Kleine updateHet is warm en veel te warm op zolder. Ik heb nog even overwogen om een mobiele airconditioning aan te schaffen, maar dan moet ik weer een rond gat in het dak zagen om de warme lucht af te voeren en ook daarvoor is het te warm. Dus werk ik nu in de tuin en ben ik bezig met een lullig kutklusje: de rails.
Ik had bedacht om de losse railstaven direct op de ondergrond te plakken. De tip van
@Pierre om eerst eens een proefstukje te maken heb ik opgevolgd. Ik lijk stronteigenwijs (en dat ben ik ook) maar goede tips moet je nóóit naast je neerleggen.
▲ Het proefstukje van links naar rechts: gelijmd met contactlijm en dat plakt prima maar het geeft wel een rotzooitje. Daarnaast gelijmd met secondenlijm: zo'n stukje kost bijna een tubetje, doordat het zo snel droogt is nacorrectie onmogelijk. De derde in de rij is gelijmd met houtlijm. Het drogen duurt natuurlijk langer, maar dat heeft weer als voordeel dat je nog wat kunt schuiven. Bij de linker rail heb ik een tramspoortje geplakt met houtlijm. Zo'n recht stuk plakt prima, maar in de bochten gaat dat toch lastig worden.
Uiteindelijk ben ik aan de gang gegaan met losse railstaven vast te plakken met houtlijm en een malletje gemaakt om de railstaven evenwijdig te houden. Het vastzetten van die rails heb ik gedaan met een nietmachine. Zo'n ding waarmee je een inbreker mee aan de muur kunt vastnieten. Kedeng, kedeng en de railstaven zaten vast.
Vanmorgen heb ik de rails er toch weer afgetrokken. Leuk dat nieten, maar in de railstaven zaten kuilen waar de nietjes hadden gezeten. Bovendien vond ik het wegbikken van de lijmresten nog wel een werkje.

Conclusie:
Het lijmen van de losse railstaven: Dat is nog wel een lastig dingetje.
Dus vandaag maar weer opnieuw begonnen en bedacht ik mij dat ik eigenlijk helemaal geen tramspoor wil; ik wil smalspoor dat is ingebed in het wegdek... en dat is toch nèt weer even wat anders.
▲ Dus heb ik mij bedacht dat ik H0-rails ga verbouwen naar 0e-rails en als ik om de andere biels en biels wegknip, dan zit ik qua schaalverhouding precies goed. Ik weet nog niet precies waar allemaal wegdek komt, maar ik kan zélfs nog een stukje voorzien van ballast. Hoe cool is dat!
Die zwarte lijn is de curve van Pierre waar ergens een brug komt à lá
@iTom.
▲ De curve is uitgezaagd en het spul staat nu te drogen.
En eigenlijk ben ik wel tevreden met deze oplossing.