Auteur Topic: Roco digitaal  (gelezen 1945 keer)

Offline Hansw

• Perronmedewerker
  • **
Roco digitaal
« Gepost op: 15 november 2021, 22:17:49 »
Omdat ik uitsluitend Roco startpakketten over de afgelopen jaren heb aangeschaft heb ik geen ervaring met andere digitale merken en inbouwen van decoders .
Ik zag van Piko een loc die 2 uitvoeringen heeft  de 57560  digitaal voorbereid en de 57360 digitaal
Kan ik met de 57360 zonder aanpassing  rijden op mijn Geoline digitale baan  en  kan ik bij de 57360 zelf een decoder inbouwen en van welk merk moet ik de decoder aanschaffen

Mvg Hans   

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Roco digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2021, 23:14:15 »
Als de 57360 een digitale lok is dan kun je gewoon digitaal rijden, mits je een digitale centrale hebt die DCC spreekt, voorbereid wil zeggen: er zit een stekkertje in de lok die je kunt omwisselen van een decoder, wat en hoe staat in de gebruiksaanwijzing.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2021, 09:54:12 »

Kan ik met de 57360 zonder aanpassing  rijden op mijn Geoline digitale baan

Ja. Aanpassen van CV1 (het korte adres van de lok) kan wel nodig zijn; dat staat bij het DCC protocol standaard op 3. Als je de winkelier waar je hem koopt vraagt om het adres aan te passen zal hij dat gewoonlijk voor je doen.

Kan ik bij de 57560 zelf een decoder inbouwen en van welk merk moet ik de decoder aanschaffen

Ja. Het merk en type is een kwestie van jouw wensen, voorkeuren en budget. Wat dat betreft is het niet anders dan een auto kopen.

Decoders zijn er van onder meer (in willekeurige volgorde en zonder alle merken te noemen) ESU, Zimo, Tran, Uhlenbrock, D&H, Train-o-matic, Kühn, Lenz, Tams, Umelec.  De meeste fabrikanten hebben bovendien een hele reeks aan decoder varianten. Keuze meer dan genoeg dus. Roco en Piko maken zelf geen decoders maar kopen die in bij een van de decoderfabrikanten, soms met kleine aanpassingen.

De minimum eisen waaraan de decoder in dit geval moet voldoen: protocol DCC, aansluiting 8 polige stekker.

Als je zelf de decoder inbouwt moet je tenminste het adres aanpassen, dat staat bij de losse decoders af-fabriek op 3.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Hansw

• Perronmedewerker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2021, 19:07:47 »
Wat mij niet duidelijk is als ik op de website van Piko naar de 57360 uitvoering  kijk wat de reeds ingebouwde decoder levert
Bij de ROCO sets staan de functies vermeld  bv Sound , etc
Waar kan ik dit vinden .
Ik vindt persoonlijk de prijs van een digitale stoomlocomotief van Piko beduidend  lager als de stoomloc,s van ROCO   
Is de kwaliteit minder tov Roco   

Offline Hansw

• Perronmedewerker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2021, 19:41:28 »
Beste , ik heb zitten slapen
De digitale uitvoering 57360 is bestemd voor wisselstroom , dus ik zit vast aan  de 57560 uitvoering ( zonder decoder ).
Ik zag er bij staan : digit interface  Nem 652   
Kan ik nu de standaard digital plus loc decoder  van Lenz inbouwen ; in de specificatie staat aansluitstekker NEM652

Mvg Hans

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2021, 21:59:10 »
Beste Hans,

Volgens mij kun je elke decoder met een NEM 652 aansluiting inbouwen, alleen dat kon wel eens vereisen dat je met CV's bezig moet gaan om hem mooi rijdend te krijgen.

Wellicht is het handiger, om ervaring op te doen, om eerst een door Piko aanbevolen decoder te proberen.

Geschiedenis Piko: Piko is van oorsprong een DDR bedrijf, produceert in China, heeft nog voordeel van de "Oostduitse" positie, maar wordt nu langzaam beter en mooier en dus ook duurder.

De "mooie" Piko loks vind je in de "Expert" sectie.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Hansw

• Perronmedewerker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2021, 15:48:23 »
Beste ,

Ik ben misschien een beetje een zeurpiet  maar als ik naar de prijzen van lokdecoders met sound  kijk verbaast het mij dat de prijs soms ver boven de 100 euro ligt .
Zitten de kosten in de lage productie .  Andere producten met elektronica  zoals computers , tv ,s  zitten vol met chips en voor een paar honderd euro heb je al een smart tv .   

Mvg Hans

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2021, 20:52:04 »
Aan de ene kant: er moet ook geluid in die decoders. En geluiden verzamelen en bewerken, en dan de decoder zo instellen dat de geluiden zijn wat je wilt, is veel extra ontwikkelwerk. Zodat de sounddecoder een stuk duurder is dan zijn/haar broertje/zusje zonder geluid.

Maar: het lijkt me dat zolang genoeg mensen een dergelijke prijs willen betalen voor een geluidsdecoder, ze geen reden hebben om de prijs te verlagen. Het is voor een producent bij alle producten altijd zoeken naar wat de juiste prijs is voor de maximale winst. Hoge aantallen verkopen met een kleine marge (zoals koekjes in de supermarkt), of lage aantallen verkopen met een grote marge (zoals designer kleding), of ergens daar tussenin. Ik vermoed dat bij geluidsdecoders de fabrikanten voor de grote marge gaan. Het is ook veel minder een vechtmarkt dan bij de gewone decoders.

De markt voor modeltreinen is in ieder geval beduidend kleiner dan voor TV's en dergelijke. Bovendien gaat de gemiddelde modeltrein aanzienlijk langer mee dan de gemiddelde TV of computer.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2021, 23:21:17 »
Beste Hans,

Als je net zo veel modelspoor gebruikers bij elkaar sprokkelt als er windows gebruikers zijn........

Groet, Anne W

Offline Hansw

• Perronmedewerker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2021, 18:58:23 »
Dank voor de toelichting .
Omdat ik in 2006 alleen Roco startsets heb aangeschaft waar de loc, s reeds waren voorzien van een sounddecoder heb ik mij verder  nooit verdiept in de prijzen van losse decoders .
Nu ik weer bezig ben met opstarten en op termijn weer een stoomloc wil aanschaffen ( de Roco 72261  Br G10 KPEV vindt ik erg mooi ) loop ik hier nu tegen aan .

Mvg Hans