De verbouwing van mijn zolderkamer heeft me ook extra ruimte opgeleverd en dat was precies wat ik nodig had. Niet voor het nog te bouwen kookeiland (pak 'm beet over drie jaar ofzo), want dat past er ook nu nog prima in. Maar wat me stoorde was de bereikbaarheid aan de achterkant van de baan. Natuurlijk kruip ik onder de baan door, want daar heb ik hoogte zat voor. Het is alleen wel zo prettig om er ook een beetje te kunnen staan of te zitten en dat was niet mogelijk. Als ik op m'n knie?n zat, kon ik door mijn hoofd zijwaarts te draaien boven het frame komen en mijn hoofd weer recht zetten. Nu ben ik nog een atleet, maar wie zegt me dat ik dit soort acrobatiek over een paar jaar nog steeds kan doen.
Er was maar ??n oplossing: de baan moest nog een stukje meer de kamer in. Vanwege de oude, grote boekenkast kon dat niet, maar die is nu naar een andere plek in het huis verhuisd. Dus onder alle poten een strook laminaat gefrutst. Best wel met bloed, zweet en tranen, want het frame is niet meer zo licht als destijds. En daarna de boel de kamer in trekken. Glijdt lekker over dat laminaat, want het vloerkleed is gewoon gebleven. In totaal is de baan nu 35 cm opgeschoven. Tussen de achterwand en de eerste poot was het gat 58 cm, dat is nu 93 cm geworden. Een prima ruimte om een stoel neer te zetten en al zittende wat te werken aan de scenery. En het kookeiland kan er nog ruimschoots bij.
Even wat foto's ter illustratie.
Hier zie je niet echt wat de ruimte aan de achterzijde is, maar je ziet wel een lekker stuk van de baan.

Onderstaande foto laat al iets meer van het gat zien. Let wel: de afstandsmetingen gelden voor de hoeken van de baan. Het uitsteeksel waar station Hookyville geplaatst gaat worden, is natuurlijk wel iets dichterbij de achterwand, maar van de zijkant zeer goed te benaderen.

Op deze foto zie je de terreinwinst. Waar het flexa-latje ligt was tot gisteren de achterkant van de dichtstbijzijnde poot. En die is nu dus 35 cm naar voren gekomen. Ik ben er blij mee.

Morgen weer verder met wat schoonmaakwerkzaamheden. Gelukkig is al het losse hout al neer ??n wand van de kamer verplaatst, inclusief mijn allereerste spiraal die (nog) niet in gebruik is. Misschien ga ik die wel deels inzetten onder het kookeiland voor nog een extra schaduwstationnetje.
Mvg,
Martin