Auteur Topic: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor  (gelezen 12501 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #25 Gepost op: 18 mei 2021, 06:32:13 »
Het wordt wat. Mooi gemaakt.

Gr. Bert.

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #26 Gepost op: 18 mei 2021, 21:11:20 »
Nog wat toeters en bellen voor de "versiering" Rob!  ( zoals bij de meeste stoomloc's !!!! )
Het wordt tóch een prachtig ding, uniek op de baan, zeker weten !
Holderdebolderopzolder

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #27 Gepost op: 18 mei 2021, 22:19:22 »
Bedankt Albert en Bert.

Nog wat toeters en bellen voor de "versiering" Rob!  ( zoals bij de meeste stoomloc's !!!! )
Dat klopt Albert. De watertank en kolenbunker liggen nog los, dus die wil ik eerst nog afneembaar monteren. En er kan nog wat gewicht bij.
Daarna is het inderdaad tijd voor ketelringen, stoomleidingen, zandkast, vulgaten, ontluchtingspijpen, veiligheidsventielen (2 stuks op deze loc), trappetjes, luchtpomp, injector, waterpomp, handrails, stoomfluit, verlichting en zoal meer  :D
Dan nog een verfbeurt
En kolen in de bunker, ramen en machinist/stoker en de cabine.
Geluidsmodule erin....

Dus nog genoeg te hobbyen...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #28 Gepost op: 22 mei 2021, 19:48:40 »
Weer even een kleine update.

De watertank/kolenbunker achterop is nu ook aan de kopse kant dicht en wordt vastgezet met een magneetje dat kleeft aan een blikken beugeltje over het rondsel van de motor.




Dan de ketelringen. Ik snij dunne strookjes van 0.25 mm styreen. Met een mes wordt het styreen alvast voorgekruld door dit over een mes te schrapen (zoals je dat ook met papier stroken kunt doen), en dan op de ketel vastgelijmd.
Ook de steunen aan de voorkant van de ketel, bij de rookkamer, zijn uit styreen gemaakt.




Dan wordt het tijd voor wat leidingen. De stoom retourleiding wort uit 2mm messingpijp gemaakt en komt uit de 'tunnel' van de vuurkist.




Aan de bovenkant ook de nodige leidingen.




De ketel en leidingen zitten allemaal nog los. Ik denk dat ik eerst nog even wat moet schuren (op de foto's zie ik de bobbels van het lijmen van de ketelringen) en alvast wat kleur aanbrengen...
Vanavond gewoon rustig verder, terwijl het Songfestival aan staat :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #29 Gepost op: 23 mei 2021, 15:06:07 »
Dat gaat wel wat worden zo Rob. Top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #30 Gepost op: 24 mei 2021, 07:57:37 »
Knap werk!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #31 Gepost op: 24 mei 2021, 19:10:17 »
Bedankt heren,

Van @Wim Corduwener heb ik een mooi pakketje ontvangen: de backplate van de Revell P8 (en nog wat meer van dat bouwpakket er bij).



Meer dan ik (nu :) ) nodig heb, maar die backplate gaat in deze locomotief. Even pas maken.





Dat past best mooi! En dan wat kleur





Nog wat meer pijpfitterswerk....




Dat messing buigen gaat overigens niet altijd goed. Ik heb ondertussen ook wat misbuigsels verzameld.


^ mislukte messingbuigingen: injectorleideinfg n verkeerde vorm, in de goede vorm, maar achteraf te dik draad, messingplaatstukjes en nog meer draad.

Zo heel erg is dat niet: het meeste vind zijn weg wel t.z.t.

Verder ben ik me eens gaan verdiepen in het verven van messing, en dan met name het prepareren van het messing, zodat de verf ook blijft zitten  :o
Omdat het gebruik van primer voor Humbrol en Revell verf niet nodig lijkt (maar vaak wel wordt aanbevolen), ga ik een proefstuk doen zonder primer, maar wel met alle andere voorbereidingen.

Intermezzo: gesoldeerd messing verven.

Zoals bij alle verfklussen bepaalt de voorbereiding in grote mate het resultaat. Ik heb het materiaal al gevijld en geschuurd. Het gaat hier dus om de laatste voorbereidingen voor het lakken.
Bij messing wil je oxidatie voorkomen, oxidatie verwijderen en het oppervlak vetvrij maken: dompelen in soda oplossing, wassen met schuur schoonmaakmiddel (Cif of soortgelijk) en afborstelen met afwasmiddel.


^ Soda oplossing, CIF (met oude tandenborstel), afwasmiddel oplossing

Met de soda wordt het zuur uit soldeermiddelen geneutraliseerd. Ik heb mijn proefstukje een kwartiertje in een lauw-warme soda oplossing ondergedompeld. Daarna afspoelen met water, en
Borstelen met CIF. Dit verwijderd de oxidatie op het messing, daarna
Afwassen met afwasmiddel om het schuurmiddel te verwijderen en eventuele laatste vetresten te verwijderen.

Dan afdrogen en goed laten drogen....

Nu mag het messing niet meer worden aangeraakt: vet en zuren op de huid komen anders op het messing, waardoor de verf niet goed hecht e/o later alsnog oxidatie ontstaat.

Ik heb het teststukje geverfd met mat zwart en satijn blauw.


^ De verf is direct op het schone messing gelakt. Ah, een herinnering: even goed stofvrij maken en houden :) !

De verf vloeit en hecht goed genoeg, dus ik ga een en ander zonder primer doen.


Overigens word de volgorde van assembleren en lakken ook nog een puzzel: Met secondenlijm kan niet op gelakt messing of styreen worden gelijmd, en als alles al in elkaar zit, wordt strak afwerken lastiger. Maar de eerste delen hebben al wat kleur...


^ De vuurkist is nog iet geverfd: hier moeten nog leidingen tegenaan worden gelijmd als de ketel en vuurkist worden samengevoegd.


Tot zover weer even...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #32 Gepost op: 24 mei 2021, 20:15:40 »
Lekker bezig Rob en een bofkont  :D die P8 is best mooi.

Ik gebruik voor de verf de enamel kleuren op terpentine basis, die hecht vrij goed aan de resin en zou ook gelijmd kunnen worden, dat kan voor de
kleine prutsdingen wel eens makkelijk zijn  ;)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #33 Gepost op: 27 mei 2021, 19:34:30 »
Bedankt, Jack.

Ik gebruik voor de verf de enamel kleuren op terpentine basis, die hecht vrij goed aan de resin en zou ook gelijmd kunnen worden, dat kan voor de kleine prutsdingen wel eens makkelijk zijn  ;)

Suggereer je nu dat ik op de computer 3D ga ontwerpen en dat printen?

Ondertussen is de afneembare kap met cabine en ketel klaar....




Dat ging niet zonder slag of stoot....
Was ik zo gericht op het prepareren van messing, had ik het voorbereiden van de kunststof ketel voor de verf uit het oog was verloren. Die verf zat er niet lekker op en droogde slecht. Toen ik na het schuren van de ketel een nieuwe verflaag er op wilde zitten, kwam de eerste laag weer mee. Dan maar helemaal er af: afkwasten met pure terpentine en afnemen met WC papier...




Daarmee heb ik ook het kleurenschema heroverwogen. In plaats van de zwarte ketel, maak ik 'm toch blauw met alleen een zwarte rookkamer....




Met de kleur op de ketel en ketelringen, wordt deze samengevoegd (gelijmd) met de vuurkist en cabine. Dat doe ik op het frame, zodat een en ander goed uitgelijnd kan drogen.




Dan kan de rest ook in de verf...




... de backplate van de ketel er in ...





en de veiligheidsventielen op de vuurkist.




De ventielen zijn uit messing spijkertjes gemaakt, die met een vijl zijn gedraaid in de boormachine.
Overigens is de voorkant van de cabine, onder het dak, geverfd met een tandenstoker, omdat zelfs mijn kleinste penseel te breed was.

Dan over de messing leidingen. Ik twijfel over de kleur, maar ik vind dat messing op donkerblauw eigenlijk wel sjiek. En mooi opgepoetste locomotieven had je tot aan de jaren 30: machinist, stoker en loc waren een team, en tijdens het opwarmen van de loc werd deze dan met olie en poetslap mooi glanzend opgewreven. Bij de opkomst van museumlijnen is dat oppoetsen ook weer opgekomen. Dus voorlopig hou ik deze loc in 'museumtoestand'. Verweren kan altijd nog - of niet :)




Tot zover weer even.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #34 Gepost op: 4 juni 2021, 17:17:53 »
Een kleine update.

Een tijdje op zoek geweest hoe ik de verlichting kon maken met zo'n overmaatse schijnwerper voor -en achterop.
Zoiets als op deze loc.




Ik kon niet zo snel bruikbaar materiaal vinden of bedenken. Totdat ik tegen wat messingkrullen aan liep: restmateriaal van eerder plaatwerk.
Deze in een ringetje gebogen, en op een stukje papier vol laten lopen met PVA lijm. Dat droogt dan hol op....




Na het drogen nog 2x vullen met PVA, en dan het papiertje rondom afknippen




Vervolgens de binnenkant in de witte verf, en een kerst-ledje er in. De draden gaan onderlangs naar achteren en worden vastgelijmd  met -wederom- een stukje papier.




Dan laat ik de lampjes vollopen met Faller "water". Dat moet wel 3 of 4 keer worden herhaald om een soort van vlak of bol glas op de lamp te krijgen.




Dan met 2 andere LEDs op een breadboard even kijken met welke weerstanden de juiste lichtsterkte wordt bereikt.




De boel in elkaar gesoldeerd en dan even provisorisch op de "tender" gemonteerd om te passen en het effect te bekijken. De koplampen van de donor TT BR56'en doen dienst als de kleinere lampen.




Da's niet verkeerd. Nu de boel maar eens schilderen en echt in elkaar zetten.
Ik twijfel nog over de kleur van de lampen: schilder ik het messing zwart, of de 2 zwarte lampen in messingkleur... Het komt allemaal op een blauw vlak.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #35 Gepost op: 4 juni 2021, 20:08:43 »
Messing!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #36 Gepost op: 4 juni 2021, 22:17:48 »
Mooie oplossing van het lampprobleem Rob. Zo zie je maar ... niks weggooien. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #37 Gepost op: 6 juni 2021, 17:03:03 »
Messing!
Haha, Wim. Duidelijk :) En dan dit advies van iemand die van verweerd en grauw houdt  :-X
Messing wordt het....

Zo zie je maar ... niks weggooien. ;D
Precies Pierre, als het niet voor het materiaal is, dan toch voor de inspiratie (of voor beide: het was de krul die 't 'm deed :) )

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #38 Gepost op: 6 juni 2021, 22:02:25 »
Haha, Wim. Duidelijk :) En dan dit advies van iemand die van verweerd en grauw houdt  :-X
Messing wordt het....
Ja maar het is niet mijn loc; het is jouw loc en ik kan mij prima verplaatsen en inleven in jouw stijl van bouwen.
Bovendien zijn dergelijke lampen een beetje de pronkstukken van een locomotief.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #39 Gepost op: 7 juni 2021, 19:44:00 »
Leuk bedacht met die lampjes, geeft een wat diffuus licht en is toch mooier dan die felle koplampen.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #40 Gepost op: 9 juni 2021, 17:31:02 »
Bedankt Jack, Wim.

...en ik kan mij prima verplaatsen en inleven in jouw stijl van bouwen.
Bovendien zijn dergelijke lampen een beetje de pronkstukken van een locomotief.
Inlevingsvermogen in andere modelbouwers is inderdaad een van je kwaliteiten, Wim.

Over de pronkstukken (lampen). Aan de achterkant zitten ze er op.




Er zit wel wat kleurverschil tussen messing verf en het echte messing, maar (voorlopig) kan ik daar mee leven.
Over kleur gesproken: ook de rest van de drijfwerken en de watertank en kolenbunker is in de kleur gezet, ondertussen. En de kolen zitten er in.
Aan de voorkant komt de klep om water te vullen, een ont- / beluchtingspijp (denk ik  :-\ ) en de zandkast. Het pijpje is wederom uit een gedraaid spijkertje gemaakt en is vastgezet door deze te verhitten en in het plastic te drukken.




Vanavond de voorste lampen solderen en monteren. Dan is alles behalve het frame zo'n beetje klaar.




Maar over de armaturen op het frame, daar heb ik een vraag over. De in Engeland gebouwde stoomlocs zijn over het algemeen vrij "clean": er is weinig te zien aan pompen, luchttanks, en zo meer. Maar wat er dan wel zit? Op een vergelijkbare loc zie ik dit aan de linkerkant.




In de blauwe cirkel is volgens mij de generator (voor elektriciteit) te zien.
Maar wat zijn die dingen in de rode cirkel? Ze zitten aan beide kanten. Het lijken wel vijzels/krikken, maar waarom dan?
Wie weet het (zodat ik een idee heb wat ik moet namaken)?.

Kleine update, grote vragen :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #41 Gepost op: 9 juni 2021, 23:02:43 »
Beste Rob,

Als het op vijzels/krikken lijkt dan zou het wellicht de afsteuning van de ketel kunnen zijn, verder moet je eens onderzoeken hoe de "afgewerkte stoom" afgevoerd wordt, bij normale loks gaat dat door de schoorsteen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #42 Gepost op: 10 juni 2021, 13:03:49 »
Hoi Anne,

Bedankt voor het meekijken en -denken.
De afgewerkte stoom gaat bij deze loc inderdaad door de schoorsteen, dus het is iets anders.

Ik heb nog een foto met wat meer inzoom-mogelijkheden gevonden.


^Wat zijn deze 2 "pilaren"?


Ik heb deze dingen bij andere Garratts ook op de voorste watertank zien staan....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #43 Gepost op: 10 juni 2021, 20:35:02 »
denk dat die leiding voor de water toe voer is van de tank naar de injecateur om de ketel te vullen met water
de vijzels zijn alleen maar om de lock op de rail te zetten bij ontsporing of andere werkzaamheden ,
gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #44 Gepost op: 10 juni 2021, 21:40:41 »
Bedankt, Henk

denk dat die leiding voor de water toe voer is van de tank naar de injecateur om de ketel te vullen met water
Klopt, die schuine leiding loopt naar de injecteur bovenop, als ik het goed heb begrepen. En dan zitten er nog wat leidingen om het water van de voorste tank ook naar achteren te krijgen en zo.

de vijzels zijn alleen maar om de lock op de rail te zetten bij ontsporing of andere werkzaamheden ,
Dus toch gewoon 4x een krik voor pech onderweg!
Kan ik me er wel iets bij voorstellen. Als je ergens midden in de jungle uit de rails loopt door bijvoorbeeld een buffel op de rails (er zit niet voor niets zo'n buffelvanger voor en achterop) is er op het enkelspoor ook niet zo maar hulp ter plaatse.
En als ik het goed heb is op de foto ook zo'n punt te zien waar de krik onder gezet kan worden.
Hmm... ik heb ook nog andere onduidelijke dingen bovenop de watertank zien liggen. Misschien iets om die krik te kunnen stutten. Ik kijk eens verder.

Goed ik kan weer met een gerust hart verder fröbelen. Volgens mij kan ik wel iets met de buffers van de TT locs als basis voor de vijzels....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #45 Gepost op: 10 juni 2021, 23:28:06 »
Beste Rob,

Verhaal krikken, zou kunnen.

Afgewerkte stoom: indien die bij deze lok ook door de schoorsteen gaan moeten er wel leidingen liggen van de bovenkant van de 4 cilinders naar de schoorsteen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #46 Gepost op: 10 juni 2021, 23:53:47 »
Beste Rob,

Wellicht vind je hier https://nl.pinterest.com/jaaphansb/garratt-steam-locomotives/ wat.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #47 Gepost op: 11 juni 2021, 11:57:44 »
Hoi Anne, bedankt voor de link.

Afgewerkte stoom: indien die bij deze lok ook door de schoorsteen gaan moeten er wel leidingen liggen van de bovenkant van de 4 cilinders naar de schoorsteen.

De watertank en watertank/kolenbunker staan inderdaad op 'pootjes', zodat er direct boven de drijfwerken ruimte is voor allerlei leidingen. Bij mij wordt de ruimte tussen drijfwerk frame en de onderkant van de watertank/kolenbunker echter opgevuld door de motor en motorsteun....




Van de drijfwerken gaat de stoom via een buigbare verbinding naar het frame, maar dat zit dan uit het zicht...
Verder komt de stoom van het achterste drijfwerk retour via een leiding die door een 'tunnel ' aan de onderzijde van de vuurkist/as-pan loopt en dan naar boven gaat tot in de rookkamer.


^ De brede pijp aan de onderkant is de leiding voor de retour stoom van het achterste drijfwerk

groet,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #48 Gepost op: 11 juni 2021, 22:17:58 »
Beste Rob,

Heel goed, het Science Museum in Engeland heeft een Beyer Garrat in zijn bezit.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #49 Gepost op: 13 juni 2021, 15:44:27 »
Testritten

Ik heb met deze loc als test al wat heen en weer gereden op korte stukjes recht en gebogen spoor, maar ik wilde ook eens een duurtest doen. Dus even rails in een meanderend gesloten lus op de grond gelegd om de garratt wat langer één kant op (in te) laten rijden.

Daarna een duurtest met een flinke last er achter... Ik heb een trein gemaakt met al het beschikbare rollend materieel voor 12 mm spoor (h0m, verbouwd TT en nog niet omgebouwd TT) en dat geeft een sleep van 20 wagons (30 assen).


^ De Garratt achteruit rijdend vanuit helikopter perspectief


^ En vooruit rijdend vanuit aan lager standpunt


De loc trekt deze sleep gemakkelijk. Met ruim 300 gram aan gewicht, 8 aangedreven assen en 8 wielen met anti-slipbandjes was grip niet mijn zorg, wel hoeveel de motortjes en overbrenging zouden trekken.
Wat me echter ook opviel is het spanningsverlies op de Bemo rails: op dit rondje van 5 strekkende meter wordt bij 10V voedingsspanning al 1,5V verloren op 2,5 meter van het aansluitpunt. Deze loc trekt een vrij bescheiden 350 mA. Dat is iets om rekening mee te houden als ik ooit nog een smalspoorbaan of modules ga maken.

Kortom test geslaagd, nu weer verder bouwen aan de details op het frame.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...