Auteur Topic: Weatheren van een molen  (gelezen 4096 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Weatheren van een molen
« Gepost op: 18 september 2013, 21:36:03 »
Hallo @all,

Op dit moment ben ik bezig met het weatheren van diverse gebouwen die straks op de baan komen. Eerst op wat stukjes aan het oefenen en langzaam aan komen de gebouwen aan de beurt.
Zo heb ik ook een molen en eigenlijk zou ik daar tegen een soort van riet willen maken. Heeft er iemand een idee waar dit van te maken is, zodat de plastic look verdwijnt?

Wellicht wil ik iets wat totaal niet kan, maar denk vraag het gewoon.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Weatheren van een molen
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2013, 23:10:55 »
Hallo Patje,

Ik weet eerlijk gezegd niet of het ook in schaal H0 werkt, maar in schaal 1:12 maak ik op de volgende manier rieten daken.
Laagje pasta-tegellijm aanbrengen, met een borstel de structuur er in aanbrengen, als het droog is met een bruine beits de kleur aanbrengen, als de beits droog is een drybrush van grijze verf aanbrengen. 
Ik heb het nog nooit in schaal H0 geprobeerd, maar in 1:12 geeft het zeker een realistisch effect.
Misschien heb je er iets aan,

Groeten GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Weatheren van een molen
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2013, 23:55:06 »
Laagje pasta-tegellijm aanbrengen, met een borstel de structuur er in aanbrengen, als het droog is met een bruine beits de kleur aanbrengen, als de beits droog is een drybrush van grijze verf aanbrengen. 
Een briljant idee! Zit me net te verzinnen dat als H0-borstel misschien wel geschikt is een borstel waarmee we onze katten borstelen. Dat zijn borstels met hele dunne metalen "borstelharen" die heel dicht bij elkaar zitten.
Trouwens GéJé, zou het niet een idee zijn als jij eens wat meer van je 1:12 bouwwerken laat zien? Je bent natuurlijk razend druk, maar ik denk dat een workshopje alom gewaardeerd zou worden.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Weatheren van een molen
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2013, 00:52:00 »
Trouwens GéJé, zou het niet een idee zijn als jij eens wat meer van je 1:12 bouwwerken laat zien? Je bent natuurlijk razend druk, maar ik denk dat een workshopje alom gewaardeerd zou worden.  8)

Daar ben ik ook van overtuigd dat het zeer gewaardeerd gaat worden. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Weatheren van een molen
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2013, 11:55:25 »
Mannen,
jullie hebben het al eerder genoemd en ik vind het leuk dat jullie er zo enthousiast op reageren. Ik zal t.z.t. zeker een workshop maken, maar ik heb het momenteel heel druk met andere zaken. De modelspoorhobby ligt zo goed als stil en aan mijn laatste 1:12 huis heb ik zelfs al maanden niets meer gedaan. 
Nog even geduld dus.  ;)

Groeten, GéJé

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Weatheren van een molen
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2013, 19:41:38 »
Alvast bedankt voor de tips. Ik zal eens gaan kijken ode de tip van GeJe werkt. Eerst maar op een ander stukje doen voor we echt op de molen gaan beginnen.