Auteur Topic: Beschilderen kozijnen van bepaalde Kibri-pakketten  (gelezen 4609 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Beschilderen kozijnen van bepaalde Kibri-pakketten
« Gepost op: 11 november 2012, 19:18:43 »
Gewoonlijk beschilder ik ramen en deuren. Maar bij een aantal bouwpakketten van Kibri heeft de fabrikant besloten om de raamkozijnen vast te smelten aan het vensterglas, waardoor beschilderen ondoenlijk wordt. Nu heb ik bij ??n van de kozijnen al geprobeerd het spul los te snijden, maar dat werkt niet echt lekker.
Zijn er forumleden die ervaring hebben met dit probleem en zelfs een geniale oplossing hebben?

De volgende pakketten zijn voorzien van vastgeplakte kozijnen:
Kibri 8365 H0 Reihenhaus Limburgstrasse
Kibri 9322 H0 Ger?teschuppen
Kibri 8396 H0 Rathaus
Kibri 9331 H0 G?terabfertigung
Kibri 9323 H0 Verwaltungsgeb?ude Gleisbau


Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Beschilderen kozijnen van bepaalde Kibri-pakketten
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2012, 20:07:37 »
Ik heb zelf geen idee Wim,
maar ik vind het een interessante vraag, aangezien ik hetzelfde probleem heb met een fabriek van Faller.
Hierin zitten ramen van helder vensterglas, waarbij de roede verdeling ??n geheel is met de rest van het het venster, en dus ook doorzichtig.
Ik wil ze eigenlijk schilderen maar dat lijkt mij een onmogelijke opgave.
Ook ik ben dus zeer benieuwd naar een antwoord van andere forumleden.

Groeten,
G?J

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Beschilderen kozijnen van bepaalde Kibri-pakketten
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2012, 20:29:51 »
Als de ramen doorzichtig zijn en uit ??n stuk, dan wordt het inderdaad lastig. In jouw geval kom ik op twee mogelijkheden:

Mogelijkheid 1: Afplakken met gewoon plakband. Ik zou geen schilderstape gebruiken want dat is te grof. En dan vervolgens drybrushen, net zo lang totdat het dekt. Als je gewoon gaat verven bestaat de kans dat de verf onder het plakband gaat lopen. Als het droog is met een scalpel het plakband verwijderen.

Mogelijkheid 2: Met isolatieband in de gewenste kleur de spijlen beplakken en die met een scherpe scalpel bijsnijden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Beschilderen kozijnen van bepaalde Kibri-pakketten
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2012, 20:59:21 »
Mogelijkheid 2: Met isolatieband in de gewenste kleur de spijlen beplakken en die met een scherpe scalpel bijsnijden.

Wat erg goed werkt is etiketjes. Wit is helemaal simpel maar ze zijn erg makkelijk te kleuren met acrylverf maar ook met andere verf op terpetine basis. Snij er met b.v. een breekmesje of scalpel heel dunne strookjes van en je kan ze dan zo op de ruitjes plakken als raamverdeling maar ook als kozijn. Voordelen zijn dat je geen lijm nodig hebt en nog belangrijker geen lijm op je ruitjes krijgt. Bovendien kan je er erg dunne strookjes van snijden en ze van te voren op kleur maken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Beschilderen kozijnen van bepaalde Kibri-pakketten
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2012, 21:27:49 »
Mogelijkheid 3: etiketjes lijken me de beste keuze omdat isolatieband misschien op ten duur loslaat.
Dank Pierre.

Alleen blijf ik nu nog wel zitten met mijn Kibri-kozijnen die vastzitten.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Beschilderen kozijnen van bepaalde Kibri-pakketten
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2012, 21:52:02 »
Mogelijkheid 3: etiketjes lijken me de beste keuze omdat isolatieband misschien op ten duur loslaat.
Dank Pierre.

Alleen blijf ik nu nog wel zitten met mijn Kibri-kozijnen die vastzitten.  ::)

Isolatieband krimpt ook op den duur omdat je het iets uitrekt met plakken.

Maar die vastzittende kozijnen ..... ja Wim ....... daar weet ik ook geen raad mee. Ik denk dat afplakken en spuiten de beste optie is. Het blijft een probleem.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Beschilderen kozijnen van bepaalde Kibri-pakketten
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2012, 01:05:51 »
Ik hoorde van iemand dat als je ze in heet water legt, ze makkelijker los te snijden zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Beschilderen kozijnen van bepaalde Kibri-pakketten
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2012, 01:39:34 »
Maar eens met een oud modelletje proberen. Ik geloof er niet zo erg in. ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/