Auteur Topic: Gashouder project  (gelezen 7851 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Gashouder project
« Gepost op: 8 januari 2013, 23:35:22 »
Ik ben een tijdje op zoek geweest naar een grote gashouder. Dit bleek moeilijker dat verwacht. Alle gashouders waren veel te klein en een exemplaar wat wel aan mijn verwachtingen voldeed was voor mij niet betaalbaar.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een rol of cilinder die aan mijn verwachtingen voldeed voor een "doe het zelf" gashouder project. In mijn garage kwam ik (na een kleine zoektocht) een verf mengblik tegen met voor mij de goede maat.



Eerst het hengsel met de houdertjes er af gesloopt.



De bovenkant moet bol worden. De oplossing is een schijf MDF waar ik de randen van rond vijl en schuur.





Met een beetje Bisontix plak ik de schijf op de bodem van het blik. Een vingertje acrylaat kit laat de rand mooi aansluiten.



Eerst in de primer, schuren en dan met een spuitbus (halfmat) zwarte verf twee keer afspuiten geeft volgens mij een goede basis voor mijn gashouder project.




Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

rthuinte

  • Gast
Re:Gashouder project
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2013, 10:20:50 »
Hoi Pierre!

Dat ziet er weer veelbelovend uit en wederom mooi om te zien dat het met middelen gebeurd die al voor handen zijn. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen en hoe dit gaat staan op de baan. Vanaf de foto kan ik nu nog moeilijk de afmetingen inschatten, dus ben hier erg benieuwd naar!!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Gashouder project
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2013, 11:29:20 »
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen en hoe dit gaat staan op de baan.

Om je de waarheid te zeggen Ronald ...... ik ook ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Gashouder project
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2013, 12:06:26 »
Komt daar nou ook zo?n hele constructie omheen, waar die gashouder als het ware inzakt?
Nee Pierre, ik zal niet beginnen over hoe geweldig het zou zijn als die gashouder doormiddel van een servo op-en-neer zou bewegen. Ik wil je graag te vriend houden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Gashouder project
« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2013, 16:57:52 »
Komt daar nou ook zo’n hele constructie omheen, waar die gashouder als het ware inzakt?


Klopt Wim. Dat is in ieder geval wel de bedoeling.

Nee Pierre, ik zal niet beginnen over hoe geweldig het zou zijn als die gashouder doormiddel van een servo op-en-neer zou bewegen. Ik wil je graag te vriend houden.

Dat is goed .... vriend. :P  Ga daar maar niet over beginnen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Gashouder project
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2013, 17:02:16 »
Update:

Van een blauwe isolatieplaat knip ik een strook en maak daar een motief in. Ik weet nog niet of het stalen platen, beton of steen gaat worden. Dat is van later zorg. Aan de onderkant eerst een smal strookje geplakt en daar overheen de blauwe strook.







De omloop maak ik van een ring karton.



Voor de kruisstukken van de kooi gebruik ik instalatiedraad. Dat wil zeggen het koper uit de instalatiedraad dus ..... ff strippen.





Op een reststukje MDF maak ik een mal voor de kooi en daarnaast ook een malletje om de kruisstukjes te solderen. Na het solderen kan ik gelijk de stukjes op maat knippen. Zo worden alle kruisstukjes mooi gelijk.



Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gashouder project
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2013, 17:28:24 »
Ik zit met smart te wachten op het weatheren met suiker en zout   :P   :P

Nee Pierre, ik zal niet beginnen over hoe geweldig het zou zijn als die gashouder doormiddel van een servo op-en-neer zou bewegen. Ik wil je graag te vriend houden.
Eigenlijk is dat wel een goed idee dus begin ik er maar wel over  :P :P
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Gashouder project
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2013, 19:07:18 »
Ik zit met smart te wachten op het weatheren met suiker en zout   :P   :P

Even wachten nog Johan. Ik wil het weatheren met suiker en zout uitproberen op een heel ander projectje. Helaas is dat voorlopig nog niet aan de beurt. Eerst wat andere dingen af maken.

Nee Pierre, ik zal niet beginnen over hoe geweldig het zou zijn als die gashouder doormiddel van een servo op-en-neer zou bewegen. Ik wil je graag te vriend houden.
Eigenlijk is dat wel een goed idee dus begin ik er maar wel over  :P :P

Met zulk soort uitspraken maak ook jij geen vrienden Johan.  :P Bovendien is de basis al helemaal verkeerd voor een bewegend geheel. Dan kan je beter een stuk PVC pijp nemen of zo en geen verfemmertje .... toch? ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Gashouder project
« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2013, 19:12:19 »
Ik zit met smart te wachten op het weatheren met suiker en zout   :P   :P

Nee Pierre, ik zal niet beginnen over hoe geweldig het zou zijn als die gashouder doormiddel van een servo op-en-neer zou bewegen. Ik wil je graag te vriend houden.
Eigenlijk is dat wel een goed idee dus begin ik er maar wel over  :P :P

Waarom wordt er hier zo geheimzinnig gefluisterd, ik kan de lettertypes heus wel groter maken hoor.
Ze willen geloof ik dat je de gashouder dmv een servo laat ontploffen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Gashouder project
« Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2013, 19:28:18 »
Dat geloof ik ook Tom maar ...... ik doe lekker toch mijn eigen zin. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gashouder project
« Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2013, 19:29:56 »
ik doe lekker toch mijn eigen zin. ;D

hmmmmmm wat jammer !!!!!!!!!!!!  8)  8)

Zullen we maar weer on-topic gaan!
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Gashouder project
« Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2013, 20:17:43 »
Ik ben ermee begonnen, maar w?l bedoeld als ontopic-grapje.

Dan kan je beter een stuk PVC pijp nemen of zo en geen verfemmertje .... toch? ;D
Pierre, eerlijk gezegd (en niet om die flauwe servo?s) heb ik w?l bedacht dat ikzelf waarschijnlijk eerder naar een stuk pvc-pijp zou grijpen. Domweg omdat me dat makkelijker in de verwerking zou lijken qua lijmen, schuren en verven. Maar, dat zou ik doen. Jou inmiddels een beetje kennende hoeft het meest voor de handliggende, voor jou niet de meest logische keuze te zijn. En dat is ook het bewonderenswaardige, want er komt altijd iets verrassends uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Gashouder project
« Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2013, 21:23:46 »
Weet je wat het met mij is Wim... Zo'n idee komt soms op als poe..n en dan moet het ook gelijk uitgevoerd worden bij mij. Zo werk dat bij mij nou eenmaal. Dus kijk ik om me heen en gebruik wat ik tegenkom op dat moment. En neem van mij aan dat er zat ligt om mij heen. Meer rommel dan haar zal ik maar zeggen. En ik ga dan niet naar de winkel waar ik minimaal een meter PVC buis moet kopen terwijl er een verfemmertje ligt wat ik ook (met wat meer inspanning) kan gebruiken. Daar komt nog bij dat ik tijd zat heb en geld niet. Enz....... snappie :P :P

En het is ook een soort sport om van niets iets te maken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Gashouder project
« Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2013, 22:25:09 »
En het is ook een soort sport om van niets iets te maken.
En Pierre, dat lukt je vrij behoorlijk. Respect!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Gashouder project
« Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2013, 16:24:15 »
En het is ook een soort sport om van niets iets te maken.
En Pierre, dat lukt je vrij behoorlijk. Respect!

Dank je Wim ;)


-----------------------------------


Update:

Alle stangetjes op maat gezaagd en blank geschuurd zodat het solderen lekker makkelijk gaat. Daarna het eerste 2 hekwerkjes bestaande uit 2 kruisstukjes en een staander in elkaar gesoldeerd.






Weer een hulpstukje in elkaar geknutseld om de hekwerkjes onder de juiste hoek (en maat) samen te voegen zodat ook deze weer in de grote mal passen.  





Als je goed kijkt zal je zien dat het de linker staander bijna 2 mm hoger staat dan de rechter ... oeps! ...foutje .....morgen het spijkertje even verzetten. Vandaag laten mijn handen het verder even afweten met al dat gepriegel.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Gashouder project
« Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2013, 20:48:09 »
Update:



Na ieder gesoldeerd deeltje passen in de mal of alles nog klopt. Na 13 segmentjes is de kooi rond. Waarom 13 .... dat was op het voorbeeld ook zo. Ik heb de maat van deze gashouder redelijk overgenomen van een foto. Daarop was een gashouder te zien met daarnaast wat mensen. Ik ben even simpel uitgegaan van twee meter voor een persoon (lekker makkelijk rekenen). Dus eigenlijk is de gashouder iets te klein maar dat maakt niet zoveel uit omdat hij helemaal achterin op mijn baan komt te staan bijna tegen de achterwand aan.



De kooi is rond. Eindelijk! Wat een geknutsel.



Hij past ook perfect om de emmer. Het laatste soldeerwerk is een randje aan de bovenkant. Er moest ook nog een randje halverwege komen maar die heb ik van karton gemaakt. Ik ben bang dat als ik hier ga solderen de andere soldeerpunten los springen en dan ben ik verder van huis.





De eerste basiskleur (donker grijs) zit er op. Ziet er gelijk weer heel anders uit. Ik heb een donkere kleur genomen zodat het draadwerk er dan niet zo lomp uitziet. Straks nog een beetje roest en een dry-brushje .... maar dat pas als het geheel klaar is.




Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Gashouder project
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2013, 20:53:20 »
Ziet er goed uit Pierre!

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten, G?J

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Gashouder project
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2013, 21:48:04 »
Vakwerk, heb even ademloos er naar zitten gluren, top man.
Nu weer doorgaan met ademhalen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Gashouder project
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2013, 23:15:22 »
Briljant!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Gashouder project
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2013, 10:39:37 »
Ziet er super uit Pierre wauw.
Fotografen met passie.

Frans

  • Gast
Re:Gashouder project
« Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2013, 12:53:33 »
Heel mooi stukkie vakwerk volg dit met belangstelling.

grt frans

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Gashouder project
« Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2013, 18:22:52 »
Dank jullie wel ;D

--------------------

 
Hier komt de laatste update:

In Houten ooit een zakje met "leuke profieltjes" gevonden en een paar van deze profielen komen nu mooi van pas.



De kooi en tank worden samengevoegd tot een geheel.



De afwerking en klaar! Rechts op de foto zit er nog een speld om de losgeschoten reling te fixeren tot de lijm droog is. Als alles droog is krijgt hij een mooi plekje op mijn baan.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Gashouder project
« Reactie #22 Gepost op: 13 januari 2013, 18:55:19 »
Kon gelijk aan de gang toen ik de update zag,



Je hebt er werkelijk een pronkstuk van gemaakt.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gashouder project
« Reactie #23 Gepost op: 13 januari 2013, 19:38:53 »
Wooooowwwwww!

Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Gashouder project
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2013, 19:50:06 »
Extraordinaire!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)