Eindelijk deel 03 van mij. Ben met mijn dochter bezig met verkoop en kopen van een huis voor haar en ik kom er nu aan toe! Lees en huiver!
Hoe en wanneer maak ik mijn kleinzoon een modelspoor liefhebber?!?Deel 03 – De eerste kennismaking met Analoog H0 modelspoorAlgemeenWaar we in dit deel 03 naar gaan kijken is de vraag hoe begin je met een echte analoge H0 startset bij een kind van zeg 5-6 jaar. Ik weet niet precies wanneer ik zelf ermee begon. Volgens mij heeft mijn vader voor mij bij V&D een startset van BUB gegeven, Dat waren toen nog treinen van blik. Ik denk zo rond 8 jaar. Na verloop van tijd ging ik over op Fleischmann, dat een luxere versie ervan was.
Nu test ik mijn kleinzoon van 5,5 jaar en dan is het maar afwachten of hij het echt leuk vindt. In deel 02 heb ik al aangegeven dat hij het met houten treintjes spelen best leuk vond.
Ten eerste moet je het volledig voorkauwen en steeds kleine stapjes nemen, vanuit een begin situatie, oftewel de startset.
De keuze van een startset is volkomen afhankelijk van de ervaring die elke ‘modelspoor opa’ zelf heeft. De meeste liefhebbers, zelfs de ‘digitalen’ onder ons, hebben wel nog wat analoogs in de kast liggen, hoop ik. Ikzelf was alles kwijt, daarover later.
Als je nu totaal niet weet of het met je kleinkinderen wat wordt, dan raad ik aan niets (echt) nieuws te kopen. Zeker niet digitaal. Loop gelijk uit de klauw qua prijs en je komt er snel genoeg achter of het bij de kinderen aanslaat. Natuurlijk ok, als je het eigenlijk ook voor jezelf gekocht hebt!
Ik raad aan Marktplaats, Vinted, Webshops en onze beurzen, zoals Houten af te struinen naar analoge starsets en aanvullingen. Natuurlijk kies je het merk waar je zelf mee begonnen bent. Daarnaast is de keuze 2 spoor gelijkstroom of 3 spoor wisselstroom interessant. Niet alle merken bestaan nog in de toenmalige vorm. Bij 3 spoor is eigenlijk alleen Märklin over en bij 2 spoor is veel meer keus en meer uitwisselbaarheid mogelijk.
De startsetNiet elke startset is hetzelfde en gelijk uitdagend. Als het een alleen een rondje is dan zijn we er snel op uitgekeken. Wel is nieuw het gebruik van een regelbare transformator in plaats van een batterij in de trein. Dat is zeker een leuke ervaring om te leren dat je ook te hard ermee kan regelen.
Wat me gelijk opviel dat mijn kleinzoon handbediende wissels en ontkoppelrails een leuke aanvulling vond. Zeker voor het koppelen en ontkoppelen van de wagentjes.
Daarom adviseer ik een startset + wat aanvulling die er ongeveer als hieronder uitziet en die je van te voren alvast ontwerpt en tekent, zodat je met het kind samen de rails in elkaar schuift. Hij kent dit al van de houten IKEA rails uit deel 02. Met bijvoorbeeld het tekenpakket AnyRail kun je gelijk de catalogusnummers van de railstukken mee printen.
Ik heb dus de startset wat uitgebreid met een extra wissel naar een doodlopend stuk. De 2 andere wissels geven we hem ook weer een keuze. Inmiddels hebben we dus al 3 ‘stations’ opties. Verder zien we een simpele overweg, waar hij met zijn autootjes graag over heen ging. En de stations waren als snel benoemd naar waar de familie woonde (net als bij iTom). Dus je zag dat hij niet alleen met de trein speelde, maar ook gelijk combineerde met zijn eigen speelgoed. Wat 2e hands huisjes en stations zijn snel en goedkoop te vinden op Marktplaats, etc.

Deze opzet geeft al gelijk veel speel mogelijkheden en is een leuk voorbeeld van een goede start, zoals ik het ervaren heb.
De eerste keer ben ik op een zondag gestart met het uitpakken van de startset en met hem alle rails aan elkaar te verbinden. Dit op basis van het schema hiervoor. Gelijk leren dat die catalogusnummers achterop zitten en het in elkaar schuiven leren ze snel. Alleen oppassen met de kwetsbare wissels.
Na instructie opzetten van rollend materieel op de rails, kan het rijden starten en gelijk ook uitleggen dat de 3 wissels in de juiste richting moeten worden omgezet. Zorg dat hij rond de tafel kan lopen. Ook het koppelen en ontkoppelen is leuk om te laten oefenen. Ook het in en uitrijden van het doodlopend stuk is een leuke oefening.
Op een bepaald moment stopt hij met het ‘treinen’ en gaat met zijn autootjes van alles simuleren met de 3 stations. Kortom de kombinatie spel + trein is verrassend aanvullend. En tussendoor gaat hij weer op zijn tablet zitten gamen. Dit heeft geduurd van 10:00 tot 16:30. Toen heb ik alles (op de tafel) opgeruimd en ruimte gemaakt voor de avond maaltijd. Hij had er geen zin meer in en ik heb alles veiliggesteld!
Waarom de Fleischmann analoge H0 startset?Mijn keuze daarvoor was
puur nostalgisch! Het was eigenlijk hoe ik in mijn jeugd begon en later weer, toen ik met pensioen ging. Echter met 2 verschillen: nu met Fleischmann Profi-rails en bij de wagens Profi-koppelingen. Dat was een ontwikkeling die ik nooit meer heb gevolgd. Ik heb altijd mijn digitale baan willen omzetten van Modellgleis naar Profigleis. Helaas is de productie van Profigleis gestopt, nadat Fleischmann door Roco werd overgenomen. De reden was heel bijzonder: de machine voor de Engelse wissel was kapot en economisch te duur om te maken. Fleischmann H0 werd opgeheven en alleen bestaat dit merk nog in de kleinere N variant. Nu vind ik persoonlijk dat Fleischmann Profigleis eigenlijk de ultieme rails is, als je het vergelijkt met Roco Geoline rails. Kijk zelf; lijkt wel Märklin. Die oude 'gouden' Modelgleis was perfect en mooi, alleen die wissels werden gewoon te oud, zeker die 1e generatie.
Dus NIET Modellgleiss meer kopen!!!

Er wordt veel gedumpt op de markt, maar begin er niet meer aan ! Opa Koos kan het weten na al die jaren!

Modellgleiss en Profigleiss:

Roco Geoline
Dat doe ik mezelf op mijn oude dag niet meer aan. Dus in het hele land op zoek (ook volgende week 8 februari 2025 in Houten). Doodzonde dus, maar het mijn persoonlijke mening en eerlijk
: puur nostalgie!Op de 2e hands markt is redelijk veel Fleischmann H0 te krijgen en voor mijn doel met mijn kleinzoon genoeg om verder uit te breiden.
Ik heb dus de start-set gekocht en er wat bijgekocht om tot de getekende baan te komen. Fleischmann H0 is 2e hands zeer redelijk qua prijs en aanbod.

Dus de Fleischmann H0 Start-Set 6399. Ik heb hem gekocht voor € 120,- inclusief thuisbrengen. Let op: zitten alvast de autootjes in en een overweg!!!
Hoe verder na de eerste dag
Hij vond het zo leuk dat hij uit school weer wilde spelen. Dus afgesproken, donderdag vanaf 15:00. Het bleek dat hij na een half uur de concentratie al verloor. De zondag er op herhaalde ik de eindsituatie van de vorige zondag en ging wat verder uitbreiden. Ik had op Marktplaats, Vinted en wat webshops dit er allemaal bij gekocht en daar zijn we mee gaan spelen.

Buit uit Frankrijk, via Vinted. Wel even mee gereden (60 jaar oud!) 40 € totaal

Wat ik zondag aan hem liet zien, naast die lok;
extra overweg!!!
Wat ik echt had gekocht (nog geen 45 €)
Opa heeft het ook naar zijn zin met het afstruinen van de markt!

Heb al een leverancier die veel in voorraad heeft.
Langzaam maar zeker wil je stap maken naar elektrische wissels en ontkoppel-rails.
Bij Fleischmann kan dat eenvoudig met een aan te brengen relais met bedrading. Dus de handbediende wissel kan blijven en hoeft niet compleet vervangen te worden.
De ervaringen hiermee ga ik beschrijven in deel 04.
Daarnaast ook wat ik parallel
voor mezelf stiekem aan het kopen ben, voor als ik weer een eigen hobbykamer heb (eerst mijn dochter helpen). Als ik nog een tijdje meega, dan ga ik misschien weer digitaal. Mijn broer is 84 geworden en zat nog met digitaal Märklin te spelen tot vlak voor zijn overlijden. Ik ben bijna 73. Laten we het hopen.

Opa en zijn jochie met de uitleg van de trafo!!! Met een huisje met een lampje (ook leuk)
Tot de volgende keer!
Koos, Almere