Auteur Topic: Baanbouw van Roel  (gelezen 9606 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Baanbouw van Roel
« Gepost op: 24 maart 2011, 19:57:28 »
Vaak beloofd om foto's te plaatsen van de opbouw van mijn baan, maar steeds als ik de foto's van andere banen zag zonk de moed me in de schoenen.
Want dan voelde ik mij maar een amateur.
Ik ben goed ??n jaar met de scenery bezig. Daarvoor had ik daar geen tijd/zin in. Als de ene (analoge) baan een paar jaar oud was begon ik weer aan de andere baan.
Maar ik heb me nu voorgenomen om deze digitale baan echt af te maken. En daar hoort ook scenery bij. En daar had/heb ik geen ervaring mee. Maar door veel naar het forum te gaan heb ik toch wel wat wat bij geleerd.
Veel huisjes/gebouwen moeten nog verouderd worden. Dat kan, omdat die nog niet echt vastzitten aan de baan. Ook de wegen zijn nog niet klaar.
Er komen nog witte strepen en moet nog mat worden gemaakt.
Nog veel te doen, maar laat ik nu maar eens een paar foto's laten zien.
Uiteraard zullen er later nog updates volgen.













Jullie mogen best kritiek geven, hoor.
Daar leer je het meest van.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2011, 20:10:12 »
Vaak beloofd om foto's te plaatsen van de opbouw van mijn baan, maar steeds als ik de foto's van andere banen zag zonk de moed me in de schoenen.
Want dan voelde ik mij maar een amateur.

Beste Roel,

Dit is valse bescheidenheid.......................... ;)
Hoezo amateur? Zijn onze mede hobby collega's dan allemaal professionals?

Wat jij hier nu laat zien, zover ben ik nog nooit gekomen, dus moet ik het maar eens waar zien te maken wat jij hier weergeeft.
Ik vind het er allemaal keurig uitzien en zou graag willen dat mijn modelbaan er straks ook zo uit gaat zien.
Uiteraard kan alles altijd beter en beter maar tot hoever wil men gaan?
Ieder doet het op zijn eigen manier en daarom kan men juist van elkaar leren en/of idee?n op doen.

Nee hoor Roel, het ziet er allemaal keurig uit en als je er zelf van kan genieten heb je je doel bereikt.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2011, 22:00:03 »
Beste Roel,

Laat ik het simpel zeggen: als jij tevreden bent dan heb je een mooie baan, dus ben je tevreden....?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

stijgertje

  • Gast
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2011, 22:03:14 »
Vaak beloofd om foto's te plaatsen van de opbouw van mijn baan, maar steeds als ik de foto's van andere banen zag zonk de moed me in de schoenen.
Want dan voelde ik mij maar een amateur.

Goedemorgen Roel,

daar zie ik gewoonweg geen reden toe...
rustig doorgaan waar u mee bezig bent !

vr. gr. Rudy
 8)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2011, 22:20:24 »
Anne zegt:
Citaat
Laat ik het simpel zeggen: als jij tevreden bent dan heb je een mooie baan, dus ben je tevreden....?
Ik ben tevreden, maar het streven blijft om steeds iets verder te gaan. Maar iedereen heeft zijn grenzen. Ik ook  ;D
En Rudy zegt:
Citaat
rustig doorgaan waar u mee bezig bent !
Rudy, geen u h?, hier op het forum. We zijn ieders gelijken!
En ik ga rustig door, zelfs met ademhalen, want ik wil wel de baan afmaken  ;D.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

stijgertje

  • Gast
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2011, 22:47:01 »
Hey Roel,

ok geen u... maar weet u euh... je wat het is... ik ben pas 29... en fosielen dien ik altijd aan te spreken met u... zodoende, gewoon een vervelende gewoonte... ofzo... hehehehe

Just kiding, voortaan je.

sorry meneer Roel  ;D

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2011, 22:53:35 »
Beste Roel,

Natuurlijk streven we allemaal verbetering na, maar het is de uitdaging om er voor te zorgen dat die wens de tevredenheid laat blijven.

Beste Rudy,

Of woon je dicht bij, of in, Belgi?, dan mag je iedereen "U" noemen....

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

stijgertje

  • Gast
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2011, 23:28:34 »
Keine belg over here :D

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2011, 23:50:31 »
Beste Roel.

Ik ga mee met Anne W (h? dat rijmt)
Een hobby is iets waarin een mens zich kan uitleven en daar plezier aan zal beleven.
Natuurlijk mag je doelstellingen hebben in je hobby, dat is zelfs een nobel streven want een hobby is nooit klaar.
Als een hobby klaar is dan is de hobby ook over en dat geld ook voor onze treinbanen.
We zijn er nooit klaar mee.
Ja, je hoort weleens van banen die klaar zijn maar ook dan is de hobby nog niet voorbij, dan komt het mettreintjesrijden gedeelte wat ook weer een uitdaging kan zijn.
Of wat de denken van het onderhoud, er gaat altijd wel iets stuk.

Ik heb de foto's eens bestudeert en het ziet er allemaal veel belovend uit.
Net wat je al zelf aangeeft, het weatheren zal nog gebeuren en geloof me, dat wordt ook nog een hele klus.

Toch wil ik een opbouwende kritische kanttekening plaatsen.
Je baan ziet er duits uit, berglandschap, vakwerkhuisje, typisch duitse watertoren.
Maar dan zie ik ook nederlandse teksten staan als uitlaat-service en iets op het kantoor over de NS de Spoorwegen.
Ook hierin ben je natuurlijk zelf de baas, het is jouw droomwereldje maar misschien kan je dan toch beter het ??n aan het ander aanpassen.
Verder wil ik  je adviseren om de railbedding wat hoger te maken zodat de kunststofbedding wat minder in het zicht komt en de relais kasten van de seinen weg te werken door ze in de bodemplaat te laten zakken.

Je ziet je vraagt kritiek en dan krijg je die ook maar dan welgemeend natuurlijk en de beslssing is geheel aan jou.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en er wat mee kan en verder staat het vragen altijd vrij.
Nu weer lekker doorgaan met je hobby.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2011, 17:19:29 »
Hallo Tom,

Dank voor je opmerkingen.
Sommige opmerkingen zijn een bevestiging van wat ikzelf al had gezien.
Andere opmerkingen, zoals je advies om de railbedding te verhogen om ze minder in zicht te laten komen, neem ik graag ter harte. Ik zit te denken om de ruimten tussen de rails, waar nu nog geen grind ligt, eerst op te vullen met bv. zachtboardstroken o.i.d.  Ik moet er nog over na denken. De relaiskasten voor de seinen moeten inderdaad nog weggewerkt worden, maar dat staat op mijn lijst van nog te verrichten werkzaamheden. Ik ben me er wel van bewust dat ik daarvoor aardig laat ben, want tijdens de bouw van de baan had ik daar al rekening mee moeten houden.

Wat betreft het punt van het verouderen van de gebouwen heb je gelijk: het is wel veel werk, maar moet wel gebeuren. Ik laat je nog twee foto's zijn waaruit blijkt dat ik er al mee bezig ben geweest.
Het is de oude muur die nog niet op de baan is geplaatst maar waar wel uiteraard ruimte voor is gereserveerd:

Zoals was de oude stad bij koop:


Zo is die geworden na het verouderen:


Met groet, Roel  ;)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2011, 17:35:40 »
1 Reactie,......................Gepaste stilte en genieten. :o

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2011, 23:23:23 »
Sluit me helemaal aan bij de gepaste stilte
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

jerry

  • Gast
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2011, 12:43:24 »
roel
ziet er goed uit
je blijft toch wel dingen aanpassen en verbeteren
1 ding moet je snel doen
op foto 2 lopen de koeien zonder hek naast de rails
of een hekje
of vastbinden
of een andere plek
je wil toch geen dooie koe en een ontspoorde trein :D

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2011, 13:50:53 »
Hoi Jerry,

Citaat
op foto 2 lopen de koeien zonder hek naast de rails
Af en toe een lekker runderlapje is zo gek nog niet  ;D.
En ik neem aan dat de trein niet ontspoort bij een ontmoeting met een koe!
Maar alle gekheid op een stokje: ook daarmee ben ik nog bezig; zal wel een hekje worden. De spullen heb ik al in huis.
Vastbinden is geen optie en een andere plek gebeurt vanzelf als het gras daar kaal is gevreten :D.

Met groet, Roel ;)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

SilverStar

  • Gast
Re:Baanbouw van Roel
« Reactie #14 Gepost op: 1 april 2011, 23:38:34 »
ook hier weer een serie mooie foto's, genieten met volle teugen....

Ton

  • Gast
Re: Baanbouw van Roel
« Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2016, 18:40:09 »
Hallo Roel, wat mooi en vooral ook het NS gebouw, is dat van faller of heb je het zelf gemaakt.

Gr Ton

Raages

  • Gast
Re: Baanbouw van Roel
« Reactie #16 Gepost op: 18 oktober 2016, 20:01:08 »
Heel fraai die grote oude kasteelmuur. Dat vult je baan meteen flink op.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Baanbouw van Roel
« Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2016, 20:07:35 »
Heel fraai die grote oude kasteelmuur. Dat vult je baan meteen flink op.
Die foto's zijn van mijn vorige baan, maar die kasteelmuur probeer ik wel op mijn huidige baan weer in te plannen  ::).

Hallo Roel, wat mooi en vooral ook het NS gebouw, is dat van faller of heb je het zelf gemaakt.
Ik weet niet meer welk merk daarbij hoort. Zal ik moeten opzoeken. Het is in ieder geval geen eigen werk.
Ik denk faller.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.