Auteur Topic: stroomtoevoer naar de rails  (gelezen 9606 keer)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
stroomtoevoer naar de rails
« Gepost op: 1 februari 2014, 13:15:54 »
het enigste wat ik nog kan doen  is nadenken over mijn baan :(

Dus vroeg ik mezelf af, als ik de hele baan in blokken verdeel omdat ik digitaal wil gaan rijden hou ik alleen toch maar de wissels en kruiswissels over die aan de ringleiding komen te zitten, de blokken worden  toch gevoed via de terugmeld decoders ?

dan vroeg ik mezelf af solderen jullie of de rails aan elkaar of aan elke rail een apart draadje ? die vervolgens weer naar de decoder gaat( naar 1 blokuitgang uiteraard per blok.

het borrelt dus nogal hier. maar stel dat jullie alle rail lasjes van een draadje voorzien, is dat misschien wel iets wat ik nu al kan doen voor later.

Hans, die zichzelf verveeld :)

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: stroomtoevoer naar de rails
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2014, 00:05:07 »
Beste Hans,

Hoe zeker wil je zijn, heel zeker dan een aansluiting per rail, maar de raillassen zijn niet echt slecht, dus een aansluiting per meldstuk is ook goed te doen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2014, 14:05:03 »
Heb ook nog een vraag de + en de - hebben jullie daar nog voorkeur voor bijvoorbeeld + aan de binnenkant links zeg maar of zijn daar geen standaarden voor, algemene toepassingen.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2014, 15:07:12 »
Heb ook nog een vraag de + en de - hebben jullie daar nog voorkeur voor bijvoorbeeld + aan de binnenkant links zeg maar of zijn daar geen standaarden voor, algemene toepassingen.

Als je de rijrichting gaat wisselen wisselt ook de plus en de min Rob. Maar zelf hou ik altijd aan ... knop trafo naar rechts ... trein vooruit en dat is geloof ik de plus rechter rail. Moet je even proberen voor de zekerheid..

Maar digitaal ??
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2014, 15:20:21 »
zo iets had ik ook in gedachten, bedankt Pierre
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2014, 15:25:18 »
voor digitaal maakt niks uit Rob, trein/software bepaald de richting dan

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2014, 16:44:23 »
Mijn ezelsbruggetje: Rood of bRuin voor Rechts in rijrichting van het hoofdspoor gezien...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2014, 12:43:46 »
Ikzelf zou de wissels niet met een raillas vastzetten, maar onderlangs doorverbinden. Als er iets stuk gaat aan een wissel en hij moet er weer uit, dan trek je hele baan kapot als zo’n wissel vastzit met raillasjes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2014, 13:16:51 »
Hoe moet ik dat onderlangs doorverbinden zien Wim?  los laten liggen lijkt mij ook geen optie. Mocht er bij mij iets met een wissel gebeuren dan gaat de dremel erin en zet ik de nieuwe wissel er weer ertussen met rail lasjes, door de rail las helemaal 1 kant op te schuiven en asl de wissel er tussen ligt de las weer over de aansluiting te schuiven.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2014, 13:32:37 »
Hoe moet ik dat onderlangs doorverbinden zien Wim?  los laten liggen lijkt mij ook geen optie. Mocht er bij mij iets met een wissel gebeuren dan gaat de dremel erin en zet ik de nieuwe wissel er weer ertussen met rail lasjes, door de rail las helemaal 1 kant op te schuiven en asl de wissel er tussen ligt de las weer over de aansluiting te schuiven.

Ben het wel met Hans eens.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2014, 13:36:52 »
Zeg rob even tussendoor, hou wel in de gaten aan welke rail je de terugmelder soldeerd, niet dat je ineens op de - gaat zitten solderen als de rest allemaal op de + zitten :D
dat geeft volgens mij een vreemd effect.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2014, 13:41:15 »
Zeg rob even tussendoor, hou wel in de gaten aan welke rail je de terugmelder soldeerd, niet dat je ineens op de - gaat zitten solderen als de rest allemaal op de + zitten :D
dat geeft volgens mij een vreemd effect.

Zal je net zien, nee komt goed.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2014, 13:57:39 »
multimeter erbij gebruiken Rob, als er een - voor het aantal volt staat zit je op de verkeerde rail :D schiet me ineens te binnen hier.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #13 Gepost op: 20 december 2014, 12:29:51 »
Zo'n wissel kun je gewoon vastzetten op je baan en met spijkertjes lijm en bedding. Je sluit het wissel onderlangs aan met de overige rails. Als zo’n wissel kapot gaat en het moet eruit gebroken worden, dan breek je niet de aansluitende rails mee door die raillasjes. Sinds ik dat een keer heb gehad, sluit ik ze aan zonder raillasjes.
Maar... ik had toen nog geen dremeltje. Dat is ook weer waar.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)