Auteur Topic: Rij eigenschappen Artitec  (gelezen 6842 keer)

KdeB

• Gast
Rij eigenschappen Artitec
« Gepost op: 8 juli 2011, 16:57:21 »
Hoi allemaal

Ben bezig met voorbereiding van mijn nieuwe baanplan (zie modelbaanplanning), is nog in ontwikkeling. 2 weken geleden  waren we 40 jaar getrouwd en mocht ik de TEE dieseltrein 37607 met uitbreiding 43117 kopen (lief he).
Nu was ik 7 juli jarig en zij veraste mij dat ik de 'Blauwe engel' kon kopen voor mijn verjaardag, ja ik ben een gelukkig mens.
Nu mijn vraag ik heb in mijn digitale verameling hoofdzakelijk marklin geen enkele artitec, kunnen julie mij je ervaringen aangeven over artitec met name de rijeigenschappen van zijn treinen.

Piet

• Gast
Re:Rij eigenschappen Artitec
« Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2011, 20:20:56 »
Nou ik denk dat er heel weinig mensen iets zinnigs over de Blauwe engel met betrekking tot de rijeigenschappen kunnen vertellen.
Ik heb er sinds Februari en Mei resp een DE2 en een DE1 in bestelling staan, maar vandaag kreeg ik een email van Artitec, waarin ik kon lezen dat de 3 rail uitvoring van de DE2 weer 3 tot 4 maanden is uitgesteld.
De fabrikant in China blijft in gebreke, is de verklaring van Artitec.
Dus ik denk dat je nog even geduld moet hebben.

grt P.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2011, 23:33:28 »
Ik heb wel wat gevonden op youtube en dat ziet er goed uit.

deze is zo te zien op C-rail maar kan ook van Trix zijn.
<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">Blauwe Engel I</a>

deze is op M?rklin C-rail

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">Blauwe Engel II</a>

meer kan ik er niet van vinden, lijkt me een model waar je heel moeilijk aan kan komen, misschien dat de Chinezen er geen brood in zien.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2011, 23:38:33 »
Eerste filmpje nog eens goed bekeken op de hoogste resolutie en bijna zeker dat het op een M?rklinbaan is.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Piet

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2011, 23:49:51 »
Die blauwe (NS86) is inderdaad een wisselstroom versie.
En zo te zien rijdt die prima.
Ik denk dat de tweede een verbouwde Lima gelijkstroom versie, maar dat is een gok.
De ingebouwde loksound geeft het geluid van de Cummins motor, die ken ik want die zit ook in de 180 die in Haarlem in het groot staat.
In de blauwe versie zaten twee AC motoren, en dat wordt door artitec in de Loksound geprogrammeerd.
Dat is een motor die eigenlijk veel te klein was voor die trein en die brulde altijd volgas.
Na de upgrade (de gele treinen met een koelblok op het dak) had twee Cummins motoren.

Tot zover mijn, onderbouwde, gokje.

Maar het ging om de rijeigenschappen, wel ke heb jij besteld KdeB?
Koos is het geloof ik?

grt P.

bob

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 9 juli 2011, 11:56:21 »
De extra dikke Railhobby van juli/aug 2011, nu te koop, besteedt aandacht Nostalgisch DE programma van NS
en een test van de Artitec DE-2 (5 pagina's).

Piet

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2011, 14:09:07 »
Ja en weet je wat zo vervelend is?
Alle tijdschriften staan er vol van, maar leveren ho maar.
Ik kreeg gisteren van Artitec te horen dat het zo maar nog 3 tot 4 maanden kan duren voor er geleverd gaat worden.
Vooral de gele uitvoering van de DE2 met reklame banen, dat is de gene met de moeilijkste lever omstandigheden.
Welke denk je dat ik besteld heb, juist!
grt P.

KdeB

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2011, 14:22:53 »
dank voor jullie reacties

Tom

leuke filmpjes

Bob

goeie tip had ik zelf ook kunnen bedenken maar bedankt

Piet

Ik wil de blauwe DE-2 met loksound, zoek nu nog voor de laagste prijs

Piet

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2011, 14:32:22 »
hahaha alle handelaren hanteren de Artitec adviesprijs, joh!

De rode en de blauw-witte met loksound kost 427,90 Euro.
Ik heb de gele zonder sound, besteld en die kost, net als de rode en de blauw-witte zonder geluid 339.00 Euro.

Die met sound is mi. geen optie, het gereutel gaat heel snel vervelen en als je er meer hebt rijden zelfs irriteren.
En om daar nou bijna 100,00 euro meer voor te betalen........daar koop ik liever wat wagonnetjes voor.

grt P.

KdeB

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2011, 17:58:20 »
Piet

Je hebt eigenlijk helemaal gelijk
ik heb nog niets besteld dus kan switchen
ik heb er inderdaad liever een schoonmaak wagon bij Lux of zoiets

bob

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2011, 19:59:16 »
Ook in de nieuwe Rail Magazine 286,
 juli 2011, is een stuk geschreven over de Artitec DE-2

Piet

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2011, 20:11:56 »
Ja maar wat daar in staat valt erg tegen.
Het is hoofdzakelijk over het model en de natuurgetrouwe weergave.
Niet veel over de rijeigenschappen.
Ik vond het artikel bijzonder onder de maat.
Zal het, als er intresse in is, scannen en plaatsen.

grt P.

Jacob

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 8 augustus 2011, 15:25:38 »
Hoi,

Sinds vorige week de DE2 van Artitec, met geluid. Fantastische rijeigenschappen. Alleen de R1 is te krap maar dat geeft Artitec ook aan. De trein rijdt heel erg soepel en om maar eens een Nederlands omroepbericht te horen is erg leuk.

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #13 Gepost op: 8 augustus 2011, 17:08:50 »
Hallo Jacob,

Proficiat met je aanwinst.
Ik weet dat treinen van Artitec goede rijeigenschappen heeft.
Kan de trein wel op R1 rijden of moet je die zien te vermijden i.v.m. mogelijk ontsporingen?
Veel plezier ermee.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Piet

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2011, 18:16:11 »
Hallo Jacob.
ik ben niet zo heel erg tevreden over de rijeigenschappen.
De melding op hun site staat er pas sinds Augustus.

Ik rijd met M?rklin C rail en inderdaad de R1 is te krap, net als de meegebogen wissels 24671/24672 in de afbuigende stand.
Dat is echt allemaal te krap.
R2 bogen gaan met hoorbare tegenzin, je hoort dat het wringt.
Gebeld met Artitec, een vaag verhaal over inlopen en heeft tijd nodig.
Ik heb ook nog de DE1 die heeft precies het zelfde.

Neen ik vind dit een misser van Artitec, het zijn de laatste twee modellen met tractie die ik er gekocht heb.

grt Piet.

KdeB

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 26 oktober 2011, 18:36:54 »
Hallo Jacob.
ik ben niet zo heel erg tevreden over de rijeigenschappen.

Piet

Ik moet je helaas helemaal gelijkgeven, Ze zouden het op de doos moeten zetten wat de minimale boogstraal is.
Het model wat ik ontving ging dezelfde dag retour bij duwen ontsporing op de wisselstraten
nieuwe ontvangen zaten er gelijkstroomwielen onder, wat een missers en dat voor dat geld.

Piet

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2011, 20:52:24 »
Hi Koos,
de mijne is ook terug gegaan voor wisselstroom wielen.
Ja het is inderdaad balen voor dat geld.

grt Piet.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2011, 11:17:48 »
Klinkt allemaal niet goed, zou het dan toch zo zijn dat je een grote firma moet zijn om loks en zo te maken, maar ja, dat gaat ook niet goed, de grote jongens zijn stuk voor stuk al (meerdere malen) in de financi?le problomen geweest.

Boodschap: wees niet overdreven kritisch, er is dadelijk geen fabrikant meer over.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

KdeB

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2011, 11:48:45 »
goed, de grote jongens zijn stuk voor stuk al (meerdere malen) in de financi?le problomen geweest.

Anne W

en mijn financiele problemen dan!
Van een kleine fabrikant Piko de Benelux hondekop, daar wel uitstekende rijeigenschappen voor de helft van de prijs!!,
dus mag je naar mijn mening best kritisch zijn.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #19 Gepost op: 27 oktober 2011, 12:34:47 »
Beste Koos,

Natuurlijk begrijp ik je reactie, maar wat mij altijd opvalt is dat er altijd kritiek komt ook als er, om aan jouw financi?le problemen te denken, door de fabrikant een compromis gesloten wordt (Piko Spurt dacht ik gelezen te hebben).

Ik las ook dat de Benelux maar net door R1 gaat, dus waarschijnlijk ook niet goed als de bochten niet netjes liggen.

Mijn enige boodschap was/is: op een trein die echt duur is mag je best kritisch zijn, op "goedkope" treinen moet je niet zo kritisch zijn en let op: kleine fabrikanten hebben geen financi?le reserves.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

KdeB

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 27 oktober 2011, 12:52:16 »
Beste Anne W

Ik vind ? 359,- basis niet echt goedkoop, vandaag Koploper M37421 ? 338.50 binnengekregen met sound is toch een groot verschil met de DE2, motorwagen gietijzer 4 delig en goede rijeigenschappen duwend en trekkend ook op R1

Piet

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 27 oktober 2011, 14:18:18 »
Allereerst is het goed vast te stellen dat M?rklin materieel natuurlijk goed zal rijden op M?rklin rails.
Daar zullen ze alles aan doen.
Ook het gewicht van M?rklin materieel is bepalend voor het rijgedrag.
Ik vind het stuitend dat sommige fabrikanten zgn wisselstroom uitvoeringen uitbrengen en er dan alleen een sleper hebben onder gehangen.
De flenzen van bijna alle gelijkstroom wielen zorgen voor problemen op M?rklin rails, zeker als het materieel een klein gewicht heeft.
En natuurlijk is een R1 boog een draak van een ding, laat dat duidelijk zijn.
Maar geef dat dan duidelijk aan, draai er niet omheen.
Zelf ben ik zeer te vreden over thirdparties als Roco, Piko en in wat mindere mate Fleischmann.
De modellen zijn knap gemaakt en hebben goede rijeigenschappen, gewoon omdat Roco en Piko er naast een sleper ook echte wisselsroomwielen onder zetten.
Fleischmann doet dat ook, alleen niet bij de aangedreven wielen (o.a. Citypendel, Sprinter en PlanV) daar moet je zelf wat aan doen.
Andere merken heb ik (nog) geen ervaring mee.
Maar op Artitec ben ik echt afgeknapt.

grt Piet.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #22 Gepost op: 27 oktober 2011, 19:12:52 »
Beste Koos,

Het is voor M?rklin veel makkelijker, lees goedkoper, om voor de kleine Nederlandse markt een Koploper te maken als de 3700 voor Artitec is, in de Koploper zitten nogal wat onderdelen, neem ik aan, die ook in Duitse treinen zitten (grote hoeveelheden), daarnaast is Artitec ook afnemer van "Third Party" producten, dat is ook nog wel eens duurder, tenzij je met die leverancier een contract maakt op vaste aantallen en levertijden.

Het enige wat ik wil zeggen is dat negatieve "roep" kritieken zullen bijdragen tot het verdwijnen van dit soort kleine merken, en dan ben je voor Nederlandse modellen, afhankelijk van de grote, niet-Nederlandse merken.

Groet, Anne W

Piet

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 27 oktober 2011, 21:41:12 »
Het enige wat ik wil zeggen is dat negatieve "roep" kritieken zullen bijdragen tot het verdwijnen van dit soort kleine merken, en dan ben je voor Nederlandse modellen, afhankelijk van de grote, niet-Nederlandse merken.
Ik wilde even op jouw stelling reageren Anne.
Als Artitec zou verdwijnen is het alleen maar omdat ze niets verkopen door dat ze een slechte prijs/kwaliteit leveren.
De DE1 en DE2 modellen zijn gedurende een aantal jaren bij diverse fabrikanten in China voor productie ondergebracht.
Steeds was het volgens Artitec zo dat: "de producten niet aan de kwaliteitstandaarden van Artitec voldeden"
Nou ik kan je verzekeren de modellen zien er fraai uit, maar pas als je gaat rijden kom je de tekortkomingen tegen.
En ik ga niet zoveel geld in een vitrine zetten, dus blijf ik ze lastig vallen, met mijn klachten.
Jouw stelling dat wij de macht hebben dit soort leveranciers uit de markt te duwen is (vergeef me de uitdrukking) onzin.
Dan zou je helemaal nergens meer wat over kunnen schrijven.
En dan dicht je de bevolking van dit forum te veel toe.
Het is voor mij in ieder geval een bedrag van 644 Euro (DE1 en DE2), waar ik niet met plezier naar kijk.
Over de 3700 zijn alleen maar positieve meningen te lezen, dus waarom kan dat wel?

grt Piet.

KdeB

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 28 oktober 2011, 12:30:48 »

Beste Anne W

Primair voor onze hobby is het rijden met treinen, kleinere merken kunnen zich onderscheiden door mooie modellen op de markt te brengen maar zorg er dan wel voor dat ze op de rails blijven, zoniet dan helpen ze zichzelf om zeep