Auteur Topic: Aanhanger voor Railbus  (gelezen 4120 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Aanhanger voor Railbus
« Gepost op: 29 april 2012, 20:51:46 »
Beste Forumgenoten,

Voor de railbus welke door een kromme as niet meer kan rijden, ben ik een aanhanger aan het maken met als voorbeeld de baureihe VB 141 van de DB. Deze eenassige aanhangwagen van VB-serie 141, is gemaakt tussen 1952 en 1955 voor het vervoer van fietsen en bagage en reed regelmatig mee met een railbus van de baureihe 795. In totaal heeft de DB er 50 stuks laten maken.

Hieronder fotos van de werkzaamheden tot op heden.

De rommeldoos biedt dan toch weer zijn voordelen  ;) een wielstel met koppeling. Alleen zal er een andere koppeling aan komen (welke geschikt is voor de railbus).


Nadat er een andere koppeling bevestigd is en vastgezet met een M2 schroefje met dubbele moer als borg, heb ik op het wielstel een plaatje van 1mm polystyreen er op gelijmd.

[
Hier de onderzijde van het geheel.


Allerlei zaken komen soms bij de hobby goed van pas. In dit geval een deksel om de boog van de kop- en tussenschotten repeterend te kunnen tekenen.


De zijkanten zijn tegen de bodemplaat gelijmd; de fijne afwerking op de hoeken moet nog plaatsvinden! De M8 moer is als een contra gewicht vastgelijmd.


De aanhanger hangt achter de railbus (toch even kijken hoe het staat). Het deksel zit al aan ??n zijde gelijmd en zal de volgende keer wanneer ik weer verder ga aan de andere zijde vastgelijmd worden.

Wordt vervolgd.....

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Louis

  • Gast
Re:Aanhanger voor Railbus
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2012, 21:19:14 »
Leuk gedaan zo Johan. Het begint er al aardig op te lijken. Zo zie je maar dat je eigenlijk niets kan weggooien. Er komt immers vaak een moment dat je er toch iets mee kan doen. Succes.

Riny

  • Gast
Re:Aanhanger voor Railbus
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2012, 08:50:33 »
Beste Johan,

Grappig, heb nooit geweten dat iets werkelijk bestaan zou hebben.
Leuk gedaan en ben benieuwd naar het eindresultaat.
Maar dat is aan jou wel toevertrouwd om het tot een leuk en goed einde te brengen.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Aanhanger voor Railbus
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2012, 13:05:11 »
Beste Forumgenoten,

De aanhanger is klaar met uitzondering van de decals met het DB nummer VB !41XXX (moet ik nog een keer gaan bestellen). Hieronder een tweetal fotos van het geheel.


Doordat ik voor het deksel polystyreen 0,5 mm had gebruikt, kon ik het deksel releatief gemakkelijk vastlijmen en hoefde ik de polystyreen niet te verwarmen. Op de foto is de aanhanger te zien van de voorzijde. De "lampen" heb ik aangebracht door middel van een klein stukje te snijden van een (plastic)pijp. Op het deksel heb ik stukjes polystyreen plat geplakt.


Hier de aanhanger gezien van de achterzijde. Zoals in de eerste posting aangegeven komt deze aanhanger samen met een defecte railbus als statisch geheel te staan en is gereed voor een volgende inzet. Natuurlijk kon ik het niet laten om deze aanhanger even een rondje te laten rijden met een goed functionerende railbus. Hmmm, dat verliep vlekkeloos, dus ook dat is een mogelijkheid!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Aanhanger voor Railbus
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2019, 16:38:02 »
Dag @Johan,
Samantha en ik zijn alvast bezig met de voorjaarsschoonmaak. En zo ben ik onder andere berichten aan het opruimen waarvan de foto's ontbreken waardoor de relevantie ontbreekt. Maar in sommige gevallen zijn bouwbeschrijvingen best interessant en dat is bij dit verhaal ook het geval. Mijn vraag is of je de foto's nog hebt, zodat we deze bouwbeschrijving weer nieuw leven kunnen inblazen.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Aanhanger voor Railbus
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2019, 20:16:57 »
Beste Wim,

Vreemd dat de foto's weg zijn. Ja, die heb ik nog. Van het weekend zal ik deze opnieuw plaatsen.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aanhanger voor Railbus
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2019, 20:41:06 »
Leuk, ik ben wel benieuwd naar hoe je zo'n aanhangertje in elkaar geklust heb. Met de kans dat ik het idee (en de uitvoering) ga jatten, natuurlijk.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Aanhanger voor Railbus
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2019, 00:01:40 »
Vreemd dat de foto's weg zijn. Ja, die heb ik nog. Van het weekend zal ik deze opnieuw plaatsen.
Beste @Johan,
Fijn dat je dat wilt doen. Dan wordt dit draadje weer een leesbaar verhaal waar iedereen profijt van heeft.
Namens allen: bedankt.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Aanhanger voor Railbus
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2019, 19:59:20 »
Beste @Wim Corduwener en @Robvd ,

De foto's zijn weer toegevoegd!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III
The following users thanked this post: Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Aanhanger voor Railbus
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2019, 09:52:03 »
Dankjewel Johan,
Je draadje heeft nu weer informatieve waarde waar we allemaal wat aan hebben.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aanhanger voor Railbus
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2019, 16:31:35 »
Bedankt voor de nieuwe oude foto's Johan.
Leuk, deze gaat nu zeker in de ideeënbox.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...