Zo, even een update van m'n nieuwe baan.
De aansluiting van het schaduwstation met het klimspiraal vraagt nogal wat denkwerk en precisie.
Dat moet super goed zitten, want het is wel een heel belangrijk gedeelte van de baan.

In win-track kun je het nog zo precies tekenen, maar in de praktijk lijkt het net iets anders te lopen.

Neem nu het pootje van het draagstijltje van het klimspiraal.
Daar moest wel het ondergedeelte vanaf worden gezaagd.

Ik was ook benieuwd naar de preciese plaats van de bovenplaat.
Je moet wel de 3% hellingsgraad in de gaten houden. Ik weet het niet exact, maar de helling van het klimspiraal naar de bovenplaat blijft onder die grens. Ik weet niet hoe je dat precies berekent, maar ik houd het op max 3 cm per meter stijging.

De plaats waar ik alle decoders e.d. (bv. de s88 en de k83) ga monteren is links voor (dat smalle gedeelte). Ik maak daar een schanierende plaat waartegen ik al die decoders kan bevestigen, scharnierend, zodat ik ook nog bij het spiraal kan komen. Als het zover is zal ik er een goede foto van maken. De onderstaande foto laat duidelijk de plaats zien. Dus net voor het klimspiraal.

Tijdens het werken aan je baan denk je gelijk aan de werkzaamheden, die nog komen gaan.
Bv. waar zo dadelijk de draden komen. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar in ieder geval maak ik wel een ringleiding.
Ik heb draad van 2,5 m2 op de kop weten te tikken met diverse kleuren vinyl. De dikte van die draad lijkt mij wel akkoord. Ik heb begrepen dat een ringleiding niet pers? een gesloten systeem behoeft te zijn. Maar mag je wel aftakkingen toepassen? Verder ben ik benieuwd hoe je steeds een stukje draad kan strippen om daar andere draden op te solderen. Je kan het niet met een striptang doen, lijkt mij. Trouwens ik heb geen striptang! Heeft iemand misschien hier ervaring mee?
Verder ben ik er nog niet uit of ik geluidsdempend materiaal ga gebruiken. In ieder niet voor het klimspiraal, omdat het geluiddempende materiaal toch 3 mm dik is (het spul, dat je ook onder laminaat legt), en ik de rijhoogte van het spiraal nauwlettend in de gaten wil houden.
Misschien dat ik het wel ga gebruiken voor de grotere oppervlakken. Ik moet alleen nog uitzoeken welke lijmsoort je dan moet gebruiken.
Tot zover de update. De volgende keer kom ik met een tekening hoe ik denk het elektrisch systeem op te zetten.
Morgen ben ik op de molen, want het is dan Nationale Molendag. Sommige van jullie weten misschien nog dat ik al bijna veertig jaar vrijwillig molenaar ben. De verwachtingen van het weer zijn positief. Een lekkere wind om te draaien. Helaas heb ik geen maalgoed meer. Maar het is vaak zo druk dat ik toch geen tijd om te malen heb.
Met groet, Roel