Auteur Topic: Baanplan Gerhardstein  (gelezen 18240 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Baanplan Gerhardstein
« Gepost op: 24 december 2012, 19:26:03 »
Beste Forumgenoten,

Hierbij het baanplan van Gerhardstein een fictieve plaats in de jaren zestig / begin jaren zeventig. Uiteraard zullen er forumgenoten zijn die zeggen - minder is meer, helaas dit baanplan denkt daar anders over.  ;) Voor het tekenen gebruik ik Winrail 9.0. De baan bestaat uit 4 lagen. De bovenste laag is een vlak deel met uitzondering van het achterste deel waar een berg komt welke minimaal +30 hoger komt. Helaas zijn de plaatjes van gebouwen in deze jpg niet goed zichtbaar.


Linksboven komt via de binnenste boog de nevenbaan het station binnen en via de buitenste boog de hoofdbaan. Rechtsonder is het kolendepot van de nevenbaan gesitueerd.



De laag -10: hier kunnen 12 locs met elk maximaal 4 wagons wachten en zullen elkaar activeren met reedcontacten.  De tien centimeter tussen de lagen is bewust gekozen aangezien ik daar relatief goede ervaringen mee heb. De rails is zoveel mogelijk langs de randen geplaatst om goed bij de bedrading van de nul laag te kunnen. De stijging tussen de niveau is ca. 3,5%.



De laag -20: hier kunnen een zestal los met rijtuigen / wagons (totale lengte ca. 1,25 meter) wachten en zullen elkaar activeren met schakelrails



De laag -30: een viertal opstelsporen.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2012, 19:56:08 »
Hoe groot is jou huis of huur je een schuur :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o?????
Fotografen met passie.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2012, 19:59:13 »
Beste Semantha,

De afmetingen van deze kamer zijn 3,50 x 2,50 meter - momenteel slaapt mijn oudste zoon daar nog maar over ca. 1 jaar gaat hij het huis uit (heeft een huis gekocht).

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2012, 20:18:15 »
Wauww Johan :o     Da,s nog eens een baan. Nou begrijp ik die hele berg gebouwen die je de laatse tijd aan het opknappen bent. Hiermee vul je nog maar een klein gedeelte van je baan. Mooi man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Riny

  • Gast
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #4 Gepost op: 25 december 2012, 10:20:18 »
Beste Johan,

Over je baanplan mijn persoonlijk mening, welke niet bindend is en alleen mijn visie hierop is.
Wie ben ik om aan te geven hoe zou "moeten". :D

Doorgaans een goed plan, echter 1 persoonlijk minpuntje rond het station.
Persoonlijk vind ik hier teveel spoor liggen met wissels of je moet dit met een bedoeling gedaan hebben.
Ik zou hier gewoon een dubbel doorgaand spoor van maken en de wissels eruit gooien.
Rond de draaischijf is veel spoor geen probleem want een aardig aantal opstelsporen zie je wel vaker in zo'n "gebied".

Mijn mening is en blijft, minder is meer. (hoeft niemand te delen) ;)
Maar het is jouw modelspoorbaan en jij moet er plezier aan beleven en het is jouw miniatuurwereld. :-*

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2012, 20:33:12 »
Beste Pierre en Riny,

Dank voor de reacties!

Doorgaans een goed plan, echter 1 persoonlijk minpuntje rond het station.
Persoonlijk vind ik hier teveel spoor liggen met wissels of je moet dit met een bedoeling gedaan hebben.
Ik zou hier gewoon een dubbel doorgaand spoor van maken en de wissels eruit gooien.
Gerhardstein is een kopstation en geen doorgaand station, vandaar de 5 sporen. Voor de hoofdbaan en nevenbaan ieder 2 sporen (om te kunnen omlopen) en een reservespoor voor een goederentrein gereed te zetten voor vertrek of binnen te laten lopen. Overigens vind ik het leuk om te zorgen dat de wissels en seinen goed staan bij een binnen- of vertrekkende trein. Dit alles uiteraard analoog!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2012, 22:39:15 »
Overigens vind ik het leuk om te zorgen dat de wissels en seinen goed staan bij een binnen- of vertrekkende trein. Dit alles uiteraard analoog!

Ik vind het ook wel wat hebben al die sporen. Zeker als je van (analoog) rangeren houdt kan je niet genoeg sporen en wissels hebben lijkt me. Maar het is net wat Riny zegt ... heel persoonlijk.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #7 Gepost op: 26 december 2012, 12:20:01 »
heb net even geteld, 13 wissels alleen bij het station. Dat is een hele uitdaging om dat analoog te gaan beheren. Dat geeft wel heel erg veel speel plezier.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #8 Gepost op: 26 december 2012, 12:23:55 »
Je hebt een hobby of je geen hobby  ;)

Gelukkig denkt een ieder anders over de invulling daarvan!  :D
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

compserv

  • Gast
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2013, 11:09:38 »
een hobby is beter van jong tot je oud ben
de meeste mensen werken tot ze 65 jaar zijn en brullen dan dat ze niet meer hoeven te werken
en als ze ??nmaal thuis zitten vervelen ze zich en hebben niks meer omhanden

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2013, 12:51:29 »
...maar je kunt toch ook op latere leeftijd met een hobby beginnen? Volgens mij is daar niks mis mee... of begrijp ik het nou verkeerd?
Is trouwens wel een oud draadje waar je nu op zit te kauwen...  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

compserv

  • Gast
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2013, 15:12:00 »
kan altijd op latere leeftijd ook
hoe eerder je begint des te mooier wordt de baan op lange tijd
bij snel een modelspoorbaan mooi maken  in korte tijd gaat niet samen
hoe meer tijd je er in steek des te mooier

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2013, 15:32:39 »
Wat zal ik nu vannacht toch lekker slapen, met mijn 67 jarige leeftijd ?n aan een nieuwe baan begonnen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2013, 16:06:38 »
hoe eerder je begint des te mooier wordt de baan op lange tijd
Bij mij wordt dat dan toch een probleem: voor negen uur in de morgen is er van mij weinig spektakel te verwachten. Ik ben dus wat je noemt een late starter.  :o

hoe meer tijd je er in steek des te mooier
Ik heb wel eens banen gezien waar ontzettend veel tijd in gestoken is, waar wat er echt niet uitzag.

Beste Roel,
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat je veel jonger was... maar, als je voor je zeventigste maar met een nieuwe baan begint, dan komt het allemaal goed.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2013, 19:29:47 »
een hobby is beter van jong tot je oud ben

Beste Freek,

Geen discussie maar niet iedereen heeft een gigantisch groot huis en moet je dus wachten totdat er ruimte komt in huis (oftewel kinderen de deur uit gaan)!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2013, 23:31:21 »
Dat een baan waaraan lang gewerkt is, mooier zou worden dan een baan die in korte tijd is opgebouwd, geloof ik dus niet. Of een baan mooi wordt heeft voornamelijk te maken met de vaardigheden van de bouwer.
Wie deze vaardigheden nog niet bezit, kan ze aanleren door bijvoorbeeld modelbanen van anderen te bekijken, goed naar het voorbeeld in het grootbedrijf te kijken, workshops te volgen, forums door te spitten, enz. Dat dit bij de een wat langer zal duren dan bij de ander, is vanzelfsprekend. Maar om nou te zeggen dat je alleen een mooie baan kan bouwen als je er heel lang over doet, dan scheer je alle hobbyisten wel over één kam. Veel hobbyisten zijn weliswaar lang met een baan bezig, maar bij veel van hen is dat vaker een gebrek aan tijd dan een gebrek aan vaardigheden.
Maar wat eigenlijk nog veel belangrijker is dan alles wat ik hiervoor geschreven heb; Wie bepaalt wat mooi is?
Het leuke van een hobby is dat iedereen er op zijn eigen manier mee bezig is, en als iemand zelf tevreden is over zijn eigen werk, dan is het altijd mooi.

Groeten, GéJé 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #16 Gepost op: 27 mei 2013, 23:38:02 »
Ik denk dat GéJé de spijker precies op z'n kop slaat.
Enne... volgens mij heeft elke modelspoorbouwer gebrek aan ruimte. :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanplan Gerhardstein
« Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2013, 00:58:15 »
Ben het met GéJé ook helemaal eens, niemand kan bepalen wat een ander mooi vind.
Het gaat in de hobby ook niet om een wedstrijd wie de mooiste baan maakt maar het gaat er om dat je er plezier aan kan beleven.
Ik denk dat Freek (compserv) dat nog niet helemaal goed heeft begrepen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0