Omdat ik natuurlijk helemaal niets van verlichting weet, en dan vooral het onderdeel ledjes en weerstandjes, laat staan de Wet van Ohm, had ik na een forummeeting een uitnodiging gekregen van Robin den Held (Hero van 3rail) voor een gedegen uitleg en welke trucs je hiervoor kan toepassen. Vandaag dan eindelijk tijd gehad om naar Alphen aan den Rijn te komen. Behoorlijk wat uitleg gekregen, geprobeerd zelf ook wat te bedenken (was meestal geen succes, haha), maar het resultaat was wel dat er licht ging branden. Een van mijn Viessmann lantaarnpalen gaf licht en naarmate we de trafo verder open draaiden, nam het licht ook toe. Gelijkstroompje. Uit de berekening kwam naar voren dat ik zo'n 17 straatlantaarns van licht kan voorzien.
Ook het wisselstroomgedeelte van de trafo valt dan nog te benutten. Moet er wel een diodeschakeling tussen, maar die was voor handen. Aan mij de taak om te onthouden wat dan + en wat dan - is. Moet toch te doen zijn.
Verder nog diverse soorten leds gezien, zelfs zo klein dat ik daar een buitenlichtje van een huisje mee kan maken. Omdat er toch het nodige over was aan materiaal, kreeg ik vier bakjes met ledjes mee, de diodeschakeling, twee tuimelaars, een soldeerstrook en op die strook op ??n punt drie ledjes. Een geel gekleurd ledje zit op een andere strook, maar daar is een uiteinde van de weerstand doorgeknipt voor een extra uitleg. Ik heb wel begrepen hoe je ongeveer vijf ledjes aan ??n punt kunt koppelen en dat je echt aardig wat ledjes aan kunt sluiten.
Natuurlijk alle dank voor Hero voor deze uitleg aan een non-technicus. Binnenkort maar eens wat werk in praktijk brengen als ik de stad kan gaan bouwen. In elk geval straatverlichting, maar ik heb nog wel wat andere ideetjes.
Tot slot een foto als bewijs dat er iets brandt nu alles weer hier is.

Mvg,
Martin