Dag Hans,
Volgens mij is daar best wel het een en ander over geschreven. Ik denk dat als je het over verlichting hebt, iedereen daar gelukkig weer anders over denkt, zodat je een diversiteit aan oplossingen en idee?n krijgt.
De tijd dat we allemaal gezellig een Faller lampje onder elk huisje klikken is denk ik wel voorbij.
Als ik mijn baan verlicht houd ik rekening met de tijdsspanne waarin ik werk. In periode III hadden bijvoorbeeld de auto?s nog geen xenonverlichting; dus gebruik ik geen witte ledjes als koplampen. In periode III waren de meeste keukens ongezellig verlicht met tl-buizen; daar gebruik die witte ledjes weer ik ze w?l. Net als in kantoorpanden en winkels.
In een woonhuis zijn nooit alle lampen in het hele huis tegelijkertijd verlicht; meestal alleen de woonkamer en de keuken en misschien ??n enkele andere kamer op de bovenverdieping. En het wordt n?g lastiger want overdag zijn winkels, kantoren en fabrieken verlicht, maar ?s avonds misschien alleen nog een paar etalages, caf?s en fabrieken waar in wisseldiensten wordt gewerkt. Bij de kantoren zijn ze tegen vijf uur al naar huis en zijn de lampen uit
Pas later op de avond gaan in de bovenverdiepingen van de huizen de slaapkamer en badkamerlichten aan.
Dat betekent dus dat je bij de bebouwing rekening moet houden met verschillende compartimenten en dit moet je eigenlijk al verzinnen tijdens de bouw. Zoals Hans al aangaf: het spreekt voor zich dat die lichtruimtes niet mogen doorschijnen naar de andere ramen en (nog erger) door de buitenmuren. Als je overweegt plakband te gebruiken, is het handig te weten of dat plakband na een jaar ook nog blijft zitten.
In Nederland (ook in periode III) hebben we het liefst de gordijnen van de woonkamer open, zodat we kunnen zien wat er op straat gebeurt en zodat anderen bij ons naar binnen kunnen kijken. Het lijkt hier wat ver te gaan, maar bij de woonkamer zou je dus kunnen overwegen om een eenvoudig interieur te fabriceren. Je bent dan w?l bijna gedwongen om ook verschillende lichtpunten te maken. Voorwaarde is natuurlijk w?l dat de ramen groot genoeg zijn om iets van het interieur te zien.
Als je het wat eenvoudiger wilt doen: volgens mij helpt het ook als je de gordijnen niet direct aan de binnenkant tegen de ramen plakt, maar eerst een stukje afvalplastic tegen de binnenkant van het kozijn plakt en het gordijn daar weer opplakt. Je krijgt dan wat meer diepte effect en dat werkt zonder verlichting (dus overdag) en ?s avonds als de verlichting brandt.
Groet,
Wim