Auteur Topic: onder constructie baan "Friedrichshöhe"  (gelezen 49163 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline kriskras

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
  • Droom niet je leven, maar leef je dromen!
onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Gepost op: 13 november 2013, 23:16:27 »
hallo allemaal,
Na enkele jaren de modelbouw(baan) op non-actief te hebben gezet ,zijn we terug gestart met een nieuwe baan.
Bij de bouw van ons huis (20 jaar geleden) :o was er al een plaats voorzien voor deze fascinerende hobby, nl in onze kelder.
Enkele dagen terug de knoop doorgehakt en de oude baan (die digitaal werd gereden,analoog geschakelt) gesloopt ,was een baan zonder landschap ,de volgende moet er wel eentje krijgen ;D
Wat me bijzonder opviel bij de sloop is dat de plastiek van de crails met de jaren fel is achteruitgegaan, tevens dom van mij ze te bevestigen met nageltjes  :-[
Een tamsmastercontrol is aangekocht ,met koploper is al gestoeid,de nodige decoders en bezetmelders worden waarschijnlijk digirail.
hieronder enkele fotos van de onderbouw..baanplan is afgekeken van een duits model mits enkele persoonlijke aanpasingen.
Opbouwende kritiek is steeds welkom.




Met vriendelijke groeten Chris.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2013, 23:27:09 »
Wauw Chris dat ziet er al geweldig uit. En wat heb je een prachtige ruimte om te bouwen.
Fotografen met passie.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2013, 08:05:41 »
Wat een prachtige ruimte heb jij. Daar kun je je baan aardig in kwijt.
Opbouwende kritiek??? tot nu toe zie ik je nog geen fouten maken. Je gaat fantastisch. Blijf je volgen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2013, 12:17:37 »
Dat belooft heel wat te worden.
Leuk om ook weer eens een digitale baan opgebouwd te zien worden.
Digirails decoders ben ik niet zo weg van, wel goedkoop maar lastig te programmeren.
Kijk eens bij Rosoft, die brengt ook bezetmelders met diode truc en wissel/seindecoders op de markt tegen schappelijke prijzen en heeft snelle levertijd en perfecte service.

Tams mastercontrole begrijp ik wel, zelf heb ik een IB Basic maar stapo binnenkort waarschijnlijk over naar een IB-IR of als het mee zit naar een Ecos.

Momenteel ben ik bezig met het testen van iTrain 3.0 waar mee inmiddels ook random gereden kan worden op basis van treintype.
Koploper is prima en gratis, iTrain is prima maar niet gratis.

Heb je ook een baanplan van je schaduwstation, ik neem tenminste aan dat er onder het verborgen gedeelte wel een aardig schaduwstation zal komen. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2013, 14:43:07 »
Wat  een schitterende ruimte heb jij Chris. Om maar niet te spreken over je baan plan. Dat ziet er ook meer dan voortreffelijk uit. Veel rij mogelijkheden en voldoende ruimte om je uit te leven op het landschap. Dat gaat wel wat worden. Ik blijf je zeker volgen met dit topic, Succes man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline kriskras

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
  • Droom niet je leven, maar leef je dromen!
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2013, 18:41:16 »
Allen bedankt voor jullie reacties..
Tom, ik had hier en daar al gelezen over de beknopte handleiding van de digirals decoder/melders ,ik heb bij Rosoft gekeken en vind de prijzen zekers meevallen ::) wat betreft diode truk, betekent dit dat deze bezetmelders enkel voor dc spanning bedoeld zijn? :-\....Eigenlijk is het voor deze zaken dat ik forumlid geworden ben ,goed advies van ervaren bouwers.
Mijn schaduwstation zal (maar) bestaan uit een viertal opstelsporen die ik (wegens omliggende muren) langs onder moet benaderen.
Volledig baanplan volgt nog ,zoals gezegd sporen zijn  1/1 geplaatst geweest ,ben nu wel bezig met SCARM te tekenen.
Tevens moeten er nog boosters besteld worden ,had persoonlijk gedacht aan 3 bouwpakketten van Tams B2, volgens mij voldoende om de bouw digitaal te voeden (nog maar 4 digit.locs in bezit). Wissels ed zou ik apart willen voeden met een zelfbouw pakket.
Met vriendelijke groeten Chris.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2013, 18:55:51 »
Ik weet niet met hoeveel treinen je straks wil gaan rijden maar ik ken mensen die grote banen hebben en daar tot 6 loc's op hebben en rijtuigen met verlichting en dat alles zonder een booster.
Spanning voor wissels e.d. haal je vanaf een externe trafo.

Terugmeldecoders met diode truc zijn voor MM en DCC, maakt verder niets uit, de diode overbrugd als het ware de massa, ik zeg het nu maar simpel want ben ook daar niet zo technisch in.
Ik heb ze ook zitten en nu rijdt alles stukken beter, ook als een kleine loc (Glaskast) in het verleden nog weleens niet wilde vertrekken was de enige mogelijkheid hem te slaan met een stok, nu d.m.v. de diode truc vertrekt de Glaskast wel.
Het is niet zo dat als de rail vuil is dat de diode dan de boel oplost, vuil is vuil.

De Tams is wel een mooie centrale, je kan er dacht ik tot F8 functie's mee bedienen.
Heeft wel een eigen voeding nodig maar dat kan een eenvoudig trafootje zijn dacht ik.

Ik weet niet waar je precies in België woont, ben nog al topolectisch maar kom anders eens een keer op een zaterdag kijken bij Hobby In Praktijk.
Inmiddels hebben we daar al veel zuiderburen mogen verwelkomen.
Het is er altijd gezellig, de koffie staat klaar.
Er wordt aan een hele grote baan gewerkt, welke bediend wordt dmv Koploper maar er gaan ook andere banen komen waarvan er ook door iTrain aangestuurd gaan worden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline kriskras

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
  • Droom niet je leven, maar leef je dromen!
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2013, 22:06:59 »
Zal ik zekers doen :) lijkt met een prachtige locatie; voor iedereen wat wils....is trouwens niet zo ver voor mij, een 2 uurtjes rijden ;doe ik met onze camper , en maak er een gezellig weekendje van met het gezin.
Met vriendelijke groeten Chris.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2013, 22:21:55 »
Ah, nóg een campeur op ons forum: dát kan nog gezellig worden.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2013, 22:37:04 »
Komen jullie toch allemaal met de caravan of camper naar HIP. :)
Plaats genoeg om te staan. ;)

Misschien gelijk een workshop er op aansluiten voor Koploper of iTrain 3.0
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline kriskras

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
  • Droom niet je leven, maar leef je dromen!
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2013, 16:24:25 »
Zo dit weekend nog enkele uurtjes bezig geweest, de eerste helling aangelegd ; max3.5% met de nodige craschbeveiliging (in het verleden wegens het niet hebben; tot de nodige rampscenario's  geleid) :o tevens een meubeltje gemaakt voor de pc en een kastje voor de nodige hardware....monitor is iets verder opgehangen voor overzicht te hebben over heel de baan. Ik heb hier gemengde gevoelens over, lijkt me iets te  ver...... :-\ 
de zichtbare kabels worde nog weggewerkt met een kabelgoot  :)

Met vriendelijke groeten Chris.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2013, 16:42:45 »
Jij heb je weekend duidelijk goed besteed. ziet er al indrukwekkend uit.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2013, 18:55:36 »
Leuke baan wordt dit. Heb je die crashbeveiliging van MDF gemaakt? De bochten zijn iig goed gelukt en bedankt voor de tip  :)

Jack


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2013, 20:27:59 »
Dat ziet er netjes en verzorgd uit, die 2 dingen gaan ook meestal wel samen.

Die monitor lijkt me inderdaad wel wat ver, je zou natuurlijk kunnen overwegen om die plek te gebruiken maar dan zou ik een grotere monitor ophangen.

Bedieningstafel ziet er goed uit, ik zie de Tams al staan. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline kriskras

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
  • Droom niet je leven, maar leef je dromen!
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #14 Gepost op: 17 november 2013, 20:57:05 »
Hoi Jack
Nee is geen MDF maar een dun soort hardboard ( is plooibaar tot een bepaalde hoek)
De monitor hangt aan het plafond ,niet tegen de muur ,de vga kabel van 5meter is lang genoeg om hem meer naar voor te brengen ,maar dan hangt hij echter boven het toekomstig dorp ;D enfin kan ik nog aanpassen.
Met vriendelijke groeten Chris.

Offline kriskras

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
  • Droom niet je leven, maar leef je dromen!
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #15 Gepost op: 2 december 2013, 22:49:23 »
Na een weekendje kamperen in Valkenburg begonnen met de nodige stroomvoorziening (ringleiding) ,tevens  de nodige blokken aangemaakt en de rails na het knippen en isoleren met krimpkous, bevestigd met dubbelzijdige kleefband en isolatie van parket (kwestie het geluid en evt oneffenheden op te vangen) .Is de goedkoopste versie zonder alu folie ,voldoet echter prima.
De pc blijft echter kuren vertonen  ::)(is al een oudje) moet enkel koploper draaien ,zal hem morgen mee naar de avondschool (cursus netwerken) nemen.
Bezetmelders en wisseldecoders van rosoft zijn tevens goed aangekomen;bedankt Tom voor de tip. 8)









Edit: foto's zichtbaar gemaakt.
Groet, Wim
  ;)
Met vriendelijke groeten Chris.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #16 Gepost op: 2 december 2013, 23:17:17 »
Goed bezig Chris,

Werkje waar ik vanmorgen ook mee bezig geweest ben. Maar ik ben nog niet zo ver gekomen, dat alles al ligt. Zal er morgen even flink tegen aan moeten om jouw bij te benen. :D
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #17 Gepost op: 2 december 2013, 23:34:17 »
Wim wat ben je ook een muppet ik had ze allang goed staan whahahaha!!!!!!!!!!!
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #18 Gepost op: 3 december 2013, 09:10:56 »
Gisteren stonden ze nog verkeerd.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #19 Gepost op: 3 december 2013, 12:32:00 »
Dan heb je het ongeveer gelijk met mij zitten aanpassen want ik had het al een tijdje klaar.
Had er met rood nog onder gezet edit moderator url's van de foto aangepast hahaha :)
Maar geeft niet ze staan nu goed lol.
Fotografen met passie.

GGoos

  • Gast
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #20 Gepost op: 4 december 2013, 11:15:23 »
Dat ziet er veelbelovend uit :)

Offline kriskras

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
  • Droom niet je leven, maar leef je dromen!
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #21 Gepost op: 5 januari 2014, 21:18:52 »
Aan alle mijn allerbeste wensen voor het nieuwe jaar :D .Het is al enkele weken geleden daarom nu een update .
Ik heb enkele dagen nodig gehad om met koploper vertrouwd te geraken en ben nog steeds verrast van de vele mogelijkheden die het programma bied .Momenteel rijden er een 4tal treinen automatisch ,waarvan er nog een 2 zijn uitgerust met de oudere delta decoder (geen cruisecontrol) het zijn deze 2 die nog problemen geven met remmen en een lagere snelheid.
De stuurkast begint tevens gevuld te raken.

Teven ook de eerste stappen gezet van de scenery enkele tunnelportalen gemaakt met klei en daarna bewerkt met de dremel


ook een eerste romantisch bruggetje geprobeerd


De werkwijze met de klei bevalt me wel enkel de kleur is nog wat zoeken maar daar kunnen jullie zekers enkele tips in geven


ik verf eerst de klei met een licht oranje kleur en na droging met een verdunde zwart/grijze die met een vochtig doekje word weggeveegd,het resultaat kan beslist nog beter. :-[
Ook een testje gedaan met de c rail te schotteren ,een eerst poging met korrels van busch ,vind ze echter te grof. Toen ik het idee kreeg om het eens met straalgrid te proberen (aluminiumoxide ,overschot van toen ik onze meubels heb gezandstraald) en de korrel is voor mij de juiste dikte , enkel de kleur zal moeten bijgewerkt worden .
Met vriendelijke groeten Chris.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2014, 21:34:33 »
Kan komen door het verschil in licht (kleurtemperatuur) maar ik vind die brug wel geslaagd; zowel de kleur als het verband in de stenen. Die galerij met die tunnel vind ik persoonlijk wat minder, maar dat komt omdat ik het verband van de stenen niet helemaal geslaagd vind.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2014, 21:58:28 »
Qua kleur vind ik het op de foto ook best wel goed. maar dat kan in het echt behoorlijk verschillen weet ik zelf.
De manier waarop je de stenen gemaakt heb vind ik ook best wel goed gelukt, maar net wat Wim zegt, het steen motief had ik niet zo gedaan.

en Aluminiumoxide op je rails?? gaat dat geen sluiting geven?
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline kriskras

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
  • Droom niet je leven, maar leef je dromen!
Re: onder constructie baan "Friedrichshöhe"
« Reactie #24 Gepost op: 5 januari 2014, 22:00:57 »
Inderdaad die galerij was mijn eerst probeersel :D
Waarschijnlijk ga ik het steentjesverband wat fijner maken ;
Met vriendelijke groeten Chris.