Nog even op een rijtje waarom ik gekozen heb voor een Frans diorama in schaal 1:48.
Bij dit diorama wil ik de mogelijk hebben om met een rotsachtige omgeving te werken en eventueel met tunnels. In Nederland hebben we eigenlijk alleen tunnels die de grond in gaan zoals bij de Schipholtunnel of onder een kanaal door; geen tunnels die door een berg heen gaan. Bovendien ben ik op H0 al bezig met iets Nederlands.
Bij deze schaalgrootte zou het misschien wel meer logisch zijn geweest om een Amerikaans sfeertje neer te zetten, maar dat doen de meesten al in deze schaal. Bovendien heb ik niet voor niets ooit een Franse modelspoorbaan gehad; het sfeertje spreekt me gewoon meer aan.
De schaalgrootte van 1:48 heb ik gekozen omdat het fors groter is dan 1:87 (2x zo groot), maar ook niet tè groot, zodat het qua formaat nog een beetje binnen de perken blijft. Verder is 1:48 een bestaande modelspoorschaal namelijk 0n30 en dat is spoor 0 maar dan op H0-rails, dus smalspoor. Van alle gangbare (in Nederland) schalen zoals N, H0, 1 en G is 0n30 de minst gangbare en dat is best lastig. Je trekt niet zomaar een 1:48 bouwpakketje van Marktplaats zoals je dat bijvoorbeeld bij H0 wèl doet. Kortom, er is veel minder beschikbaar in deze schaal en moet ik dus veel meer zelf maken. Als ik voor 1:35 zou hebben gekozen, dan zou het veel makkelijker zijn geweest omdat er in deze schaal veel meer beschikbaar is. Maar waarom makkelijk als het ook moeilijk kan? Het is misschien ook wel meer uitdaging.
Natuurlijk spelen de kosten ook een rol. Mijn ultieme drive is nou eenmaal om iets te maken uit dingen die ooit die ergens anders voor zijn bedoeld, bijvoorbeeld: monteurs en werklui maken uit militairen en H0-rails gebruiken om smalspoorrails te maken. Zo zijn er veel meer spullen die je een heel ander doel kunt geven.
Het (voorlopige) plan:
Niets is in beton gegoten, dit is even uit de vrije hand een schets. De werkplaatsen worden afdakjes, tegen een gebouw of een loods, waardoor je goed zicht hebt in de werkplaats(en).
Een van de twee winkels zou best wel eens een garage kunnen worden, maar ik moet natuurlijk oppassen dat ik mijn 1:87 garage niet nog een keer ga herhalen in 1:48. Aan de andere kant moet ik rekening houden met de beperkte beschikbaarheid van materiaal: zo heb ik bijvoorbeeld nog niet veel olievaten gevonden in 1:48 en ook geen vrouwen en kinderen... ik heb nu wèl twee honden in mijn verzameling, maar daar begin ik ook niet veel mee.
In deze eerste opzet zit (nog) weinig spoor omdat ik op dit moment nog toch nog nul rollend materieel heb. Het zou zomaar kunnen dat ik een Fleischmann O&K startset-locje uit elkaar trek en zelf een 0n30-smalspoor diesellocje van maak.

Enfin, voor zover.