grote kant, heb al diverse ideeën erover, doorzagen in de lengte en dan 1 helft voor kolen en 1 helft voor containers gebruiken. of met een scheidings wand in het midden op dat grote stuk wat ik net klaar heb van de baan, en ik weet het eigenlijk nog steeds niet.

Ik zit nog steeds op een eureka idee te wachten waarbij je zegt tjakaaaa dat is het.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Haven en schepen
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2014, 13:03:42 »
Rob,
Als je met kleinere schalen gaat werken dan zou ik dat alleen op de achtergrond doen. Dit wordt met huisjes ook wel gedaan. Op een H0-baan kan je in de achtergrond best wel N-schaal huisjes gebruiken. Dan creëer  je een 'geforceerd perspectief'.
Op de voorgrond moet je wel op schaal werken anders kloppen de verhoudingen niet. Dat betekent niet dat een schip in lengte ook exact op schaal moet zijn. Als de deuren, ramen en trappetjes e.d. maar in de juiste verhouding zijn ten opzichte van de poppetjes. De fabrikanten doen dit ook met hun huisjes. Als je de maten van een H0-huisje gaat omrekenen naar werkelijke maten dan klopt er niets van. Hetzelfde geldt zeker voor bomen en bergen. Een boom van 30 meter is heel normaal maar je ziet op modelbanen geen bomen van 30 cm. Een berg van 1 meter hoog op je baan lijkt een Alpenreus maar is in werkelijkheid maar een "heuveltje" van 100 meter.
(Voordat er nu mensen gaan reageren; Ja .... ik reken voor het gemak even in 1:100 in plaats van 1:87.)
Wat nog maar eens aangeeft dat de schaal bij het bouwen van scenery niet zo heel belangrijk is. Zoals je zelf al concludeerde; Als de verhoudingen op het oog maar kloppen. Dat is een uitdaging maar met een beetje oefenen komt het eigenlijk altijd wel goed. Je ziet hier op het forum ook veel mensen een poppetje gebruiken voor het inschatten van de juiste verhoudingen. Dat werkt heel goed omdat iedereen eigenlijk een instinctief gevoel voor de juiste verhoudingen van een mens heeft.
(Dat heeft iets te maken met 'de gulden snede' maar dat wordt dan weer een erg lang verhaal om hier uit te leggen.)

Succes met de planning en bouw van je haven.

Groeten, Gert-Jan


Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Haven en schepen
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2014, 13:35:13 »
Het is mij duidelijk dus eigenlijk zou je in N-spoor moeten bouwen schaal 1:160 om met schepen op 1:250 een beetje in verhouding uit te komen.
Probleem met N-spoor is weer dat er op gebied van vrachtwagen en kranen weer niet zoveel te krijgen is. Dilemma's  :'(
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Haven en schepen
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2014, 14:23:21 »
Je kan zo'n 1:250 schip misschien wel gebruiken als basis en dan zelf aanpassen met 1:87 ramen en deuren en accessoires.




Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Haven en schepen
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2014, 18:01:38 »
Beste Rob,
Als je met kleinere schalen gaat werken dan zou ik dat alleen op de achtergrond doen. Dit wordt met huisjes ook wel gedaan. Op een H0-baan kan je in de achtergrond best wel N-schaal huisjes gebruiken. Dan creëer  je een 'geforceerd perspectief'.
Op de voorgrond moet je wel op schaal werken anders kloppen de verhoudingen niet. Bij modelspoor is volgens mij het ruimtegebrek de grootste worsteling. Je gaat al snel veel te groot denken omdat je denkt alle ruimte te hebben... en meestal valt dat vies tegen.
Misschien moet je wel minder groot denken en voor zo'n containerterminal met giga containerschepen een ander thema verzinnen. Bedenk wel dat je een groot deel van je baanruimte kwijt bent aan een beetje schip. Bovendien neemt zo'n schip al het zicht weg van je container-gebeuren.
Misschien is het overladen van steenkool een idee. Dat kan op veel kleinere schepen verladen worden en neemt veel minder ruimte in.


Zo'n boot van Gert-Jan daar kunnen zat steenkolen in, ligt lekker laag in het water en biedt daardoor mooi zicht op wat er langs en op de kade gebeurt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)