Auteur Topic: Draaischijf  (gelezen 10893 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Draaischijf
« Gepost op: 26 juli 2013, 14:31:15 »
In het Didcot Railway Centre (een spoorwegmuseum) staat het voorbeeld van een draaischijf. Volgens mij is het bijna dezelfde uit het bouwpakket van Dapol.
In verband met een snellere opbouw van de pagina en voor mensen met een iPad, heb ik de foto's kleiner gemaakt. Voor grotere foto's kun je op de foto klikken.


Een draaischijf met een gemetselde rand.


Deze wordt met de hand bediend. Zo'n zelfde ding waar Pierre zijn slagbomen mee open en dicht doet.


Met die stangen kun je 'm ook ronddraaien.


Traanplaat, klinknagels en eikenhout.


Een andere draaischijf voor het zogenaamde breedspoor. Nu ik dit zo zie denk ik te weten waarom Engelse wagons zo kort zijn; dat heeft natuurlijk alles te maken met de diameter van draaischijven.  8)


Is dit nou een traverseerinstallatie?  :o Een variant van de draaischijf; alleen draait dit ding niet rond maar zet locomotieven op  het gewenste spoor.


Achter deze installatie huist geen hoogwaardige techniek: dat rare wagentje in het midden, beweegt de brug heen en weer. Aan
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Draaischijf
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2013, 14:45:45 »
Prachtig dat oude engelse rail werk. In Nederland kom je zoiets alleen nog maar in de museums tegen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Draaischijf
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2013, 14:51:30 »
Prachtig dat oude engelse rail werk. In Nederland kom je zoiets alleen nog maar in de museums tegen.
Was misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd, maar waar ik deze draaischijf heb gevonden is het een museum.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Draaischijf
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2013, 16:09:30 »
Ik moet ook gewoon beter lezen, en de link eerst aan klikken voor ik begin te tikken
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Draaischijf
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2013, 16:21:52 »
Ik moet ook gewoon beter lezen, en de link eerst aan klikken voor ik begin te tikken
Nee, ik had het duidelijker moeten uitleggen... ik zet het er nog wel even bij.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Draaischijf
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2013, 21:21:30 »
Leuk om ook die plaatjes eens te zien. Hier blijkt ook weer uit dat niet alles uitblinkt in fijne technieken.
De eenvoud van deze installaties maakt deze plaatjes zo uniek.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Draaischijf
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2013, 23:17:08 »
Leuk om ook die plaatjes eens te zien. Hier blijkt ook weer uit dat niet alles uitblinkt in fijne technieken.
De eenvoud van deze installaties maakt deze plaatjes zo uniek.

Daar zijn de Engelsen meester in en niet alleen 1:1 maar ook in de modelbouw. :)

Mooie plaatjes Wim.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Draaischijf
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2013, 10:12:42 »
Laad nu inderdaad een stukje sneller Wim  ;)
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Draaischijf
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2013, 12:14:42 »
Leuk om ook die plaatjes eens te zien. Hier blijkt ook weer uit dat niet alles uitblinkt in fijne technieken.
De eenvoud van deze installaties maakt deze plaatjes zo uniek.
Daar zijn de Engelsen meester in en niet alleen 1:1 maar ook in de modelbouw. :)
Voortaan noemen we op dit forum "het analoog-denken", "het Engels-denken"  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)