Auteur Topic: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205  (gelezen 3572 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Gepost op: 18 januari 2023, 18:08:02 »
Hallo Allemaal,

Zo moet er toch ook aan geloven heb is wat foto's gemaakt van de binnen kant van de 1205 die wel zijn electrische lading kreeg want de lichten deden het aan beide zijden maar ze wilde dus niet rijden. Natuurlijk heb ik de loc geopend

en zie daar de magneet die om het anker heen zit is zoals in een bericht bij nieuwe aanschaf vermeld gebroken.

Nu heeft de magneet enkele inkapingen die je op deze ring iets beter kunt zien.

zijde 1 van de ring:

Zijde 2 van de ring:

Dit dekplaatje waar de koolborstels onderandere in zitten heeft twee uitsparingen waar die magneet en de ring om de magneet heen precies in vallen.



Ik zal ook de zoldeerpunten nog even na kijken en wat netter maken waar nodig.
 

en een Goeie schoonmaak beurt, 
:o is ook geen overbodige luxe geloof ik.

Hopelijk doet straks de pantograaf het ook nog 8)  want dat zou erg mooi zijn, de schakelaar zit er nog en daar is denk ik nog alles in takt.

Maar goed, heb nog geen bovenleiding.  Ook rond de lampjes zal ik het nog even schoon maken dan ziet het er weer wat schappelijker uit.


Bij deze lokomotief  zit ik er aan te denken om hem te strippen en helemaal te spuiten en ook dat logo wat hier wat krom erop lijkt te zijn geverft weg te halen en opnieuw te gaan verven of spuiten.


Moet nog wel even ergens goedkoop een spuit vandaan zien te scharrelen die ik meerdere malen kan gebruiken, want tot nu toe heb ik het met de kwast gedaan of met van die kant en klare spuitbussen/busjes, als ik iets moest spuiten.

zoals een oud hollands tv programma vroeger zei, Wordt vervolgt.  ;D
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2023, 20:06:46 »
Hoi Engelbert,

Voor ik op de 1200 in ga, even een huishoudelijke aanwijzing. Het is fijner voor de lezers als de foto's direct in het bericht te lezen zijn. We hebben in de  Forum Tips en Tricks een en ander staan hoe je dat kunt doen. Het meest uitgewerkt is het plaatsen van MyAlbum foto's, maar voor jouw online fotoplek moet iets dergelijks ook mogelijk zijn.

Ik heb ook zo'n 1205 1215. Hij lijkt zelfs nog iets ouder met de volledig uit draad gemaakte pantografen. Hij is van een van mijn oudere broers geweest en in mijn handen gekomen toen ik van m'n 7e jaar met treintjes ging spelen. Ik heb ooit de aandrijving helemaal ontmanteld, maar enige tijd geleden weer opgebouwd. Hij loopt weer als een zonnetje.




Van de reserve ringmagneten die ik heb zijn de metalen ringen iets anders. Maar je haalt de magneet er vrij makkelijk uit. De spleet in de ring is met witte verf op de magneet aangegeven, zo kun je die weer precies goed in de ring terugzetten, denk ik.




Volgens mij zit er in de gebroken magneet van jou ook een uitsparing, dan zou de meest rechtse op de foto de beste kans geven op een goed vervangingsexemplaar.
Wat denk jij?

(mooie aanleiding voor mij om de 1200 weer eens op de baan te zetten met een Rheingold setje er achter)


Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2023, 23:46:09 »
Hoi Rob,

Sorry dat ik wat later reageer, was even druk met wat anders en ook direct even myalbum account aangemaakt.

Citaat
Ik heb ook zo'n 1205. Hij lijkt zelfs nog iets ouder met de volledig uit draad gemaakte pantografen. Hij is van een van mijn oudere broers geweest en in mijn handen gekomen toen ik van m'n 7e jaar met treintjes ging spelen. Ik heb ooit de aandrijving helemaal ontmanteld, maar enige tijd geleden weer opgebouwd. Hij loopt weer als een zonnetje.

Bijzondere historie, geweldig zulke nostalgie dat geeft leven aan zo een treintje.
Grappig hoe dat soms gaat, het wordt over geschoven naar de jongere in de familie. Hahaha dat was bij ons in de familie vaak ook zo'n feest. Ik heb dan wel alleen een jongere zus, maar de als de nefen iets niet meer paste ging het zo door naar de jongere neefjes.

Citaat
Voor ik op de 1200 in ga, even een huishoudelijke aanwijzing. Het is fijner voor de lezers als de foto's direct in het bericht te lezen zijn. We hebben in de  Forum Tips en Tricks een en ander staan hoe je dat kunt doen. Het meest uitgewerkt is het plaatsen van MyAlbum foto's, maar voor jouw online fotoplek moet iets dergelijks ook mogelijk zijn.
Danke je voor je Huishoudelijke aanwijzing. :) Ik was er zelf al mee bezig geweest om te kijken of dat bij Lightshot ook gaat ik zal dat nog verder uitdoctoren maar ik heb snel maar even een albumpje aangemaakt bij MyAlbums. Lightshot is meer zo een quick pic ding om even snel wat te laten zien in een livestream in de chat waardoor die deze functie misschien ook wel niet heeft.. 



Je 1205 ziet er inderdaad vrijwel het zelfde uit enige verschil is dat er bij mij een NS logo op staat maar ik denk dat dat er door de vorige eigenaar zelf is opgeschilderd.


Mijn idee is dat dat logo voor deze loc niet origineel is zoals bij jou loc dus ook deze er niet op staat. Is ook eerlijk gezegt geen mooi geschilderd logo. 

precies wat ik denk Rob de meest rechtse magneet past volgens mij in de ring.


De magneet er inzetten is eigenlijk zo gepiept en uitteraard zit dat streepje er ook niet voor niets. :D

De pantografen hebben bij mij sterkere onder armen als de boven armen voor de rest zien ze er het zelfde uit.

Citaat
(mooie aanleiding voor mij om de 1200 weer eens op de baan te zetten met een Rheingold setje er achter)
Hahaha Mooi om te zien dat mijn vraag je die gelegenheid kon geven om hem weer is te laten rijden. :)
Hij heeft de kleur er ook wel mooi van past goed bij die Rheingold trein qua kleur.
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2023, 16:59:02 »
Hoi Engelbert,

Dat NS logo is van later datum. Als het goed is staat op de plaat met het bedrijfsnummer 1205 ook in het klein Nederlandsche Spoorwegen (jawel, nog met ch).
Ik stuur je even een Persoonlijk bericht om die magneet op te sturen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2023, 14:44:56 »
Hoi Rob,

Zag pas nu dat je ook hier nog had gereageerd voor je me dat pbtje stuurde. :) Ik was even druk geweest met de auto, daar moest ook wat aan gebeuren.

Ok ik zal is kijken want dit logo ziet er zelf gemaakt en slordig uit daarom vroeg ik me dat af namelijk. zou wel grappig zijn uhmm nu kijk ik is wat beter op de loc en is het de 1215 niet de 1205 hahaha :-[ lol Ik geloof dak mijn bril even wat beter moet poetsen volgende keer. hahahaha ;D Hoe dan ook ik zal is kijken of daar inderdaad ch staat in plaats van g maar volgens wat ik kan zien staat er nergens op de buiten kant in elk geval Nederlandse Spoorwegen. Hahaha dat zou wel grappig zijn natuurlijk.

Ik zocht naar een mogelijkheid die opgedroogde verf nog te kunnen gebruiken. Ik bedoel als ik de matt zwart en de zilver en goud (Goud voor de rode wagons van de V200) nu weer kan reviven dan hoef ik namelijk daar de deur niet voor uit. Maar ik denk dat ik toch moet gaan zoeken naar wat spuitjes of een goeie niet al te dure hobby spuit. dan kan ik de body even strippen en helemaal goed onderhanden nemen.

Een van de pantografen moet ik ook nog even onderhanden nemen trouwens want die ziet er verbogen uit. Dat geeft me iets meer rust tijdens het rijden later.
Zal ik die rode buffers zo laten of ook bijvoorbeeld in zwart mee spuiten? Ik ga daar nog even over denken tot ik de benodigde verf en ander materiaal heb. Elke suggestie is natuurlijk welkom.  :D
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2023, 17:17:06 »
Hallo Allemaal,

Ik kreeg afgelopen Zaterdag avond een mooi envelopje binnen en rara wat zat er in? ..... een ringmagneet met ring en al.
Dank je wel Rob het ziet er naar uit dat hij, zoals je ziet prima past in deze loc.





Zal het pas echt gaan inbouwen als ik ook zeker ben dat ik de zwarte kleuren weer kan reviven of in elk geval ik de spuit kan hanteren voor het spuiten.

Toch maar even de soldeerbout ter hand genomen. Het bloed stroomt immers waar het niet gaan kan.



die blob met tin die er was is nu niet meer. :D Nu nog even netjes alles aan de motor solderen en dan is de motor weer klaar voor gebruik.  8)
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert
The following users thanked this post: paazhaasje

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2023, 21:04:46 »
Even een Kleine update,

Onlangs heb ik van Rob de magneet van de motor gekregen die gebroken was. Nogmaals dank Rob.  :)
Nu heb ik die vervangen en de motor werkt weer, :D echter rijd de loc nog niet,  :o Ik denk dat er in de bedrading iets niet helemaal goed zit waardoor deze niet rijdt dus zal ik dat even opnieuw moeten uit pluizen en aansluiten.
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2023, 08:24:28 »
Hallo Engelbert.

Dat rode draadje onder de busjes van de koolborstels maakt volgens mij kortsluiting.
Ik heb ook nog een originele beschrijving die bij de lok hoort.

Groeten Bert.

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2023, 13:34:59 »
Hoi Bert,

Dank je  voor de tip.
Dat zal best wel is kunnen en daar zat ik laatst ook aan te denken. Maar was me er niet zeker van omdat ik de originele beschrijving er niet van heb en het er toen ik de loc kreeg zo in zat. Zal is kijken of ik de pdf ergens op de kop kan tikken.

Groetjes Engelbert.
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2023, 21:32:25 »
Een kleine update.

Heb het draadje tussen de twee busjes zoals jij zei Bert los gemaakt maar dit is niet het probleem van het niet kunnen rijden. Op de een of andere manier geeft ie nog steeds ergens een kortsluiting. Heb bijde onderstellen nagekeken en ook alle bedrading maar er gebeurd niet veel als hij op het spoor staat. Morgen zal ik hem nog eens na lopen misschien heb ik iets over het hoofd gezien.

Ik heb op het net zitten zoeken naar een handleiding maar nog niet gevonden. Dus als iemand hem in kan scannen en via een pdf kan doorsturen. dan zou dat super zijn. Of als iemand een pdf weet te vinden op het net is natuurlijk ook goed.

Omdat ik op dit moment toch alles moet nakijken heb ik het papieren NS logo maar vast verwijdert. Zodat ik de behuizing klaar kan maken voor het vernieuwde Jasje.




Nu de pantograaf, de voor en achter buffers eraf en dan afplakken en dan de verse verf erover.

Wordt vervolgt.
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2023, 00:11:48 »
Hallo Engelbert,

Bijgaand de ingepakte pdf. Maar aangezien er geen elektrisch schema of vergelijkbaar in staat, verwacht ik niet dat je er veel aan hebt.

Ik woon in de regio Harderwijk. Als dat voor jou niet te ver is mag je weleens langs komen met die lok.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2023, 01:59:14 »
Ik zie pantografen.

Geen keuze schakelaar bovenleiding of rails?
Paul

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2023, 09:39:44 »
Ik woon in de regio Harderwijk. Als dat voor jou niet te ver is mag je weleens langs komen met die lok.

Of Den Haag. Ook hier ben je van harte welkom met het probleem. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2023, 09:54:12 »
Geen keuze schakelaar bovenleiding of rails?

Jawel. Zie in de pdf, de tekening waar je de kap van onderaf bekijkt, onderdeel nummer 64 4371 is de omschakelaar.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2023, 12:29:55 »
Let op:

De keuzeschakelaar bovenleiding of rails zit bij mij en bij de loc van Engelbert tussen de roosters achter de cabine. Op de laatste foto van Engelberts 1200 is dat te zien aan de rechterkant.

Kortsluiting onderzoeken kan nog wel eens een onderzoekje zijn, is mijn ervaring. Soms zie je het direct, een andere keer is het echt zoeken. Ik zou eerst de motor (elektrisch) loshalen en kijken of die zonder kortsluiting werkt. Als volgende zou ik elk draaistel bekijken en testen: daar kan ook nog wel iets niet goed zitten met de stroomafnemers en/of wielen. En kijken of ze beide goed gemonteerd zitten. Als een van de draaistellen achterstevoren zit heb je ook kortsluiting als de loc op de rails staat.
Als dat het allemaal niet is, dan de bedrading in de loc zelf nalopen en testen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2023, 15:04:41 »
Dag Heer'n van het goede lee'm,

Dank voor alle Reacties.

Citaat
Bijgaand de ingepakte pdf. Maar aangezien er geen elektrisch schema of vergelijkbaar in staat, verwacht ik niet dat je er veel aan hebt.
Dank je wel Dirk, ik zal hem eens doorlezen. Ook al staat er geen direct elektrisch schema in, gaat het toch van pas komen.

Citaat
Ik woon in de regio Harderwijk. Als dat voor jou niet te ver is mag je weleens langs komen met die lok.
Citaat
Of Den Haag. Ook hier ben je van harte welkom met het probleem.
Dat is aardig van jullie ;D Harderwijk en Den Haag liggen beiden niet naast de deur. Maar dank jullie voor de uitnodiging. Ik ga er vast nog wel is gebruik van maken Ter zijner tijd. Ook als er geen lok te repareren is. Ik woon zo ongeveer op een steenworp afstand van de grens in 't glanerbrugse. :) Dus heren Pierre en Dirk dat gaan we zeker nog wel een keer doen.

Citaat
Ik zie pantografen. Geen keuze schakelaar bovenleiding of rails?
Inderdaad Paul heb je goed gezien. en er zit inderdaad een keuze schakelaar op zoals Rob en Dirk ook aan geven. De rode draden zijn de draden die de motor via de pantograaf van stroom voorziet. Ik heb dat kontakt ook nog even nagekeken gehad om te zien of daar iets niet goed zat. :)

Citaat
Kortsluiting onderzoeken kan nog wel eens een onderzoekje zijn, is mijn ervaring. Soms zie je het direct, een andere keer is het echt zoeken.

Hahaha, ;D ja is inderdaad een bijzonder iets. Bij dat kleine lokje was het zo gepiept. Ook die v200 rijdt al is het op het moment nog met stoten maar dat kan aan de borstels liggen die er op het moment in zitten en de wielen moeten nog een keer goed gereinigt worden.


Citaat
Ik zou eerst de motor (elektrisch) loshalen en kijken of die zonder kortsluiting werkt. Als volgende zou ik elk draaistel bekijken en testen: daar kan ook nog wel iets niet goed zitten met de stroomafnemers en/of wielen. En kijken of ze beide goed gemonteerd zitten. Als een van de draaistellen achterstevoren zit heb je ook kortsluiting als de loc op de rails staat.
Als dat het allemaal niet is, dan de bedrading in de loc zelf nalopen en testen.
Ik zal het is volgens jou methode aanpakken en kijken wat het resultaat is.

Op dit moment is het namelijk zo dat als ik de stroom op de busjes van de koolborstels zet dan werkt de motor prima.Als ik de stroom op de wielen van de draaistellen (+ rechts en - Links) zet krijg ik hem aan de gang. Het valt me op dat als ik de boel in de behuizing zet en hem op de rails plaats het dan ineens niet draait ik geloof dat ik afgelopen avond wel kort het motortje hoorde en een poging werd gedaan om vooruit te komen maar goed dat waren misschien ook wel mijn gedachten die dat erg graag wilden zien. ;D :P

Dank alvast voor jullie hulp tot nu toe. Van zo een trein uit elkaar halen en grondig repareren leer je in elk geval erg veel en dat vind ik ook erg mooi aan deze hobby. Plus de hoeveelheid hulp die geboden wordt om iets gezamelijk op te lossen. Is echt geweldig.  8) Dan heb ik het nog niet eens over de voldoening als je uit eindelijk de Lok weer ziet rijden. :D

Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen omtrend deze mooie machine.

Wordt vervolgt.
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: Repareren nieuw gekregen oude loc 1205
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2024, 02:13:23 »
Vandaag maar is de NS logo's uitgeprint die ik dan op de 1215 zet. Als een zetje vanuit mezelf om 'm nu eindelijk maar is klaar te maken voor gebruik.



Alvorens dit gebeurd zal ik de witte/ Beige streep die over deze Elektro machine loopt nog wat bijwerken.  8) en de verschillende opschriftjes hier en daar rond de loc als dat enigszins kan.
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert