Auteur Topic: planning jerome  (gelezen 18844 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #25 Gepost op: 19 juni 2012, 17:32:36 »
                   hallo allemaal

ik had een baan in aanbouw maar heb deze afgebroken.
leuk 3 ovalen in gedachten maar dat ben je snel zat.
wil een baan bouwen waarin de trein een traject spoort over verschillende hoogtes.
met tussendoor inhaalsporen tja een tegenligger moet je ontwijken.
tussen start en einde wil ik een overbrugging met schaduwstation onder het startpunt.
van het einde traject wil ik dalen via spiraal naar schaduwstation.
de baan oppervlakte is uitgebreid naar 4 meter breed bij 2,5 meter diep.
wil hoofdzakelijk met goederen rijden en een lokaaltrein personen als prio 2 erbij.
graag julie spoorplannen/ideeen hiervoor.
ben een tijdje weg geweest van het forum dat kwam door persoonlijke redenen en dan gaat de hobby even op het zijspoor  :'(
ik hou het bij roco geoline en wil een leuke baan maken met leuk speelgehalte om te rijden en te rangeren samen met bv faller car system.
min dochtertje is bijna 5 en wil ook meespelen.
ook onze zoon van een maand of 6 zal wel de liefde meekrijgen  :P (modelspoor)


jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #26 Gepost op: 16 februari 2013, 11:51:16 »

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #27 Gepost op: 16 februari 2013, 11:55:59 »

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2013, 11:58:30 »
zo wordt de baan.
alleen de 2 korte opstelsporen heb ik daar ewggehaald.
bij opkomen laatste stuk bovenin heb ik na de wissel rechts aftakkend 2 engelse wissels ingepland om makkelijker naar 2 sporen voor losse locs te komen.
de rails zal nog wat aangevult moeten worden voor de bouw,maar de bouw laat toch nog wel even op zich wachten eerst andere prios dus op het gemakje nog verzamelen.
nu wel de tijd om bomen te maken zullen er een paar honderd nodig zijn.
wordt een landschap baan zonder veel huizen fabrieken enz.
wil er wel stromend water bij hebben.
is volgens velen gevaarlijk maar als je het solide bouwt durf ik het wel.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:planning jerome
« Reactie #29 Gepost op: 16 februari 2013, 17:16:09 »
Grote plannen.
Ik zie een baanplan waar ik eigenlijk niet veel van begrijp.
Het zijn zo te zien ovalen die eindigen in kopsporen.
Ook dat van die engelse wissel zie ik niet, misschien dat je het baanplan iets duidelijker kan plaatsen.

Ik heb geprobeerd je link naar zeeland.net te openen maar daar is het niet bekend.

Stromend water is wel mogelijk, kijk bij MiWuLa. Alleen denk ik dat je daar toch goed moet over nadenken want er kleven wel veel nadelen en problemen aan.
Water verdampt en dat geeft weer aanslag op je rails, loc's en wagons.
Ben je van plan om er ook schepen in te laten varen, hou er wel rekening mee dat water niet op schaal is te maken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #30 Gepost op: 16 februari 2013, 18:00:35 »
het traject begint rechts onder loopt achterlangs boven elkaar.
dan in verschillende lagen omhoog is dus 1 lange baan.
4 bij 2,2 meter.
dus veel rails loopt buiten het zicht  :P

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:planning jerome
« Reactie #31 Gepost op: 16 februari 2013, 18:25:36 »
Kan je er niet beter een paar keerlussen in maken.
En is het mogenlijk om het plan in Wintrack uit te voeren.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:planning jerome
« Reactie #32 Gepost op: 16 februari 2013, 21:18:16 »
Jerome .... je moet me niet verkeerd begrijpen het is niet de bedoeling om je af te kraken maar ik vind het ook een beetje eentonig plan. Zo'n beetje al het spoor dat je ziet is het zelfde en van de zelfde lengte. Misschien kan je proberen niet alle tunnelportalen (bijna) op de zelfde hoogte te plaatsen. Het is beter om ze een flink stuk te laten verspringen. Dat maakt het wat afwisselend en neemt ook een beetje het "gatenkaas" idee weg. Bovendien als een tunnel door de bocht heen geplaatst wordt heb je niet zoveel inkijk.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:planning jerome
« Reactie #33 Gepost op: 16 februari 2013, 21:34:26 »
Beste Jerome,

Over smaak mag niet getwist worden want iedereen heeft een verschillende smaak, mijn smaak zegt me dat je baanplan mij niet aanspreekt.

We proberen met de modelbaan een heel heel klein klein beetje in de buurt te komen van de werkelijkheid, ik geloof niet dat er in werkelijkheid ergens iets te vinden is met 4 lagen rails.

Des al niettemin, als JIJ het wel naar jouw smaak vindt dan moet je het zo maken, want het is jouw invulling van onze mooie hobby.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:planning jerome
« Reactie #34 Gepost op: 16 februari 2013, 22:28:02 »
Je baan lijkt een beetje op de ovale versie van de Toren van Babel. Op zich ook wel weer uniek.


Verder is geloof ik alles al gezegd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #35 Gepost op: 16 februari 2013, 22:44:14 »
tja dat 3d plaatje is een grove indruk  8)
zo zal het ook niet worden wat tunnelbouw betreft.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:planning jerome
« Reactie #36 Gepost op: 16 februari 2013, 23:05:31 »
tja dat 3d plaatje is een grove indruk  8)
zo zal het ook niet worden wat tunnelbouw betreft.
toren van babel is trouwens wat flauwe reactie
Oh... het was in geen geval flauw of lullig bedoeld.
Als het verkeerd overkwam dan spijt me dat echt.

Trouwens, als je tunnelbouw anders in elkaar steekt dan op het plaatje is te zien is, probeer dan uit te leggen hoe het dan w?l wordt. Op een gegeven moment geven mensen feedback op een baanplan, dat je toch anders bedoeld had.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #37 Gepost op: 17 februari 2013, 00:51:40 »
is wel goed wim  ;D
dat 3d beeld bevalt me ook niet zo maar kreeg het even niet anders.
gaat mij puur om het sporenplan.
als je rechtsonder gaat rijden dus naar links heeft de trein een flinke rit voor de buffers.
een goeie 26 meter grof geschat.
ik rij met aan 1 kant h0 koppeling en dus voorzijde puur model dus geen (nep)koppeling.
in mijn ogen gaat een trein van a naar b dus als hij op het eindspoor is gaat de loc los van de stam en gaat er op mijn baan een andere loc aan de achterkant van de stam.
dan zal de loc terug moeten naar beginpunt maar dat is de lol van rijden en ook daarom inhaalsporen.
in tegenstelling van vele anderen hou ik persoonlijk van puur natuur banen.
geen volle dorpen en fabrieken en overal sporen van bakker tot aldi.
ik ga voor vrachttreinen en een enkele lokaal personentrein.
dus een kleine halte met carcystem met busje (zonder polen) lijkt me leuk.
dat de treinen regelmatig uit het zicht zijn is voor mij prima.
ik wil geen utrecht centraal bouwen waar om de minuut een trein voorbij komt  :D
verder zoals ik al aangaf een klein waterloopje erbij met bewegend water.
de opgaande rit van het spoor is iets wat ik heb gezien op andere (model)spoorwegen steeds een ritje rond omdat je anders niet boven komt.
een leuke compromis om een flinke rijlengte te hebben en om te rangeren en opletten met tegenkomend verkeer.
zo hou je het spannend  :P
de bouw van de tunnels zie ik vanzelf wel.
dat is het leuke van een enkelspoor traject je kunt lekker improviceren.
moet je een stukje eerder de bocht in zie je dat vanzelf.
het sporenplan is voor mij een grove indruk vooral om te kijken wat je aan railmateriaal nodig hebt.

groetjes
jerome

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:planning jerome
« Reactie #38 Gepost op: 17 februari 2013, 01:39:03 »
Misschien begrijp ik het niet helemaal goed. Ik krijg de indruk dat je een natuurbaan met bos en bomen wilt maken ?n dat je ook meters wilt maken, zodat je treinen flinke afstanden kunnen afleggen toch?
Als je zo?n riante ruimte hebt, waarom leg je dan je baan dan in zo?n inelkaar gedrukte ovaal? Die 26 meters maak je wel, maar de helft van die vele meters zijn ze via de tunnels uit beeld. In feite zie je dus de helft niet rijden... gelukkig vind je dat prima.
Je wilt liever geen volle dorpen en volgens mij liever ook geen fabrieken, waar moet die Faller-bus dan heenrijden?
Wat ik probeer uit te leggen is dat als je nu gaat beginnen met de bouw van een baanplan en je er halverwege erachter komt, dat je baanplan t?ch niet zo?n succes was... je weer helemaal opnieuw kunt beginnen. En geloof me, je zal niet de eerste zijn. Veel forumleden zijn druk bezig met hun huidige baan, maar in hun hoofd fantaseren ze al over hun volgende -nog betere- baan.

Water op je baan? Tom schreef het ook al: nog los van het feit dat echt water schaal 1 op 1 is, is water met elektronica, gips, kunstgras, acrylverf en wat niet al een uitermate slechte combi. Hoe gezellig een draaiende watermolen met spetterend water ook klinkt, twee dagen en nachten zachtjes sijpelend water door een kiertje dat n?t niet goed was afgedicht, kan je hele baan om zeep helpen.
Als je water in je baan wilt, dan kun je beter een LGB-baan in je tuin nemen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #39 Gepost op: 17 februari 2013, 11:07:49 »
ben blij dat mijn lgb verkocht is had een dikke 90 meter liggen  ;D
en voor de rest smaken verschillen

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:planning jerome
« Reactie #40 Gepost op: 17 februari 2013, 17:01:08 »
...en voor de rest smaken verschillen
Precies, aan het eind van het verhaal is het uiteindelijk t?ch jouw baan!  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)