Auteur Topic: net begonnen  (gelezen 741 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rooboocop

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
net begonnen
« Gepost op: 6 november 2021, 11:41:59 »
Goedemorgen.

Ik he een vraag,ik ben net begonnen met de modelspoorbaan en heb via marktplaats een setje gekocht (gebruikt)nu zitten er eentrafo en regelaar bij kan iemand mij een schema en wat uitleg sturen hoe dat aan te sluiten,ik doe bij de bijlage een foto.

Bij voorbaat dank.

Groetjes.  Rooboocop.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: net begonnen
« Reactie #1 Gepost op: 6 november 2021, 11:48:51 »
Dag @Rooboocop,
Voordat je een vraag stelt is het de bedoeling dat je jezelf éérst even voorstelt. Dan weten we wie je bent en ook hoe je heet. Voorstellen kun je hier doen door onder het bericht op REAGEER te drukken.
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: net begonnen
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2021, 17:46:08 »
Hoi Roobocop,

Als ik het zo zie: 2 rail gelijkstroom. Dit betekent dat elke rail een "pool" is voor de stroom naar de motor.
ik denk dat er aan de niet zichtbare kant van de regelaars 2 of 4 aansluitingen zitten. Neem de aansluitingen met "=" en sluit elke  aansluiting met een draad aan op één van de rails.  Loc er op en rijden maar.....

Zo te zien is de regelaar (de groene) in het midden een 'draai naar rechts, rij naar rechts en draai naar links, rij naar links" versie. Als het draai naar rechts een naar links rijdende trein oplevert, dan wissel je de draden om...
De rechter zal ergens een omschakeling hebben, misschien als je de knop helemaal naar links draait, dat er een soort van schakelaar zit.

Overigens ziet een en ander er "vintage" uit. Dat hoeft geen probleem te zijn: er zijn er velen (ook op dit Forum) die met ouder spul rijden. Maar mogelijk is enig schoonmaakwerk en onderhoud nodig om een en ander goed te laten rijden...

Succes!

Rob

PS: Het is duidelijker om foto's direct in het bericht te zetten. Een manier om dat te doen staat in de Tips en Tricks: http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=1327.0

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...