Auteur Topic: planning jerome  (gelezen 20003 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jerome

  • Gast
planning jerome
« Gepost op: 7 december 2011, 12:24:59 »
zo ik ga van start om jullie kennis te gebruiken  ;D
zoals ik al vertelde bij mijn aanmelding begin ik vanaf 0.
de ruimte die ik wil gaan gebruiken is ongeveer 4,3 bij 2,5 meter.
dan wil ik dubbelspoor rijden dus 2 sporen naast elkaar langs de buitenkant van de baan dus max rijlengte pakken van het oppervlak.
ook wil ik min 1 spoor daarbovenop bouwen dus een verdieping erop.
uiteraard door en in het midden rangeer terreinen enz.
nu is mijn grootste vraag,
met welk merk zal ik starten met een digitale startset ?
ik ben niet merkgek wel wil ik met een merk als marklin roco of fleischmann aan de slag.
maar kan je zonder aanpassingen bv met een loc van roco op een digitale baan van fleischmann rijden enz ?
ik wil uiteraard geen miskopen doen tijdens de start.
en zodoende mijn budget optimaal gebruiken.
met de lgb baan reed ik analoog dus geen enkele ervaring hiermee

Piet

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #1 Gepost op: 7 december 2011, 12:43:19 »
Hallo Jerome,
ik zie nergens de nogal fundamentele beslissing van de schaal N of Ho?
En als het Ho kiest, wordt het dan 2 rail gelijkstroom of 3 rail wisselstroom?
Daarna zou ik me pas over merken bekommeren.
Startsets zijn leuk, maar ik zou er toch voor kiezen om van je favoriete merk eens een calculatie te maken of je goedkoper uit bent met losse rails en materieel of een startset.
Het nadeel van een startset is vaak dat de stroomvoorziening erg minimaal is.
Dus als je gaat uitbreiden, meer stroom verbruikers, dat je dan vaak heel snel aan een zwaardere trafo/controller toe bent.

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen.

grt Piet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:planning jerome
« Reactie #2 Gepost op: 7 december 2011, 16:12:09 »
Hallo Jerome,

Zoals Piet al aangaf: maak eerst een keus welke spoorbreedte je wilt. N of H0.
Daarna pas de merkkeuze. Daarbij moet je ook nog onderscheidt maken of je met wisselstroom danwel gelijkstroom wilt gaan rijden.
Dan is mijn advies: maak eerst een plan. Er bestaan leuke programma's om een baanplan te tekenen. En als je een baanplan hebt getekend spuugt de printer ook vaak het benodigde materiaal (rail, wissels etc.)eruit. Zo voorkom je dat je spullen aanschaft waarvan je later zegt wat moet ik daar nu mee. Ik vind een baanplan heel belangrijk (andere weer niet hoor!). Maar een baanplan mag natuurlijk best flexibel zijn.
Zoals Piet ook al zei: koop nooit een startset. Naast de nadelen die Piet al omsomde krijgt je ook vaak materiaal die je waarschijnlijk niet of nooit nodig hebt. Dat is zonde!
Ga naar een beurs of kijk naar MP om daar die materialen te kopen die je pers? nodig hebt. Dit zijn maar enkele punten die nu bij mij binnen schieten. Ik denk dat je nog veel meer adviezen zult krijgen.

Met groet, Roel  :)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2011, 16:18:42 »
Beste Jerom,

Beter dan van 0 te beginnen kun je niet hebben, dit zal je een hoop miskopen besparen.
Dit is bij mij in het verleden wel een anders geweest.  :'(

Zoals Piet aangeeft, begin niet aan een startset.
Voor dit geld kun je een hele goede basis zelf samenstellen.

- Overweeg voor jezelf de voor en nadelen van 2 of 3 rail materiaal waarvan ik een voorstander ben van 3 rail materiaal.
- Welk type rail keuze (voor 3 rail C of K)?
- Digitaal of analoog?
- Welke tijdperk?
- Welk land wil je uitbeelden met de modelbaan?

Het begin is uiteraard het uitzoeken of zelf ontwerpen van een baanplan welke realistisch is of kan zijn en op de afmetingen te realiseren van de beschikbare afmetingen.

Maak niet dezelfde fout die ik het het verleden heb gemaakt om zomaar alles aan te schaffen waaruit later blijkt dat je er niets mee kunt of niet verder mee kunt.


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.307
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:planning jerome
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2011, 01:55:30 »
Beste Jerome.

In grote lijnen ben ik het met alle heren eens, maak een pva (plan van aanpak) waarbij de genoemde schaalgrote en stroomkeuze bepalend zal zijn.

Eigenwijs als altijd zou ik zeggen waarom geen startset.
Zelf ben ik ook begonnen met een startset en als ik de onderdelen daarvan los had moeten kopen was ik meer geld kwijt geweest.

Even een klein rekensommetje.
Mijn startset van M?rklin voor 250 euro bestond uit
1 trafo 18vA (is niet groot maar voldoende om met 2 locomotieven te beginnen.
5 goederenwagonnetjes
1 Mobielstation nr. 1
2 gebogenwissels
1 rechtewissel
1 stootblok
1 aansluitrail
34 railstukken (recht en gebogen)
Alleen aan rails, wissels en stootjuk zit ik dan aan een kleine 180 euro.
Voor de trafo, het MS1, de Loc BR86 en 5 wagonnetjes heb ik dan 70 euro betaald.
Ik denk niet dat ik die wagonnetjes, loc, trafo en MS1 voor die 70 euro ergens nieuw kan kopen.
Natuurlijk kleeft er een nadeel, je zit gelijk gebakken aan C-rail.
Overweeg je echter verder te gaan met K-rail dan zijn daar weer mogelijkheden genoeg voor, er is een overgangsrail te koop van C-rail naar K-rail.
Zou je alles los aanschaffen en gelijk een zwaardere trafo en bijv. een 6021 dan kan je rekenen op aanzienlijk veel meer.
Aan rails blijft het hetzelfde, een zwaardere trafo via MP of zo kost toch al gauw een 50 euro, een 6021 op MP betaal je ook pak hem beet minimaal 50 euro voor. Dan zitten we al aan de 250 euro want je hebt natuurlijk je rails in Houten gekocht met 20% korting. Echter er is nog geen wagonnetje te zien laat staan een locomotief.

Later kan je de boel gaan uitbreiden, heb ik ook gedaan, zwaardere trafo er bij, MS1 vervangen door de welbekende 6021 regelaar.
Diverse rails aangeschaft op beurzen waar ze als je een beetje oplet met 20% korting worden verkocht wat natuurlijk aanzienlijk veel voordeel oplevert zeker met het uitbreiden van de wissels.

Nu kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken en dat wil ik ook eigenlijk niet maar misschien ben je financieel zo draagkrachtig dat je naar de winkel stapt en gelijk voor een tig duizend eurootjes alles in 1 keer ga aanschaffen.

Ik ben dat nooit van plan geweest want ik weet gewoon dat dan de hobby al snel in de kast verdwijnt.
Het is juist een beetje de sport om zo af en toe voor een leuke prijs de boel uit te breiden en dan weer verder te gaan met bouwen.
Stagneert het even dan zijn er nog zo veel andere dingen te doen zoals draadjes trekken (bah) proef rijden, wellicht een begin maken van de scenery.
Kortom je hoeft je dan zeker niet te vervelen.  

Maar jij moet zelf een besluit nemen en overwegen wat het meest verstandige is.

Succes met je plan en keuze en blijf wel op het juiste spoor.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2011, 20:39:36 »
Beste mensen,

Laten wij hier niet uiteenzetten wie er wel of geen gelijk heeft in zijn of haar visie.
Het gaat hier om Jerome die informatie hoopt te vinden wat wel of niet goed zou zijn betreffende de aanvang en uitgave voor de te bouwen modelbaan.
Welke keuze iemand n.a.v. diverse meningen maakt is aan de persoon in kwestie zelf.

Er is geen geschreven wet in hetgeen wel of niet te doen betreffende aanschaf van materialen.
Zoveel mensen, zoveel wensen en deze mensen hebben ook een eigen mening waaruit zij beslissen om te ondernemen in de aanschaf.

Wij proberen hier de voor en nadelen weer te geven vanuit "ervaring" en dat is voor een ieder persoonlijk.
Is men het niet met elkaar eens, niets mis mee want dat hoeft dus niet, iedereen heeft een recht op een eigen visie en mening.
Deze kan dan wel weergegeven worden wanneer men het er niet mee eens zou zijn, maar geeft dit dat in algemene zin weer en richt reacties niet recht op personen af.

Persoonlijk ga ik al een behoorlijke tijd mee om met zekerheid te kunnen zeggen dat iedere modelspoor-hobbyist wel eens een miskoop heeft gedaan, zo ook ondergetekende.
Dit is lesgeld en daar leert men uiteindelijk van.

Dus mijn voorstel, geef in het "advies" weer wat er eventueel voorkomen kan worden (positief of negatief) aan de vraagsteller, niet meer en niet minder.
Onderlinge mening conflicten hierin, daar is niemand bij gebaat en helpt de vraagsteller ook niet verder en vervuild alleen het Topic.
Wij worden geacht volwassen mensen te zijn dus laten wij ons als zodanig gedragen, dit in algemene zijn.

Dit wilde ik even kwijt dus discussie gesloten en wij gaan weer terug ON TOPIC.



Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:planning jerome
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2011, 21:23:15 »
Die Riny,

Die kan af en toe zo lekker nuchter uit de hoek komen-----CHAPEAU

Wat misschien ook wel handig is voor Jerome, is om zich af te vragen.

Hoe wil je gaan rijden ?

-Helemaal automatisch met gebruik van de computer en een besturingsprogramma
-Gedeeltelijk automatisch en gedeeltelijk handmatig
-helemaal handmatig

Dit zijn enkele vragen maar wel van belang voor bv. het budget en ook denk ik voor de manier waarop je de baan bouwt.
Denk hierbij aan bv. terugmeldingen, wisseldecoders, schakeldecoders, ringleidingen.
Met hoeveel loks wil je gaan rijden enz. enz.

Kijjk en lees veel op het internet en probeer te bepalen waar jou baan aan moet voldoen.

Pas dan kun je concrete vragen stellen en adviezen krijgen (wat dan weer moeilijk genoeg kiezen wordt, want zoveel mensen zoveel meningen)

Gr. Kees

Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:planning jerome
« Reactie #7 Gepost op: 9 december 2011, 10:10:06 »
Beste Jerome

Ga eerst eens  kijken bij beurzen waar modelbanen staan uit gestald en probeer een praatje te maken met de bouwers.
Natuurlijk zal iedereen zegen dat hij de juiste keuze heeft gemaakt  luister maar alleen.
Misschien kan je ook eens gaan  kijken  bij modelspoor vrienden.
Net als bij een nieuwe auto kopen  kijken en luisteren.
En als je denk dat is erg leuk en mooi ga naar huis en laat de bovenkamer knarsen en piepen.

Vervolgens als je denkt dat je genoeg heb gezien en gehoord  ga dan je aantekeningen op een rijtje zetten en dan heb je nog geen dure Euro uitgegeven.

MAAR HEB IK GENOEG EURO?S EN IS ONDERGROND GROOT STEVIG EN GENOEG?

Hoe groot is de ruimte waar treintje moet gaan rijden ?
De ruimte en de omvang van je baan bepaalt in grootte mate de SCHAAL.

Welk tijdperk wil je bouwen?
Ligt de nadruk op technisch vlak?
En vindt je een huisje wel aardig maar het zal wel?
Ben ik (jij) een pietje precies ?

Zo kan ik wel doorgaan, maar wat allerbelangrijkst is laat geen trein rijden op drijfzand.
De basis is erg van belang anders wordt het soort winkelcentrum in Heerlen.
Stel gericht vragen per onderwerp.
Een ding de  een houdt meer van de moeder dan van dochter. (en sommige van alle bij).

Beste Jerome ik hoop een bijdrage te hebben geleverd voor een juiste keuze. (dan heb je nog geen dure Euro uitgegeven)


Ook Youtube kan je voldoende inspiratie opdoen.


jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2011, 22:42:35 »
         hallo allemaal

sorry voor de late reactie van mezelf.

goede reacties van jullie.
ga ik zeker mee aan de slag.
heb al wat spoorplannen gedownloas voor berekeningen.
nu nog wat banen bezoeken bij mensen thuis  ;D
wacht maar af.......................
komen nog meer vragen  ;D

jerry

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2011, 09:51:50 »
dan ben ik ook even eigenwijs
zoals in hety begin je vraag2 of 3 rail
kan ik met een roco zo op een fleischmann baan rijden
1e als je analoog rijd(handmatig) kan je elke 2 rail gelijkstroom loc onderling gebruiken
met 3 rail is de keuze al snel zeer beperkt omdat bijna alleen marklin 3 rail wisselstroom heeft
als je digitaal wil rijden moet je aanpassingen doen aan de loks
nieuwere modellen zijn vaak voorbereid op digitaal rijden
oudere niet
het verschil zit in de aansluiting voor de decoders
voorbereid is een dekcoder er zo in steken en klaar
bij oudere locs vaak schilden vervangen en een decoder aansluiten dmv solderen
verder ga maar eens romdkijken bij anderen die met merken  rijden die jou aanspreken
dan ook even denken en kijken naar aanschaf prijzen
marklin is redelijk prijzig
wagons kan je door een wiel wissel envoudig geschikt maken voor beide systemen

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2011, 23:07:15 »
ik heb vandaag een leuk gesprek gehad met marco visser uit goes.
heb bij hem veel gekocht in mijn h0 tijd en lgb en rc cars.
altijd wel leuke korting en advies.
nu verkoopt hij ook roco.
met geoline rails.
nu heb ik zelf goede herhinneringen aan roco.
prijs/kwaliteit beviel me altijd goed.
wel viel me op dat geoline weinig keuze heeft in radius.
ik wil wel 2 rail rijden geen 3 rail.
en diesel/stoom blijf ik een mooie combi vinden.
electrisch is prachtig om te zien maar weer bovenleiding erbij weerhoud me daarvan.
ik zit dus te denken aan toch een dig startset van roco.
heb de andwoorden van jullie goed gelezen en mede daardoor dit besluit genomen.
afwegend tussen veel kijken op verschillende sites van fabrikanten en ook ervaringen van vroeger lijkt roco een betrouwbaar merk.en betaalbaar ook belangrijk ;D
uiteraard wil ik graag lezen hoe jullie hier over denken.
nogmaals ik spreek over 10 jaar terug met roco.
marklin/lgb is ook stukken minder geworden met hun product/afwerking.
maar zeker niet goedkoper :(
vr groet jerome

bob

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2011, 09:32:01 »
Ik denk dat Roco zich wel bewezen heeft op de modeltreinenmarkt en modellen qua detaillering op hoog niveau staan.


Riny

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2011, 12:26:32 »
Zoals Bob al aangeeft, er is niets mis met Roco, heb er zelf ook enkele rijden en ben daar zeer tevreden over ondanks dat ik dan 3 rail rij.

Aan 2 rail systeem mankeert ook niets en in principe rijd dit mooier, qua geluid, dan 3 rail.
Bij 3 rail blijft men toch altijd de ski horen over de middencontacten (puco's) ook wanneer men Roco fluisterslepers onder de locs monteert.

Startset is leuk want dan kan men toch een sluitende baan maken en gelijk lekker gaan "spelen" (ontdekken).
Wanneer er straks een grote modelbaan gemaakt gaat worden met gebruik van digitaal techniek en er zou wat overblijven van de startset betreffende besturingselementen, kan men deze altijd nog als testmateriaal gebruiken en/of de kinderen of wie dan ook blij mee maken.

Jerome, gewoon je eigen gevoel volgen waar je jezelf het prettigste bij voelt, het is jouw hobby. :-*

P.s. Wanneer het beslist 2 rail wordt zitten hier ook leden die hulp/kennis kunnen bieden bij diverse vraagstukken.

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2011, 19:02:45 »
vandaag wezen shoppen  :D
startset 41278 railset a+b erin met de herkules van siemens en 3 bakjes digitaal natuurlijk.
meteen uitbreidingset c en d erbij gekocht.
en van piko de veolia diesel
ik ben zo leuk gestart nu weer sparen  :-X
alles bij marco visser gekocht.(goes)
leuke korting op de rails en er is meteen een gratis decoder in de veolia gezet door hem.

Riny

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2011, 19:42:35 »
Beste Jerome,

Gefeliciteerd, fijn dat je geslaagd bent.

Nu nog eens wat foto's van al dit mooie materiaal in de rubriek, "Nieuwe Aanwinsten". ;)
Want dit willen wij wel eens allemaal zien. :-*

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.307
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:planning jerome
« Reactie #15 Gepost op: 24 december 2011, 20:10:47 »
Mooie set, heb ff gegoegeld, ziet er goed uit, nu wat Riny zegt, fotoooooooooooooooo's
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #16 Gepost op: 24 december 2011, 21:05:19 »
voor mekaar de plaatjes,
wist nog hoe het moest gelukkig  ;)
goede tip van jullie !!!!!!!!!!!!!!!!!!
hoe meer plaatjes hoe meer genieten
nu nog effe multimausen en de rococatalogus doorneuzen.
meteen mooie dingen uitzoeken  :P
ook de rails weer in de verpakking doen,
altijd leuk om alleen in de speelgoedwinkel te lopen met wat knaken op zak.
vanochtend mijn laatste locs van lgb verkocht was wel een moeilijke beslissing om de mallet 99-201 weg te doen.
maar om de hobby op deze manier zichzelf te laten bedruipen is ook mooi.

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2012, 16:39:26 »
vandaag op visite bij mijn schoonouders.
meteen effe de fiets geleend van paps en de stad in naar van kempen marklinshop middelburg.
leuk scenery materiaal meegenomen.
4 zakjes ijslandmos en 5 zakjes strooimateriaal licht en donkergroen gras.
ook maar 150 boompjes meegenomen zakken van 50 stuks.
leuk om steeds wat te kopen en lekker te verzamelen.
nogmaals eerst een flinke hoop spullen bij elkaar sprokkelen en dan in 1 keer jezelf uitleven.
wil eerst de achterzijde bouwen en zo naar voren werken.
dus beginnen met de tunnel/bergen en als die een eind af zijn naar voren werken.
hoef je ook niet bang te zijn de rails te beschadigen en hoef je niet eerst een complete baan aan te schaffen.

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2012, 23:47:20 »
vandaag ook lekker aan de knutsel geweest  :D






steeds een sectie bouwen.
lekker laten drogen dan bekleden  8)

Riny

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2012, 10:38:30 »
Kijk, zo ben je toch leuk bezig.

Het is natuurlijk een basis dus ben benieuwd wanneer het straks in 1 geheel staat.

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2012, 19:37:26 »
mede dankzij jullie tips gaat het leuk worden.
helaas is de camera vochtig geworden heeft te lang in de kofferbak van de auto gelegen  >:(




laatste dikke laag gedaan met pap van kranten en behanglijm de kleur is perfect.
wil er niet al te veel groen op doen nog wel wat meer maar niet vol.

Frans

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2012, 19:51:03 »
Jerome je gaat lekker maar als ik je 1 raad mag geven maak op je berg een bos zet de bomen wat dichter op elkaar en daar tussen wat groen.Zie in de scenery of de site van Tom om goedkoop bomen te maken.
Nu lijkt het wel of er een bos gekapt is en geeft dat een kale indruk.

Succes verder

Mvg Frans

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.307
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:planning jerome
« Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2012, 21:16:41 »
Jerome,

Frans geeft al een hele goeie tip.
Zorg ook eerst voor kleur op de bergen en waar nodig gras of bosgrond.
Onder naaldbomen zal je nooit geen gras vinden, daar liggen oude bruine naalden, maak daarom daar de ondergrond ook bruin zodat het allemaal een beetje natuurlijker overkomt.

Je berg zou ik eerst met dunne zwarte verf behandelen, zo krijgen de spleten meer accent.
Daarna met grijs, bruin, beige en wat er maar in je opkomt de rest op kleur brengen.

Zorg ook voor rotsblokken, dat kan je doen met purschuim, stukken styropur (piepschuim) of met kurkschors.

Je hoeft er niet veel groen op te doen maar zoals Frans ook al aangeeft, maak groepjes van bomen en bossages.
Je zal zien dat het steeds leuker wordt als het natuurlijker overkomt want daar gaat het met de scenery om, het moet natuurlijk overkomen.
Dus kijk ook eens om je heen, blader in vakantiegidsen of google eens het een en ander.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2012, 17:14:51 »
bedankt voor de tips mensen toppie.
ben nu bezig met wat meer gras en struiken en bomen.
plaatjes volgen uiteraard  ;D
heerlijk om te doen.
als het weer eens wat betere temparaturen zijn beginnen met montage in de garage heb er al zin in  :D

jerome

  • Gast
Re:planning jerome
« Reactie #24 Gepost op: 24 april 2012, 16:24:35 »
zo zal binnenkort weer eens wat plaatjes neerzetten.
de bouw gaat op zich wel lekker nu de tempareturen weer wat stijgen.
nu is het wachten op de bestelde set.



met deze set wordt dan de bovenste baan aangestuurd.