Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 720247 keer)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #700 Gepost op: 31 januari 2013, 15:10:44 »
Het toeval wilde dat ik niet tevreden was over het platte gedeelte, daarom daar ook maar gaas overheen gespannen en afgedekt met stroken keukenrol.
Een dikke laag keukenrol maakt de ondergrond ook best stevig, het droogt ook wat sneller.
Nu maar weer kleien met de opgeloste kranten.
Ben alweer door mijn voorraad heen, er zit bijna een heel maand abonnement AD op en nog is het niet voldoende.
Dat wordt dus vanavond weer scheuren.

ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #701 Gepost op: 2 februari 2013, 01:09:03 »
Enige tijd geleden was ik al begonnen aan de bierbrouwerij.
Na het maken van de berg kreeg ik wel zin in een biertje maar helaas, er staat alleen maar wijn in de kast.
Dus dan maar verder met de brouwerij.

Voorlopig staat de berg te drogen, dat kan wel een paar dagen duren want ik heb de boel behoorlijk vochtig er op gezet.

Het grote voorraam geplaatst en de binnenverlichting gemaakt en aangesloten.
Gelijk controleren op lichtlekken en jawel die zijn er ook.
Die kan ik nu nog mooi afdekken met houtlijm aan de binnenkant en daar over weer een lik verf.
Ook de schoorsteen staat al klaar om alle rook naar buiten te blazen.

En ook hier zie ik een naadje, ik wordt toch wel een beetje simpel van de slecht pasvorm van dit soort pakketten waar toch een aardig prijskaartje aan hangt.
Gelukkig komt daar een regenpijp maar eerst zal ik de naad met houtlijm opvullen.

Ook de delen van de schoorsteen waren slecht, die zitten los in de doos en ze zijn gewoon van de gietboom afgebroken.
Na een mail te hebben ge4stuurd naar Faller kreeg ik wl een nieuwe schoorsteen maar wat ik al verwachte, die was net zo slecht. Met wat houtlijm, verf en poeder heb ik de schade een beetje kunnen herstellen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #702 Gepost op: 2 februari 2013, 09:58:45 »
Ziet er weer lekker uit Tom. Idd zijn de bouwpakketten soms erg ruw afgewerkt en de pasvorm laat ook vaak te wensen over. Maar ja dan heb je wat te doen.

Wat is dat voor grijs tonnetje daar op het dak?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #703 Gepost op: 2 februari 2013, 10:19:46 »
Ziet er weer lekker uit Tom. Idd zijn de bouwpakketten soms erg ruw afgewerkt en de pasvorm laat ook vaak te wensen over. Maar ja dan heb je wat te doen.

Wat is dat voor grijs tonnetje daar op het dak?

Dat is voor het bokbier. :)

Nee daar kan verlichting in, ledjes of iets dergelijks.
Ik heb plafonierres geplaatst, dat zijn van die setjes wandlampen met stekkerdoos van Busch (5521) alleen heb ik er dan plafonniers van gemaakt.
Er zitten er 3 tegen het plafond aangeplakt.
Bij Miniworld lag een bak vol ? 5,- eurie een doosje met 3 lampjes.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #704 Gepost op: 2 februari 2013, 11:23:44 »
OK ..Tom het is duidelijk ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #705 Gepost op: 2 februari 2013, 12:08:56 »
Tom, waarom heb je de spijlen van die grote ramen niet geschilderd?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #706 Gepost op: 2 februari 2013, 12:22:46 »
Tom, waarom heb je de spijlen van die grote ramen niet geschilderd?

Wim, dat heb ik achterwege gelaten, denk dat het eerder lelijker wordt dan fraaier.
Maar misschien dat ik nog eens een gekke bui krijg, joe nevver now

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #707 Gepost op: 2 februari 2013, 16:02:34 »
Het is inderdaad lastig en iedereen doet het weer anders. Meestal plak ik eerst de horizontale delen af en dan met een ontzettend droog kwastje drybrushen, net zolang totdat het dekt. Daarna de verticale delen afplakken en hetzelfde doen.
Als je met acrylverf werkt, kun je het spul Eventueel weer afwassen als het mislukt.
Dunne viltstiften waarmee je op CD?s kunt schrijven willen ook nog wel eens werken.
Met zwart isolatieband afplakken en dan de ramen uitsnijden kan ook, maar door de de warmte van o.a. de verlichting laat isolatieband nog wel eens los.
Het leven is ook niet makkelijk  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #708 Gepost op: 2 februari 2013, 16:10:14 »
Nee Wim, het is zeker niet gemakkelijk.

Ik ben er mee bezig geweest en het resultaat ligt binnenkort in de kliko, gelijk bij Faller 2 nieuwe ramen besteld.
Ga nu met de oude beetje experimenteren en anders laat ik het zo, dan maar ontevreden klanten  :D

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #709 Gepost op: 2 februari 2013, 18:44:23 »
Ben nooit ontevreden over wat jij bakt.  :D
Ben ook zeer tevreden over het feit dat we met elkaar, ook gewoon van elkaars werk wat kunnen vinden.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #710 Gepost op: 2 februari 2013, 19:32:40 »
Tom .... ik heb erg goede ervaringen met plaketiketten. Die hangen gewoon in het rek bij de boekhandel in verschillende maten. Snij met een scherp mes (niet knippen!) daar heel dunne reepjes van en dan op de ruiten plakken. Goed aandrukken met b.v. de achterkant van een schroevendraaier of zo. Tot nu toe is er bij mij nog geen een los gegaan. Ook niet van huisjes die verlicht zijn met lampjes. Het oudste huisje is nu drie jaar. Ik heb gewoon de orginele witte kleur gebruikt maar het is ook nog mogelijk vooraf de etiketten in een andere kleur te maken zodat ze bij het bouwwerk passen.

Soms kan je bij ruitjes waar verf op zit de verf er af polijsten met een poetsmiddel zoals Brasso of een auto poetsmiddel. Niet te grof poetsmiddel nemen ..... dan krijg je matglas. ;)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #711 Gepost op: 2 februari 2013, 20:48:25 »
Etiketten vind ik wel een strak idee. Die kun je met stift elke kleur geven.
Dank Pierre.
Even off topic: Tom, jij hebt ooit een seinhuis gebouwd met interieur. Zat dat interieur bij het seinhuis of heb je het interieur er los bij gekocht?

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #712 Gepost op: 3 februari 2013, 17:37:43 »
Etiketten genoeg, heb nog een hele rits liggen uit de tijd van de matrixprinter.
Zal het eens gaan uitproberen.

Vandaag de berg in het zwart gezet.
Alles kan nu verder drogen en uitharden.

Als het geduvel van de week voorbij is kan ik weer verder, dan gaat er een eerst laag basis kleur overheen.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #713 Gepost op: 6 februari 2013, 12:53:13 »
Het geduvel van deze week is nog niet voorbij maar ik neem wel even een pauze, de armen beginnen last te krijgen van het verven.
Wat een klus zeg zo'n trap verven.
Morgen weer verder met de trap maar nu even wat anders.

Inmiddels de berg nog een keer met dunne zwarte verf behandelt zodat er niet straks kleine stukjes wit of zo te zien zijn en de spleten en spelonken goed donker blijven.
Het geheel is toch wel aardig hoog geworden, kan er net bij met mijn 1,76 mtr lengte.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #714 Gepost op: 6 februari 2013, 14:29:13 »
De eerste basiskleur aangebracht, toch gelijk weer een heel ander gezicht.
Misschien op de top later wat sneeuw ???

Tweede laag zal iets bruiner zijn, daarna nog wat kleur accenten met rood, geel en bruin eventueel afwerken met wat poeders. Totroslot natuurlijk de altijd weer verhelderende drybrush met wit zodat alle conturen beter zichtbaar worden.
Daarna kan ik de kleur van de tunnelingangen en muurtjes gaan bepalen, toch nog wel aardig wat werk zo alles bij elkaar.
En dan zit er nog geen gras op en groeien er nog geen bomen en struiken.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #715 Gepost op: 6 februari 2013, 15:12:14 »
Even een proef gemaakt van een Bougainville.

Misschien nog niet helemaal de juiste kleur, mag wel iets meer rose zijn denk ik.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #716 Gepost op: 6 februari 2013, 17:16:32 »
Die rots ziet belachelijk mooi uit. Kan me zo voorstellen dat als je zoiets in elkaar zet, er een grijns op je gezicht komt.
Toch wel even een puntje van overweging: als je sneeuw op je berg gaat maken, dan wordt het te koud voor je Bougainville... dat is namelijk een kuipplant en moet 's winters naar binnen.  :D

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #717 Gepost op: 6 februari 2013, 17:27:56 »
Die rots ziet belachelijk mooi uit. Kan me zo voorstellen dat als je zoiets in elkaar zet, er een grijns op je gezicht komt.
Toch wel even een puntje van overweging: als je sneeuw op je berg gaat maken, dan wordt het te koud voor je Bougainville... dat is namelijk een kuipplant en moet 's winters naar binnen.  :D

Wim, die rotsen zijn gewoon stukken schors van de Franse Pijnboom.
Die hadden we nog in de oude winkel van BB als opvulling van de plantebakken.
De zaak werd verbouwd en ik heb toen een paar zakken meegenomen.
Zwart verven, basiskleurtje er op, beetje poeder en haarlak drybrush met bijna wit en voila.

De Bougainville groeit ook wel in het wild hoor, dus ook op mijn rotsblokken, maar de sneeuw zal wel niet doorgaan ondanks dat ik wel sneeuw op de bergen heb meegemaakt terwijl er in de dorpen de Bougainville volop in de bloei stond, maar ja dat was in Griekenland op de Peloponnesos.

Frans

• Gast
« Reactie #718 Gepost op: 6 februari 2013, 17:42:14 »
Vindt helemaal niks mis mee hoor,pracht plaatje.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #719 Gepost op: 6 februari 2013, 17:43:18 »
Citaat van: Tom
Wim, die rotsen zijn gewoon stukken schors van de Franse Pijnboom.
De zaak werd verbouwd en ik heb toen een paar zakken meegenomen.
Zwart verven, basiskleurtje er op, beetje poeder en haarlak drybrush met bijna wit en voila.
Ja Tom, gewoon stukken schors en gewoon een beetje van dit en een beetje van dat... maar het ziet er gewoon weer perfect uit.
Citaat van: Tom
De Bougainville groeit ook wel in het wild hoor, dus ook op mijn rotsblokken, maar de sneeuw zal wel niet doorgaan ondanks dat ik wel sneeuw op de bergen heb meegemaakt terwijl er in de dorpen de Bougainville volop in de bloei stond, maar ja dat was in Griekenland op de Peloponnesos.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken, was ik je een beetje aan het stangen.  :) Als je mij bijvoorbeeld had verteld dat Bougainville het grootste eiland van de Noordelijke Salomonseilanden was (om maar eens een dwarsstraat te noemen), dan zou ik dat z? geloofd hebben.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #720 Gepost op: 6 februari 2013, 19:19:32 »
Tom ... Tom... wat ben je weer afgrijselijk goed bezig.  :o
En de boekan...dinges is misschien niet helemaal de goede kleur maar ziet er toch wel erg leuk uit. 'T zal wel een ander plantje zijn. Top man!
Groet Pierre.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #721 Gepost op: 6 februari 2013, 19:39:55 »
In een woord weer "geweldig". Over de kleur van de  Bougainville zou ik me geen zorgen maken. Die bestaat er ook in meerdere kleuren, en wat Pierre ook zegt, hij kan ook voor een ander plaatje doorgaan. Dat paars heeft wel wat daar.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #722 Gepost op: 6 februari 2013, 22:11:04 »
Hallo Tom,

Ik vind de berg er prachtig uit zien! Ik weet niet wat een Bougainville is, maar ondanks dat, ook die ziet er heel mooi uit.
Wel een beetje vreemd dat als jij het schilderen zat bent, je ter afwisseling nog een beetje gaat schilderen.  :P

Ben ik wel een beetje nieuwsgierig waar BB voor staat. Ik heb namelijk ook nog in een winkel gewerkt met dezelfde initialen, Maar het zal wel iets anders zijn als ik nu in gedachten heb.

Groeten, G?J

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #723 Gepost op: 6 februari 2013, 22:56:49 »
Bij BB hadden ze een clown (dat was ik niet hoor) en die riep dan retteketet naar BB.
Ik ben dus ook een beetje hoogleraar in de slaapkunde. :D

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #724 Gepost op: 7 februari 2013, 13:54:58 »
Nu je het zegt herinner ik me dat ik het toch al wel ergens in een draadje gelezen had. Ik kon er gisteren alleen even niet opkomen. De BB waar ik gewerkt heb was dus inderdaad een andere organisatie. Daar kwamen geen mensen die lekker wilde slapen maar juist mensen die hard aan het werk gingen. Bouwmarkt Big Boss. (Ik maak hier geen reclame, want die bouwmarkt bestaat niet meer.)

Groeten, G?J