Auteur Topic: Delen 01 t/m ? - Hoe en wanneer maak ik mijn kleinzoon een modelspoor liefhebber  (gelezen 2852 keer)

Offline koosjong

• Stationchef
  • Geslacht: Man
  • Je bent nooit te jong om modelspoor te ontdekken!
Hierbij het 1e deel, zoals beloofd.

Het is jammer genoeg te groot, dus ik publiceer dit deel 01 verder in de reacties!

01 - Mijn historie en waarom vertel ik dit allemaal

Mijn modelspoor levensloop

Ik ben al jaren lid van dit forum en heb er tot en met 2021 af en toe in gepubliceerd en vragen beantwoordt. Ik ben van 1952, dus nu 72 jaar oud.
In mijn jeugd ben ik 2-rail H0 analoog begonnen met BUB en Fleischmann. Ik heb toen het fenomeen schakel-rails ontdekt en kon mijn Fleischmann lok’s analoog automatisch laten rijden en wissel-relais omschakelen. Ik ben eindeloos doorgegaan met Fleischmann H0 Modellgleis.

BUB rond 1960 en later Fleischmann vanaf 1962

Na mijn 1e huwelijk in 1975 ging alles in verhuisdozen. Tussendoor in 1989 heb ik nog een afgebroken baan met ook o.a. Roco, Lima, Piko en Trix delen plus veel scenery, schakelaars en trafo’s gekocht van de verkoper van mijn huis. Mijn enige dochter had geen enkele interesse voor treintjes, helaas.
Pas in april 2019, een paar jaar voor mijn pensioen, kwam de kamer van mijn stiefzoon vrij en ben ik eindelijk begonnen al die dozen uit te pakken. De inhoud viel zeker mee en 80% van de lok’s reed goed. Zeker al die Fleischmann lok’s. Beetje smeren en daar gingen ze weer!
Ik heb een opklapbare plank van 230 cm bij 115 cm, aan een piano scharnier aan de muur laten bevestigen, met een slim optakelsysteem. Een bevriende aannemer heeft het perfect gemonteerd.
Ik ben daarna weer begonnen met waar ik 60 jaar geleden mee bezig was, dus 2-rail analoog met schakelrails. Bij Fleischmann met de paddenstoel eronder en later met magneet kontakten. Dit werd een leuke baan met analoge automatisering.

Het analoge begin in 2019 met de plank

Vervolg deel 01 in de reacties !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Koos is met zijn kleinzoon (geboren 2019) begonnen met een analoge H0 startset van Fleischmann. Kijken of hij het leuk vindt. Zo ben ik ook begonnen in de jaren 60, alweer ca. 60 jaar geleden. Recent weer digitaal begonnen met YaMoRC hardware.

Offline koosjong

• Stationchef
Re: Delen 01 t/m ? - Hoe en wanneer maak ik mijn kleinzoon een modelspoor liefhebber
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2025, 11:52:52 »
Vervolg deel 01

Eind 2019 had ik alle analoge mogelijkheden uitgeprobeerd en ontdekte november 2019 op de beurs “Houten Digitaal” de hele nieuwe wereld van digitaal modelspoor. Tussen 2019 en 2021 is het me gelukt de hele plank vol te krijgen met alles wat je nodig hebt om ca. 8 lok’s digitaal te laten rijden. Dit was met Koploper software en Digikeijs hardware. In mijn profiel is een link naar mijn drie video’s op YouTube te vinden. Die geven een indruk van de digitale en analoge ‘plank’.

Helaas ben ik eind 2021 in een 2e echtscheiding beland en heb ik oktober de echtelijke woning verlaten. Ik heb vlak daarvoor de plank leeggeruimd en de modelbaan onderdelen in containers daar helaas opgeborgen. Er van uitgaande dat de scheiding snel afgehandeld zou worden, heb ik alles in dat huis achtergelaten. Vanaf eind 2021 woon ik bij mijn dochter en kleinzoon (nu 5 jaar). Helaas heeft mijn ex de verkoop van het huis 3 jaar tegengewerkt, tot eind 2024. Ook bleek zij alle modelspoor stiekem te hebben verkocht of weggegeven. Er was geen normale communicatie mogelijk in die jaren.

Waarom vertel ik dit allemaal?

Ik ga een poging doen om mijn kleinzoon te interesseren voor modelspoor! Ik ga dus weer beginnen met de basis van 60 jaar geleden: 2-rail H0 analoog. Ik heb een Fleischmann startset gekocht en ga dit weekend met mijn kleinzoon de eerste stappen zetten. Kijken of hij het leuk vindt?!
Mijn bedoeling is om hier op het forum de voortgang te rapporteren. Dus eigenlijk ‘wetenschappelijk (geintje)’ vaststellen op welke leeftijd je met die kinderen kan beginnen met modelspoor. De tijden zijn veranderd en digitaal spoor lijkt leuk in het begin, maar echt digitaal (dus met besturingssoftware en hardware) is niet bepaald geschikt voor jonge kinderen. Een 2e hands analoge startset is best betaalbaar. Een digitale startset is veel duurder en je moet je maar afvragen of je kind het echt leuk vindt. Verder zit er enorm veel ontwikkeling in de op de markt zijnde digitale komponeneten. Dus pas op met 2e hands.
We beginnen met handbediende wissels en later gaan we over op elektrisch, etc. Helemaal afhankelijk van zijn goede of geen vordering. Wellicht is hij nog te jong en dan moet opa nog even alleen met zijn treintjes spelen! Je weet op termijn nooit of we nog aan digitaal toekomen. In ieder geval hoop ik met mijn rapportage helpen tegen de verdere vergrijzing van onze hobby!

In de volgende bijdragen vertel ik over het eerste analoge begin en wat we al met ‘treintjes’ daarvoor hebben uitgespookt. Als het bij hem niet aanslaat, gaat opa gewoon verder met mijn oude hobby. Ik heb al het nodige ingekocht voor de volgende stappen. Wellicht dat mijn kleinzoon dan later weer aanhaakt! Hierbij nog een ‘sneak preview’ van de Fleischmann H0 Startset 6399: 

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Is ook bepalend of ik er verder tijd aan blijf besteden.

Koos is met zijn kleinzoon (geboren 2019) begonnen met een analoge H0 startset van Fleischmann. Kijken of hij het leuk vindt. Zo ben ik ook begonnen in de jaren 60, alweer ca. 60 jaar geleden. Recent weer digitaal begonnen met YaMoRC hardware.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
Re: Delen 01 t/m ? - Hoe en wanneer maak ik mijn kleinzoon een modelspoor liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2025, 15:21:38 »
Mijn kleinzoon van dochter is 17 ,en heeft geen interesse.
Kijkt wel eens mee maar niet om zelf te gaan rijden tot heden
Klienzoon van mijn zoon wil altijd kijken naar treintjes,en wil als het zo komt eens laten rijden
Alles is digitaal automatisch met koploper
Ik volg je, en ben benieuwd hoe het bij jou gaat

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2025, 17:14:14 »
Dank voor alle reacties op de 2 draadjes hierover!
In dit draadje aan we verder met het 2e deel over de jaren vóór de leeftijd van 5 jaar!

Hoe en wanneer maak ik mijn kleinzoon een modelspoor liefhebber?!?

Deel 02 – Hoe bereid je kinderen van 2 tot 5 jaar voor

Algemeen

Alvorens over de avonturen met mijn kleinzoon vanaf 5 jaar te rapporteren, wil ik vertellen, wat wij in de levensfase van 2 tot 5 jaar hebben gedaan om hem voor te bereiden op het ‘echte werk’. Kortom het ‘VMO’, oftewel het ‘Voorbereidend Modelspoor Onderwijs’. Het is niet de bedoeling mij, mijn dochter en mijn kleinzoon op te hemelen. Het gaat er eigenlijk meer om hoe wij als grootouders wellicht wat invloed kunnen uitoefenen. Dan gaat het om gerichte cadeaus en meenemen naar en met treinen het land ingaan.

Overigens geef ik geen privé namen en  herkenbare foto's, buiten van mijzelf.

Ons unieke verhaal hangt van toevalligheden aan elkaar.
We hebben te maken met een alleenstaande moeder, kleinkind en recent inwonende opa. De dochter heeft geen rijbewijs, geen auto en brengt haar zoon om het weekend naar de vader en/of de familie in de regio Amsterdam. Dat gebeurt eigenlijk alleen per trein, daar opa geen zin heeft in de spits rond die stad.
De jongen kent inmiddels alle typen Sprinters, Intercity’s en Tgv’s. Bij één oma kijkt hij zelfs op een druk treinstation. We zijn ook nog naar het Spoorwegmuseum in Utrecht geweest en de treintjes op pretparken.

In mijn auto vindt hij het eigenlijk helemaal niks.

Dit is toevallig onze specifieke situatie. Dat begrijp ik. Zeker als je kinderen ziet, die alleen maar auto’s van binnen hebben gezien in hun eerste 5 jaar.
Daar moeten we als grootouders dus wat aan proberen te doen. Uit de eerste reacties in het forum blijkt ook dat interesse wekken met een volautomatische digitale modelspoorbaan moeilijk is. Tenzij je ze echt urenlang laat meelopen. Bijvoorbeeld met de scenery maken.

Vandaag heb ik mijn kleinzoon kennis laten maken met de startset en hij pikt het verbazingwekkend snel op. Dat ga ik beschrijven in deel 03. Nu even wat we voor treintjes speelgoed hebben gekozen in de jaren 2 tot 5, om hem daarop voor te bereiden.

Het eerste begin

Dat is kennismaken met wat een trein is. Een leuk cadeau, toen hij 2 werd, vonden we zo’n houten trein, zoals hieronder een paar zijn afgebeeld.

Voor de rest krijgen de kleintjes eerder auto’s etc. Dus opa vult aan! Ze kosten ca. € 30,-. Op zich goedkoop en ze spelen er zeker en jaar mee.

Vanaf 3 jaar tot 5 jaar

Nu is de vraag wat is een betaalbare investering voor die categorie. Er is prachtig spul op de markt van bijvoorbeeld Duplo en Lego. Alleen het is heel kostbaar en nog jarenlang een mogelijke uitbreidbaarheid. Dat trekken de gezinnen vaak niet en opa heeft andere plannen!

Toevallig kregen we van een relatie een zak met een al zeker 10 jaar oude IKEA LILLABO houten rails treinbaan. We hebben toen wat bijgekocht en ontdekt dat er diverse varianten in de handel zijn. Een jaar later hebben we hele aantrekkelijke componenten gekocht van de LIDL Playtive treinbaan. Op de diverse websites en 2e hands wereld, kun je ook heel wat bij elkaar schrapen.
De IKEA variant is echt een houten variant voor 3 jaar. De LIDL variant is veel moderner voor rond 4 jaar.
De schaal lijkt op H0 en ze leren te denken in lok’s, wagentjes, stukken rails, wissels, kruisingen, etc.

Ik vindt het belangrijk dat ze na die eerste jaren afscheid nemen van dit soort systemen, die je dan op Vinted of Marktplaats kan verkopen, dan wel doorschuiven naar een bevriend jonger kind.
Eigenlijk heeft hij na zijn 5e verjaardag in september 2024 niet meer ermee gespeeld. Het tablet met spelletjes en filmpjes was steeds meer zijn dagelijkse favoriet. Een ons bedreigende ontwikkeling dus!

Tussendoor kwamen ze na een bezoek aan speelgoedwinkels thuis met een plastic set van een fake Thalys stel op schaal N. Dus één rondje hele smalle rails. Het is hem nauwelijks gelukt zonder hulp de drie treinstellen op de rails te krijgen. Kortom: niet met schaal N beginnen op die leeftijd!

We hebben het nog steeds over lok’s met batterij aandrijving. Het rijdt tot de batterijen op zijn en dan mag opa er nieuwe instoppen. Er is dus niets te regelen! Dat gaan we nu doen met de startset, inclusief trafo.

Ik ben zeer van mening dat ze veel kunnen leren van het type houten treinbanen van IKEA/LIDL/etc. van 3 tot 5 jaar.

Impressie van een dergelijke houten treinbaan

De volgende 03 aflevering volgt binnenkort
Hierin ga ik mijn eerste ervaringen met de startset bespreken.

Tot de volgende aflevering

Koos,

Almere

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2025, 20:37:30 »
Wat een ervaring.
Onze kleinzoon inmiddels 18 jaar speelde al heel vroeg met Thomas en chuggington treinen.
Het was in de zomer van zijn 4e levensjaar dat hem weer eens een dag hadden om op te passen.
Een uitstekende dag om met hem naar Miniworld in Rotterdam te gaan.
Het was een belevenis, mannetje was al met het vliegtuig naar Egypte, Bonaire, Amerika geweest en ging nu met ons mee eerst in de bus naar het station en daarna van Dordrecht Centraal naar Rotterdam CS.
In de bus vertelde hij al aan de medepassagiers (er zaten niet zoveel in de bus) dat hij naar de treintjes in Rotterdam ging. Bij iedere halte wilde hij al uitstappen want een transfer bus van het vliegveld naar het Hotel stopt meestal niet zo dikwijls.
Op het perron van Dordt CS zag hij voor het eerst van zijn korte leven een Locomotief aankomen en dat was schrikken want dan is zo'n Loc wel giga groot. Onderweg keek hij zijn ogen uit en uiteindelijk waren we dan op Rotterdam CS en was het een klein stukje lopen naar Miniworld.
Wat een beleving, dat was wat anders dan het Thomas de Trein en dan natuurlijk ook nog het winkeltje waar hij uiteindelijk brullend van boosheid Miniworld weer verliet omdat hij niet alles mocht kopen.
Opa besloot ook maar weer eens klein een treinbaantje te bouwen en zo kwam hij regelmatig kijken naar de bouw en al wat daar bij kwam kijken.

Je krijgt gaander weg allerlei vragen, logische vragen want die komen altijd van een kind. Zo had ik een keer een waterval gemaakt en was er wel redelijk tevreden over.
Kleinzoon kwam weer eens en hij vroeg sinds wanneer er een waterval was. Nou daar was ik wel blij mee want dan lijkt het natuurlijk ook op een waterval. Ik vertelde hem hoe ik dat had gemaakt maar toen kwam de logische vraag, Maar Opa waar komt dat water dan vandaan.

In de loop der jaren dikwijls met kleinzoon diverse beursen bezocht en thuis wilde hij ook een baantje bouwen. Dat vonden zijn ouders niet zo'n goed idee dus dan maar bij ons en altijd onder het toeziend oog van Opa. Ik heb daar weleens wat van gepost en zo werd hij dan tijdens het beursbezoek weer herkend en daar was hij zeker trots op.
Hij had inmiddels de video's van MiWuLa gevonden en was daar helemaal weg van. Ik heb hem toen beloofd als je 10 jaar word en je vind het allemaal nog steeds leuk dan gaan we samen naar Hamburg en brengen we een bezoek aan Miwula.

En zo is het gekomen, hij werd al bijna 11 toen we naar Hamburg gingen. Zo leuk om samen met je kleinzoon 3 dagen op pad te zijn. We waren net een uur onderweg toen het eerst signaal kwam, Opa honger. En zo kwamen we bij het Hotel aan in Hamburg en de volgende ochtend met het OV naar MiWuLa. We hadden een toegangstijd gereserveerd en om 09:05 uur liepen we langs Italië in 1:87. Bij het vliegveld was hij niet weg te slaan, hij wilde toen altijd piloot worden wat uiteindelijk later een ander richting is opgegaan. In de middag vonden we dat we wel genoeg hadden gezien. Het was heerlijk weer en de Innen-Alster is aardig in de buurt. Samen terrasje gepikt, 's-avonds zijn beloofde Wienerschnitsel en doodmoe lekker op tijd gaan slapen. De volgende dag, het was in NL Koningsdag en in Hamburg lekker weer op weg naar huis. Onderweg naar huis zat hij naar de Nederlandse radio zenders te zoeken en uiteindelijk wat gevonden waar zijn muziek wer gedraaid. Met de muziek keihard aan van Tiësto, Armin van Buren en nog vele andere hadden we veel bekijks op de Autobahn. Eindelijk waren we thuis en was Opa helemaal tot op de draad toe versleten. Maar een belevenis om nooit te vergeten.
Nu is hij 18 en vind het nog steeds leuk. Eind van deze maand gaat hij voor een stage een half jaar naar Hamburg. Hij zei Opa, ik om je ophalen en dan rijden we samen weer naar MiWuLa want daar hebben we toch een mooie herinnering aan. Leuk hè, nog steeds vind hij het leuk om modeltreinbanen te bekijken maar Opa slaat nu MiWuLa over want dat gaat helaas niet meer. Oma heeft 24/7 zorg nodig en Opa krijgt hopelijk een nieuwe knie. Maar de herinnering is voor mij en kleinzoon nog steeds geweldig en de grap is dat het helemaal uit zijn eigen belangstelling is ontstaan. Gewoon je kleinkinderen hun eigen keus respecteren dan komt het vanzelf helemaal goed. Klein beetje bijsturen mag wel natuurlijk.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2025, 23:15:22 »
Beste iTom.

Heel erg veel dank voor je geweldige reactie! :D ;D
'Beetje bijsturen' kunnen we allemaal wel. :)
Met mijn dochter lukte niets en mijn kleinzoon nu misschien wel!
Ben benieuwd naar meer ervaringen op het forum!

Ik wil met jullie toch al wat vertellen over gisteren en wat er vanmiddag gebeurde.
Dit als preview van deel 03.

Gisteren zondag ben ik van 10:00 (met onderbrekingen) tot 16:30 (na Feyenoord  :( )  met hem bezig geweest en het ging prima.
Hij was helemaal op, maar heel druk en moeilijk in bed te krijgen.

Maandag is hij naar school geweest en komt ongewoon vroeg om 15:00 binnen en wil weer met opa met de nieuwe trein spelen.
Ik zeg hem dat ik dat alleen doe als we de hele dag de tijd hebben en dat pas over een week is!

Daarna ontstak hij in woede en een huilpartij.

Mijn dochter ging even snel de doos met houten spoor pakken en samen hebben ze even ermee gespeeld.
Hij bleef nog redelijk lang opstandig.  >:(

Inwendig vond ik het prachtig!  ;)

Dit mag ik morgen voor hem opruimen.

NB: op deze foto zijn wat van die moderne LIDL componenten zichtbaar.

Hier meer in detail:

Dat deel 03 duurt nog even door afspraken o.a. over en voor mijn nieuwe rechter heup!

Welterusten of goedemorgen dinsdag.

Koos

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2025, 01:48:52 »
Ja Koos, dat overstappen ging hier snel genoeg.
Thomas werd al snel aan de kant gezet en ik had een Digitaal  set van Märklin gekocht wat hij geweldig vond.
De Loc was een BR86 en met een MS1 was het al snel voor elkaar en wist onze kleinzoon de rode schijf redelijk te gebruiken en de Lok te besturen. Soms ging het weleens fout maar dat had ik dan zogenaamd niet gezien.
Ik kwam voor de keuze zou ik de baan digitaal gaan aansturen via de PC of gewoon de Lok via het MS1 kastje en de wissels met drukknoppen. Ik kwam in contact met Riny, de oprichter van dit forum en ben bij hem op bezoek gegaan want hij was ook een baantje voor een kleinzoon aan het bouwen maar dan PC gestuurd.

Riny wilde me overtuigen dat het aansturen van de wissels met drukknoppen geen goed idee was. Kinderen van 4/5 jaar willen als ze op een knop drukken iets zien. Een wissel kan je dan wel horen maar echt zien daar ontbreekt de lol dan van. Ja een seinpaal dat kunnen ze wel zien. Na het bezoek aan Riny reed ik huiswaarts en dacht nog terug aan mijn idee maar ook aan zijn grote baan waar de treinen netjes langzaam optrokken en ook weer netjes afremmen. Ik dacht het maar met kleinzoon te bespreken. Ik vroeg wat vind je leuker. Knopjes of de computer. Het antwoord was duidelijk.  Ik ging me inlezen in de digitale besturingen en ben toen met iTrain begonnen en nog steeds. Snap je waarschijnlijk ook mijn Nickname.

Dat was wel even een hele beslissing want ik had geen idee hoe dat programma werkte en het is betaalde software terwijl koploper gratis was. Uiteindelijk begreep ik meer van hoe iTrain werkte dus dat werd het dan ook maar.
Onze kleinzoon vond het wel geweldig dat hij nu met de muis de trein kon bedienen.  Overigens noem ik zijn naam wel want op de social media posten zijn ouders over hem ook van alles en nog wat. Hij heet Wessel.
Op een bepaald moment vroeg hij of deze trein ook een naam had net als die bij Thomas.
Tja wat moet je er mee. Ik dacht nee we noemen de Loc gewoon de BR86 maar gaven de baan een naam.
Dat vond hij ook wel erg leuk maar welke naam. In een spontane opwelling noemde ik de baan Wesselstein.
En zo bouwde we voort en werd het allemaal steeds leuker. Wessel was altijd op woensdagmiddag bij ons en zo volgde we de hele bouw wel samen. Boompjes maken, huisjes bouwen enz. Maar ik had het zelf best wel druk met mijn werk en eindelijk in 2011 ging ik met pensioen. Meer tijd voor de hobby. Ik vond een leuk baanplan bij Noch. Daar was ook een boekje over en nadat ik dat had ontvangen samen met Wessel de plaatjes bekeken. Het was natuurlijk in het Duits en voor Wes niet te begrijpen. Het eerste wat hij vroeg was dat de baan wel weer Wesselstein moest heten. Ik zei dat is ok en het grote station gaat dan ook zo heten. Een grijns om nooit te vergeten, van oor tot oor. Maar er was ook een kleindochter en die was een jaar jonger. Na overleg met mijn maatje Wessel kwam er plek voor een 2e station en dat ging Carmenhofen heten. Je raad het al, kleindochter heet Carmen. Paar jaar later kwam er een tweede kleindochter en we hadden een probleem. Wessel had wel een oplossing, 3e station maar daar was geen plaats meer voor. Ik vertelde hem dat ik een ander idee had, Er zou een bierbrouwerij komen en we gaan dan voor het biermerk Demibrau. Nou aan zijn gezicht te zien vond hij het wel ok zolang het grote station maar Wesselstein bleef heten. En dat gebeurde ook. Rond 2013 had ik eindelijk station Wesselstein klaar en ook de sporen lagen er voor station Wesselstein. Het gezicht van wessel toen hij zijn station zag, onvergetelijk.

Dus is mijn tip om de naam of namen van je kleinkinderen in het plan mee te nemen ik denk dat ze zich er meer betrokken bij zullen voelen zonder dat ze dat zelf beseffen.

Hier Wessel met Station Wesselstein.

En Station Carmenhofen,

Schiet me ook nog een verhaal net te binnen. Ik was in 2009 met mijn vrouw ook naar MiWuLa geweest. Daar zag ik o.a. dat er in dichte zijkanten van de baan gaten waren gemaakt met een grot o.i.d er in. Dat wilde ik ook en op een woensdag middag samen met wessel en wat Dassklein Stalagmieten  en Stalactieten gemaakt. Toen inze dochter hem kwam halen was het eerste wat hij zei, Mama ik heb met Opa stalentieten gemaakt.

Helaas hebben die het niet overleeft maar heb ik ze opnieuw gemaakt van rondhout in de boortol met een mesje.
De kleinkinderen waren hier helemaal weg van want er zat een knopje en dan werd de grot verlicht. Ze zagen daar opa in staan met een filmcamera.

Later heb ik er nog 3 kinderen van Preiser bij gezet, 1 jongetje en 2 meisjes en dat vonden ze allemaal geweldig.
De kleindochters hadden echter niet zo heel veel interesse in de spoorbaan dus die hebben we op hun 10e verjaardag maar met iets anders verwend.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en het ook lukt om spelender wijs je kleinzoon interesse te laten krijgen.
Onze dochter en zoon hebben dat nooit gehad en ik weet nog wel mijn vader had er ook niets mee. Maar mijn Opa (de vader van mijn vader) vond het wel leuk al was dat mijn eerst treintje van Trix wat op batterij liep.

Tot slot een blik op Wesselstein voor dat het werd afgebroken.

Wens je veel succes met alles.

ps. 4 jaar geleden kwamen er wat bonuskleinkinderen bij en daar was ene Max bij die toe net 6 jaar was. Die zag mijn treinbaan en vroeg of de treintjes op batterij reden., Ik zei nee hoor, gewoon op stroom. Nou verbazing alom bij Max. Hoorde later van zijn Moeder dat hij de maandag er op een heel verhaal heeft gehouden op school dat hij treintjes had gezien die op stroom reden. Na corona maar nog wel in de mondkapjes tijd ben ik met Max ook naar Miniworld geweest. Mocht je dat verhaal willen lezen laat het dan maar weten. Was ook weer bijzonder. Trouwens onze zoon (wordt 50 jaar dit jaar) heeft de moeder van Max op kerstavond ten huwelijk gevraagd en ze zei nog JA ook.  :-)

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2025, 10:04:03 »
Ook goedemorgen iTom en andere opa's!

Nogmaals bedankt dat je weer zo enthousiast reageert op mijn initiatief!
Ik hoop dat we andere opa's of vaders hiermee stimuleren ook wat te publiceren.
Zeker als er positieve ervaringen zijn!

Wat ik nu weer leer uit iToms's laatste bijdrage is dat ze handbediening leuker vinden dan elektrisch met knopjes!
Verder vond hij de huisjes en de auto's erbij ook heel leuk om erbij te fantaseren over stations waar de familie woont.
Dat heeft iTom ook beschreven met zijn stations.
Dan kan ik hem dus ook met deze simpele variant na schooltijd laten spelen.
Die elektrische varianten doen we dan alleen als we de hele dag de tijd hebben en kijken wat ie ervan vindt.
Kortom genoeg voer voor mijn volgende aflevering! Dank hiervoor iTom!

Leuk om nog te vermelden dat hij met die oma van het station in Amsterdam al met de trein naar Miniworld in Rotterdam is geweest!
Vond ie prachtig.
We gaan zeker nog een keer naar Hamburg om daar het vele malen grotere MiWuLa (Miniatur Wunderland) in Hamburg bezoeken!
Via Google en 'miniworld' krijg je een schat van info, zeker op de websites van de twee attracties.

Nog even voor de fanaten onder ons:
Je kan bij MiniWorld meelopen met een rondleiding onder en achter de zichtbare baan.
Ze tonen dan ook de hardware (o.a. Dynamo) en nog steeds Koploper (!) als besturingssoftware in een echte controlekamer.
Verder ook naar de werkplaats waar al die treinen onderhouden en gerepareerd worden.
Ze rijden met voornamelijk Roco materieel.
Ik zie net dat ik op dit forum in maart 2021 al een keer hierover gepubliceerd heb.

En nu ga ik me prepareren op de fysiotherapeut die me traint met mijn nieuwe heup!

Koos
Almere

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2025, 15:21:40 »
Leuk dat je kleinzoon treintje ook mooi vindt Koos. Ik kan je helaas niet helpen aan een positief verhaal. Mijn kinderen en kleinkinderen vinden er allemaal niets aan. Mijn vrouw heeft overigens ook helemaal niets met treintjes dus ben ik de enige malloot hier thuis die graag met treintjes speelt. Ik heb het wel dik naar mijn zin hoor.
Veel plezier met jullie treinhobby. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: koosjong

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2025, 17:36:57 »
Hi Pierre,

Bedankt voor je positieve reactie op je negatieve ervaring!.

In mijn 'project' hoop ik zoveel mogelijk data te verzamelen van positieve en negatieve ervaringen. Ik ga het hele jaar 2025 door met verzamelen en rapporteren.
Ik hoop dan een soort 'vrolijk' jaarverslag te maken van mijn en jullie ervaringen. Ook t.a.v. gezinssamenstellingen.
Dat ik bij mijn kleinzoon woon is natuurlijk niet de standaard situatie. Leuk om te lezen wat hun invloed is, afhankelijk situatie.

Morgen donderdag komt mijn kleinzoon direct uit school om 14:15 en we gaan 15:00 beginnen vanaf de (handbediening) situatie van zondag.
Kijken hoe zijn concentratie afneemt?!
Overigens is hij net terug van het zwembad en heeft voor het eerst zonder bandjes gezwommen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :) ;D
Wat ontwikkelen die jochies van 5 zich snel, nadat ze met 4 naar school en zwembad gaan!

We zijn benieuwd!

Koos
Almere

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2025, 17:46:02 »
Beste Koos, 2024 is inmiddels voorbij hoor.  :D

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2025, 17:53:57 »
Ht kan aan mij liggen,maar ik vindt dit een beetje verwarrend,chaotisch
je leest,en dan staat er ergens anders ook iets en dan weer hier
Ik mis een boel
Je kan beter 1 topic aanhouden om alles neer te zetten

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2025, 00:34:48 »
Beste Jerry en rest van de belangstellenden

Ik heb gevraagd aan Rob om dat andere draadje af te sluiten
Jullie hebben allemaal gelijk.
Alleen deze nog.

Welterusten of goedemorgen

Koos

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2025, 22:08:18 »
Forumgenoten,

Ik ben door teveel privé beslommeringen nog steeds niet toegekomen aan deel 03 waarin ik de eerste ervaringen van mijn kleinzoon met H0 analoog analyseer.
Wel kan ik wat voortgang melden met hem 'door de weeks na schooltijd'. De eerste keer was een zondag vanaf 10:00, met onderbrekingen tot 16:30.
Maandag was hij al hoopvol (op trein met opa) uit school gekomen. Dinsdag en woensdag heeft hij zwemmen na school en is hij te moe.
Vrijdag is het weer weekend met zijn vader. Dus donderdag middag wordt het!
Half drie thuis en doen wat je moeder zegt: wc, handen wassen, schone kleren, wat eten, etc.

Om 15:00 staat opa klaar met de situatie, die zondagmiddag als laatste op tafel stond.
Hij is vol enthousiasme begonnen en na ongeveer drie kwartier zag je hem langzaam zijn concentratie verliezen.
Hij ging met wat anders spelen. Een dreigement dat we de baan zouden afbreken hielp voor nog een paar stuiptrekkingen.
Daarna maar weer alles van tafel gehaald.
In deel 03 > komt echt deze week! kom ik hier op terug.

Hier de baan (alleen handgeschakeld) en sneak preview van ons.

-

Fleischmann Profi-Rails baan getekend met AnyRail 7

Tot de volgende keer,

Koos
Almere

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2025, 13:29:26 »
Het kan zijn dat het rondje snel verveeld
Er kan weinig anders gereden worden
Je kan eens proberen om een rangeerbaantje te maken
paar wagens
kaartjes maken welke waar moet
denk dat  hij dan langer concentratie houd
Zal ook eerder moe zijn met al dat nadenken

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2025, 15:34:25 »
Hi Jerry,

Dank voor je reactie.
Het leuke is dat hij het ging combineren met zijn eigen speelgoed.
Die baan breidt ik stapsgewijs uit.
Zondag gaan we dat doen en ook testen met de drukknopjes
Hij rent nu rond de tafel om de 3 handwissels goed te zetten.
Denk dat hij voorlopig handwissels leuker vindt dan elektrische.
Dus tot de volgende aflevering.

Tot volgende keer
Cheers!
Koos

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2025, 22:00:38 »
Eindelijk deel 03 van mij. Ben met mijn dochter bezig met verkoop en kopen van een huis voor haar en ik kom er nu aan toe! Lees en huiver!

Deel 03 – De eerste kennismaking met Analoog H0 modelspoor

Algemeen

Waar we in dit deel 03 naar gaan kijken is de vraag hoe begin je met een echte analoge H0 startset bij een kind van zeg 5-6 jaar. Ik weet niet precies wanneer ik zelf ermee begon. Volgens mij heeft mijn vader voor mij bij V&D een startset van BUB gegeven, Dat waren toen nog treinen van blik. Ik denk zo rond 8 jaar. Na verloop van tijd ging ik over op Fleischmann, dat een luxere versie ervan was.

Nu test ik mijn kleinzoon van 5,5 jaar en dan is het maar afwachten of hij het echt leuk vindt. In deel 02 heb ik al aangegeven dat hij het met houten treintjes spelen best leuk vond.
Ten eerste moet je het volledig voorkauwen en steeds kleine stapjes nemen, vanuit een begin situatie, oftewel de startset.

De keuze van een startset is volkomen afhankelijk van de ervaring die elke ‘modelspoor opa’ zelf heeft. De meeste liefhebbers, zelfs de ‘digitalen’ onder ons, hebben wel nog wat analoogs in de kast liggen, hoop ik. Ikzelf was alles kwijt, daarover later.

Als je nu totaal niet weet of het met je kleinkinderen wat wordt, dan raad ik aan niets (echt) nieuws te kopen. Zeker niet digitaal. Loop gelijk uit de klauw qua prijs en je komt er snel genoeg achter of het bij de kinderen aanslaat. Natuurlijk ok, als je het eigenlijk ook voor jezelf gekocht hebt!
Ik raad aan Marktplaats, Vinted, Webshops en onze beurzen, zoals Houten af te struinen naar analoge starsets en aanvullingen. Natuurlijk kies je het merk waar je zelf mee begonnen bent. Daarnaast is de keuze 2 spoor gelijkstroom of 3 spoor wisselstroom interessant. Niet alle merken bestaan nog in de toenmalige vorm. Bij 3 spoor is eigenlijk alleen Märklin over en bij 2 spoor is veel meer keus en meer uitwisselbaarheid mogelijk.

De startset

Niet elke startset is hetzelfde en gelijk uitdagend. Als het een alleen een rondje is dan zijn we er snel op uitgekeken. Wel is nieuw het gebruik van een regelbare transformator in plaats van een batterij in de trein. Dat is zeker een leuke ervaring om te leren dat je ook te hard ermee kan regelen.

Wat me gelijk opviel dat mijn kleinzoon handbediende wissels en ontkoppelrails een leuke aanvulling vond. Zeker voor het koppelen en ontkoppelen van de wagentjes.
Daarom adviseer ik een startset + wat aanvulling die er ongeveer als hieronder uitziet en die je van te voren alvast ontwerpt en tekent, zodat je met het kind samen de rails in elkaar schuift. Hij kent dit al van de houten IKEA rails uit deel 02. Met bijvoorbeeld het tekenpakket AnyRail kun je gelijk de catalogusnummers van de railstukken mee printen.

Ik heb dus de startset wat uitgebreid met een extra wissel naar een doodlopend stuk. De 2 andere wissels geven we hem ook weer een keuze. Inmiddels hebben we dus al 3 ‘stations’ opties. Verder zien we een simpele overweg, waar hij met zijn autootjes graag over heen ging. En de stations waren als snel benoemd naar waar de familie woonde (net als bij iTom). Dus je zag dat hij niet alleen met de trein speelde, maar ook gelijk combineerde met zijn eigen speelgoed. Wat 2e hands huisjes en stations zijn snel en goedkoop te vinden op Marktplaats, etc.

Deze opzet geeft al gelijk veel speel mogelijkheden en is een leuk voorbeeld van een goede start, zoals ik het ervaren heb.

De eerste keer ben ik op een zondag gestart met het uitpakken van de startset en met hem alle rails aan elkaar te verbinden. Dit op basis van het schema hiervoor. Gelijk leren dat die catalogusnummers achterop zitten en het in elkaar schuiven leren ze snel. Alleen oppassen met de kwetsbare wissels.
Na instructie opzetten van rollend materieel op de rails, kan het rijden starten en gelijk ook uitleggen dat de 3 wissels in de juiste richting moeten worden omgezet. Zorg dat hij rond de tafel kan lopen. Ook het koppelen en ontkoppelen is leuk om te laten oefenen. Ook het in en uitrijden van het doodlopend stuk is een leuke oefening.

Op een bepaald moment stopt hij met het ‘treinen’ en gaat met zijn autootjes van alles simuleren met de 3 stations. Kortom de kombinatie spel + trein is verrassend aanvullend. En tussendoor gaat hij weer op zijn tablet zitten gamen. Dit heeft geduurd van 10:00 tot 16:30. Toen heb ik alles (op de tafel) opgeruimd en ruimte gemaakt voor de avond maaltijd. Hij had er geen zin meer in en ik heb alles veiliggesteld!

Waarom de Fleischmann analoge H0 startset?

Mijn keuze daarvoor was puur nostalgisch! Het was eigenlijk hoe ik in mijn jeugd begon en later weer, toen ik met pensioen ging. Echter met 2 verschillen: nu met Fleischmann Profi-rails en bij de wagens Profi-koppelingen. Dat was een ontwikkeling die ik nooit meer heb gevolgd. Ik heb altijd mijn digitale baan willen omzetten van Modellgleis naar Profigleis. Helaas is de productie van Profigleis gestopt, nadat Fleischmann door Roco werd overgenomen. De reden was heel bijzonder: de machine voor de Engelse wissel was kapot en economisch te duur om te maken.  Fleischmann H0 werd opgeheven en alleen bestaat dit merk nog in de kleinere N variant. Nu vind ik persoonlijk dat Fleischmann Profigleis eigenlijk de ultieme rails is, als je het vergelijkt met Roco Geoline rails. Kijk zelf; lijkt wel Märklin. Die oude 'gouden' Modelgleis was perfect en mooi, alleen die wissels werden gewoon te oud, zeker die 1e generatie.

Dus NIET Modellgleiss meer kopen!!! >:( >:( >:( >:( >:( Er wordt veel gedumpt op de markt, maar begin er niet meer aan ! Opa Koos kan het weten na al die jaren!

Modellgleiss en Profigleiss:     Roco Geoline

Dat doe ik mezelf op mijn oude dag niet meer aan. Dus in het hele land op zoek (ook volgende week 8 februari 2025 in Houten). Doodzonde dus, maar het mijn persoonlijke mening en eerlijk: puur nostalgie!

Op de 2e hands markt is redelijk veel Fleischmann H0 te krijgen en voor mijn doel met mijn kleinzoon genoeg om verder uit te breiden.
Ik heb dus de start-set gekocht en er wat bijgekocht om tot de getekende baan te komen. Fleischmann H0 is 2e hands zeer redelijk qua prijs en aanbod.

Dus de Fleischmann H0 Start-Set 6399. Ik heb hem  gekocht voor € 120,- inclusief thuisbrengen. Let op: zitten alvast de autootjes in en een overweg!!!

Hoe verder na de eerste dag

Hij vond het zo leuk dat hij uit school weer wilde spelen. Dus afgesproken, donderdag vanaf 15:00. Het bleek dat hij na een half uur de concentratie al verloor. De zondag er op herhaalde ik de eindsituatie van de vorige zondag en ging wat verder uitbreiden. Ik had op Marktplaats, Vinted en wat webshops dit er allemaal bij gekocht en daar zijn we mee gaan spelen.

Buit uit Frankrijk, via Vinted. Wel even mee gereden (60 jaar oud!) 40 € totaal

Wat ik zondag aan hem liet zien, naast die lok; extra overweg!!!

Wat ik echt had gekocht (nog geen 45 €)

Opa heeft het ook naar zijn zin met het afstruinen van de markt! ;D ;D Heb al een leverancier die veel in voorraad heeft.

Langzaam maar zeker wil je stap maken naar elektrische wissels en ontkoppel-rails.
Bij Fleischmann kan dat eenvoudig met een aan te brengen relais met bedrading. Dus de handbediende wissel kan blijven en hoeft niet compleet vervangen te worden.

De ervaringen hiermee ga ik beschrijven in deel 04.

Daarnaast ook wat ik parallel voor mezelf stiekem aan het kopen ben, voor als ik weer een eigen hobbykamer heb (eerst mijn dochter helpen). Als ik nog een tijdje meega, dan ga ik misschien weer digitaal. Mijn broer is 84 geworden en zat nog met digitaal Märklin te spelen tot vlak voor zijn overlijden. Ik ben bijna 73. Laten we het hopen. :)

Opa en zijn jochie met de uitleg van de trafo!!! Met een huisje met een lampje (ook leuk)

Tot de volgende keer!

Koos,

Almere

Offline henkiehenk

• Verkeerleider
    • onze baan en materiaal
« Reactie #17 Gepost op: 31 januari 2025, 10:06:47 »
KIJK OPA OP DE KEUKEN STOEL EN KLEIN KIND OP DE HEERLIJKE BUREAU STOEL
MOOI OM TE ZIEN  :D
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #18 Gepost op: 31 januari 2025, 11:14:12 »

Van je kleinzoon een modelspoorliefhebber maken is naar mijn mening een hele verkeerde gedachte.
Een modelspoorliefhebber is iets wat in je zit, net als bij een voetballiefhebber, een Dartliefhebber enz. enz.
Ga je dat als ouder of grootouder forceren dan keert de liefhebberij zich tegen de degene waar je het van verwacht en zal het nooit wat worden.

Laat je kleinzoon lekker genieten van de dingen om hem heen en als hij er achter komt dat treintjes leuk zijn komt het liefhebben van de hobby vanzelf.
Wij hebben nu een zgn bonuskleinzoon en die was een 3 jaar geleden voort het eerst bij ons en wilde de treinbaan zien.
Geweldig vond hij het, dus enige tijd later ben ik met hem naar Miniworld in Rotterdam geweest en ik merkte daar dat de modespoorhobby er niet echt in zat.
Hij werd helemaal gek van de Pokemon poppetjes en plaatjes die ze op de baan hadden verstopt.
De treinen vond hij wel leuk maar hadden en hebben nog steeds nu hij 10 is niet zijn interesse want hij zit nu op voetbal en dat is het en niets meer dan dat.

Ik vind het prima en als hij een keer wil komen kijken is dat ook goed maar ik verwacht niet dat onze bonuskleinzoon een modelspoorliefhebber gaat worden.
We gaan hem daar ook niet toe dwingen en ik merk dat jij dat wel graag wil en verwacht van je kleinzoon.
Mijn advies is;
DOE HET NIET LAAT HEM DE DINGEN DOEN DIE HIJ ZELF LEUK VIND.
The following users thanked this post: Michel Bikkel

Offline Michel Bikkel

• Super Modelspoorder
« Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2025, 12:52:13 »
Ik was ook wat verbaasd Tom, snap ook niet zo goed wat dit onderwerp hier doet op het Forum...
Groet Mies

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2025, 21:12:13 »
Heren,

Ik ben echt teleurgesteld in jullie negatieve reacties.
Wat een betweterigheid! Echt weer de oude garde in dit forum.

Ik wil gewoon kijken of het wat wordt met hem. Ik probeer een methode uit die ik steeds weer wijzig.

Met jullie instelling sterft onze hobby uit, net als dit forum, waar elk nieuw initiatief wordt genegeerd of alleen wordt becommentarieerd met complimentjes.
Als voorbeeld bij die man met de Lotchardbahn, was ik de enige die nog inhoudelijke vragen had over zijn digitale software en hardware. Hij publiceert niets meer hier (wel op YouTube)
Als er weer iemand met leuke treintjes binnen komt dan hebben we weer allemaal inhoudelijk commentaar.
Sorry moest ik even kwijt! >:( >:(

Het is helemaal geen dwingen. Hij was juist enthousiast dat opa hem dit ging leren.
Hij kwam vorige week naar me toe en vroeg of ik ook een baan met een kruising kon ontwerpen voor hem.
Die had hij ook gemaakt met dat IKEA houten spul.
Nu is dat niet makkelijk op de tafel. Maar ik heb op de kop getikt een kruising:

Hij was heel enthousiast en vroeg me of ik een baan op de computer wilde tekenen.
Het eerste resultaat met AnyRail

Vanmorgen liet ik het zien en hij wilde nog een wijziging (waar is het stuk met het stootblok?), past er net op!

Het betekent wel dat ik straks in Houten een stapel bochten 6120 moet gaan kopen.

Hij vroeg me nu al of ik op de zondag na Houten met hem dit zou gaan bouwen.

Ik dwing dus niet. Ik ben niet zo stom om dat te doen. En als hij er niets in ziet en liever wil gamen, dan ga ik lekker zelf ermee door.
En al die mensen, die denken dat ze kinderen enthousiast kunnen maken met hun geweldige digitale baan, die komen altijd bedrogen, omdat ze zelf willen spelen ermee en niet als opa de baan dood geautomatiseerd heeft en alle huisje en bergen vastgeplakt zitten.
Bij wie is het nu echt gelukt om de volgende generaties blijvend enthousiast te houden?

Ten slotte

Als er nauwelijks leden zijn, die mij bijdragen graag willen volgen, dan stop ik ermee!

Graag jullie reacties, want ik heb er erg veel lol in om dit allemaal te doen en op te schrijven

Ik kan altijd nog een boek schrijven.

Opa Koos

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2025, 21:22:06 »
Ik volg je wel
Maar het moet zoals geschreven,wel uit het kind komen
die van mij willen kijken,maar de oudste van 18  wil andere dingen
en de jongste van 7 wil kijken en heeft hooguit 15 minuten geduld ,en dan weer op de ipad

Offline Jan Trein

• Stationchef
  • (2+3)-rail rijder
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2025, 22:30:23 »
Ik volg je ook, maar ik heb geen kinderen, en jouw vraag is in mijn ogen een elite kwestie, namelijk de elite die kinderen kan krijgen.
Misschien is dat geen elite, omdat maximaal 90% dat wel kan, maar het voelt wel zo, als gedwongen buitenstaander uit die 10% die dat niet kan.

Toch denk ik mee, want ik ben ook kind geweest, ooit, in een tijd zonder computer- of smartphone-spelletjes.
En de vraag waarom het kwartje valt, blijft altijd interessant.

Vooral omdat de hobby bij mij niet niet vanuit mijn vader kwam , en ook niet gestimuleerd werd,
maar door een oom, of eigenlijk twee.

De ene oom was geëmigreerd naar Canada met achterlating van een A0-schaal trein,, en die lag er zo zielig bij, in dozen.
De andere was overgestapt op h0-schaal, 3-rail, en had een flitsend werkende baan, overgenomen van een winkelier (een etalage demo baan, bleek achteraf).

Analoog en Märklin natuurlijk, want dat werkt altijd, ook in een etalage, zonder toezicht.

Ik denk niet dat uitmaakt of iets analoog is of digitaal, voor de pret die je er als kind aan beleeft.

Ik denk wel dat in het huidige tijdsgewricht analoog makkelijker te onderhouden is dan digitaal.
Het is duurzamer, er verandert minder, het is gemakkelijker te onderhouden, en dat onderhoud kun je een kind makkelijker leren.
Er is minder voorkennis nodig, het abstractieniveau ligt lager. Er is minder gereedschapskennis en -vaardigheid nodig.

Vroeger was het Märklin motto "van 8 tot 80"; tegenwoordig staat op bijna alle digitale bijsluiters dat de minimale leeftijd 14 is.
Dat zegt al genoeg: de veilige instapleeftijd voor deze hobby is met 6 jaar opgetrokken naar boven, door de fabrikant zelf.

Hoezo kinderen erin trekken op jonge leeftijd?
Kan dat dan nog, veilig? 
Kunnen ze dat niveau qua ontwikkeling (abstractieniveau)  aan?
Hebben ze de vaardigheden al?

Of moet je ervan uit gaan dat dat allemaal geen relevante inzichten of ervaringen zijn?
Omdat de echte trigger erin zit dat het beweegt, betrouwbaar, en onbegrijpelijk is: tovenarij.!

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2025, 23:13:52 »
Proberen is altijd goed, dwang absoluut niet en wees voorbereid op teleurstellingen. Ik zag in de krant een foto van een ontmoetingscentrum met 5 echte jongeren (in de "zoek een liefde" leeftijd), alle 5 zaten ze op hun telefoon te kijken. Dat is dus een typisch leeftijdsverschil wat je tegenkomt. Ik heb je mijn ervaring verteld, mijn fout was waarschijnlijk dat ik ze liet kijken naar mijn modelbaan en niet een speelbaan ergens neerlegde.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Michel Bikkel

• Super Modelspoorder
« Reactie #24 Gepost op: 1 februari 2025, 09:12:10 »
Ik ga toch nog even reageren....

oude garde.... zeker niet
dan de tekst van dit draadje hoe maak ik mijn kleinzoon... of het een te programeren ventje is.

Ik denk dat het al anders klinkt en over komt als er staat: samen met mijn kleinzoon een kijken wat hij van modelspoor vind.

en dan toch als laatste denk ik dat dit een forum is om met medebouwers samen te leren en tips te geven over de hobby, en dan af een toe een uitstap naar het bouwen van gebouwen kerken ;) of schepen.
Groet Mies