Auteur Topic: Mijn eerste dennebomen  (gelezen 5049 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Mijn eerste dennebomen
« Gepost op: 18 november 2012, 22:29:54 »
Naar aanleiding van de topic van Frans over het maken van dennebomen ben ik me er ook maar eens mee bezig gaan houden. Ze zijn misschien niet zo mooi als van Frans maar ik ben er tevreden mee.
Ik heb nog een tiental dennen nodig
voor een camping die in het bos moet komen te liggen. Nu moet het er maar eens van komen. Ik zou mezelf niet zijn als ik het niet zou proberen met de dingen die ik in huis heb. Ik heb nog een
paar stukjes vuren rondhout van 6mm doorsnede. Hier kan ik precies 11 stukken van maken tussen de 22 en 25 cm. Dat vind ik voldoende lengte voor een aardige den.
Met een breekmes maak ik alle stokjes taps toelopend. Omdat het met een mes nogal hobbelig wordt zet ik ze in de boormachine en haal er nog een schuurpapiertje
over. Dit hoeft niet 100% strak te worden omdat echte bomen ook wel eens een bultje hebben.






Ik boor om de ongeveer 1 cm gaatjes door de stam heen van 1,5 mm. Naar de top toe wordt de ruimte tussen de gaatjes iets kleiner. Daarna lijm ik er met een
druppeltje seconde lijm stukken bloemistendraad in. Tot 2/3 van onderen dubbele draadjes en daarna enkele. Naar de tot toe moet de boom taps toe lopen. Dit doe ik
na het drogen door met een kniptangetje de takjes waar nodig in te korten.







Met schors-pasta van Anita Decor en een beetje zaagsel maak ik een papje. Vervolgens smeer ik de hele boom in zodat alle gaatjes dicht zijn en er een mooie boombast overblijft.
Als het droog is schilder ik de hele boom met acrylverf donker bruin. Later moet de stam nog wat bijgewerkt worden met grijs en groen.






Van een gebruikt/versleten schuursponsje trek ik het groene schuurgedeelte af. Hier trek ik heel kleine dunne plukjes van af. Echt zo dun dat het maar een paar draadjes zijn.
Deze kleine plukjes lijm ik met een beetje alleslijm op het uiteinde van de takken. De takjes buig ik gelijk een beetje bij zodat er niet te grote gaten in de boom komen. E?n
sponsje blijkt genoeg voor alle 11 bomen.







Als de hele boom vol is spuit ik er een dun laagje spuitlijm over en kan de boom bestrooid worden met een donkergroene kleur. In mijn geval was er nog een 2e laag strooisel nodig voor het
gewenste resultaat. De kunst is om zo dun te strooien dat je de takken en de stam blijft zien door de "naalden" heen.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Mijn eerste dennebomen
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2012, 01:04:21 »
Dennenbomen voor een camping? Ik dacht meer iets voor bij schaapjes en herdertjes... die lagen bij nacht in het veld.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Mijn eerste dennebomen
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2012, 10:34:20 »
Dennenbomen voor een camping? Ik dacht meer iets voor bij schaapjes en herdertjes... die lagen bij nacht in het veld.  8)

Jawel ...... een bos-camping. Hebben ze die niet op texel? Je ziet het wel als hij klaar is. Maar daar ben ik nog niet aan toe.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Mijn eerste dennebomen
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2012, 00:13:59 »
Hebben ze daar vast wel. Ik vind je bomen in elk geval erg mooi.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Mijn eerste dennebomen
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2012, 08:44:18 »
Pierre ik vind je bomen prachtig!! Ze zijn hartstikke goed gelukt.
Fotografen met passie.