Auteur Topic: Huisjes verouderen  (gelezen 7137 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Huisjes verouderen
« Gepost op: 21 oktober 2012, 18:16:33 »
Vandaag maar eens wat spullen op tafel gelegd en begonnen aan het verouderen van de huisjes die nu boven staan en straks een plekje op de baan krijgen. De afgelopen weken her en der wat informatie gezocht en gisteren in Utrecht eens wat spulletjes meegenomen. M'n vriendin had de smaak te pakken en heeft meteen wat extra werk gedaan. Hier het resultaat, we horen graag wat jullie er van vinden.

Voor:

Na:


ook het station onder hande genomen, maar geen foto van de begin situatie, maar het eindresultaat mag er zijn:



Binnenkort weer verder......  

edit: foto's aangepast

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Huisjes verouderen
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2012, 09:01:59 »
Netjes gedaan hoor ziet er geweldig uit.
Fotografen met passie.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Huisjes verouderen
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2012, 23:16:31 »
Jammer dat je van het station alleen een "na" foto hebt en geen "voor". Dat verschil had ik ook graag willen zien, want aan de foto's van de houtzagerij kan je dus heel goed zien hoeveel effect zo'n veroudering heeft.
Van plastic nep naar super realistisch! Heel mooi

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Huisjes verouderen
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2012, 06:47:54 »
Het begin is er.
Foto's bedriegen soms de werkelijkheid, ik zie op de foto's dat het allemaal nog een beetje glanzend is.
Welke verf heb je gebruikt.
Het dak van de watermolen, dat is ook een beetje erg fel, ik doe het altijd eerst donker verven, donkerbruin met donkergroen en wat zwart smeer ik dan goed tussen de pannen en natuurlijk matte verf.
Daarna met een platte kwast en weinig rood of rood-bruin met de platte kant van de kwast over het dak heen strijken, vooral niet te veel verf aan de kwast.
Dan zie je als je in de pannen kijkt het eerste laagje nog zitten en dat geeft dan gelijk een levendiger effect.
Ik weet niet of je deze techniek ook hebt toegepast want foto's willen nog weleens een beetje de boel vertekenen.
Verder gewoon ermee doorgaan, oefening baart kunst en het gaat steeds beter worden.
Succes met het weatheren en vergeet de drybrush niet op het einde.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Huisjes verouderen
« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2012, 19:25:18 »
Citaat
Van plastic nep naar super realistisch! Heel mooi
of
Citaat
Het begin is er.

Blijkbaar zijn de meningen verdeeld. Ieder zijn mening Tom, maar naar mijn mening moet je verouderen niet overdrijven. Subtiel is meestal realistischer. In het echt zien ook niet alle gebouwen er verweerd en verouderd uit. 

n0kk0

  • Gast
Re:Huisjes verouderen
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2012, 20:46:05 »
Bedankt voor het compliment G?J? en Tom bedankt voor de tips... Ik vind het nooit erg om wat te leren...

Ik heb verschillende manieren geprobeerd om te kijken waarmee ik het beste kan verweren. In eerste instantie verf geprobeerd, maar ik ben bang dat dit verkeerde verf is. Ik kreeg het er niet echt dun opgezet en dat glansde heel erg. Ik heb het ook gebruikt voor de rotsen bij een ruine die ik aan het maken ben, maar zoals je op onderstaande foto kunt zien is dit ook niet alles.



Tom mag ik vragen welke verf jij hiervoor gebruikt is dat wel op oliebasis?

Toen het op bovenstaande manier niet helemaal goed uit de verf kwam ben ik eens wat gaan experimenteren met patina pulver van Noch. Ik heb wat verschillende technieken gebprobeerd. Droog opbrengen leek het meest logisch, maar dit gaf een grote vlek met weinig nuances, toen ik de ondergrond wat bevochtigde trok het meer in de voegen en kon ik het op andere stuken wat meer uitvegen zodat er wat meer kleurverschil ontstond. Omdat het om poeder ging heb ik het hierna gefixeerd. Hier komt de glans op de foto vandaan, maar ik ga van het weekend eens kijken of ik dit weg kan poetsen zonder ook de beschermlaag weg te halen.





Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Huisjes verouderen
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2012, 20:46:16 »
Citaat
Van plastic nep naar super realistisch! Heel mooi
of
Citaat
Het begin is er.

Blijkbaar zijn de meningen verdeeld. Ieder zijn mening Tom, maar naar mijn mening moet je verouderen niet overdrijven. Subtiel is meestal realistischer. In het echt zien ook niet alle gebouwen er verweerd en verouderd uit.  

Begrijp niet helemaal wat je bedoelt met de meningen zijn verdeeld.
Ik geef alleen weer wat ik zie, glanzende delen waarbij ik vermeld dat foto's nog wel eens de boel verkeerd weergeven.
Verder geef ik alleen maar aan hoe mijn modellen worden behandeld, ik heb geen andere mening over de werkwijze van Patje of die van zijn partner.
Hoe modellen worden geweatherd bepaald iedereen zelf, de een zal het oud en verweerd of zelfs in vervallen staat weatheren en de ander zal het laten zien als zijnde nieuwbouw.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Huisjes verouderen
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2012, 20:54:27 »
Beste Nikki,

Ik gebruik andere verfsoorten voor het weatheren maar een ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren!

Bekijk dit eens - hier heb ik wat merken en kleuren genoemd!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Huisjes verouderen
« Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2012, 21:17:14 »
De verfsoorten die ik gebruik zijn altijd acryl en mat.
Voor de huizen e.d. gebruik ik over het algemeen de acrylsoorten Aqua-color van Revell.
Verder gebruik ik o.a. voor de scenery (landsschapstoffering) de goedkoopste soorten van o.a. de Action maar ook de Aldi heeft soms aan aanbieding in acryl tubes welke in een grote doos zitten met een handig plastic schilderspallet.
Ook werk ik vaak met poeders om het nog realistischer over te laten komen.
Rotsen zet ik eerst altijd in verdunde zwarte verf vermengd met bruin.
Waarom bruin er door heen, zwart bestaat niet in de natuur, op enkele delfstoffen nagelaten.
De eerste laag wordt daarna over geschildert met een wat grijsachtige kleur, daaroverheen komt dan een grijs-bruine kleur.
Verder maak ik dan wat kleur accenten welke met de brede 2 1/2 inch kwast flink wordt weggeveegd.
Ik heb er 2 filmpjes van gemaakt waarin 1 het geheel wordt afgewerkt met acryl en de 2e met poeders.

Eerste filmpje met alleen hele goedkope acryl verf, de kunst is om zo weinig mogelijk verf te gebruiken en het goed uit te borstelen zodat het mooi in elkaar overloopt. In het filmpje zie je dat het bortslenen af en toe aardig de boel heen en weer laat gaan.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">KLIK 1</a>


Tweede filmpje zelfde wand maar dan met poeders die wat minder ruw worden uitgeborsteld. Hiervoor gebruik ik zo?n make-up kwast die mij ega al maanden kwijt is :D
Je ziet dat ook hier een glanzend oppervlak lijkt maar dat kwam door het zonlicht. Na een tijdje als het goed is ingedroogd heb je een mooie matte uitstraling.
Het is ook een beetje gewoon doen en niet er bij na gaan denken, zeg maar aan het toeval overlaten.
Vind je het achteraf niks, grote kwast met verdunde bruinachtigzwart er overheen en weer opnieuw beginnen.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">KLIK 2</a>


Je ziet tevens de 2 huisjes er boven hoe daar de daken zijn geworden, het zijn zeker geen oud verweerde huisjes die de tand des tijds hebben doorstaan.


ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0