Hallo,
Even een aantal opmerkingen.
..... Gelijk of wisselstroom maakt dat wat uit? Waar zit het verschil? Wat is beter? En waar moet ik op letten? .....
Al heel veel zaken zijn al benoemd. Maar ik heb na een rigoureuze overstap enige jaren gelden gemerkt dat het 'door elkaar heen' gebruikvan van diverse merken, protocolen e.d. in de praktijk best haalbaar is. Zeker hierdoor is de beperking van assortiment door te kiezen voor
Märklin kleiner als verwacht. Want al eerder genoemde 3-rail modellen van andere merken (en het voorzien van een sleper onder een 2-rail loc) maakt de keuze al weer groter.
Wat mijzelf betreft heb ik vooral de nadruk gelegd op 'rij-ruimte' (een rondje op de paradebaan duurt '22 meter'

). Het aantal locs is beperkt tot 12 stuks (1 x omgebouwde
Mehano THALYS, 1 x
Piko Railion en de rest 'originele' Marklin locs). Maar ik ben ook mede-hobbyisten tegengekomen waarbij het aantal locs opliep tot 160 stuks. En ja, dan heb je bij de 2-rail wereld wel wat meer keuze. Brawa en andere merken die ook 3-rail varianten aanbieden, heb ik nog niet maar is voor de komende jaren zeker een optie.
De Rijtuigen zijn eigenlijk allemaal van
Lima. Het voordeel vindt ik de prijs, want voor een paar euro's heb je al een mooie set Benelux-, (M2-)IJssellijn- of ICK- rijtuigen. Het gewicht is dusdanig laag dat ik bij hellingen rustig 5% aan durf. Daarnaast ga je dus weer gebruik maken van een enorm aanbod wat deze firma op de markt heeft gebracht. Ik let niet 100% op details, dus is het voor mij een haalbare optie. Natuurlijk heb ik uitzonderingen in de vorm van 3 TRIX 3-assige rijtuigjes, die ook zeer goed op de baan passen.
Momenteel is bij de verzameling van ruim 120 wagons een maar een beperkt deel van het merk Märklin en dan juist eigenlijk voornamelijk de oudere modellen. Zeer stevig en goed op de baan liggend. Maar hier is de reeks
LIMA wagons (
die te licht zijn) momenteel uitgedund tot een schamele 6 stuks,
Fleischmann en
Roco volgen op de voet met beide 10 stuks, maar het merendeel is van
Piko (oude stijl). Zeer stevig op de baan liggend en door een relatief lage aanschafprijs mij in de gelegenheid stellen om mooie treinstellen van 30 stuks samen te stellen en te imponeren op de baan.
Kleinbahn is heel leuk, maar wel gevoelig.
Bij de Digitale uitrusting is de keuze gevallen op de CS2, maar ik moet eerlijk bekennen dat achter een ECOS2 ook een optie was geweest en zeker iets goedkoper. Echter de keuze in het begin voor 2 x Mobile Stations heb ik daardoor eenvoudig kunnen handhaven en zijn nu aan zowel de linker als rechterzijde van de CS2 geplaatst en geven mij (en de kinderen) de gelegenheid om 'even snel' een loc te besturen. Trouwens MM2, MFx en DCC draaien bij mij gemoedelijk naast en elkaar en door elkaar heen zonder problemen.
De wissel besturingen zijn ook weer gemengd door gebruik te maken van de in te bouwen Wissel-decoders en zeker op de lastige plaatsen of daar waar er niet toevallig 4 stuks bij elkaar liggen aan te sluiten. Daarnaast zowel de K83, M83 als DigiRails wissel-decoders kastjes in te gebruik, zowel MM als DCC aangesloten.
Rails. Simpel....
C-Rails, echter d.m.v een conversie-kitje ook op 3 plaatsen gebruik makend van de oude
M-Rails industriebochten waardoor 54 centimer ineens haalbaar is voor de kleinere stoomlocs en E1100 serie Elocs. Maar ook K-rails kan op die manier toegepast worden. Maar hier alleen dus Märklin, wat ik persoonlijk geen beperking vindt omdat je daardoor 'geen vervuiling' in vindt en ik ontsporingsloos kan draaien en met een gerust hart even een bakje koffie haal, terwijl en 6 locs gelijktijdig hun rondje draaien.
Massa-detectie, niet met Marklin maar met RoSoft materiaal, hiermee de prijs weer behoorlijk drukkend. Viessmann was een optie, maar nog steeds duurder.
Al met al, oorspronkelijk een keuze gemaakt voor 3-Rail, geen dag spijt van (behalve al er weer zo'n @#$%^$ leverancier voor een paar tientje zo'n hele 2-rail loc aanbied en ik als 3-railer buiten de boot val

). Echter vooral door goed om je heen te kijken, in staat zijnde om van alle werelden het beste (en/of goedkoopste) te gebruiken.
************************************************************************************************************************************************************
..... Ik lees wel eens problemen met sleper, pukkels en wissels waar de sleper op de railstaf kunnen komen met als resultaat vonkjes .....
Wat ik (a
ls voormalig gelijkstroom-rijder, en overstapper naar digitale 3-rail rijder) ervaar betreffende de vonkjes, is dat ik daar voornamelijk 'last' van heb bij de oudere Märklin wagons die oorspronkelijk in de tijd van (
de blikken) M-Rail zijn geproduceerd. Simpel gezegd herkenbaar aan de grote veer aan de onderkant die de aangesloten is aan beide koppelingen (
sommige koppelingen hebben individuele veertjes).
Daarnaast is het bij het gebruiken van wagons en rijtuigen van 'andere' merken (
mijn oude verzameling wagons en rijtuigen is dus vrijwel geheel meegegaan 'to the other side' 
), zeker bij de Lima's, het geval dat het uiteinde van de koppeling (stangetje naar beneden) tegen de puko's bij wissels en scherpe bochten (R1) aanslaat. Deze afknippen of verbuigen is voldoende.
Ook zeker aan te raden is om de wiel-assen van de 2-rail wagons e.d. te vervangen omdat de asgrootte enkele milimeters groter is bij 'de andere merken' en de flenshoogte van de 'andere merken groter is dan bij de Märklin wielen en ze daardoor aanslepen in de bochten. Ook kun je daarna gebruik maken van de massa-detectie welke bij 3-rail tegenwoordig gebruikt wordt in het digitale circuit, dit om automatisch rijden te bewerkstellingen.
************************************************************************************************************************************************************
..... Een voordeel van Märklín is is dat het drie-rails systeem kent geen keerlusproblemen .....
Heb er 5 stuks van in de baan

....
Groeten,
Jan