Auteur Topic: De bouw van Hookyville  (gelezen 443346 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #300 Gepost op: 23 mei 2012, 15:41:15 »
Ach in de brand, uit de brand.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #301 Gepost op: 23 mei 2012, 23:18:17 »
http://link.marktplaats.nl/562570497

Kijk eens wat ik vind  ;)
Fotografen met passie.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #302 Gepost op: 23 mei 2012, 23:19:29 »
Fotografen met passie.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #303 Gepost op: 23 mei 2012, 23:24:35 »
Leuk gevonden Semantha, maar ik heb geen h0-baan, maar N-spoor. Anders had ik zeker toegehapt, want het zijn wel leuke pandjes.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #304 Gepost op: 23 mei 2012, 23:26:16 »
Rick dacht al zoiets... maar toen ik je foto's zag leek het niet op N spoor hihihi :)
Sorry.
Fotografen met passie.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #305 Gepost op: 23 mei 2012, 23:31:52 »
Haha, als je inzoomt zie je het verschil op een foto ook niet. Maar wel als er vergelijkingsmateriaal op de tafel ligt, alleen haal ik dat wel weg als ik een foto neem.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #306 Gepost op: 7 juli 2012, 15:18:08 »
Met de aankopen van Houten vandaag even de hete zolderkamer opgelopen om een klein beetje te schuiven met de panden. Op een of twee hoekpanden na heb ik nu wel genoeg gebouwen voor de stad. Van een oud tweedehands pand kan ik nog wel het een en ander eraf slopen om andere panden completer te maken.

Eerst maar even de foto's, ook van afstand, zodat ik aan de hand van de beelden nog wat opmerkingen en vragen kan plaatsen.











Zoals je ziet, is er nu ook een zijstraat richting de achterkant bij gekomen. Oftewel een kruising midden in de stad. Met wat schuifwerk en een pand even omdraaien maar eens kijken waar ik op uit ga komen.

Het lijkt nu net alsof de goederenoverslag compleet onzichtbaar is geworden. Dat zal straks niet zo zijn. De hele stad en zeker de hoofdstraat kan nog wel zo'n 15-20 cm meer naar voren opschuiven. Ik denk dat de ondertunneling van het spoor net na de engelse wissel gaat beginnen en de stad loopt dan door tot aan de rand van de tafel. Daardoor zal er meer inkijk komen naar de goederenoverslag. Overigens zie je op de tweede foto ook nog enkele containers van de goederenoverslag.

Dan nu de hamvraag: wat voor straatverlichting past er in deze stad bij deze gebouwen?

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #307 Gepost op: 16 juli 2012, 14:10:46 »
Ik heb me zojuist even verdiept in het aanbod van straatverlichting. Bij Viessmann vond ik nostalgische straatverlichting en parklantaarns.

Nu is de nostalgische dubbele straatverlichting in N 48 mm hoog. Dat ziet er dan zo uit.



De parklantaarns enkele verlichting zijn 33 mm hoog, de dubbele variant is 37 mm hoog.

Voor de beeldvorming:




Zelf denk ik dat de nostalgische dubbele straatverlichting wel aardig zou passen in de verhoogde stad. De parklantaarns doen me meer denken aan een wandeling in een park of het stadsdeel op de plaat, waar de panden net iets minder hoog zijn. Iemand die hier wat op kan zeggen.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #308 Gepost op: 17 juli 2012, 20:28:53 »
In mijn stad moeten natuurlijk ook wegen komen. Wat is de beste/eenvoudigste manier om die te maken? Ik kan ze verven, maar ik meen dat er ook een bepaald soort schuurpapier was dat je prima kon gebruiken. Weet alleen niet meer welk. In elk geval ga ik niet met die plakstraten werken.

Vraag 2: ik heb panden met en zonder stoep. Die panden zonder stoep aanpassen met een nieuwe stoep, bijvoorbeeld van klei en dan alles in dezelfde kleur verven?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #309 Gepost op: 17 juli 2012, 22:32:26 »
Hallo Martin,

Weggetjes kan je op verschillende marnieren maken. plakweggetjes is idd niet de mooiste oplossing. Waterproof schuurpapier wordt wel gebruikt. Dan moet je ongeveer korrel 400 nemen. Schilderen is de snelste oplossing. Gewoon met schoolborden zwart. Voor het mooie moet je de verf iets grijzer maken met een beetje witte grondverf (is ook mat). Dan krijg je dit ongeveer.

 

Ik heb voor de straten in de stad op mijn baan kinderhoofdjes gebruikt. Gewoon met de printer en dan knippen en plakken maar.

 

De stoepjes gewoon 2 mm dik karton en ook beplakken met tegels.
Het is allemaal goed te zien op mijn website. Klik op de banner hier onder. ;D


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #310 Gepost op: 26 juli 2012, 17:37:54 »
Weer wat nieuwe aankopen, al hebben die grotendeels wel te maken met de binnenkort aan te leggen stad.

Allereerst is de BR140, die ik recent van een N-forumlid had overgenomen, van een decoder voorzien.




Vervolgens voor op een hoek van een straat in de stad een bistro-caf?. Leuke tafeltjes en stoeltjes erbij voor een terras en een van de blinde muren is weggewerkt. Uiteraard lijm om de kit in elkaar te zetten.




Verder was ik van de week bij Jaap Vriend op bezoek geweest voor mijn stadspanden en stoepen. De bestaande stoepen haal ik van de bouwpakketten af en worden vervangen door stoepen van styreen of architectenkarton. De stoepranden worden dan gemaakt van styreenstroken die 1 mm kleiner zijn dan het normale styreen. Verf komt van de betonverf van Faller, de wegverf gebruik voor de wegen die op het voorbehandelde mdf worden geschilderd. Natuurlijk is er af en toe een stukje asfalt kapot, daar heb ik dan asfaltstrooisel voor.




In het midden van de straat komt een bomenperk. Daar zijn die zes bomen voor bestemd. De grote boom komt net als mijn andere grote boom ergens op een binnenplaats terecht. Overigens zie je op deze foto pas het architectenkarton.




Binnenkort meer nieuwe aanwinsten voor de stad.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #311 Gepost op: 26 juli 2012, 19:26:57 »
Dat zijn weer mooie aanwinsten Martin. Je krijgt het druk met de stedenbouw.

Succes ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #312 Gepost op: 26 juli 2012, 19:28:57 »
Thans Pierre. Komende week inderdaad nog wat nieuwe aanwinsten voor de stad (vooral aankleding en verlichting) en een cursusje bij iemand volgen over verlichting, leds en weerstandjes. Dan kunnen we aan de slag en werktechnisch komt dat nu goed uit. Ik heb er zin an!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #313 Gepost op: 26 juli 2012, 20:17:57 »
Heb je nu vakantie?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #314 Gepost op: 26 juli 2012, 20:26:08 »
Pierre, ik heb een eigen communicatiebureautje (eenmanszaak). Als ik geen opdrachten heb, heb ik automatisch vakantie,  :P

Zonder dollen, het is in de eerste helft van het jaar echt extreem druk geweest, waardoor ik nauwelijks iets aan mijn baan heb kunnen doen, behalve een middagje helpen bij het airbrushen. Aankopen uiteraard wel. Komende week (of twee weken) heb ik nog een nasleep van een opdracht (pdf's controleren van fietsroutes en door mij geschreven tekst + bijdrage van Anne W) en ik moet voor een incassoburea maandag een persbericht opstellen. Dus dat betekent dat ik het pak 'm beet tot half augustus vrij rustig heb en dus wat meer aan de baan kan doen, daarna trekt het weer snel aan. Maar het kan zo maar zijn dat morgen iemand belt en dat ik meteen weer aan de slag moet.

Stadsdeel ga ik op een plaat bouwen die pas later op de baan wordt geplaatst. Ook komt er een uitneembaar stuk in om bij de onderliggende rails te komen. Voordeel is dat ik met die plaat ook rustig buiten kan werken (als het weer na volgende week weer beter wordt, hoewel we ook een overkapping hebben in een deel van de tuin). In elk geval kan ik er op die manier gewoon makkelijk bij zonder mijn rug in allerle bochten te moeten wringen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #315 Gepost op: 26 juli 2012, 20:53:02 »
Als er iemand belt morgen is dat dus geld in de knip maar ...... als er niemand belt kan je lekker aan je baan werken maar is dat geld uit de knip. ;)  Als ik het goed begrijp.

Dat is wel een goed plan van jou om de stad geheel los te bouwen en later in de baan te plaatsen. In je tuin is het altijd beter als bij mij op zolder (in de zomer dan). Daar is het nu haast niet uit te houden. Is de stad er later ook nog uit te halen als er b.v. reparaties gedaan moeten worden of zo? Of wordt het straks een "vast" deel van je baan? Aan het aantal huizen te zien is het een indrukwekkende stad. Erg mooi zoveel bebouwing.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #316 Gepost op: 26 juli 2012, 21:01:10 »
Goed begrepen Pierre. Maar ik maak altijd wel een soort van (financi?le) planning voor het jaar. Sommige opdrachten - schrijven/eindredactie voor tijdschriften, PR IJsbeeldenfestival - komen nu eenmaal jaarlijks of zelfs ieder kwartaal terug. Voorlopig lig ik ruim voor op mijn planning.

Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de stad op termijn wel vast wordt gezet op de baan. Uiteindelijk moet ik de hoogteverschillen ook netjes afwerken met muurtjes, rotsen, grasheuvels etc. Maar misschien maak ik het uitneembare stuk wel flink groter en zit daar ook het deel met de draadjes voor verlichting van panden en straatverlichting. Dan kun je er wel makkelijk bij als een draadje het niet meer doet. De panden worden ingeklemd tussen de styreen stoepen en worden niet vastgezet. Kun je ook in een pand eenvoudig een kapotte lamp/led vervangen.

Hoe ik dat ga doen, moet ik nog wel even goed bekijken. 
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #317 Gepost op: 26 juli 2012, 21:12:02 »
Als je alle delen op je baan gewoon vast hebt is dat idd een stuk makkelijker met bedraden en afwerken. Bovendien losse delen blijf je (bijna) altijd wel zien. Bij mij staan de meeste huizen ook los of geklemd door stoepdelen. Sommige kan ik gewoon het dak er af tillen voor een kapot lampje. Wat de makkelijkste weg is kom je vanzelf achter als je er mee bezig bent.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #318 Gepost op: 26 juli 2012, 21:46:51 »
De praktijk zal het inderdaad wel leren. In elk geval kan ik bij de bouw gewoon boekbinders aanbrengen om de draden doorheen te laten lopen, zonder dat ik moet bukken of rare houdingen moet aannemen.

Het uitneembare zou redelijk af te dekken zijn door op de rand van het uitneembare een pand net even uit te laten steken. Dan zit de stoep op het vaste deel, net een centimeter of twee verwijderd van de spleet. Pand terugzetten tegen de stoep en je ziet er niets van. Maar goed, dat is puur hypotetisch gezegd. Het moet maar net zo kunnen in combinatie met de sporen onder de stad. Daarom twijfel ik nog een beetje hoe groot het uitneembare deel moet worden of hoe groot of klein ik het wil hebben. E?n ding is zeker. Er liggen geen wissels onder de stad.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #319 Gepost op: 27 juli 2012, 20:32:58 »
Ik heb er het volste vertrouwen in dat het goed gaat komen Martin. Ik zal je volgen op het forum. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #320 Gepost op: 1 augustus 2012, 12:22:35 »
Ik had nog wat tegoedbonnen voor Kuipers Hobbyhuis in Utrecht (cadeautje van mijn basketballteam), dus die heb ik gisteren maar eens ingewisseld. Uiteindelijk een grote bouwdoos gevonden met twee hoekpanden en een tussenpand voor mijn stad. Daarmee heb ik nu genoeg rijtjes- en hoekpanden voor deze stad. Kortom: bouwpakketten in elkaar zetten en langzaam de stad gaan bouwen. Vrijwel alle andere materialen zijn al binnen, alleen nog verkeersborden, (straat)verlichting en wat opschmuk voor de stad. Morgen een cursusje over ledjes en weerstanden en hoe je alles wel of niet aan elkaar knoopt.




Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #321 Gepost op: 1 augustus 2012, 16:51:26 »
Dat is alles bij elkaar een hoop plakwerk Martin.  :P Overigens kan je verkeersborden gewoon op internet vinden en uit printen op stevig papier. Plak er een speld achter en klaar is kee....... Martin.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #322 Gepost op: 2 augustus 2012, 18:00:54 »
Omdat ik natuurlijk helemaal niets van verlichting weet, en dan vooral het onderdeel ledjes en weerstandjes, laat staan de Wet van Ohm, had ik na een forummeeting een uitnodiging gekregen van Robin den Held (Hero van 3rail) voor een gedegen uitleg en welke trucs je hiervoor kan toepassen. Vandaag dan eindelijk tijd gehad om naar Alphen aan den Rijn te komen. Behoorlijk wat uitleg gekregen, geprobeerd zelf ook wat te bedenken (was meestal geen succes, haha), maar het resultaat was wel dat er licht ging branden. Een van mijn Viessmann lantaarnpalen gaf licht en naarmate we de trafo verder open draaiden, nam het licht ook toe. Gelijkstroompje. Uit de berekening kwam naar voren dat ik zo'n 17 straatlantaarns van licht kan voorzien.

Ook het wisselstroomgedeelte van de trafo valt dan nog te benutten. Moet er wel een diodeschakeling tussen, maar die was voor handen. Aan mij de taak om te onthouden wat dan + en wat dan - is. Moet toch te doen zijn.

Verder nog diverse soorten leds gezien, zelfs zo klein dat ik daar een buitenlichtje van een huisje mee kan maken. Omdat er toch het nodige over was aan materiaal, kreeg ik vier bakjes met ledjes mee, de diodeschakeling, twee tuimelaars, een soldeerstrook en op die strook op ??n punt drie ledjes. Een geel gekleurd ledje zit op een andere strook, maar daar is een uiteinde van de weerstand doorgeknipt voor een extra uitleg. Ik heb wel begrepen hoe je ongeveer vijf ledjes aan ??n punt kunt koppelen en dat je echt aardig wat ledjes aan kunt sluiten.

Natuurlijk alle dank voor Hero voor deze uitleg aan een non-technicus. Binnenkort maar eens wat werk in praktijk brengen als ik de stad kan gaan bouwen. In elk geval straatverlichting, maar ik heb nog wel wat andere ideetjes.

Tot slot een foto als bewijs dat er iets brandt nu alles weer hier is.



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #323 Gepost op: 2 augustus 2012, 20:04:47 »
Beste Martin,

Zo te lezen heb je van deze 1:1 training veel geleerd en nu zonder de leermeester zelf aan de slag. Uit ervaring weet ik dat je toch weer even moet nadenken. Veel plezier ermee!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #324 Gepost op: 2 augustus 2012, 21:02:11 »
Beste Martin,

Probeer het maar zo eenvoudig mogelijk te houden voor jezelf, de Wet van Ohm is een eenvoudige, maar ga maar niet verder, er zijn er nog veel meer.

Je bent geen technicus, maar je kunt met een computer overweg en dus heb je toch iets technisch in je, daarnaast is "try en error" ook een methode, zolang je dat maar met relatief goedkope dingen doet.

Succes, groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"