Volgens mij hebben we het op dit forum wel eens vaker gehad over het wel of niet uitzetten van rails.
Inderdaad en toen had ik er al mijn twijfels over.
Nu het weer ter sprake kwam, ben ik het eens gaan uitzoeken.
De meeste fabrikanten maken hun rail van een legering van koper, zink en nikkel. Ook wel nikkelzilver of alpaca genoemd. (al dacht ik dat het laatste een dier was)

Lineaire uitzettingscoëfficiënt hiervan is 18.7.10
-6 Dit betekent dat 1 meter rail bij een temperatuurverschil van 1
oC maar 0,0187 mm uitzet. Laten we voor het gemak 0,02 mm zeggen. Het gaat om een
lineaire uitzetting, dus heeft alleen betrekking op
rechte stukken rail. (bochten vangen de uitzetting anders op)
Als je uitgaat van een temperatuur verschil van 10
0C (en op welke treinkamer komt dat voor?) en een recht stuk spoor van 5 meter rail uit één stuk (en op welke treinkamer komt dat voor?). Dan zet dat stuk spoor dus nog steeds maar 1 mm uit.
Die uitzetting wordt makkelijk opgevangen door de lassen aan weerszijden van het rechte stuk.
Problemen met uitzetten van rails? Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Groeten, Gert-Jan