Auteur Topic: PIKO startset als mijn 1e baan...  (gelezen 1589 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charles

  • Gast
PIKO startset als mijn 1e baan...
« Gepost op: 19 december 2021, 17:43:15 »
Om te beginnen met modelspoor heb ik enige tijd geleden een PIKO startsetje gekocht, incl. een model van de Hondekop.
Gisteren kreeg ik de rail-uitbreidingsets binnen :)
Het startsetje heeft nummer 97932
Uitbreidingset B heeft nummer 55311
Uitbreidingset C heeft nummer 55321
Alles van genoemd merk dus.

Vanmiddag heb ik de gehele baan gelegd om te weten hoe groot ie nou werkelijk is. En ja, het blijkt inderdaad best groot te zijn. Natuurlijk, er worden maten opgegeven en dat beschouw ik slechts als indicatie. Zelf opmeten werkt het beste.
Enkel de startset is 160x90cm. Met de uitbreidingsets erbij is het 210x90cm geworden.
Waar ik 'm nou moet leggen is een groot vraagteken, de startset zelf past nog wel op de eetttafel, maar met de uitbreidingsets niet meer...
Goed, de baan is gelegd al is het tijdelijk. Locomotiefjes en treinstel erop en de trafo aansluiten. Oeps, alles begint tegelijk te rijden en dat was niet de bedoeling :o De stand van de wissels blijkt niet uit te maken. Okay, daar moet ik dus nog iets op gaan bedenken.
Maar daarnaast is de vraag: wat is er nog meer mogelijk aan uitbreidingen, welke niet standaard aangeboden worden. Bijvoorbeeld twee ovaaltjes die met elkaar verbonden worden middels een overloopwissel, 1 of 2 stuks.
Hieronder een foto van mijn startset met de uitbreidingen erbij, voor het idee.



Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: PIKO startset als mijn 1e baan...
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2021, 18:03:53 »
Hoi Charles,

Het begin is er en het rijdt. Da's altijd mooi, toch?
Volgens mij kom je al een heel eind als je alleen nog een halve cirkel van de binnenboog er bij koopt. Misschien nog een paar rechte stukken er bij.... Je hebt al twee rechter wissels. Daarmee kun je een overloop van/naar de beide ovalen maken.
Eventueel nog een linker wissel er bij en dan kun je de 2e overloop (voor de andere richting) ook maken....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: PIKO startset als mijn 1e baan...
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2021, 19:55:34 »
Vijand no. 1 voor de modelspoorder is (gebrek aan) ruimte!

Maar je begint iig voortvarend  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Charles

  • Gast
Re: PIKO startset als mijn 1e baan...
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2021, 22:27:03 »
Volgens mij kom je al een heel eind als je alleen nog een halve cirkel van de binnenboog er bij koopt. Misschien nog een paar rechte stukken er bij...

Rob
Hoi Rob,
Dank voor de suggestie, al had ikzelf dat idee overigens ook.
Maar heb ook andere ideeën over verdere invulling/uitbreiding en keuzes maken is best lastig. Zeker in geval van beperkte ruimte.
Heb ook bemerkt dat rechte stukken verschillende lengtes blijken te hebben.

Vijand no. 1 voor de modelspoorder is (gebrek aan) ruimte!
Ja, daar heb ik me behoorlijk in vergist.
Had niet verwacht dat een ovaal uit een simpel startsetje toch nog best veel ruimte inneemt...
Het was in ieder geval een goed idee om het geheel eens uit te leggen op de huiskamervloer en daarna opmeten.
We zullen het gaan zoeken in creatieve oplossingen :)

Charles

  • Gast
Re: PIKO startset als mijn 1e baan...
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2021, 16:45:49 »
Vanavond eten we met het bord op schoot... :o




Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: PIKO startset als mijn 1e baan...
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2021, 16:50:16 »
Kijk ... dat is nou een echte Haagse tram.  8) Mooi Charles en eet smakelijk. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Charles

  • Gast
Re: PIKO startset als mijn 1e baan...
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2021, 15:35:03 »
Jeugdsentiment Pierre.
Op enig moment wil je een model daarvan hebben en dat is gelukt.

Maar ja, dan wil je 'm ook laten rijden en moet er dus nog wat meer gekocht worden :)
Zo is het begonnen en voordat je het zelf beseft heb je een hobby erbij...

Heb een videootje op youtube gezet.