Beste Wim,
Als je goed kijkt op de foto dan kun je hem nog steeds zien......
Groet, Anne W
Beste
@Anne W ik denk dat er nog wel een paar meer naadjes zullen volgen.

Kleine updateHet lijkt een weekje stil te zijn geweest rond de vorderingen van mijn diorama, maar in stilte ben ik wel verder gegaan met verzinnen en bouwen.
De meest modelspoorders hebben een strakke volgorde als het gaat om het bouwen van een modelspoorbaan. Jullie verzinnen eerst een plan, maken tekeningen, sporenplannen, beginnen met wat zaag-en schroefwerk, leggen de rails en dan kan de pret beginnen. Dat is mij eigenlijk nog nooit gelukt; terwijl ik bouw aan het ene project, verzin ik een (mogelijk) volgende stap van dat project en ga net zo lang door met verzinnen totdat er een (mogelijk) plan in m’n hoofd zit.
▲ Het is mijn bedoeling om links van mijn diorama een aansluitend vervolg te maken. En mijn redelijk horizontaal opgebouwde diorama, krijgt in dit vervolg wat meer niveauverschil. Wat meer Frans.
▲ Het spoor zou dan vanaf de kade meer omlaag lopen en de straat (op dat punt gescheiden van het spoor) maakt een bocht naar rechts om wat meer omhoog te lopen. Ik heb dus uit restanten hout eerst een ruwe opbouw gemaakt om te zien hoe het er in 3D zou uitzien.
▲ De rails mooi op het bestaande diorama laten aansluiten zonder te ontsporen is nog wel een dingetje, waar ik iets op ga verzinnen.
▲ Een ander dingetje zijn de rails. Als ik het aantal bielzen van H0-rails halveer, dan zou ik toch een aardig smalsmalspoortje kunnen leggen? Maar dat zal toch niet werken, want die H0-bielzen zijn te smal en steken niet ver genoeg buiten de railstaven.
▲ Zelf bielzen maken en dan de railstaven vastspijkeren leek me ook wel een mogelijkheid.
▲ Terwijl ik nadenk over hoe ik dat met die rails ga doen, heb ik de ruwbouw uit elkaar geschroefd en een nieuwe, meer nauwkeurige basis gemaakt.
▲ Omdat er op het nieuwe deel veel meer niveauverschil komt, heb ik als ondergrond gekozen voor dunnere MDF-plaat. Dit plaat is buigzaam en toch stevig. Aan de voorkant komt het spoor te lopen. De achterste plaat wordt wegdek met bebouwing. En die plaat zit aan de linkerkant nog niet vast, omdat Ik nog moet uitvogelen wat een beetje een realistische helling wordt voor zo’n Frans straatje.
▲ Tussendoor kreeg ik van
Daniel Osvaldo Caso een hoeveelheid 0n30-bielzen toegestuurd, waarmee mijn rails-probleem is opgelost.
▲ Rechts het bestaande diorama en links de aansluitende nieuwe plannen. De kademuur rechts gaat dus doorlopen naar links.
▲ Op dit deel gaat het spoor straks over een brug, net als de weg die daarachter ligt.
Voorlopig ga ik deze twee modules eerst aan elkaar koppelen en dan ga ik rails leggen en dan zie ik wel wat ik tegenkom.
Tot zover.