Auteur Topic: Weatheren van 5 tankwagons  (gelezen 11619 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Weatheren van 5 tankwagons
« Gepost op: 9 november 2012, 17:47:15 »
Vandaag een beetje aan het opruimen geweest op mijn treinenzolder en daar een doosje gevonden met 6 wagons die ik helemaal vergeten was. Deze wagons heb ik ooit op de vrijmarkt gekocht voor de meeneemprijs van 2 euro. Het zijn oude Lima wagens en hebben allemaal schade en missen hier en daar een buffer of hekje. Ik wil toch proberen er een setje bruikbare wagons van te maken. De rode wagon (op de foto links onder) is zo slecht dat ik die als donor ga gebruiken voor de missende onderdelen van de andere.



De wagons worden eerst ontdaan van de onderstellen. De tank zit verlijmt dus die kan er zonder schade niet af gehaald worden (ik heb het geprobeerd bij de donor).



Ik gebruik twee latten om de wagons op te stellen om makkelijk te kunnen werken en spuiten. Met een paar spaanplaatschoeven die ik in ongebruikte gaten schroef aan de onderkant zet ik de wagons vast. De ketels worden opgeschuurd (met korrel 600) om de verf beter te laten pakken. De namen moeten er helemaal af omdat deze er opgespoten zijn en je dat straks door de nieuwe verf heen gaat zien omdat ze iets hoger liggen.







Ik neem de wagons af met een doekje met een beetje wasbenzine en plak de teksten aan de zijkant van de wagon af. Als basis gebruik ik gewoon een spuitbus van de Act**n. Da's lekker goedkoop en volgens mij voldoet dat prima. Door de lat alle kanten op te draaien zijn de wagons makkelijk te spuiten en sla je geen stukjes over.

Op de foto glimmen de net gespoten wagons nogal maar als ze goed droog zijn is heeft de verf een satijn glans en dat is prima.



Nu moet het zaakje even lekker drogen en dan gaat het echte werk beginnen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2012, 20:53:42 »
Beste Pierre,

Ben benieuwd hoe deze wagons eruit gaan zien!  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2012, 13:54:08 »
Dit blijf ik volgen!

Mooi om te zien hoe "ouwe rommel" weer hergebruikt kan worden!
Dat helpt als ik weer eens zit te snuffelen in de dozen onder de tafels bij een beurs...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2012, 15:37:57 »
Dit blijf ik volgen!
Mooi om te zien hoe "ouwe rommel" weer hergebruikt kan worden!
Dat helpt als ik weer eens zit te snuffelen in de dozen onder de tafels bij een beurs...

Ik ben ook vaak meer onder dan boven te tafels aan het snuffelen. Maar moet niet vergeten dat boven op de tafels ook heel vaak leuk spul te vinden is. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2012, 15:46:43 »
Dit weekeind ben ik even oppas opa voor mijn jongste kleinkind. Dan is er ff geen tijd voor treinbanen of de beurs. Gisteren wat verschillende logo's opgezocht in Google en een keuze gemaakt. Vanmorgen toch even kans gezien wat decals voor de tankwagons uit te printen en af te lakken. Ze liggen nu goed te drogen zodat ze klaar zijn om te plaatsen.





Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2012, 21:43:11 »
Vanavond toch nog even een stukje gedaan. De ketels waren mooi droog en ik heb vast drie wagons afgebouwd en gestickerd. Onder elke wagen heb ik wat (15 gram) gewicht geplakt. Ik heb hiervoor balanceer lood voor autowielen gebruikt. De zijkanten van het lood moet ik nog even zwart maken.









Nog twee wagons in elkaar zetten maar daar ontbreken nog enkele buffers van. Daarna wil ik ze allemaal gaan verouderen. Ze lijken me nu nog veel te nieuw. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2012, 22:56:10 »
Zo zie je naar, dat je zelfs van die lelijke oude Lima wagons nog mooie wagons kan maken.
Ze zijn inderdaad nog wel heel nieuw, maar jouw kennende worden die vast nog wel mooi verweerd
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2012, 07:40:30 »
Onder elke wagen heb ik wat (15 gram) gewicht geplakt. Ik heb hiervoor balanceer lood voor autowielen gebruikt.

Doe je dat met een speciale reden?

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2012, 08:37:06 »
Onder elke wagen heb ik wat (15 gram) gewicht geplakt. Ik heb hiervoor balanceer lood voor autowielen gebruikt.

Doe je dat met een speciale reden?

De Lima wagons zijn erg licht en als je er een paar achter elkaar hangt trek de loc ze uit de rails in de bocht. Zeker als je ergens achter in de rij een "normale" wagon hebt hangen die wel gewicht heeft.
Gewoonlijk zit er vaak een plaatje metaal in wagons verwerkt om ze op gewicht te brengen. Ik gebruik hiervoor in dit geval plakloodjes onder de wagon omdat ik niets IN de wagen kan stoppen en hoe lager hoe beter. Bovendien heb ik van deze loodjes een doosje vol staan.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2012, 10:11:11 »
Ah ok, weer iets bij geleerd. Dank voor de uitleg.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2012, 11:21:01 »
Ziet er weer geweldig Pierre, mooi strak een beetje weatheren en ze zijn weer picco bello in orde.
Fotografen met passie.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #11 Gepost op: 11 november 2012, 11:41:42 »
Ze zien er weer tip-top uit.
Maak je de decals op speciaal decal papier of doe je het op gewoonpapier en dan lakken en uitsnijden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2012, 13:34:50 »
Maak je de decals op speciaal decal papier of doe je het op gewoonpapier en dan lakken en uitsnijden.

Normaal gesproken gebruik ik voor een freubelstukje als dit speciaal decalpapier met een witte achtergrond. Dit was op en ik kon gisteren nergens meer bijkopen. Dat zal je altijd zien als je het nodig hebt. En natuurlijk had ik weer geen zin om een paar dagen te wachten. Eigenwijs als ik ben heb ik de decals uitgeprint op transparant decalpapier maar ....... dat werkt dus niet op een zwarte achtergrond. Nog niet toegeven en .....ik heb de decals uitgesneden en in z'n geheel er op geplakt met achtergrond en al. Ik ben alleen benieuwd hoe het uitpakt met verouderen. De decals zijn afgelakt dus het moet kunnen.

Je leest wel hoe het afloopt!  :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2012, 20:00:45 »
Weer een stapje verder. Alle wagons zijn nu compleet met buffers, hekjes, koppelingen en wielstellen gemaakt. Ik heb alle wielstellen voorzien van plastic wielen zodat de wagons met rijden een stuk minder herrie maken. De metalen wielen gebruik ik wel voor personenwagons waar ik verlichting in wil hebben. Bij twee wagons moet ik nog decals plaatsen en misschien dat ik uit de twee nieuwe hekjes een paar spijltjes knip zodat ze meer op de andere gaan lijken. Daar moet ik nog even over nadenken.



Deze wagon heeft pas ??n nacht buiten geslapen en de roestduivel heeft nu al toegeslagen. De volgende stap is vuil water strepen en dan nog een drybrush er over. Als laatste een stofwaas met de luchtspuit.



(En ik zie net op de foto dat ik van de tekst even Kuhlmann en sncf moet weghalen)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2012, 20:12:30 »
Ziet er heel fraai uit.
Plastiek wielen, slijten die niet er hard.
Maak ze maar lekker vuil, die hekjes zou ik wel aanpassen en misschien is het ook mogelijk om ze kort te koppelen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #15 Gepost op: 11 november 2012, 20:14:01 »
Beste Pierre,

Zijn ze mooi geworden!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #16 Gepost op: 11 november 2012, 20:45:21 »
Plastiek wielen, slijten die niet er hard.
Maak ze maar lekker vuil, die hekjes zou ik wel aanpassen en misschien is het ook mogelijk om ze kort te koppelen.

Nee Tom de plastic wielen slijten niet hard. Bijna alle oude wagonnetjes van Lima hebben deze plastic wieltjes. Soms zit er een ovaal wieltje bij maar die gooi ik dan ook gelijk weg. Maar over het algemeen lopen ze erg goed (en vooral zijn ze stiller).

Ik maak ze vuil Tom ......  en de hekjes verander ik ook nog. Over dat kortkoppelen denk ik nog even na. Persoonlijk vind ik dat voor goederenwagons minder belangrijk dan voor personenwagons. Personenwagons heb ik vroeger wel gekoppeld met een trekveertje gereden. Dan rij je echt buffer aan buffer.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #17 Gepost op: 12 november 2012, 22:23:49 »
Vandaag de tankwagons afgemaakt en hun eerste rondje laten rijden.
Eerst de twee hekjes vervangen voor hekjes van een sloopwagon. Da's een veel beter gezicht. Na de waterstrepen met wit een grondige drybrush beurt met lichgrijs. Tot slot met oker de luchtkwast er over om het geheel een stoffig uiterlijk te geven. Volgens mij is de operatie gelukt en heb ik er een leuk setje wagens aan over gehouden.

Overigen moet de loc nog onder handen worden genomen. :P





Hier maakt de loc zijn rondje met de sleep "nieuwe" wagons.





Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #18 Gepost op: 12 november 2012, 22:36:24 »
Dat ziet er heel goed uit Pierre!
Complimenten!

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2012, 22:39:03 »
Ze zijn weer heel goed gelukt Pierre.
Toppie
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #20 Gepost op: 12 november 2012, 22:47:17 »
Dat is een mooi stammetje geworden, maar ik mis er iets aan.
Ik zie toch meestal een platformpje boven op met een vuldop en een ladder om op het platform te komen.
Zie wel dat er aan de voorkant een mangat zit maar daar krijgen ze de tank toch niet mee gevuld.
Misschien iets om over na te denken op een donkere vrijdagmiddag.
Vervuilen is heel goed gelukt, zeker met die stoflaag er over ziet het er perfect uit.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #21 Gepost op: 12 november 2012, 22:56:30 »
Ik hoef er niet zo lang over na te denken hoor Tom. Het zijn tankwagons voor gas en die worden aan de kopse kant gevuld. Daar is ook het bordes voor. Deze wagons hebben ook een warmte schild boven op de tank. De wagons met een mangat worden gebruikt voor vloeistoffen en b.v. meel of zo en die vullen ze van boven.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #22 Gepost op: 12 november 2012, 23:04:54 »
Aha, weer wat geleerd. Mogen die dan wel gewoon over de baan met al dat gas.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #23 Gepost op: 12 november 2012, 23:07:04 »
Jawel ...... maar niet door de Beneluxtunnel. :P :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Weatheren van 5 tankwagons
« Reactie #24 Gepost op: 12 november 2012, 23:10:12 »
Ja Tom, die Pierre is niet voor ??n (man)gat te vangen.
Deze laatste versie ziet er perfect uit. W?l een beetje jammer van die blinkende rails waar ze op staan  ;D
Aanvulling: ik zag dat je hele dure gewichtjes onder die wagons hebt gemaakt. Ik heb ooit zo?n zelfde Jouef wagon gevuld met zand, door onderin een gat te boren en die weer dicht te stoppen. Was een experiment om te zien wat een loc kon trekken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)