Met nog iets meer dan een week te gaan voor de drukke werkperiode weer gaat beginnen, leek het me een mooi moment om nog eens wat aan de baan te doen. Gisteren en vandaag stond er voor de verandering eens geen ballastwerk op het programma, maar werken aan de brug die de spiraal in moet draaien.
Kortom: zaagwerk om hout op maat te krijgen, hier en daar wat schroeven erin ter versterking van de houtlijm (misschien overdreven, maar ach, je bent van de straat h?) en een deel van het trac? uitzagen. Via aluminiumstrips kan ik het trac? dan in elk geval op twee plaatsen ondersteunen, want het trac? draait buitenom twee draadeinden heen. Even een 6 mm gaatje geboord (twee plaatjes) en ringetjes de draadeinden op gedraaid. Daarna het bruggenhoofd maken (niet het echte, want dat gaat er straks iets anders uitzien) en vastzetten. Vervolgens het trac? vastgelijmd en geschroefd en ook al vastgelijmd met bisonlijm op het eerste aluminiumplaatje. Morgen of later deze week de hoogte voor het tweede plaatje vaststellen in verband met stijgingspercentage, maar dan zit het eerste deel in elk geval goed vast.
Ondertussen kwam ik er ook achter dat een wissel niet meer functioneerde. En dat was destijds tijdens het testen ?n met Koploper wel het geval. Geen idee wat er aan de hand was, maar de tong zat muurvast aan de spoorstaaf. Dus wissel eruit halen, nieuwe wissel teruggeplaatst en de aandrijving weer aan de wissel vastgezet. Het loopt wat stroef, maar de wissel gaat nu weer gewoon om. Zou het huidige stroeve misschien komen door de aandrijving? Experts mogen zich hier even over buigen, want anders zoek ik een andere aandrijving of ik schaf er nog even eentje aan. Anyway, het traject daar ligt weer prima.
Een argeloze lezer zou misschien denken dat ik daar met verdunde houtlijm heb lopen klooien en dat er korreltjes ballast op nare wijze zijn gaan werken. Maar ik heb bij deze wissel goed opgelet en bewust niet te dichtbij met de ?ballast leggen-besprenkelen-verdunde houtlijm druppelen-methode? gewerkt. Dat heb ik bij andere wissels ook niet gedaan. Daar ga ik nog aan de slag met de mortelballastmethode, alleen is het wachten even op de ballast van de Scenery Shop.
Natuurlijk heb ik ook even wat foto?s genomen. Let wel, de rails in de brug zijn niet de juiste rails, want hier komt een flex zonder bedding, en de brug zelf is ook nog los. Moet nog even wat verwering toepassen dor wat wit te drybrushen en her en der nog wat roestplekjes. Staat ook op korte termijn op het programma, want de rails moeten wel geballast worden en daarna komt de airbrush-specialist om alle rails bij te kleuren.
Op de eerste foto, preiser-overzicht vanuit de spiraal, zie je op de brug de rode Doppelstockwagens van de Regional Express. Onder de brug komt een NS1838 de spiraal uitgedraaid met wat nieuwe auto?s voor de bewoners van Hookyville. Voor wie nu wil opmerken dat het traject niet helemaal recht is, dat klopt. De draai de spiraal uit (het spoor gaat na de wissel ook nog verder omhoog) ligt een tikkie hoger dan het maaiveld van de baan. Het spoor daalt dus wel een klein stukje na de brug. Treinen gaan er verder prima overheen. Bij de schroevendraaier en een verdwaalde DoSto-wagen lag de ?nare? wissel.

Later ben ik met een helikoptervlucht mee geweest. Deze foto is genomen toen we redelijk dicht boven de brug vlogen. Dit is ook het punt waar de treinen straks uit de tunnel (uit de spiraal dus) weer zichtbaar worden. Ik zie dat ik nog een tikkie meer naar ?beneden? moet ballasten.

Hier zit de helikopter al weer een stukje hoger. Rechtsboven zie je weer de ?nare? wissel. Het aldaar rechtdoorgaande spoor loopt achter de spiraal langs en komt weer tevoorschijn op het raamwerk dat ik vorig jaar gemaakt had. Het resterende spiraalspoor en het brugspoor komen straks aan de bovenkant uit op het kookeiland, het achter de spiraal lopende spoor komt lager uit op het kookeiland. Maar goed, dat wordt pas gebouwd over een paar jaar als dit deel al redelijk gevorderd is qua scenery.

Mvg,
Martin