De verfsoorten die ik gebruik zijn altijd acryl en mat.
Voor de huizen e.d. gebruik ik over het algemeen de acrylsoorten Aqua-color van Revell.
Verder gebruik ik o.a. voor de scenery (landsschapstoffering) de goedkoopste soorten van o.a. de Action maar ook de Aldi heeft soms aan aanbieding in acryl tubes welke in een grote doos zitten met een handig plastic schilderspallet.
Ook werk ik vaak met poeders om het nog realistischer over te laten komen.
Rotsen zet ik eerst altijd in verdunde zwarte verf vermengd met bruin.
Waarom bruin er door heen, zwart bestaat niet in de natuur, op enkele delfstoffen nagelaten.
De eerste laag wordt daarna over geschildert met een wat grijsachtige kleur, daaroverheen komt dan een grijs-bruine kleur.
Verder maak ik dan wat kleur accenten welke met de brede 2 1/2 inch kwast flink wordt weggeveegd.
Ik heb er 2 filmpjes van gemaakt waarin 1 het geheel wordt afgewerkt met acryl en de 2e met poeders.
Eerste filmpje met alleen hele goedkope acryl verf, de kunst is om zo weinig mogelijk verf te gebruiken en het goed uit te borstelen zodat het mooi in elkaar overloopt. In het filmpje zie je dat het bortslenen af en toe aardig de boel heen en weer laat gaan.
Tweede filmpje zelfde wand maar dan met poeders die wat minder ruw worden uitgeborsteld. Hiervoor gebruik ik zo?n make-up kwast die mij ega al maanden kwijt is

Je ziet dat ook hier een glanzend oppervlak lijkt maar dat kwam door het zonlicht. Na een tijdje als het goed is ingedroogd heb je een mooie matte uitstraling.
Het is ook een beetje gewoon doen en niet er bij na gaan denken, zeg maar aan het toeval overlaten.
Vind je het achteraf niks, grote kwast met verdunde bruinachtigzwart er overheen en weer opnieuw beginnen.
Je ziet tevens de 2 huisjes er boven hoe daar de daken zijn geworden, het zijn zeker geen oud verweerde huisjes die de tand des tijds hebben doorstaan.