Auteur Topic: Ledverlichting in analoog materieel  (gelezen 8882 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Ledverlichting in analoog materieel
« Gepost op: 9 juni 2013, 14:43:22 »
Zolang ik voorlopig nog analoog rijd, wil ik eens kijken of ik een aantal van mijn locs kan voorzien van ledverlichting. Zou mooi zijn als die ledjes ook nog met de rijrichting kunnen wisselen.
Welke slimmerik helpt mij verder?  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2013, 15:05:14 »
Goedemiddag Wim,

Deze methode heb ik al 2 keer toegepast bij m'n Marklin modellen (3-rail), ik weet niet of dat dit uit maakt bij de 2-rail modellen.

met vriendelijke groet,
Jaap (zoon van Johan)
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2013, 15:39:14 »
Dag Johan,
Volgens mij zou er dan in Märklin-modellen een gelijkrichter in moeten om van wisselstroom gelijkstroom te maken en ik weet ook niet hoe of dat dan zit met plus en min i.v.m. het wisselen van de rijrichting. Ik weet niet zo heel veel van Märklin (of eigenlijk helemaal niks) en ik weet dus ook niet hoe ik jouw situatie zou moeten toepassen op mijn situatie.
Eigenlijk weet ik niet zo bar veel; daar zijn jullie nu dus ook achter.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2013, 20:59:17 »
Omtrent wisselende led verlichting bij analoog-gelijkstroom.
Een led brand als de anode (lang) aan de plus zit en de kathode (kort) aan de min.
Bij gelijkgerichte stroom rijden de locs volgens mij de andere richting op als de plus en de min worden omgedraaid, dan zouden de leds inprincipe ook mee gaan want als de ene led op de anode de plus krijgt komt er op de andere automatisch de min en zal deze doven.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2013, 21:03:33 »
Thx Tom ik had het bericht gesplitst maar zag inderdaad later dat er nog een stukje omtrent de vraag in stond  ;)
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2013, 13:18:42 »
Geeft niks Semantha, ik heb er geen haast mee.  8)

Omtrent wisselende led verlichting bij analoog-gelijkstroom.
Een led brand als de anode (lang) aan de plus zit en de kathode (kort) aan de min.
Bij gelijkgerichte stroom rijden de locs volgens mij de andere richting op als de plus en de min worden omgedraaid, dan zouden de leds inprincipe ook mee gaan want als de ene led op de anode de plus krijgt komt er op de andere automatisch de min en zal deze doven.
Daarom bedacht ik ook dat er misschien een diode tussen de leds moet worden aangesloten. Als leds verkeerd om worden aangesloten (bij het wisselen van de rijrichting) dan zullen die leds niet branden. Maar volgens mij kunnen leds er ook niet zo goed tegen om te lang verkeerd aangesloten te zijn.
Snap je het nog?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2013, 20:45:25 »
Geeft niks Semantha, ik heb er geen haast mee.  8)

Omtrent wisselende led verlichting bij analoog-gelijkstroom.
Een led brand als de anode (lang) aan de plus zit en de kathode (kort) aan de min.
Bij gelijkgerichte stroom rijden de locs volgens mij de andere richting op als de plus en de min worden omgedraaid, dan zouden de leds inprincipe ook mee gaan want als de ene led op de anode de plus krijgt komt er op de andere automatisch de min en zal deze doven.
Daarom bedacht ik ook dat er misschien een diode tussen de leds moet worden aangesloten. Als leds verkeerd om worden aangesloten (bij het wisselen van de rijrichting) dan zullen die leds niet branden. Maar volgens mij kunnen leds er ook niet zo goed tegen om te lang verkeerd aangesloten te zijn.
Snap je het nog?

Zodra ik thuis ben zal ik een schemaatje op het forum zetten Wim. Ik moet het ff tekenen en scannen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2013, 22:15:35 »
Ik heb geduld... Vier jij nog maar eerst wat vakantie en kom veilig weer thuis  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2013, 14:10:23 »
Ik heb geduld... Vier jij nog maar eerst wat vakantie en kom veilig weer thuis  :)

Morgen weer op weg naar huis Wim. Maar thuis eerst nog het ??n en ander schoonmaken en opruimen :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2013, 17:04:29 »
Caravan uitpakken, voortent afstoffen, berg kranten en rekeningen doorwerken, plantjes oppiepen... maar dan wel weer lekker in je eigen bed.
En volgens mij vinden we het hier ook wel weer fijn als je gewoon thuis bent... h? jongens?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2013, 18:59:37 »
Caravan uitpakken, voortent afstoffen, berg kranten en rekeningen doorwerken, plantjes oppiepen... maar dan wel weer lekker in je eigen bed.
En volgens mij vinden we het hier ook wel weer fijn als je gewoon thuis bent... h? jongens?


Dank je Wim enuh ........ vooral dat bed h
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

seccondbest

  • Gast
Re:Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #11 Gepost op: 26 december 2015, 11:41:14 »
Geeft niks Semantha, ik heb er geen haast mee.  8)

Omtrent wisselende led verlichting bij analoog-gelijkstroom.
Een led brand als de anode (lang) aan de plus zit en de kathode (kort) aan de min.
Bij gelijkgerichte stroom rijden de locs volgens mij de andere richting op als de plus en de min worden omgedraaid, dan zouden de leds inprincipe ook mee gaan want als de ene led op de anode de plus krijgt komt er op de andere automatisch de min en zal deze doven.
Daarom bedacht ik ook dat er misschien een diode tussen de leds moet worden aangesloten. Als leds verkeerd om worden aangesloten (bij het wisselen van de rijrichting) dan zullen die leds niet branden. Maar volgens mij kunnen leds er ook niet zo goed tegen om te lang verkeerd aangesloten te zijn.
Snap je het nog?

Zodra ik thuis ben zal ik een schemaatje op het forum zetten Wim. Ik moet het ff tekenen en scannen. ;D

en 2 jaar later kom ik naar het forum om iets te leren maar helaas het tekeningetje is er nog niet....

seccondbest

  • Gast
Re: Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2015, 11:57:37 »
Ok, ff zitten denken hier ik hoop echter dat er iemand is met meer verstand van electronica dan ikzelf...


2 minatuur relais met elk dubbel maak contact.
1 setje led verlichting (voor/achter/cabine)
wat draad en geduld.

het 1ste relais gaat voor in de loc met de spoel verbonden op plus en min (trein gaat voorwaards)
het 2e relais gaat achter in de loc met de spoel verbonden op de min en plus (deze doet dus niets nu)

op de maak contacten sluit je de leds aan, als de trein voorwaards rijd trekt het 1ste relais aan en verbind de plus aan plus en de min aan min, resultaat de led gaat aan
als je de trein de andere kant op laat rijden gaat het eerste relais uit en dus ook de verbinding naar de led, maar trekt de 2e relais aan en is de stroomkring naar de leds weer een feit.

let op ik heb dit niet getest en ik weet ook niet wat er gebeurd maar leek me leuk om op dit onderwerp eens lekker door te klussen

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2015, 12:00:51 »
...maar helaas het tekeningetje is er nog niet....

Zal ik het dan maar doen?  :D



De bovenste twee LEDs zijn de front- en sluitseinen aan de ene zijde, de onderste twee aan de andere zijde.

In plaats van 1 rode LED kunnen er ook 2 in serie. In plaats van 1 gele LED kun je er ook 2 of 3 in serie zetten. De schakeling heeft wel een hogere startspanning dan de bovenstaande, en is daarom goed geschikt voor digitaal maar minder voor analoog. Het ziet er zo uit:



Doordat de LEDs anti-parallel staan kunnen ze nooit een te hoge sperspanning te verduren krijgen. Extra diodes zijn dus niet nodig. Extra relais al helemaal niet.

Voor analoog zou ik de bovenste schakeling gebruiken. Die werkt vanaf een lagere spanning dan de onderste. Wil je twee rode en twee gele LEDs per zijde, dan kun je in het geval van analoog de bovenste schakeling dubbel uitvoeren.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

seccondbest

  • Gast
Re: Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #14 Gepost op: 26 december 2015, 12:21:35 »
Mooie oplossing!

minder solderen minder storingen toch lol..

ga dit eens toepassen op een wat oudere loc waar niet veel op of aan zit, misschien dat hij dan wat vaker op de rails komt te staan lol

Offline Fred Amsterdam

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #15 Gepost op: 2 maart 2016, 00:02:44 »
Ik heb van het weekend een Piko mat 54 gelijkstroom treinstel opgehaald. De verkoper via Marktplaats heeft mij heel enthousiast verteld hoe hij de led verlichting in de trein had ingebouwd. De stekker verbinding vijfpolig tussen de rijtuigen waarvan 3 waren benut voor de omkeer schakeling rijlicht , en rode achterlichten. De 2 overige polen heeft hij benut voor de ledverlichting in de trein. Het werkt op mijn analoge baan. Dus hierbij ook het antwoord dat ledverlichting in een rijtuig op een analoge 2 stroom gelijkstroom baan werkt. :)  Ik heb wel begrepen dat het een priegelwerk was om dat te kunnen bewerkstelligen.

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #16 Gepost op: 7 februari 2019, 10:15:53 »
Tegenwoordig kun je 5,5mm schroef gloeilampjes gemakkelijk vervangen voor leds die voorzien zijn van een schroeffitting. Deze leds kunnen ook op 15 volt branden. Uiteraard kan het wel mooier door specifieke leds te plaatsen. Maar dit is wel de goedkoopste manier. Fleischmann en Marklin locs zijn zo gemakkelijk te voorzien van leds. Evenals de Fleischmann twee assige wagentjes, waarin je normaal twee gloeilampjes kan plaatsen.

Offline hansquist

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
Re: Ledverlichting in analoog materieel
« Reactie #17 Gepost op: 8 augustus 2019, 09:44:42 »
Voor de analoge Märklinrijders is hier de gouden tip: https://hobbymodelbaan.nl/zelfbouw/verlichting/treinverlichting/
Deze modelbouwer heeft nog meer mooie schakelingen die ik ook allemaal gebruik. Echt de moeite waard!
Märklin M, analoog, tijdperk III