Auteur Topic: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)  (gelezen 100299 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #25 Gepost op: 19 maart 2014, 21:18:40 »
Je ben ook van alle markten thuis he. Zo maar een mini op bijna Wim zijn maat, en een kever op bijna je eigen voormaat. denk wel dat die bij jullie beide goed zullen staan.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #26 Gepost op: 19 maart 2014, 21:27:06 »
Je hebt het er strak inzitten Pierre. Ga je ook verlichting maken onder die module zodat je H0-baan niet teveel in de schaduw komt te zitten?
Die 1:25 VW kan perfect op je LGB-module. Mooi ding en een mooie schaal... mag wel wat minder glimmen. Beetje menie onderaan de deuren en de spatborden voor, dan krijgt-ie een realistisch beeld.
Ik heb er ooit twee gehad in de tijd dat APK nog lang niet bestond een 1300 en een 1500. Heerlijke auto's en eenvoudig in onderhoud.
Zo maar een mini op bijna Wim zijn maat...
Een Mini heeft verbazend veel beenruimte.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #27 Gepost op: 19 maart 2014, 21:34:55 »
Je ben ook van alle markten thuis he. Zo maar een mini op bijna Wim zijn maat, en een kever op bijna je eigen voormaat. denk wel dat die bij jullie beide goed zullen staan.

Tja ... Rick ... puur mazzel die maten. Ik denk dat deze bouwdozen al zeker 20 jaar op mijn zolder liggen. Ik wist het niet eens meer. Ik kwam ze tegen toen ik de plank leeg ging maken en de spullen ergens anders in moest proppen. Vroeger heel wat van deze bouwdozen in elkaar gezet maar die modellen heb ik al lang niet meer. Allemaal al weggegeven.

Je hebt het er strak inzitten Pierre. Ga je ook verlichting maken onder die module zodat je H0-baan niet teveel in de schaduw komt te zitten?
Die 1:25 VW kan perfect op je LGB-module. Mooi ding en een mooie schaal... mag wel wat minder glimmen. Beetje menie onderaan de deuren en de spatborden voor, dan krijgt-ie een realistisch beeld.
Ik heb er ooit twee gehad in de tijd dat APK nog lang niet bestond een 1300 en een 1500. Heerlijke auto's en eenvoudig in onderhoud.

Er zit daar al verlichting onder de plank Wim.
Ik heb vroeger wel 5 van deze kevers versleten maar daar zat al menie op  ;D Het waren geen cabrio's en ze waren ook lang zo mooi niet.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #28 Gepost op: 19 maart 2014, 23:27:14 »
Je hebt trouwens wel mazzel met jouw schaal; er is veel meer te krijgen dan ik aanvankelijk had gedacht. Ik dacht met mijn 1:48 een beetje de gebraden haan te kunnen uithangen, maar dat valt eigenlijk wel vies tegen. Op 1:35 (en dat schurkt zo'n beetje tegen spoor 1 aan) is veel meer te krijgen en dat zijn niet alleen maar tanks en jeeps.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #29 Gepost op: 24 maart 2014, 23:18:31 »

Ik zat vanavond boven om een computer te vullen met software en daar gaat nogal wat tijd overheen dus ... tussendoor maar een beetje aan het fröbelen geslagen.

Een startje gemaakt aan de locloods. De voorgevel met de decoupeerzaag uitgezaag uit een stukje afval hardboard. Ik heb het eerst van karton geprobeerd maar dat was echt te zwak. Ik ben maar gelijk met de lastigste gevel begonnen. Hier moet aan beide kanten een muurtje tegenaan gemetseld worden.





Ik was eerst van plan om een skelet te maken van hout (vuurpijlstokken) en dan de ruimtes op te vullen met muurtjes maar … ik vind hele muren toch mooier. Ik maak nu hele gemetselde muren met daarop een houten dakconstructie. Een uitbouwtje aan de zijkant en aan de achterkant een garage er tegenaan waar je zo de deuren in kan kijken.

De steentjes ga ik maken van de bekende blauwe isolatie platen. Daar heb ik er nog een paar van liggen. In het verleden wilde ik die gebruiken als geluidsisolatie onder mijn rails. Dat maakte zo weinig verschil dat ik er van afgestapt ben. Maar we dwalen af. Van de platen snij ik strookjes van 4 mm. De bakstenen die ik nodig heb zijn ongeveer 10 x 5 x 4 mm dus ik moet een soort steenstrips maken van 10 x 4 mm om op mijn muurtjes te plakken.

Eerst lange stoken gesneden en daar weer kleine stukjes van gemaakt. 





En dan begint het monnikenwerk. Ik heb als hulpje om de cm een lijntje getrokken om recht te blijven met “metselen”. Als een soort touwtje wat een metselaar gebruikt.





Wel weer even genoeg voor vandaag. Ik krijg hier wel last van mijn handen van dus later maar weer verder maar …. het resultaat is zeer bevredigend.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #30 Gepost op: 24 maart 2014, 23:41:22 »
Nou Pierre, dit ziet er een stuk strakker uit dan mijn gemartel.
En die steenstrips plak je vast met gewone Action houtlijm? Steentjes baksteenrood schilderen en dan invoegen met grijze voeg? Mooi... Ik zie dat je ze op de hoeken ietsje laat uitsteken zodat ze straks mooi doormetselen naar de zijmuren.
En wat ga je met de binnenkant doen?
Ik geloof dat ik nu wel een aardig beeld heb hoe of ik mijn 1:48 loods ga maken... ik moet alleen kleinere steentjes snijden.  :o
Bedankt vent!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Daniel Caso

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #31 Gepost op: 25 maart 2014, 00:06:18 »
Nou Pierre, dit ziet er een stuk strakker uit dan mijn gemartel.

Wat je gedaan hebt is toch ook niet verkeerd? Het zag er best goed uit vond ik.

En die steenstrips plak je vast met gewone Action houtlijm?

Klopt Wim. Dat gaat prima. Even in de gaten houden dat je de gladde kant plakt. Dan hou je de mooie grove kant als zichtkant voor de steentjes.

Steentjes baksteenrood schilderen en dan invoegen met grijze voeg?

Inderdaad ... schilderen met acrylverf. Humbrol vreet in. Voor dat voegen ga ik nog eerst een proefstukje maken om te kijken wat het beste resultaat geeft. Ik denk aan dun voegen grijs met een kwastje opsmeren. Een beetje diepe voegen maken. Voordeel van voegen grijs is dat je na het voegen de steentjes weer schoon kan maken met een vochtige doek.


Mooi... Ik zie dat je ze op de hoeken ietsje laat uitsteken zodat ze straks mooi doormetselen naar de zijmuren.

Ik kan de hoek zo laten. De achterwand is buiten gezichtsveld. Daar moet ik alleen de binnenkant met steentjes maken.

En wat ga je met de binnenkant doen?
Ik geloof dat ik nu wel een aardig beeld heb hoe of ik mijn 1:48 loods ga maken... ik moet alleen kleinere steentjes snijden.  :o
Bedankt vent!

Binnenkant komt ook helemaal met steentjes en de vloer van hout.

Ga je naar de losse steentjes of plak je ook dit soort steenstrips?

Graag gedaan ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #32 Gepost op: 25 maart 2014, 00:23:48 »
Citaat van: Pierre
Wat je gedaan hebt is toch ook niet verkeerd? Het zag er best goed uit vond ik.
Nee, niet verkeerd... experimenteren is nooit verkeerd. Zag er best aardig uit, maar het kan beter.  :) En als ik iets in elkaar zet dan wil ik aan het eind van het verhaal graag "Yesss!" kunnen zeggen en dat had ik bij dit experiment niet. Ik denk dat jouw manier van werken toch meer mijn ding is.
Acrylverf, gebruik je daar die grote Action-tubes voor? En als je dan invoegt en je veegt het weer schoon met een vochtige doek, dan veeg je niet alle verf weer weg?

Citaat van: Pierre
Ga je naar de losse steentjes of plak je ook dit soort steenstrips?
Ik ga voor jouw methode: steentjes uit strips snijden en gezellig opplakken. Ik heb nog een pak grijs voegmiddel liggen voor badkamertegels; als het droog is wordt dat keihard. En als dit lekker werkt, dan kan ik er zelfs een visgraatmotief klinkerstraatje mee leggen. Moet jij eens opletten: ik metsel de hele zooi aan elkaar.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #33 Gepost op: 25 maart 2014, 00:37:23 »
Ja .. ik gebruik ook vaak de grote tubes van de Action. Of je de verf weer wegveegt met een vochtige doek weet ik nog niet Wim. We gaan het zien. Ik kan ook eerst de acrylverf fixeren. Dan veeg je het zeker niet weg. Je leest het allemaal wel wat ik ga doen. Ik weet het zelf ook nog niet precies :-\ ;D

Een klinkerstraatje kan je beter in de klei stempelen Wim. Dat ziet er best ok uit.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #34 Gepost op: 25 maart 2014, 09:15:28 »
Pffffffffffffff wat heet monniken werk zeg, maar ziet er wel erug goed uit Pierre.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #35 Gepost op: 25 maart 2014, 10:36:51 »
Het ziet er goed uit Pierre,
Maar wat een werk zeg!  :o
Is het niet makkelijker om eerst een heel isolatie plaatje op de houten ondergrond te lijmen en dan daarna met een mesje insnijden tot op het hout?
Een soort middenweg tussen wat jij en Wim hebben gedaan. (Maar dat is maar mijn idee hoor.)

Ik ben benieuwd naar het resultaat als het straks geverfd is.
Lekker doorgaan zo! maar doe wel voorzichtig met je handen hé

Groeten, Gert-Jan


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #36 Gepost op: 25 maart 2014, 12:22:27 »
Het ziet er goed uit Pierre,
Maar wat een werk zeg!  :o
Is het niet makkelijker om eerst een heel isolatie plaatje op de houten ondergrond te lijmen en dan daarna met een mesje insnijden tot op het hout?
Een soort middenweg tussen wat jij en Wim hebben gedaan. (Maar dat is maar mijn idee hoor.)

Daar ben ik ook al mee aan de slag geweest Gert-Jan. Maar dan is het net schuimkarton en is het me te strak naar mijn zin. Nu verspringt er wel eens een steentje en sommige steken een stukje meer uit. Sommige voegen zijn iets smaller. Dat is in het echt ook en het bevalt me wel. Daar komt nog bij dat ik geen haast heb.  Morgen weer een dag. (hoop ik.;D)

Ik ben benieuwd naar het resultaat als het straks geverfd is.
Lekker doorgaan zo! maar doe wel voorzichtig met je handen hé

Iedere keer een stukje en tussen door even wat anders en dan gaat het prima ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #37 Gepost op: 25 maart 2014, 13:15:32 »
Geinig hoe je nu bezig bent, Pierre. Ik geloof je zonder meer en ik zie het zelf ook dat je op deze manier een veel natuurlijker aanzicht krijgt dan met een mes de voegen erin kerven. Het is wel meer werk, maar zoals je zelf al een paar keer hebt gezegd: het is een hobby en het hoeft niet morgen af te zijn. Ook belangrijk voor je handen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #38 Gepost op: 25 maart 2014, 14:50:24 »
Als je het op de Wim-methode doet, dus opplakken en de voegen insnijden, dan krijgen die voegen de dikte van het mes waarmee je snijdt. Bovendien heeft piepschuim de eigenschap om heel veerkrachtig die ingesneden voegen weer af te sluiten. Ergo: je houdt dus geen voegen meer over. Daarnaast zit je ook nog met de verticale voegen en dat snijdt erg lastig om de bovenliggende steen niet te raken. Het invoegen gaat niet lukken omdat er amper een voeg zit om in te voegen.

De Pierre-methode lijkt erg bewerkelijk, maar je hebt wel een constante maat bakstenen en je kunt zelf bepalen hoe dik of hoe diep je voeg wordt. Dat de ene baksteen misschien wat minder recht zit dan de ander zou je eventueel kunnen opvangen door over de volle breedte een reep polystyreen te gebruiken met de dikte van je voeg. Als je een rij stenen hebt gedaan verplaatst je die reep naar je volgende laag stenen. Maar als je een beetje netjes kunt werken, dan kan het ook zonder. A child can do the laundry.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #39 Gepost op: 25 maart 2014, 20:54:19 »
ok vraag van een n00b, is de maat 10 x 4 mm dan niet wat te groot voor een metselsteen ??
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #40 Gepost op: 25 maart 2014, 20:58:49 »
ok vraag van een n00b, is de maat 10 x 4 mm dan niet wat te groot voor een metselsteen ??

Ik weet niet Hans. Als ik hem bij een Preisertje  hou klopt het aardig.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #41 Gepost op: 25 maart 2014, 21:01:26 »
Vanavond nog een uurtje geplakt tot mijn steentjes op waren. Morgen maar wat nieuwe maken.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #42 Gepost op: 25 maart 2014, 21:49:46 »
Ik kan niet anders zeggen Pierre, dit lijkt een buitengewoon geslaagd project te worden.

...is de maat 10 x 4 mm dan niet wat te groot voor een metselsteen?
Er van uitgaande dat een standaard baksteen ongeveer 210 bij 100 mm meet dan zou dat in schaal 1:24 op 8,75 bij 4,16 mm uitkomen. Omdat die G-schaal nogal schommelt tussen de 1:20,3 en 1:24 zit metselaar Pierre aardig op schaal. En dat bewijst toch maar weer dat een Preisertje makkelijker rekent dan een maatlat.  :)
Als ik aan de gang ga met mijn projectje, dan wordt het stuk lastiger want een baksteen in 1:48 meet 4,5 x 2 mm. Ik denk dat als ik bakstenen snij van 6 x 3 mm dat niemand het ziet.  8) Hans, jij dus ook niet!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #43 Gepost op: 25 maart 2014, 21:50:53 »
Jeetje zeg Pierre je maakt er echt weer werk van. Super om te zien en te volgen.
Zeg dan niet zo vaak wat maar neemt niet weg dat ik het allemaal niet in de gaten houd hoor  ;)
Fotografen met passie.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #44 Gepost op: 25 maart 2014, 21:54:32 »

Als ik aan de gang ga met mijn projectje, dan wordt het stuk lastiger want een baksteen in 1:48 meet 4,5 x 2 mm. Ik denk dat als ik bakstenen snij van 6 x 3 mm dat niemand het ziet.  8) Hans, jij dus ook niet!

Wim ik ga op je letten, al was het alleen maar voor die steentjes die te groot zijn dan  :P :P :P
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #45 Gepost op: 25 maart 2014, 21:55:28 »
Man wat een werk, al die steentjes stuk voor stuk snijden en weer plakken. Petje af hoor. Maar dan heb je ook wel wat heel erg moois.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #46 Gepost op: 25 maart 2014, 22:01:53 »
ok vraag van een n00b, is de maat 10 x 4 mm dan niet wat te groot voor een metselsteen ??

Meest gebruikte metselsteen in Nederland is het zogenaamde "waalformaat" 21 x 10 x 5 cm. Het aanzicht daarvan is 21 x 5 cm.
In schaal 1:22,5 zou dat dus 9,33 x 2,22 mm zijn. en in schaal H0 ( dit is per slot van rekening een H0-forum.) 2,4 x 0,57 mm.
Daarnaast bestaan ook het "Maasformaat" 21 x 10 x 8 cm en het "Amstelformaat" 21 x 10 x 7 cm.

Bij modelbouw is het echter meestal niet zo belangrijk of iets exact op schaal is. Als de verhoudingen er voor het oog maar goed uit zien.  En die steentjes van Pierre zien er goed uit!

Groet, Gert-Jan   





Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #47 Gepost op: 25 maart 2014, 22:15:04 »
Baksteentjes in H0 koop je per hele plaat... dat werkt natuurlijk een stuk sneller.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #48 Gepost op: 25 maart 2014, 22:24:57 »
Gert-Jan, ik vind dat juist wel heel belangrijk dat het juiste formaat steentjes gebruikt worden hoor, en zeker als Wim ze gaat gebruiken :D :D :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #49 Gepost op: 25 maart 2014, 22:32:36 »
Gert-Jan, ik vind dat juist wel heel belangrijk dat het juiste formaat steentjes gebruikt worden hoor, en zeker als Wim ze gaat gebruiken :D :D :D
Baksteentjes in H0 koop je per hele plaat... dat werkt natuurlijk een stuk sneller.  8)

Ook die H0 baksteenplaten zijn zelden exact op schaal. Zoals ik al zij,   als de verhoudingen er op het oog maar goed uit zien.