Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219960 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama 1:48
« Reactie #25 Gepost op: 5 maart 2014, 19:33:47 »
Je hebt aardig wat huiswerk gemaakt Wim. Ik wist niet dat er zoveel variatie was in spoor 0. :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #26 Gepost op: 5 maart 2014, 20:17:35 »
Je moet voor de gein maar eens kijken naar hoeveel verschillende schalen Preiser in haar programma heeft... waarvan het meeste trouwens niet eens leverbaar is.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Diorama 1:48
« Reactie #27 Gepost op: 5 maart 2014, 20:41:58 »
Dit is volledig nieuw voor mij.
Ik wist dat er diverse spoorbreedten waren, maar zoveel had ik niet verwacht.
Tijd voor een Europese regelgeving?
Is er trouwens wel eens nagedacht over een uniformering van spoorbreedten in de modelbouw?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #28 Gepost op: 5 maart 2014, 21:32:51 »
Tijd voor een Europese regelgeving?
Is er trouwens wel eens nagedacht over een uniformering van spoorbreedten in de modelbouw?
Nou Roel, ik vind dat Europa zich al veel te veel met mij bemoeit, als die vergadertijgers zich nou óók nog met mijn hobby gaan bemoeien dan ga ik lekker Tiffany-lampen maken.  :o
Qua spoorbreedte is het nog wel redelijk overzichtelijk:
64 mm
45 mm
32 mm
16,5 mm
12 mm
9 mm
6,5 mm
4,8 mm
4,5 mm
3,25 mm
3 mm
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Diorama 1:48
« Reactie #29 Gepost op: 5 maart 2014, 21:43:17 »
Dank je wel voor je college, Wim. Ook al is het aantal spoorbreedtes overzichtelijk, toch zijn het er wel veul.
Nou Roel, ik vind dat Europa zich al veel te veel met mij bemoeit, als die vergadertijgers zich nou óók nog met mijn hobby gaan bemoeien dan ga ik lekker Tiffany-lampen maken.  :o
Hierin moet ik je ook wel weer gelijk geven. Er wordt toch al te veel geregeld door Brussel.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2014, 13:32:14 »
Nog even op een rijtje waarom ik gekozen heb voor een Frans diorama in schaal 1:48.
Bij dit diorama wil ik de mogelijk hebben om met een rotsachtige omgeving te werken en eventueel met tunnels. In Nederland hebben we eigenlijk alleen tunnels die de grond in gaan zoals bij de Schipholtunnel of onder een kanaal door; geen tunnels die door een berg heen gaan. Bovendien ben ik op H0 al bezig met iets Nederlands.
Bij deze schaalgrootte zou het misschien wel meer logisch zijn geweest om een Amerikaans sfeertje neer te zetten, maar dat doen de meesten al in deze schaal. Bovendien heb ik niet voor niets ooit een Franse modelspoorbaan gehad; het sfeertje spreekt me gewoon meer aan.
De schaalgrootte van 1:48 heb ik gekozen omdat het fors groter is dan 1:87 (2x zo groot), maar ook niet tè groot, zodat het qua formaat nog een beetje binnen de perken blijft. Verder is 1:48 een bestaande modelspoorschaal namelijk 0n30 en dat is spoor 0 maar dan op H0-rails, dus smalspoor. Van alle gangbare (in Nederland) schalen zoals N, H0, 1 en G is 0n30 de minst gangbare en dat is best lastig. Je trekt niet zomaar een 1:48 bouwpakketje van Marktplaats zoals je dat bijvoorbeeld bij H0 wèl doet. Kortom, er is veel minder beschikbaar in deze schaal en moet ik dus veel meer zelf maken. Als ik voor 1:35 zou hebben gekozen, dan zou het veel makkelijker zijn geweest omdat er in deze schaal veel meer beschikbaar is. Maar waarom makkelijk als het ook moeilijk kan? Het is misschien ook wel meer uitdaging.
Natuurlijk spelen de kosten ook een rol. Mijn ultieme drive is nou eenmaal om iets te maken uit dingen die ooit die ergens anders voor zijn bedoeld, bijvoorbeeld: monteurs en werklui maken uit militairen en H0-rails gebruiken om smalspoorrails te maken. Zo zijn er veel meer spullen die je een heel ander doel kunt geven.

Het (voorlopige) plan:

Niets is in beton gegoten, dit is even uit de vrije hand een schets. De werkplaatsen worden afdakjes, tegen een gebouw of een loods, waardoor je goed zicht hebt in de werkplaats(en).
Een van de twee winkels zou best wel eens een garage kunnen worden, maar ik moet natuurlijk oppassen dat ik mijn 1:87 garage niet nog een keer ga herhalen in 1:48. Aan de andere kant moet ik rekening houden met de beperkte beschikbaarheid van materiaal: zo heb ik bijvoorbeeld nog niet veel olievaten gevonden in 1:48 en ook geen vrouwen en kinderen... ik heb nu wèl twee honden in mijn verzameling, maar daar begin ik ook niet veel mee.
In deze eerste opzet zit (nog) weinig spoor omdat ik op dit moment nog toch nog nul rollend materieel heb. Het zou zomaar kunnen dat ik een Fleischmann O&K startset-locje uit elkaar trek en zelf een 0n30-smalspoor diesellocje van maak.  ;)
Enfin, voor zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama 1:48
« Reactie #31 Gepost op: 16 maart 2014, 15:20:43 »
Leuke opstelling Wim. Met super veel mogelijkheden. Water, kade, steiger, straat, rails en gebouwen. Eigenlijk alles.

Wat is ongeveer de afmeting van het diorama? Ben je nog van plan er later een deel bij aan te bouwen? De mogelijkheid is er in ieder geval altijd.

De afweging van een afdak of een garage is best moeilijk. Ik tob ook een beetje met het probleem. Als je zo de deuren in kan kijken is een garage leuker omdat je dan ook één of twee wanden extra hebt om wat mee te doen. Een afdak kijk je natuurlijk gelijk van twee of drie naar binnen en kan je veel meer zien.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #32 Gepost op: 16 maart 2014, 16:16:29 »
De afmeting daar ben ik nog niet uit. Vanavond moet ik werken, maar morgen dan ga ik eens 1op 1 met rails schuiven zoals jij dat ook deed.
Mijn plan is inderdaad opgezet om de mogelijkheid van uitbreiding open te houden.
Je kunt zo'n garage of loods ook combineren met een extra afdak:


En helemaal één kant gewoon openlaten is natuurlijk ook een optie.
Volgens mij is deze trouwens op jouw schaal.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #33 Gepost op: 16 maart 2014, 16:25:26 »
Ter inspiratie:









De hond heb ik in elk geval al... ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama 1:48
« Reactie #34 Gepost op: 16 maart 2014, 18:10:59 »
Dit is wel wat ik voor ogen heb Wim. Ik wil één wand of een gedeelte van de locloods uitneembaar maken.

Die kakdoos buiten ... schitterend!! ;D

Mooie plaatjes ... dank je ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Diorama 1:48
« Reactie #35 Gepost op: 16 maart 2014, 18:13:06 »
Dat zijn wel hele mooie plaatjes. Met de wetenschap, dat ik straks in de zomermaanden lekker in de tuin ga en niet op zolder aan het werk, Ben ik ook bijna geneigd om ook met een diorama te beginnen. Dan kan ik lekker in de tuin bouwen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #36 Gepost op: 16 maart 2014, 18:19:43 »
Pierre, ik ga eens met dat foamboard proberen of ik daar wat mee kan en anders met klei en dan steentjes er in drukken.
Het voordeel met het werken in 1:48 is ook dat ik bijvoorbeeld 1:35 gereedschap kan gebruiken. Een steeksleutel 13 in 1:35 wordt dan gewoon een steeksleutel 18 in 1:48.  :D

Rick, bedoel je dan dat je een diorama wilt maken in een wat grotere schaal?
Als Gert-Jan dan ook meedoet, dan kunnen we een clubje beginnen.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Diorama 1:48
« Reactie #37 Gepost op: 16 maart 2014, 18:28:28 »
Voor een grotere schaal heb ik geen ruimte. Bovendien ga ik als ik dat doe aan de slag met wat ik heb liggen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Diorama 1:48
« Reactie #38 Gepost op: 16 maart 2014, 18:46:44 »
Een modelspoordiorama in een andere schaal? Tja....... Ik moet zeggen dat ik door al dat gepraat over grotere schalen er de laatste tijd wel eens over heb zitten fantaseren.
Ik heb echter al zoveel andere projecten liggen dat ik er toch maar niet aan begin. Maar het motiveert mij wel om mijn 1:12 project binnenkort weer eens op te pakken. Dat ligt ook al weer een hele tijd stil.
Zouden er ook treintjes zijn in 1:12?  ::)   

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #39 Gepost op: 16 maart 2014, 18:56:28 »
Gert-Jan, ik kan niet wachten op de foto's.
En ik kan je verzekeren dat 1:12 treintjes bestaan, alleen zijn het dan geen treintjes meer maar monsters die rijden op echte stoom. In Europa wordt de spoorbreedte dan 127 mm en in de Verenigde Staten 121 mm. Echte stoom op 1:12 is in de V.S. erg populair... maar ja, daar zijn ze dol op groot, meer en veel.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama 1:48
« Reactie #40 Gepost op: 16 maart 2014, 21:39:03 »
Pierre, ik ga eens met dat foamboard proberen of ik daar wat mee kan en anders met klei en dan steentjes er in drukken.

Ik heb er nog niet zo lang geleden al eens een paar proefstukjes mee gemaakt Wim. Het heeft veel mogelijkheden maar ik kan er nog niet zo erg aan wennen. Bovendien heb ik foam van 6 mm dik en daar kan je niet zo veel mee met H0. Ik kon toen hier in de buurt niet dunner krijgen. Er is in Den Haag maar één zaak die het verkoopt. Misschien is 6 mm in G beter te hanteren.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #41 Gepost op: 16 maart 2014, 21:47:08 »
Ik heb hier op de krant wat staan, dat is 5 mm dik...


...ik denk dat ik daar maar eens iets van "leen".   ::) En wat dunnere plaatjes die lijken op dat blauwe isolatieplaat.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #42 Gepost op: 17 maart 2014, 22:18:29 »
Ben even bezig geweest met de voorgevel van mijn 1:48-werkplaats.


Uit dat foamboard heb ik de vorm gesneden en het zwarte papier eraf gehaald. Het het foamboard bestaat uit twee laagjes papier en daartussen zit een compacte soort piepschuim (in de volksmond: geëxpandeerd polystyreen).
Ik had nog ergens een stripje 1:48 bakstenen en om een beetje op schaal te blijven, heb ik de bakstenen volgens die verhoudingen uitgesneden.
Een nare eigenschap van dit materiaal is dat het is erg kwetsbaar is en moet je oppassen dat er niet overal deuken en butsen in komen. Bij dit bouwwerkje is dat niet zo vreselijk, want ik ben hier geen nieuwbouw aan het maken. De lijm die je normaal voor polystireen gebruikt, kun je hier natuurlijk niet gebruiken; houtlijm en secondenlijm werken wèl en daar ben ik wel blij om.
De gevel is nu nog vrij hoog en het kan best zijn dat ik aan de onderkant nog wat wegsnij, waardoor het geheel wat minder hoog wordt.


De eerste verfbeurt: een mix van gele, witte en zwarte acrylaatverf; gewoon uit die tubetjes van de Action. Als de verf droog is hoop ik dat er een beschermend laagje over de gevel komt, zodat-ie wat minder kwetsbaar wordt.
Aanvankelijk had ik bedacht om een laag verdunde houtlijm over de gevel te smeren, zodat er een wat hardere huid overheen komt. Maar dat duurt natuurlijk twee dagen voordat het helemaal is uitgehard... dus dat doe ik wel een andere keer.
Morgen gaat-ie in de baksteen-verf en dan kan ik zien of ik de bakstenen nog moet invoegen.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama 1:48
« Reactie #43 Gepost op: 17 maart 2014, 22:40:34 »
Dat ziet er al lekker uit Wim. ;) 'Tis weer een heel andere manier van werken hè. Je moet er echt aan wennen. Ook aan de maat trouwens. Ben benieuwd of het je bevalt. ;D Tot nu toe gaat het in ieder geval prima. Succes man.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #44 Gepost op: 17 maart 2014, 22:48:12 »
Dagje Pierre. Het is inderdaad heel anders werken. Ik heb eigenlijk nooit gewerkt met andere materialen dan hout en styreen. Jij bent wat breder onderlegd: verfblikken, karton... wat je maar hebt liggen.
We gaan het zien als het morgen droog is.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama 1:48
« Reactie #45 Gepost op: 17 maart 2014, 22:52:54 »
Dagje Pierre. Het is inderdaad heel anders werken. Ik heb eigenlijk nooit gewerkt met andere materialen dan hout en styreen. Jij bent wat breder onderlegd: verfblikken, karton... wat je maar hebt liggen.
We gaan het zien als het morgen droog is.  ::)

Die acryl verf is nu toch al droog Wim? Dat gaat zo snel.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Diorama 1:48
« Reactie #46 Gepost op: 17 maart 2014, 23:28:33 »
Dat ziet er veelbelovend uit Wim. Je hebt de steentjes er mooi strak in gekregen.
Hoe ga je de hoeken van het gebouw maken?
Ik heb hiervoor een passe-partout snijder. Daarmee kan je verstekhoeken aan het  foamboard snijden.
Gebruik ik ook voor mijn 1:12 gebouwen.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #47 Gepost op: 18 maart 2014, 08:26:13 »
Die acryl verf is nu toch al droog Wim? Dat gaat zo snel.
Doordat er aan de kant waar nu de steentjes zitten papier heeft gezeten, zit er waarschijnlijk een soort lijmlaagje overheen, waardoor de verf lijkt glanzen. Ik denk dat met nóg een laagje verf dat patina verdwijnt.

Hoe ga je de hoeken van het gebouw maken?
Ik gebruik daar een stuk aluminium hoekprofiel voor. Dat is 90° en als je dat kantelt is het 45°, als je dat langs de hoek legt en daarlangs afsnijdt of schuurt dan krijg je de hoek mooi op verstek.
Voor dit materiaal met het mes wel scherp zijn anders gaat het brokkelen.
Enfin, vanavond verder...
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #48 Gepost op: 18 maart 2014, 09:56:47 »
dat ziet er al best mooi uit Wim, maar met dit spul ga ikniet werken denk ik, als ik al wat ga doen dan gebruik ik wel styreen.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #49 Gepost op: 18 maart 2014, 11:23:13 »
Het is niet meer dan een probeersel: als het lukt dan ga ik er mee door en als het niet lukt dan ga ik (weer) terug naar styreen. Styreenplaten met het juiste formaat bakstenen zijn alleen wat lastiger te krijgen. Hout voor modelbouw is ook fors duurder dan styreenplaten op H0 en omdat je in een grotere schaal werkt gebruik je natuurlijk ook meer.
Gelukkig heb ik ooit een schip gebouwd en daar heb ik nog een aardig pak hout van liggen.
Wat erg lastig is, is dat de schaal On30 werkt op 1:48 en schaal 0 op schaal 1:43. Voor bakstenen maakt dat niet zóveel uit, maar bij figuurtjes ga je dat wel zien en werkt dat een beetje hetzelfde als schaal H0 (1:87) en schaal 00 (1:76,2); daar zie je ook duidelijk de verschillen.


Op schaal 1:35 is er wèl weer een boel te krijgen. Maar ja, dan koop je voor veel geld een hele straat en dan zit je nog met allemaal gebombardeerde huizen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)