Auteur Topic: rail isolatie  (gelezen 22804 keer)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
rail isolatie
« Gepost op: 7 januari 2014, 10:56:45 »
Gisteravond eens voor de baan gaan zitten, en geprobeerd om ovaal te maken met inhaalspoor, om dcc te gaan testen met 2 treintjes.

Ik dus doosje met isolerende raillasjes van roco gepakt wat is dat een ^%$#%$ zooi zeg krijg lekker aan 2 kanten dus een gat.

ik doosje inhoek gefl...t en terug mijn denktankstoel in, zal maar gelijk vragen wat jullie gebruiken, als isolatie gebeuren bij stroom detectie, oja ik rij 2 sporen.

Nu zat ik dus zelf het volgende te bedenken, ik pak mijn dremel en slijp de rails door op 2 plekken, kan klein stukje zijn, en vervolgens doe ik met injectie spuitje in de net doorgenomen rails een dotje soliconenkit, isoleert toch ook lijkt mij.

maar gaat dit lukken denken jullie?

Hans
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
Re: rail isolatie
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2014, 11:57:34 »
Met los liggende rails heb ik geen ervaring Hans. Ik leg de rail eerst op zijn plek ... dan ballasten en als alles dan droog is ligt de rails muurvast. Daarna slijp ik waar nodig de rails gewoon door met de Dremel. De kier laat ik gewoon open. Als de rails vast zit gaat hij nergens meer heen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2014, 12:14:55 »
Piere dat idee had ik namelijk ook, maar dan word je door sommigen weer op uitzetten :S enzo gewezen, ik ga nu eens kijken met 2 componenten metaal vuller, hoop dat die niks doorgeeft, en anders gewoon doorjassen op de juiste plek. als je het weer op kan vullen het gleufje dan kan je het ook weer glas maken, niks kadeng :D

word vervolgt :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2014, 12:24:04 »
Bij mij zijn alle rail aan elkaar gesoldeerd en ik heb nog nooit enig probleem gehad met wat voor uitzetting dan ook. Dit is mijn 3e baan die ik zo doe en het werkt prima.

Overigens kan je natuurlijk altijd een proefstukje maken met 2componentenvuller of lijm. Kan nooit kwaad. Maar euhuu ... een echte trein zegt ook kadeng hoor. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2014, 12:25:00 »
LOL ja een echte wel, maar zelfs dat willen ze verminderen.

Als ik het kadeng ook in schaal terug wil brengen hoor je niks meer toch  ;D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2014, 12:44:03 »
Klopt Hans. Tegenwoordig lassen ze al hele einden rails aan elkaar.

Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2014, 13:47:13 »
vraagje, ik zie in je rail aan beide zijden een onderbreking, stroom detectie hoeft toch maar op 1 rails?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2014, 13:59:09 »
Klopt Hans maar ik rij niet digitaal. Deze onderbreking is omdat mijn baan is opgedeeld in vier delen met ook vier trafo's. Een soort blokken.
Groet Pierre.

GGoos

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2014, 16:49:04 »
Dat uitzetten van rails zijn de meningen en ervaringen over verdeeld. Ik heb het tot nu toe ook nog nooit meegemaakt. Wat niet uitsluit dat het niet bestaat gezien de ervaringen van anderen.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2014, 17:15:14 »
Ben laatst ook bezig geweest met door slijpen. kwam er toen achter dat onder de rails nog een heel dun koperplaatje lag in mijn rails. Dus wel rekening mee houden dat je echt alles door slijpt, en niet alleen de rails zelf.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2014, 17:25:43 »
Volgens mij hebben we het op dit forum wel eens vaker gehad over het wel of niet uitzetten van rails.

Baan uitzetten  :o Mijn hele baan bestaat uit flexrail dat allemaal aan elkaar is gesoldeerd tot één grote rails. Er ligt niet één stukje los. Ik heb op verschillende plekken de rails doorgeslepen voor onderbrekingen. Het langste (bijna) rechte stuk is 6,5 meter. Ik zit op zolder met een gedeelte plat dak. In de winter is het best fris en in de zomer is het bloedheet en ik heb totaal nergens last van. Bovendien is dit mijn derde baan die ik zo maak. ;)
Ik kreeg ineens een phénomène de déjà vu.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2014, 20:46:07 »
Volgens mij hebben we het op dit forum wel eens vaker gehad over het wel of niet uitzetten van rails.

Inderdaad en toen had ik er al mijn twijfels over.
Nu het weer ter sprake kwam, ben ik het eens gaan uitzoeken.
De meeste fabrikanten maken hun rail van een legering van koper, zink en nikkel. Ook wel nikkelzilver of alpaca genoemd. (al dacht ik dat het laatste een dier was)  ::)
Lineaire uitzettingscoëfficiënt hiervan is 18.7.10-6  Dit betekent dat 1 meter rail bij een temperatuurverschil van 1oC  maar 0,0187 mm uitzet. Laten we voor het gemak 0,02 mm zeggen. Het gaat om een lineaire uitzetting, dus heeft alleen betrekking op rechte stukken rail. (bochten vangen de uitzetting anders op)
Als je uitgaat van een temperatuur verschil van 100C  (en op welke treinkamer komt dat voor?) en een recht stuk spoor van 5 meter rail uit één stuk (en op welke treinkamer komt dat voor?). Dan zet dat stuk spoor dus nog steeds maar 1 mm uit.
Die uitzetting wordt makkelijk opgevangen door de lassen aan weerszijden van het rechte stuk.

Problemen met uitzetten van rails? Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Groeten, Gert-Jan

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #12 Gepost op: 7 januari 2014, 21:09:08 »
Ja Gert-Jan dat leek mij dus ook, maar ik als herintreder wilde dacht ik eens van die fragiele rail lasjes af :) morgen komt mijn 2 componenten lijm binnen die ook kleine gaatjes opvult ga ik daar eens met klooien, en kijken of ik de lasjes weer egaal glad krijg met dremel en schuren.

Word vervolgt :)

Hans

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #13 Gepost op: 7 januari 2014, 21:15:29 »
Ik ben nooit een extreem licht geweest in cijfers achter de komma, maar bij mij komt deze uitleg van Gert-Jan over als een volstrekt duidelijk verhaal.
En als ik kijk naar de rails van Pierre:

Fotootje geleend van Pierre
Dan schat ik dat de onderbreking in zijn rail tussen de 2 en de 3 millimeter zit. Stel dát er al sprake zou zijn van 1 mm variatie, dan nog zit Pierre ruimschoots binnen de veiligheidsmarge... als je dat al zo kunt noemen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #14 Gepost op: 7 januari 2014, 22:21:57 »
Ik gebruik de "profi" isolatoren van Fleischmann, werkt prima, er zit een dun lipje op de railverbinders die de isolatie vormt, de "niet-profi" isolatoren hebben een ca. 1 mm dikke lip.

Aangezien ik een 3-railder, met dikkere railstaven, ben zullen ze ook wel passen bij 2-rail van een willekeurig merk.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

GGoos

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 8 januari 2014, 15:13:19 »
@GeJe

Wow, prachtig staaltje "debunking the myths"

Ben laatst ook bezig geweest met door slijpen. kwam er toen achter dat onder de rails nog een heel dun koperplaatje lag in mijn rails. Dus wel rekening mee houden dat je echt alles door slijpt, en niet alleen de rails zelf.

Over welke rails hebben we het nou?

Offline bellejt

• Stationchef
    • bellejt
« Reactie #16 Gepost op: 9 januari 2014, 16:56:12 »
doe ik ook Anne W.Blijven je rails lekker volledig.En ik gebruik om de Marklin K rails ook gewoon de Fleischmann  rail-lasjes om ze terug te verbinden.Netjes afgewerkt en geen problemen door het fijne opstaande lipje tussen de rails.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2014, 21:08:57 »
dat ik blok-stroomdetectie ga gebruiken staat wel vast nu.

ook staat vast dat geisoleerde rail lassen het niet gaan worden, ik was gisteravond met mijn test baan bezig met die fijne(not dus) rail lasjes van roco, wat een $#%$%%^^& is dat zeg.

Na 2 uur pielen en solderen en nog veel meer $%%$^%^&^&*&* de pijp aan marten gegeven, eerst dat losknippen al want ze zitten aan een stukkie vast, dan schuiven ze al voor geen meter op de rail, dan krijg je de oude verbinders al bijna niet los zonder bruut geweld gaan we voor doorslijpen. ik wilde het eigenlijk al eerder testen dat doorslijpen enzo maar me kleine hobby hokje staat wat vol met dozen , rails en treintjes.

Vanavond dus even half staand gekeken of dat makkelijk ging wel als een tiet gind me afkort geval door de rails heen, mooi dat word dus met mijn dremelachtig iets zagen waar het moet :D

oja de afkort zaag om even te testen.

en het sthukje rail als test.

Nu die doos nog op het dak dus.

Hans

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #18 Gepost op: 7 september 2014, 20:27:39 »
Oeps, ik word echt oud en vergeetachtig, zit ik net dus weer met die %$$%^raillasjes van Roco te werken en doos 2 ook de hoek in geflikerd , ik zie aan de rails die ik hier heb soms rode isolatorenzitten van welk merk zijn die dan, voor dat ik zoals geopperd door Piere de dremel van een zaagkop ga voorzien :D

rails leggen gaat wel sneller dan als ik de secties doorslijp he :D

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #19 Gepost op: 7 september 2014, 20:31:35 »
Wat voor rail is dit Hans?
Als je Fleischmann, Lima en rails van Roco door elkaar gaat gebruiken dan krijg je dat typische kedengkedeng-geluid omdat de ene railstaaf hoger ligt dan de ander.
Maar dat wist je zeker al?

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #20 Gepost op: 7 september 2014, 20:32:10 »
De rode driehoekjes (isolatoren) zijn van Marklin, denk ik, Hans. Ik heb die bij massa gebruikt, tot nu toe.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #21 Gepost op: 7 september 2014, 20:46:07 »
Hans, wat is er mis met die kunststof railasjes van Roco?

Ik gebruik ze zelf ook en vind ze eigenlijk best handig. Omdat ik veel flexrails gebruik en die in de bochten nog wel
wat mechanische spanning bezitten gebruik ik liever railsasjes als soldeer.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #22 Gepost op: 7 september 2014, 20:51:20 »
Jack, wat zijn nou weer railsasjes?
En nu ik toch bezig ben met zeuren:
...gebruik ik liever railsasjes als soldeer
...gebruik ik liever railsasjes dan soldeer

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #23 Gepost op: 7 september 2014, 21:08:34 »
Wim  ??? mijn nederig excuus voor mijn zeer onder de maats Nederlands geschrift.

Ik zit hier achter een 17e eeuwse laptop met een #$%$&^%&%^@$ toetsenbord en heb eigenlijk geen tijd om te typen.

Ik moet honderd keer typen: het zijn rail-lasjes.
.....

Oh ja en het is niet netjes om een zin met En te beginnen, dat zou een voegwoord moeten zijn.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #24 Gepost op: 7 september 2014, 21:41:58 »
Wim dat taalpuristen gebeuren graag in MIJN topic achterwege laten, dat was in 1 van je vorige levens :P

Die rail lasjes zijn van Roco, en ik ga ze mooi never nooit niet meer gebruiken, we hebben het dan wel over die grijze $%^^& dingen om je rails te isoleren he,dingen breken af of scheuren in, ik ga nog eens even kijken naar die Marklin dingen en als die ook $%$%^^%&&^zijn gaat de dremel erin :D