Deel IOnlangs heb ik op Marktplaats een verhoogde S-Bahn van Faller gekocht met aansluitend een soort van verhoogd station. Eigenlijk koop ik nooit al in elkaar gezette bouwwerken omdat het een heidens werk is om het spul uit elkaar te halen, maar in dit project zitten zoveel opnieuw te gebruiken onderdelen dat ik de gok wel wilde wagen.
In bijna alle gevallen zijn we iets aan het bouwen en ik weet niet of het interessant wordt, maar in dit draadje ga ik iets demonteren.

Dit is een gezellig huiskamer-projectje. Het verhoogde spoor staat op een stuk dun foamboard en met het juiste gereedschap moet het te doen zijn om het spul los te halen.

De onderkant. Ik begrijp niet waarom al die prachtige gietijzeren pilaren en de andere details eronder zijn gemaakt, want aan de buitenkant zie je er echt niks van. Maar ja, ieder zo z'n ding.

Vier panelen met bogen waren versterkt met stukken plastic gietboom. Dat doe ik ook wel vaak, maar het is lastig om ze los te krijgen.
Ze zijn geschilderd met wat lijkt op acrylaatverf-verf en ik dacht dat er met water wel weer af te wassen. Het is baksteen-rood geschilderd, maar het zijn geen bakstenen. Een kalk-zandsteenkleur zou denk ik beter hebben gestaan. Met lauw-warm water gaat het er dus niet af.

Het kozijnenwerk is geverfd met het glas er al achter geplakt. Zo krijg je het natuurlijk nooit strak.

Gelukkig was het glas erachter makkelijk los te wrikken, waardoor het resultaat er al een stuk beter uitziet.

Nu de zijpanelen eraf zijn kan ik met het onderstel beginnen.

Dit ga ik niet redden met wat mesjes; hier moet zwaarder gereedschap worden gebruikt.

Na veel wrikken is zo'n beetje alles los. De kleinere details laat ik voorlopig nog even zitten.

Voorlopig even in een doos, want ik heb nog genoeg andere werk liggen.
Er zijn twee manieren om een bouwpakket te beoordelen: bij het in elkaar zetten en... bij het uit elkaar halen. Ik denk dat als je dit pakket in elkaar zet, je een prachtig verhoogd spoor op je baan hebt staan. Persoonlijk zou ik een uitvoering in baksteen mooier hebben gevonden, maar dat is een kwestie van smaak. Nieuw in de doos kost het een paar centen, maar dan heb je wel wat moois.
Volgende keer verder.