Auteur Topic: Incomplete draaischijf motor  (gelezen 43426 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Incomplete draaischijf motor
« Gepost op: 21 december 2012, 20:19:35 »
Goede avond,

Ik heb weer eens iets uit één van de verhuisdozen getrokken. Hoewel er nog geen stukje spoor ligt, heb ik mijn draaischijf maar eens opgezocht. Deze heb ik ooit voor een prikkie gekocht, omdat er nogal het één en ander aan mankeerde. Op de brug missen onder andere een paar "gele dingen" ??, het huisje en een reling.
Maar de belangrijkste reden waarom hij goedkoop was; De motor werkte wel maar hij stopte niet automatisch bij de sporen. Als ik hem dus gebruikte moest ik goed mikken en meestal een paar keer heen en weer voordat de brug precies voor een spoor uit kwam. Op mijn vorige baan is hij dus nauwelijks gebruikt maar min of meer voor de show ingebouwd.
Nu ik langzaam aan al mijn spullen aan het renoveren ben, wil ik ook proberen die draaischijf weer werkend te krijgen. Ik ben dus wat gaan zoeken op internet en heb het volgende ontdekt.

De motor van mijn draaischijf is aangesloten met een rode en een gele draad. Er is ook nog een grijze draad maar die zit helemaal niet aangesloten. (Fotootje om het even wat duidelijker te maken)



Ik ben er inmiddels achter dat die grijze draad naar een spoeltje hoort te lopen, dat op de met rood omcirkelde plek hoort te zitten. Verder ontbreekt er een schuif, op de met een gele streep aangegeven plek. Het spoeltje is blijkbaar een elektromagneet die de schuif naar achteren trekt, waardoor het tandwiel ontgrendeld en de gele draad geschakeld word. ( als ik het allemaal goed begrepen heb.)

Ik kan echter nergens op internet vinden of deze ontbrekende onderdelen los verkrijgbaar zijn.

Is er iemand die mij kan vertellen waar ik deze onderdelen kan vinden?

Groeten, GéJé

 


     

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2012, 20:22:46 »
Beste Gert Jan,

Welk merk draaischijf is dit?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2012, 00:43:52 »
Goeie vraag! Dat had ik natuurlijk meteen even moeten vermelden.

Het gaat om draaischijf 6052 van Fleischmann.

Groeten, G?J

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2012, 18:12:08 »
Klopt wat je schrijft. Als de brug op de juiste plek staat dan komt er een staafje uit wat dan de brug op de juiste plek houdt. Je moet even geduld hebben, dan zal ik in mijn rommeldoos kijken, want ik heb ooit 2 draaischijven gekocht 1 Fleischmann en 1 M?rklin, beiden zijn identiek, maar 1 is voor gelijkstroom en de  ander voor wisselstroom en aangezien ik M?rklin rijdt moest ik de brug van de Fleischmann voorzien van de brug van een sloopdraaischijf(M?rklin), dit ging makkelijk dus als je mij een PB stuurt zal ik van de week even kijken wat ik nog heb en naar je toe sturen

gr.nico
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2012, 23:27:09 »
Ik heb vandaag op internet een handleiding en onderdelenlijst voor de draaischijf gevonden. Er staan geen artikelnummers in voor de ontbrekende onderdelen. De hele motorunit heeft ??n artikelnummer en is dus blijkbaar alleen als geheel te bestellen. Dat wordt dan waarschijnlijk een kostbare aankoop, dus...........
Mijn hoop is nu gevestigd op jou Nico. Ik heb een pb verzonden. Ik hoor het wel als je me kan helpen.

Groeten, G?J

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2013, 22:24:12 »
Van Nico heb ik gisteren een aantal van de missende onderdelen ontvangen. 
Nico bedankt!
Om de draaischijf helemaal goed werkend te krijgen mis ik echter nog steeds het schuifje.
Zaterdag in Houten maar eens op zoek en als ik het niet vinden kan ga ik kijken of ik zelf iets kan maken.

Groeten, G?J

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2013, 00:26:17 »
Hallo allemaal,

Na mijn bezoek aan de beurs in Houten heb ik via de mail contact gehad met een standhouder over het onderdeel dat nog ontbrak aan de motor.
Gisteren per post het onderdeel ontvangen.
De hele motor is dus nu compleet!

Vanavond alles in elkaar gezet en getest.  Het werkt !

Voor het eerst, sinds ik ongeveer 15 jaar geleden de draaischijf kocht, werkt hij nu dus zoals het moet.
Het is nu echter nog steeds een '13 in een dozijn' draaischijf. Omdat hij toen niet helemaal goed functioneerde, heb ik er nooit veel werk in gestoken. Nu hij echter weer goed werkt, wil ik er ook een unieke draaischijf van maken.
In Duitsland heb ik ooit een hele mooie draaischijf gezien met een gemetselde put.  Ik denk dat ik mijn draaischijf naar dat voorbeeld ga aanpassen.

Groeten, G?J?   

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2013, 00:34:56 »
Mooi dat je het spul nu compleet hebt. Als het lukt zou ik ook de complete draaischijf wel eens willen zien. Dan kunnen we volgen hoe of-ie er nu uitziet en wat het straks gaat worden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2013, 08:50:52 »
Gefeliciteerd met het compleet krijgen.
Je zal nu vast met veel plezier de boel gaan pimpen. Ben nu al nieuwsgierig naar het eindresultaat.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2013, 21:23:41 »
Mooi dat je het spul nu compleet hebt. Als het lukt zou ik ook de complete draaischijf wel eens willen zien. Dan kunnen we volgen hoe of-ie er nu uitziet en wat het straks gaat worden.

Gefeliciteerd met het compleet krijgen.
Je zal nu vast met veel plezier de boel gaan pimpen. Ben nu al nieuwsgierig naar het eindresultaat.

Wim en Rick,

Ik zal zeker foto's tonen als ik met de draaischijf aan de slag ga. Op het moment ben ik alleen nog maar druk aan het verzinnen hoe ik ??n en ander ga aanpakken.

Groeten, G?J

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2013, 15:22:56 »
Uhh... kunnen we ergens mee helpen?  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2013, 19:58:45 »
Dat is heel aardig aangeboden Wim,

Bij mij is het altijd zo, dat ik het eindplaatje al helemaal in mijn hoofd heb zitten. Hoe ik ??n en ander daarna ga verwezenlijken heeft vaak heel wat meer denkwerk nodig. Vandaag heb ik echter rustig de tijd gehad om er eens goed over na te denken en ik ben er denk ik nu uit.

Groeten, G?J?
 

 


Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2013, 21:46:39 »
Hallo allemaal,

Het plan was er al. De manier om het uit te voeren is inmiddels ook uitgedacht.
De draaischijf krijgt en metamorfose.
Om te beginnen heb ik de zaag in de draaischijf gezet.

voor......
               

en na.....
               

Ik zeg nog niet wat het moet worden, ;)  Eens kijken of jullie het zelf kunnen verzinnen.  :D

Groeten G?J?

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2013, 22:06:28 »





Wat het gaat worden weet ik nog niet G?J? maar het begin bevalt me wel ....... de zaag er in! ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2013, 23:38:57 »
Uhhh... een pizza waarvan iemand al een stuk heeft opgegeten?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2013, 11:13:47 »
pim pam pet schijf, waar dan de vraag na het draaien in het gat staat???
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2013, 14:05:30 »
Hallo allemaal,

Van de draaischijf die ik als voorbeeld gebruik, heb ik helaas geen foto's. We kwamen hem tegen in Duitsland tijdens een motortoertocht. Heb er nog steeds spijt van dat ik die dag mijn camera niet bij me had. Ik moet het dus doen met de plaatjes in mijn hoofd.
De draaischijf had een gemetselde put met daarin een afwateringsgoot. Daarvoor dient dus het gat in mijn draaischijf.
Ik was eerst van plan om de bodem van de goot van een vlak stuk plastic plaat te maken. Nadat ik de stukken er uit had gezaagd, kreeg ik een ander idee. De uitgezaagde stukken heb ik nu ondersteboven weer in het gat gelijmd. De knikjes in de bodem komen op die manier terug in de afwateringsgoot. De zijkanten van de goot maak ik dicht met een paar stukjes plastic plaat uit mijn rommeldoos.
                   

Voor het vervolg van de verbouwing heb ik een rol behang van zolder gehaald.
                   

Wordt vervolgd.

Groeten, G?J?


 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2013, 14:42:45 »
H?! En nu gaan wij raden wat je daarmee gaat doen?

Ik zet in op twee mogelijkheden:
Mogelijkheid 1: je knipt een cirkel uit die rol behang en knipt daar pizzapunten uit ter grootte van je afwateringspunt. Die pizzapunten plak je in de schijf.
Zo?n oppervlakte beton bestaat altijd uit meerdere delen anders gaat het scheuren. De naden tussen de pizzapinten maak je donkerder met bijvoorbeeld potlood zoals Pierre dat deed met zijn betonnen weg en Tom dat deed met zijn perronranden.
Mogelijkheid 2: je gebruikt dat behang om een rand langs de draaischijf te bekleden. Maar daar zou ik zelf baksteenplaat voor gebruiken met een betonnen rand zoals Tom dat deed met zijn perrons.

En, zit ik in de buurt?  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2013, 18:58:34 »
Je hebt (zo te zien op de foto) met zagen denk ik een beetje de buitenste rails beschadigd G?J?. Dit kan je goed repareren met twee componenten lijm van bison.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2013, 20:49:11 »
Je hebt (zo te zien op de foto) met zagen denk ik een beetje de buitenste rails beschadigd G?J?. Dit kan je goed repareren met twee componenten lijm van bison.

Dat was mij nog niet opgevallen dus ik heb er meteen even naar gekeken. Het valt echter mee Pierre. Wat je denkt te  zien op de foto is geen stuk uit de rails maar een restant van de lijm op de rails. Kan ik er zo afkrabben.

Mogelijkheid 1: je knipt een cirkel uit die rol behang en knipt daar pizzapunten uit ter grootte van je afwateringspunt. Die pizzapunten plak je in de schijf.
Zo?n oppervlakte beton bestaat altijd uit meerdere delen anders gaat het scheuren. De naden tussen de pizzapinten maak je donkerder met bijvoorbeeld potlood zoals Pierre dat deed met zijn betonnen weg en Tom dat deed met zijn perronranden.
Mogelijkheid 2: je gebruikt dat behang om een rand langs de draaischijf te bekleden. Maar daar zou ik zelf baksteenplaat voor gebruiken met een betonnen rand zoals Tom dat deed met zijn perrons.

En, zit ik in de buurt?  :)

Je zit in de buurt Wim.
Alleen heb jij het over betonplaten terwijl ik het al een paar keer heb gehad over metselwerk.

Groeten, G?J?
 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #20 Gepost op: 20 januari 2013, 21:01:52 »
Dat was mij nog niet opgevallen dus ik heb er meteen even naar gekeken. Het valt echter mee Pierre. Wat je denkt te  zien op de foto is geen stuk uit de rails maar een restant van de lijm op de rails. Kan ik er zo afkrabben.

Pfffft ..... gelukkig. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #21 Gepost op: 20 januari 2013, 21:12:39 »
De rol behangpapier heeft een steentjespatroon. Uit het papier knip ik 12 pizzapunten, zoals Wim ze noemde.



Met een penseel breng ik houtlijm aan op de bodem van de put. Dan breng ik de pizzapunten aan. Na elk stuk snij ik het papier af langs de randen van de rails. Zo doe ik eerst de buitenrand,


en vervolgens de binnenste rand en de goot.


Tot slot voor vandaag is alles in de grijze grondverf gezet.


De grondverf moet nu eerst drogen. Daarna krijgt alles een roodbruin baksteen kleurtje.

Groeten, G?J

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2013, 21:27:32 »
Je zit in de buurt Wim.
Alleen heb jij het over betonplaten terwijl ik het al een paar keer heb gehad over metselwerk.
Behang! Dan denk je toch niet aan H0-bakstenenbehang? Ik wist niet eens dat het bestond... wie plakt er nou H0-bakstenenbehang op z?n muur?!
Zie je? Zo stink er er altijd weer in. Daarom krijg ik ook nooit die kale van de Postcodeloterij aan de deur met een vette cheque terwijl-ie wijst naar zo'n antraciet grijze BMW. Ik krijg altijd alleen maar stroopwafels van de Postcodeloterij in zo'n gedeukt blikje omdat het niet in de brievenbus past.
Bakstenenbehang pffff...  :'(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2013, 23:21:14 »
Ja Wim,
H0 bakstenenbehang :D
Ik heb die rol een tijd geleden gekocht. Lag in een uitverkoopbak en koste maar ?2,50 omdat ze er nog maar ??n hadden.
Daar kon ik dus niet veel meer mee, volgens de verkoper.
?2,50 voor 5 M? steentjes papier! Daar koop je in de modelspoor speciaalzaak nog niet eens ??n klein velletje voor  :P
De muren en de bestrating van het stadspleintje op mijn vestingstad module zijn ook al beplakt met dit steentjespapier.
En ik heb nog meer dan genoeg over voor allerlei andere projecten.

Groeten, G?J? 

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Incomplete draaischijf motor
« Reactie #24 Gepost op: 21 januari 2013, 09:00:17 »
Zo ligt er bij de action ook mooi behang wat je kan gebruiken op je modelbaan en in mijn kerstdorp.
Als wij langs de kwantum of karwei of wat dan ook gaan lopen we ook altijd ff langs het behang om te kijken
of er leuke structuurtjes (proefstukjes) hangen waar we wat mee kunnen.
Daar nemen we er dan altijd een stuk of wat van mee  ;)
Fotografen met passie.