Auteur Topic: 1e opzet modelbaan  (gelezen 11553 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vuurtje72

  • Gast
1e opzet modelbaan
« Gepost op: 3 december 2013, 23:36:58 »
Hier mijn eerste opzet van hoe ik mijn baan voor me zie... Een E-vorm met 4 thema's erin verwerkt.
Bij het gele vlekje staat strand, lijkt me leuk om daar ook iets mee te doen.
Over 3 weken heb ik een nieuwe telefoon en dan hopelijk ook betere kwaliteit foto's


Ik weet nog niet of een E-vorm überhaupt handig is voor een treinbaan, maar het lijkt me makkelijk dat je ertussen kan staan, voor het geval er iets mis gaat.
De thema's Houtzagerij, Distributiecentrum en Camping komen er sowieso, want deze heb ik al "klaar staan".

Misschien is het qua maat ook wel lastig om hierin een rails in te passen.
Weet iemand of ik zo al tegen beperkingen aanloop?
Later meer...

Groeten, Marcel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 1e opzet
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2013, 00:33:39 »
Op het eerste gezicht lijkt me een C-vorm handiger dan een E-vorm, maar ik weet niet hoeveel bewegingsruimte je in het midden hebt. Ook kan ik moeilijk inschatten of 80cm genoeg ruimte is om een ruime bocht in je baan te maken... Enne is het H0 of N?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Vuurtje72

  • Gast
Re: 1e opzet
« Reactie #2 Gepost op: 4 december 2013, 00:51:06 »
@Wim: Een C-vorm is inderdaad ook een optie en dan kan het thema water/haven/strand aan de bosrand toegevoegd worden. Ik heb H0 (C rails) en ben nog niet echt thuis in de maten van de bochten, maar denk wel dat het krap is/wordt.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: 1e opzet
« Reactie #3 Gepost op: 4 december 2013, 07:57:41 »
Ik zou ook voor de c-vorm kiezen. Je krijgt er tussen wat meer bewegingsruimte. Bovendien is 80 cm erg krap om daar je bocht in H0 in te leggen. Bij de C-vorm kun je ze dan net even iets breder maken.

Ook moet je er rekening mee houden  dat de hoeken achter in lastig te bereiken zijn. Zorg er dus voor dat je daar op een of andere manier nog kan komen , om ontsporingen  te kunnen oplossen.

Rick
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: 1e opzet
« Reactie #4 Gepost op: 4 december 2013, 10:42:42 »
Hoi Marcel,

De E-vorm spreekt mij ook wel aan. Echter denk ik dat je uitlopers te smal zijn om daar een fatsoenlijke keerlus in te leggen.

Ik heb eens wat met paint geklooid, misschien kun je er wat mee.



De vleugels van je plan iets breder (90-100cm) voor je keerlussen en de middelste uitloper wat smaller en korter.

Zo krijg je toch een optische scheiding tussen de onderwerpen en heb je het idee dat de trein van A naar B en C gaat.

Je hoeken zijn dan nog goed bereikbaar.
Tis maar een ideetje.

Jack

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: 1e opzet
« Reactie #5 Gepost op: 4 december 2013, 10:51:57 »
Hoi Marcel,

Jack was me net voor. Dit was ook mijn eerste gedachte bij jou baanplan.
Jack heeft dan ook ervaring met een dergelijke opstelling. Kijk maar eens naar zijn eigen baanplan.

Groeten, GéJé

Vuurtje72

  • Gast
Re: 1e opzet
« Reactie #6 Gepost op: 4 december 2013, 12:04:26 »
Ja, die verbreding en dan ook niet zo statisch recht is wel een goed idee...
Ga ik weer ff mee naar de tekentafel en dan gelijk de rails proberen in te tekenen/meten.
En misschien om het wat makkelijker te maken een C-vorm maar dan wel met die mooie uitlopers.
Wordt vervolgd.

Dank jullie wel, zover

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: 1e opzet
« Reactie #7 Gepost op: 4 december 2013, 12:36:18 »
Moet zeggen dat de opstelling van Jack me wel erg aanspreekt. Alles goed bereikbaar, optimaal gebruik maken van de ruimte, en een leuke speelse vorm.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

GGoos

  • Gast
Re: 1e opzet
« Reactie #8 Gepost op: 4 december 2013, 21:55:59 »
Een E lijkt mij ook lastig. Aangezien ik ongeveer een evengrote baan tot mijn beschikking heb kan ik dat ook nog eens goed inbeelden. Ik zou een ruime U baan overwegen als ik in jouw schoenen stond.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 1e opzet
« Reactie #9 Gepost op: 4 december 2013, 22:45:55 »
Een U-baan? Een C-baan lijkt me qua rondere bocht tóch meer praktisch.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: 1e opzet
« Reactie #10 Gepost op: 4 december 2013, 23:05:15 »
Een U is volgens mij gewoon een C op z'n kant.

? ::)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: 1e opzet
« Reactie #11 Gepost op: 4 december 2013, 23:22:30 »
En dan hier een lekkere domme vrouw opmerking hebben jullie wel gedacht aan een half 0 vorm.
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 1e opzet
« Reactie #12 Gepost op: 4 december 2013, 23:31:42 »
Een U is volgens mij gewoon een C op z'n kant.

? ::)
Joh!  :P
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re: 1e opzet
« Reactie #13 Gepost op: 5 december 2013, 09:29:51 »
Een U-baan? Een C-baan lijkt me qua rondere bocht tóch meer praktisch.  8)

Sinterklaas had geen chocolade C meer over, daarom een U ;)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 1e opzet
« Reactie #14 Gepost op: 5 december 2013, 12:57:35 »
Ik denk dat de M-vorm -zoals op de laatste foto- de meest handige opzet is... maar ik blijf wat sceptisch over de linker- en rechter kant waar de rails een bocht moeten maken.
Maar ik wacht wel totdat de rails er in liggen... alles ligt nog open.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: 1e opzet
« Reactie #15 Gepost op: 5 december 2013, 14:42:22 »
Marcel,

Ik zou sowieso even je hele ruimte intekenen incl. afmetingen (liefst op schaal) incl. ramen, deuren, muren en andere obstakels zoals verwarming waar je naderhand nog bij moet kunnen. Mijn armen hebben een bereik van max. 1m als ik op een krukje sta. Als je je baan dieper maakt dan moet je werkgaten voorzien (tenzij je uitschuifbare armen hebt natuurlijk :P). Verborgen sporen moeten ook goed bereikbaar zijn. Bij het ontwerpen van je sporenplan; hellingen max. 3% liefst nog kleiner.

Jack

PS. Denk ook aan een werkbank waaraan je kunt knutselen en opbergruimte voor dozen etc.

 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 1e opzet
« Reactie #16 Gepost op: 5 december 2013, 16:26:42 »
Wat je ook kunt doen is bij de Action even een paar kilo zwenkwielen halen (die kosten daar echt een drol), dan weet je zeker dat je écht overal bij kunt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Vuurtje72

  • Gast
Re: 1e opzet
« Reactie #17 Gepost op: 14 december 2013, 12:55:32 »
Ja, er komt nog heel wat bij kijken... Op schaal intekenen lukt mij nog niet echt goed... Ga nog ff proberen en anders leg ik alvast wel een dubbele bocht uit om het te meten.

En nee, ik heb geen go-go-gadget armen, dus wilde ik rondom een beetje ruimte laten, ca. 50 cm; ff buik inhouden misschien.

Ik neem de M vorm van Jack mee in het ontwerp, maar dan toch weer net ff anders...
Wordt vervolgd.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: 1e opzet
« Reactie #18 Gepost op: 14 december 2013, 15:10:07 »
Ach, het komt ook niet op een cm. Op schaal tekenen is niet zo moeilijk, in jouw geval zou ik op schaal 1:10 tekenen, dus alle muren even opmeten en dan door 10 delen.... 3m = 300cm wordt dan 30cm op papier. Als je dat even voor alle maten doet dan heb je een mooi overzicht.

50cm ruimte is ruim voldoende om nog overal bij te kunnen.

Succes.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands