Auteur Topic: Oude Gracht  (gelezen 16868 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Oude Gracht
« Reactie #25 Gepost op: 2 februari 2014, 15:15:13 »
Houden zo...Wim. Dit benadert aardig de werkelijk, qua vorm.
Ik vind de rechtse boog ook wat hebben. Geeft een goed sfeertje weer!
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Oude Gracht
« Reactie #26 Gepost op: 2 februari 2014, 15:27:23 »
Dankjewel jongens,
Dan ga ik nu even een bruggenhoofd in elkaar flansen, die moet links van deze bogen komen.
Ben er maar druk mee.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Oude Gracht
« Reactie #27 Gepost op: 2 februari 2014, 17:12:15 »
Wéér een kleine update
Bruggenhoofden maken houdt natuurlijk ook in dat ik een brug moet maken.  :o


Als ik zoek in mijn bakken vind ik nog een vintage Airfix turntable. De doos ruikt naar stof en oud en is ook zonder inhoud vast een vermogen waard. Wel een beetje sneu voor zo'n draaischijf dat je denkt dat je ooit een draaischijf wordt en er no way rekening mee houdt dat je in een rommelbak van Wim terecht komt: de hel van alle bouwpakketten.


Deze had ik ook nog een verhoogd spoor gescoord op Marktplaats.


Soms heb je van die dagen dat de dingen gewoon meezitten en gaan zoals ze horen te gaan.
Boven: de zijkanten van de Airfix draaischijf.
Onder: de brug van het verhoogde spoor.
En zie hoe alle tussenstukken perfect aansluiten op de brug eronder! Alsof dertig jaar geleden al is bepaald dat Wim deze twee totaal verschillende setjes bij elkaar bracht. Ik wil niet overdrijven, maar het voelt wel een beetje of ik in een warm bad glij.

Wel één klein dingetje:

Deze pilaren moet ik wel inkorten.
Links het origineel en rechts de ingekorte versie. Als je het niet weet dan zie je het niet... toch?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Oude Gracht
« Reactie #28 Gepost op: 2 februari 2014, 17:14:37 »
Ha .. dat is een stuk beter Wim. Ik zie dat je toch een deurtje hebt kunnen verzagen? Bogen zijn ook super geworden met die bakstenen rand er boven. Je hebt het sfeertje nu te pakken. Op naar de brug! ;)

En die paaltjes ... prima ... gewoon doen ... ziet niemand. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Oude Gracht
« Reactie #29 Gepost op: 2 februari 2014, 17:23:31 »
Nou Pierre, ik weet niet meer hoe ik het gedaan heb maar het lukte. Het ene plastic snijdt als boter en het andere daar moet je het bijna afkauwen. Net als metaal zal plastic wel een soort moeheid kennen.
Ben wèl blij dat het je goedkeuring kan wegdragen... daar heb ik het tenslotte voor gedaan.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Oude Gracht
« Reactie #30 Gepost op: 2 februari 2014, 19:49:17 »
Ik las even turntabel en dacht ja das wat voor mij, gaat het helemala ergens anders over zelf.

Maar ik ga je weer volgen Wim.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Oude Gracht
« Reactie #31 Gepost op: 2 februari 2014, 19:57:01 »
Zo zie je maar: van een turntable kun je ook een brug maken... zelfs een draaibrug.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Oude Gracht
« Reactie #32 Gepost op: 3 februari 2014, 12:19:01 »
Ben even aan het nadenken en ik vindt het wel leuk als jullie meedenken over twee bruggen die ik moet maken:
Brug 1: een spoorbrug. Er staat op mijn schematische weergaven dat het een brug met 1x smalspoor wordt en 2x normaal spoor, maar bij nader inzien gaat dat smalspoor eraf anders wordt de brug te breed.
Brug 2: een brug voor voetgangers en overig verkeer. Onder het wegdek komen twee magneetstrips voor de Faller-stadsbussen. Het wegdek wordt hout of asphalt of asphalt met slijtageplekken waar de planken doorheen komen.
Ik heb genoeg brugdelen om twee bruggen te maken en ik heb twee draaischijven liggen waarmee ik de zijkanten voor beide bruggen kan maken. Mijn dilemma is ik vind eigenlijk dat de zijkanten die ik nu heb, meer geschikt lijken voor een spoorbrug dan voor een normale brug. Op een brug voor het gewone verkeer zou ik eigenlijk gewone hekjes moeten zetten. Bovendien zou ik anders twee precies dezelfde bruggen hebben, maar elk voor een ander doel.
Wat vinden jullie?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Oude Gracht
« Reactie #33 Gepost op: 3 februari 2014, 17:54:46 »
Brug 1
Mijn oplossing zou zijn om gewoon een dubbelspoor over de brug te laten lopen maar één van de sporen voorzien van drierailspoor. Dat werd vroeger regelmatig gedaan veelal bij industrie spoor maar ook wel elders. Lijkt me ook wel leuk om iets speciaals op je baan te hebben. Dit hebben niet veel mensen. En een uitdaging om te bouwen natuurlijk. Leuk man.



Zie je op tegen het zelf bouwen van de rails dan kan Tillig de rails leveren en de invoegstukken. Maar volgens mij moet het te doen zijn omdat er geen bewegende delen in zitten.



Brug 2
Kan je niet gewoon een vaste boog brug maken met bogen. Net als de foto van Utrecht. Dan is het mooi één geheel en als je de middelste boog hoger maakt kan daar gewoon een boot onderdoor. Het FCS heeft ook geen probleem met een heuveltje. Bovendien heb je nog een paar arcade bogen over ... toch? En je hebt twee verschillende bruggen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Oude Gracht
« Reactie #34 Gepost op: 3 februari 2014, 19:30:29 »
Beste Pierre, bedankt voor je uitzoekwerk, je ideeën en je tips. Dat helpt.
Ik ga vanavond eens even inventariseren wat ik nog heb liggen.


Dit heb ik in elk geval nog staan. De bogen aan de voorkant zijn iets groter dan die aan de zijkanten, dus ik moet straks even opmeten of het past. Als ik een stenen brug ga maken dan wil ik dat de kade (en op de aansluitende module, aan de overkant komt ook nog zo'n kade) niet wordt afgesloten door die brug; daar wil ik dus ook bogen. Eigenlijk heb ik dus te weinig bogen voor dit plan en zal ik zelf aan de slag moeten... of kopen.  :o


Die rails kosten € 24,99 bij Conrad en als ik het zo eens bekijk dan zou dat puntstuk de enige hindernis kunnen zijn en die zou ik uit een oude wissel kunnen slopen. Dan hou ik 2x € 24,99 in m'n zak.
Ik ga vanavond eens wat dozen opentrekken.  :)
Je hoort van me.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Oude Gracht
« Reactie #35 Gepost op: 4 februari 2014, 18:16:29 »
Nog eens goed nagedacht, m'n voorraad bekeken, de hoeveelheid werk ingeschat, gezocht op internet naar passende voorbeelden en het volgende bedacht:


De bogen aan weerszijden van de brug ga ik zelf maken, maar wel in dezelfde stijl als de bogen die ik al heb staan. De beide bruggenhoofden gaan er dan alleen misschien wat nieuwer uitzien.. of beter onderhouden. Aan de waterzijde van het bruggenhoofd komt ook een boog zodat de doorkijk optimaal is en het niet een soort tunnel wordt.
Voor het metalen middenstuk van de brug gebruik ik de brugdelen die ik al heb en maak zelf dichte zijkanten, maar wèl de helft lager dan de spoorbrug. Ik zou ook gewone hekjes kunnen gebruiken, maar de staanders van de hekjes die ik op voorraad heb lopen niet synchroon met de onderkant.
In feite hoef ik voorlopig maar één bruggenhoofd te maken omdat het andere deel op de andere module komt te staan en die module is nog niet aan de beurt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Oude Gracht
« Reactie #36 Gepost op: 4 februari 2014, 18:32:48 »
Wim ... gaat dit nu over de spoorbrug of de brug voor het overige verkeer? Als verkeersbrug vind ik het een heel goed idee maar als spoorbrug ...
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Oude Gracht
« Reactie #37 Gepost op: 4 februari 2014, 19:15:32 »
De schets is de verkeersbrug de spoorbrug wordt deze:

met deze eronder:

...de korte versie.
Als verkeersbrug vind ik het een heel goed idee...
Dankje Pierre (pffff... zucht van verlichting) dan kan ik beginnen met de bouw van een bruggenhoofd voor de verkeersbrug.  ;)
En het geheel natuurlijk met lantaarns, trottoirs en een rijdek met daaronder magnetische strips.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Oude Gracht
« Reactie #38 Gepost op: 4 februari 2014, 19:22:50 »
Top oplossing voor allebei! ;)

Zou je niet gelijk de beide brughoofden bouwen? Dan worden ze ook precies dezelfde kleur en het is ook makkelijker met het tussendeel pas maken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Oude Gracht
« Reactie #39 Gepost op: 4 februari 2014, 19:51:40 »
Heb ik ook al zitten bedenken. Eigenlijk zou ik de aansluitende module (fabriek en steenkolenmijn) ook al vast in elkaar moeten zetten, zodat de spoor- en de verkeersbrug precies aansluiten. Maar aan de andere kant wil ik ook wel eens een keertje (net als jij) gewoon meters maken en dingen afkrijgen.
(zucht)  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Oude Gracht
« Reactie #40 Gepost op: 6 februari 2014, 23:18:07 »
Inmiddels even bezig geweest met het bruggenhoofd van de verkeersbrug.


Ben bang dat de onderdoorgang toch een soort tunnel wordt.


Het uiteinde van het bruggenhoofd staat in het water, maar daar waar de gracht smaller wordt, komen van die meerpalen met horizontale dwarsbalken om het bruggenhoofd te beschermen tegen aanvaringen.
Ik vond nog een Dapol (Airfix) één-sporige vakwerkbrug uit Engeland en ik zit me ernstig af te vragen of die misschien niet geschikt is om er een bredere verkeersbrug van te maken. Voordeel daarvan is dat die brug aan de onderzijde minder ruimte inneemt waardoor er een ruimere doorvaart mogelijk is. Dan moet alleen wel het uitstekende deel waar de brug op rust wat hoger maken.
Enfin, ik kan alles nog aanpassen.
Oh ja... en nu ik toch bezig ben: ik bedacht me ook dat het misschien wel een prima idee is om een eind smalspoor in de kinderhoofdjes in te bedden... ja inderdaad, dat idee heb ik van Pierre.  ;)
Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Oude Gracht
« Reactie #41 Gepost op: 6 februari 2014, 23:58:37 »
Zooo Wim, jij gaat ook weer lekker. Ziet er goed uit!
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Oude Gracht
« Reactie #42 Gepost op: 7 februari 2014, 00:06:03 »
Je komt lekker op dreef Wim. Als we even niet op letten staat er straks ineens een brug. ;)

Komt dat stuk smalspoor dan alleen maar over de kade beneden te lopen of sluit je het ergens op aan? Het kan natuurlijk best gewoon onder de brug verdwijnen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Oude Gracht
« Reactie #43 Gepost op: 7 februari 2014, 01:16:31 »
Citaat van: Pierre
Je komt lekker op dreef Wim. Als we even niet op letten staat er straks ineens een brug. ;)
Dat zou zomaar kunnen Pierre, die brug zit er nog wel een keer in en ik vind zo'n vakwerkbrug wel passen bij het toch enigszins wat industriële karakter van het geheel. En die brug van Dapol: het is niet écht een bijzondere brug, maar ik kan er wel wat van maken.

Citaat van: Pierre
Komt dat stuk smalspoor dan alleen maar over de kade beneden te lopen of sluit je het ergens op aan? Het kan natuurlijk best gewoon onder de brug verdwijnen.
Weet ik nog niet. Het kan natuurlijk ook gewoon een stuk spoor zijn dat bij de ene brug begint en onder de andere brug verdwijnt... alsof het doorloopt. Ondertussen is er dan wel een thema "goederenspoor" van te maken.  ;) Dan win ik ook eens wat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Oude Gracht
« Reactie #44 Gepost op: 7 februari 2014, 15:07:00 »
Tja ... wie weet? ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Oude Gracht
« Reactie #45 Gepost op: 9 februari 2014, 17:42:31 »
Even wat vorderingen van mijn bruggenhoofd:


Aanvankelijk wilde ik de onderdoorgang niet als tunnel maken, maar ik kom toch tot de conclusie dat het niet anders kan.


De achterkant is inmiddels ook klaar, maar ik wacht even met vastmaken totdat de binnenkant van de onderdoorgang erin zit. Daar moet natuurlijk ook nog verlichting in komen anders wordt het helemaal een donker hol.
De linkerzijde -waar de brug op komt te rusten- loopt wat verder door naar beneden omdat het spul aan die zijde in het water staat.
Verder komen er aan weerszijden trottoirs en een rijbaan van asphalt, daaronder twee magneetstrips om het Faller-verkeer er overheen te laten rijden. Ik heb al uitgerekend dat het wat aan de krappe kant wordt, maar dan moeten ze maar op elkaar wachten anders ligt straks de brug vol met afgereden spiegels.  :o


Aanvankelijk wilde ik deze Dapol vakwerkbrug gebruiken als verkeersbrug, maar het is een draak van een ding; de stalen constructie is veel te grof, de klinknagels zijn veel te klein en het past allemaal voor geen meter. Zelfs voor een 1:48-diorama is-ie te grof. Deze brug gaat in de onderdelen bak.  :D
Het wordt dus een andere brug, maar daarover later meer.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Oude Gracht
« Reactie #46 Gepost op: 13 februari 2014, 21:53:53 »
Update:
Toch een wat andere brug gemaakt.


Na veel vijl-, schuur-en breekwerk gaat deze het worden.


Zo'n beetje het totaalplaatje.


Er moet natuurlijk nog een wegdek op, maar eerst moeten er twee stroken magneetstrip voor de stadsbus onder het wegdek.
Nogal een gedoe om een mooie curve in het wegdek te krijgen.


Aan deze zijde komen bovenin, aan beide zijden nog twee "schoorsteentjes" zoals ook aan de andere kant. Links van dit bruggenhoofd komt een doorgang met een trap naar het straatniveau.


En 's avonds natuurlijk een en al gezelligheid met daklozen rond een brandend olievat. Ik denk dat het daar een beetje een rommeltje wordt met veel vuiligheid, kartonnen dozen en zooi.
Nog een paar puntjes op de i en het spul kan in de plamuur en in de verf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Oude Gracht
« Reactie #47 Gepost op: 13 februari 2014, 22:32:48 »
Die plaatstalen brug is prachtig Wim! veel beter dan die vakwerkligger die je eerst op het oog had. Het brughoofd is ook zeer geslaagd. Ga je het brughoofd en de arcademuur wel in dezelfde kleur schilderen?
Die "schoorstenen" noemen we dus Poeren.  ;)


Ik denk dat het daar een beetje een rommeltje wordt met veel vuiligheid, kartonnen dozen en zooi.
In Utrecht vind je daar de terrasjes. Dus tafeltjes, stoeltjes, parasols, terrasbezoekers en serveersters. Dat kan een prachtig sfeertje worden daar aan de gracht.

Groeten Gert-Jan


Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Oude Gracht
« Reactie #48 Gepost op: 13 februari 2014, 22:55:58 »
Het ziet er goed uit Wim,Het begint al wat te leven, al zijn de zwervers er nog niet, je ziet ze toch. Mooi!
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Oude Gracht
« Reactie #49 Gepost op: 13 februari 2014, 23:10:09 »
Helemaal prachtig Wim. Je bent lekker opgeschoten. Ik vind deze brug ook beter bij het geheel passen. Niet zo lomp.
Kijk je uit dat de magneetstrip niet te diep onder het wegdek komt te liggen. Daarmee bedoel ik dat het wegdek niet te dik moet worden. Zo'n kunststof plaatje is veel te dik. Beter een groefje en dan niet te dik plamuren en schilderen.

Geweldig mooi werk man. Ben benieuwd naar het resultaat als dit straks in de verf zit.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/