Hallo,
Even een aantal opmerkingen.
..... Gelijk of wisselstroom maakt dat wat uit? Waar zit het verschil? Wat is beter? En waar moet ik op letten? .....
Al heel veel zaken zijn al benoemd. Maar ik heb na een rigoureuze overstap enige jaren gelden gemerkt dat het 'door elkaar heen' gebruikvan van diverse merken, protocolen e.d. in de praktijk best haalbaar is. Zeker hierdoor is de beperking van assortiment door te kiezen voor
Märklin kleiner als verwacht. Want al eerder genoemde 3-rail modellen van andere merken (en het voorzien van een sleper onder een 2-rail loc) maakt de keuze al weer groter.
Wat mijzelf betreft heb ik vooral de nadruk gelegd op 'rij-ruimte' (een rondje op de paradebaan duurt '22 meter'

). Het aantal locs is beperkt tot 12 stuks (1 x omgebouwde
Mehano THALYS, 1 x
Piko Railion en de rest 'originele' Marklin locs). Maar ik ben ook mede-hobbyisten tegengekomen waarbij het aantal locs opliep tot 160 stuks. En ja, dan heb je bij de 2-rail wereld wel wat meer keuze. Brawa en andere merken die ook 3-rail varianten aanbieden, heb ik nog niet maar is voor de komende jaren zeker een optie.
De Rijtuigen zijn eigenlijk allemaal van
Lima. Het voordeel vindt ik de prijs, want voor een paar euro's heb je al een mooie set Benelux-, (M2-)IJssellijn- of ICK- rijtuigen. Het gewicht is dusdanig laag dat ik bij hellingen rustig 5% aan durf. Daarnaast ga je dus weer gebruik maken van een enorm aanbod wat deze firma op de markt heeft gebracht. Ik let niet 100% op details, dus is het voor mij een haalbare optie. Natuurlijk heb ik uitzonderingen in de vorm van 3 TRIX 3-assige rijtuigjes, die ook zeer goed op de baan passen.
Momenteel is bij de verzameling van ruim 120 wagons een maar een beperkt deel van het merk Märklin en dan juist eigenlijk voornamelijk de oudere modellen. Zeer stevig en goed op de baan liggend. Maar hier is de reeks
LIMA wagons (
die te licht zijn) momenteel uitgedund tot een schamele 6 stuks,
Fleischmann en