Auteur Topic: kurk aanbrengen  (gelezen 1180 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
kurk aanbrengen
« Gepost op: 21 november 2021, 16:19:17 »
Omdat de treinen toch wel wat geluid maken wil ik kurk aanbrengen op de houtplaat
Is kurk op een rol van 2mm zinvol om aan te brengen  op de volledig plaat .

Mvg Hans 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: kurk aanbrengen
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2021, 16:29:37 »
Dag Hans,
Ikzelf zou het kurk alleen aanbrengen onder de rails. Ik weet niet wat je nog meer wil bouwen, maar als je de volledige plaat gaat voorzien van kurk dan gaat dat denk ik in de weg zitten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.346
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: kurk aanbrengen
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2021, 17:03:04 »
Inderdaad wat Wim zegt: alleen onder de rails. Het is dan meteen een mooie basis voor je ballastbed. Belangrijk is dan wel hoe je de rails vastzet. Doe je dat met spijkertjes, schroefjes of een "harde" lijm zoals houtlijm, dan wordt het geluid nog steeds doorgegeven aan de houten onderbouw. Daarmee maak je de dempende werking van het kurk grotendeels ongedaan. Een flexibele lijm (bijvoorbeeld boekbinderslijm) is wat dat betreft veel beter geschikt.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: kurk aanbrengen
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2021, 18:25:00 »
En aan de andere kant; hoeveel kabaal maakt een modelspoorbaan nou eigenlijk?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: kurk aanbrengen
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2021, 23:45:09 »
Ook de kurk vast zetten met flexibele lijm, hoeveel geluid maken de treintjes eigenlijk, de grootste geluidsproducenten zijn de Märklin loks met de oude motoren, ook de slepers kunnen herrie maken, loks met een middenmotor zijn redelijk stil.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: kurk aanbrengen
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2021, 12:42:17 »
Persoonlijk neem ik het geluid voor lief, maar een testbaantje maken met verschillende isolatiematerialen kan natuurlijk nooit kwaad: kurk, styreenplaat en wat er nog meer te verzinnen is. Dan kun je in elk geval een keuze maken en voorkomt dat je in een veel later stadium erachter komt dat je tóch een verkeerde keuze hebt gemaakt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: kurk aanbrengen
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2021, 13:42:10 »
En aan de andere kant; hoeveel kabaal maakt een modelspoorbaan nou eigenlijk?
Mee eens!  Luister eens naar een trein in het echt. En dat gedeeld door zeg maar 87.  8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: kurk aanbrengen
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2021, 10:43:16 »
Luister een naar een trein in het echt. En dat gedeeld door zeg maar 87.  8)
Volgens jouw briljante berekening zou een trein in schaal 0e de helft minder kabaal maken dan een trein in schaal H0?  :o Of juist twee keer zoveel lawaai?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: kurk aanbrengen
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2021, 12:32:04 »
Luister een naar een trein in het echt. En dat gedeeld door zeg maar 87.  8)
Volgens jouw briljante berekening zou een trein in schaal 0e de helft minder kabaal maken dan een trein in schaal H0?  :o Of juist twee keer zoveel lawaai?

0e is toch geen 1:87? Alleen de rails is net zo breed. ;D H0e en N maken wel minder lawaai. 8)
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik vind dat een modeltrein best wat lawaai mag maken. Dat doet een 1:1 trein ook. Waarom moeten ze dan geruisloos rijden in model ? ;)

Nu gaan we weer stoppen met vervuilen van dit draadje.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/